maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 27 december 2024 12:46:10 schreef Arco:
Lijkt me gezien het model een Roederstein ontwerp (sinds 1993 ingelijfd door Vishay).
Bijv de 013RLC serie: https://www.vishay.com/en/product/28313/
Behalve dat het een ontwerp van Philips is uit de jaren '80 en dus tot de overgang van BC components naar Vishay, niets met Vishay of Roederstein te maken had.
Gezien de latere benaming 013RLC zal het gaan om de Philips 2222 013 reeks.
Zoals ik hoopte, zit het antwoord in de naam:
Radial, Low leakage Current.
Je zou voor vervanging of reparatie, even moeten vergelijken met de reeks die je nu prefereert. Mijn standaardreeks is Panasonic FR. Als die een hogere lekstroom heeft, zou je een andere reeks kunnen zoeken of aan de hand van de toepassing uitzoeken of dat echt verschil maakt.
Op vrijdag 27 december 2024 13:21:49 schreef maartenbakker:
Zoals ik hoopte, zit het antwoord in de naam:Radial, Low leakage Current.
Dat moet het zijn, bedankt.
Toch, je zou denken dat elke elco een Low Leakage Current zou hebben, d.w.z. laag genoeg dat je hier in een ontwerp niet over na hoeft te denken.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams nieuwe onderwatercamera
Er zijn zoveel soorten elco's, een polymer tantaaltje van 15uF 63V kost €5, 330uF 10V €13
https://nl.farnell.com/c/passive-components/capacitors/polymer-capacit…
Hobbisten houden het vaak liever goedkoop, maar in pro spul is dat geen issue. En voor defensie en space toepassingen geldt ($) dat al helemaal niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 27 december 2024 16:56:14 schreef *Alfred*:
[...]Dat moet het zijn, bedankt.
Toch, je zou denken dat elke elco een Low Leakage Current zou hebben, d.w.z. laag genoeg dat je hier in een ontwerp niet over na hoeft te denken.
Bij batterijgevoede apparaten, apparaten die zeer weinig stroom trekken, als backupcondensator of voor timingtoepassingen maakt elke microampere verschil. Er kunnen nog meer parameters zijn die net wat anders zijn. Er hoeft niet eens altijd een goede reden te zijn om dit type toe te passen en ik sluit niet uit dat er andere moderne reeksen zijn die ook goed genoeg zijn. Maar dit is in elk geval de eerste paramater waar je op let bij vergelijkingen.
maartenbakker
Golden Member
Een AMI C2403 (die reeks nummerde intern door ongeacht de nummers die de klant ervoor gebruikte). AMI bakte custom silicium in de tijd dat je nog geen grote FPGA's en dergelijke had. Het is dus een custom ontwerp met logische schakelingen en misschien een processorcore.
Het bovenste nummer 7634MQ kan een datumcode zijn maar omdat er nog een mogelijke datumcode 432 KOREA op staat (dat zou dan 1984 kunnen zijn - in elk geval is de periode 1976-1984 realistisch) kan het eventueel ook het nummer zijn dat de klant aan de chip gaf. Dat stond er ook vaak op.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb ergens ook nog wat van dat soort IC's liggen. Kan er niks meer van vinden. Maar ik weet dat ik eens ooit antieke modems gesloopt heb (HDLC oid??). Het zou kunnen dat dit soort custom chips daar ook in zaten.
nonius
set SCE to AUX.
Een fabrikant gebruikte deze elco consequent voor de voeding van een SMPS-controllertje, terwijl alle andere elco's op de print "gewone" uitvoeringen zijn. Ik vroeg mij af waarom en kon in de datasheets van Vishay niets bijzonders vinden.
Condensators met dit uiterlijk zaten vroeger ook in Philips TV-tuners. Ik heb een aantal van die tuners hersteld waarbij die elco's (ik meen dat er 3 in een tuner zaten) lekten en daarbij ook een printspoortje wegetsten (ik meen van de analoge afstemspanning; het spoortje liep precies onder één van die elco's door, tussen z'n pootjes), waardoor de tuner niet meer af afstembaar was. Weet niet meer zeker welke tuners dit waren. UV616? UV816? In ieder geval, dergelijke typenummers.
Wanneer ik dergelijke elco's tegenkom in apparatuur controleer ik ze altijd eventjes extra goed. Maar mogelijk dat in de afgelopen 25 jaar de chemie en betrouwbaarheid ervan verbeterd zijn, geen idee.
maartenbakker
Golden Member
Ik ken wel de 3 normale miniatuurelco'tjes in de FE616/FE618 die lekten. Ik probeer me te herinneren of er in een UV ook elco's zaten.
Ik heb ze nog niet defect of lek gezien.
Maar omdat sommige toestellen permanent ingeschakeld zijn overweeg ik ze preventief te vervangen.
(Edit: Mijn reactie betreft de RLC elco's)
[Bericht gewijzigd door *Alfred* op (14%)]
nonius
set SCE to AUX.
Goed mogelijk dat ik het tuner-typenummer niet goed heb, Maarten, het is lang geleden en ik moet heel diep graven in m'n geheugen. Dus pin me er niet op vast 
Maar dergelijke elco's doen sindsdien altijd een alarmbelletje bij me afgaan.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams nieuwe onderwatercamera
maartenbakker
Golden Member
De tuners waaraan ik dacht, zaten in het FL chassis. Frontend met MF gedeelte erin. Geen FE616/618 (die zaten in de 2B) maar FE816...
Maar nu ik er langer over nadenk... Zou het zomaar kunnen dat je gelijk hebt, nonius, en dat er ook een simpele tuner was met elcoproblemen. Misschien 1 keer gezien, die dingen uit het FL chassis veel vaker.
nonius
set SCE to AUX.
De tuners waaraan ik dacht, zaten in het FL chassis. Frontend met MF gedeelte erin. Geen FE616/618 (die zaten in de 2B) maar FE816...
Het waren langwerpige tuners, niet van het formaat UV616 maar langwerpiger, en FL-chassis zou best wel eens goed kunnen, daar heb ik er in die tijd wel een aantal van hersteld. FE of FQ ook goed mogelijk, i.p.v. UV.... en 618 of 816.... tsja, dat lijkt ook wel op elkaar....
Nieuwsgierig geworden heb ik vanavond toch even de doos met tuner-blikjes (don't ask.... geen idee waarom ik ze nog bewaar, de U322, V314, etc.) erbij gehaald. Kwam alleen nog een UV916E tegen, maar die was het zeker niet). Toen je 'FE816' schreef in een eerdere post klonk dat plots wel bekend, dus die kan het best wel eens geweest zijn. Of de FQ816, als die bestaat.
Enfin, dat hele verhaal om te vertellen dat er dus 3x dat soort elco's inzaten, en dat ik ze in meerdere tuners defect had gezien met lekkage-schade dus. 
(net eventjes gezocht, FQ816 zou dus ook gekund hebben blijkbaar: https://bitsavers.org/components/philips/_dataBooks/1992_DC03_Philips_…)
RAAF12
Golden Member
Hier staan veel opengewerkte Philips VHF en UHF tuners met schema maar ik heb geen drie elco's kunnen ontdekken.
https://www.maximus-randd.com/tv-tuner-history-pt3.html
Deze is opmerkelijk een stuk foam erin wat waarschijnlijk diende om parasitair oscilleren te voorkomen.
nonius
set SCE to AUX.
Die site heb ik in het verleden wel eens meer bezocht en een paar leuke uurtjes mee doorgebracht.
De tuner waar het bij mij over ging zal niet op pagina 3 staan, hij is moderner dan dat, maar eerder op pagina 5: https://www.maximus-randd.com/tv-tuner-history-pt5.html
Ik kom de tuner die ik me herinner niet tegen, maar heb wel een paar andere gevonden uit dezelfde tijd/reeks, die dus de betreffende elco's hadden:
RAAF12
Golden Member
Mooi dan is dat ook weer opgelost. Blijkbaar moest de voedingsspanning wat worden afgevlakt met de elco's voor de MF amp, dat bruine ding is een SAW filter. Een mooie site idd met veel info. Ik vond ook nog een Philips databook met TV tuners
http://www.bitsavers.org/components/philips/_dataBooks/1987_C02_Philip…
maartenbakker
Golden Member
Dan heb ik het plaatje toch weer compleet. In de FE/FQ816 lekten er een paar normale miniatuur elco'tjes (niet deze, misschien niet eens Philips). In de FE/FQ916 zaten wel deze elco'tjes en die lekten kennelijk. Dat heb ik zelf nooit meegemaakt, kennelijk waren die toestellen in de tijd dat ik ze zag, nog te nieuw. Heb sowieso niet heel veel latere FL2 en FL4 varianten onder handen gehad (gok even dat de 916 daar in zat).
Ik kwam dit IC tegen in een afstandsbediening van een stapelrobot (Robot Controller 3000 AC Servo) en ben op zoek naar de datasheet ervan. Google geeft weinig response, ook op varianten van het type nummer. Heeft iemand meer informatie ?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
Reeksen als SC en XC zijn custom Motorolie, in dit geval vermoed ik een geprogrammeerde 68xx variant. Het nummer er direct onder is de aanduiding die de robotfabrikant er aan geeft.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Zover ik me herinner waren de 680x series niet in ROM of OTP te krijgen.
Wel de 68HC1x series en dat soort.
Er waren ook geen OTP/ROM 6809's zover ik weet.
Je kunt kijken waar de voedingspinnen zitten en waar het xtal of de clock aangesloten zijn, die pins zijn nog wel makkelijk te vinden en dan wat datasheets opduiken en vergelijken.
KGE
Golden Member
Op maandag 30 december 2024 23:51:52 schreef henri62:
Zover ik me herinner waren de 680x series niet in ROM of OTP te krijgen.
Wel de 68HC1x series en dat soort.
Er waren ook geen OTP/ROM 6809's zover ik weet.
Er waren 6805 en 68705 versies met ROM/EPROM.
Hmm.. Speciaal gemaakt. Ik had gehoopt op iets van een schuifregister wat simpel aan te spreken was. Nou ja, ik ga er wel spanning op zetten en er eens aan meten. Kijken wat eruit komt. In elk geval bedankt voor het meedenken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com