Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 11

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Post hier al je vragen over vreemde en onbekende onderdelen.

Voor de goede orde: Maak er geen zoekplaatje of quiz van, een duidelijke foto zegt vaak meer dan 1000 woorden.

Vorige delen :
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

Bij een lot soldeerbouten dat ik een aantal jaar terug gekocht heb zat dit handvat, maar ik twijfel of het van een soldeerbout is of van een sensor. Herkent iemand deze?

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Lijkt wel een microfoon aansluiting......

Ja, sorry, die lijkt me beter passen.

Die Weller MT 1500 lijkt het inderdaad te zijn, bedankt :).

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Ik heb een print van een deur communicatie die door vocht is beschadigd.
Nu zitten daar onderdelen op die ik wil vervangen omdat die aangetast zijn.
Probleem is dat ik niet weet wat dit precies zijn.
Ik heb er 2 met een sot23 behuizing. De een heeft een code T08 en op de ander staat T7C.

Dan heb ik een onderdeel met een SOT23-5L behuizing. Daarop staat OVD of GVD of QVD.

Ik heb al zitten zoeken maar krijg geen duidelijkheid. Wie kan mij zeggen wat dit zijn?

Een fabricaat, typenummer, schema, foto's enz. doen soms wonderen. Hoe meer informatie dat je verstrekt, hoe groter de kans op een oplossing.

Piet

Thevel

Golden Member

Misschien een beetje een grofstoffelijk component, maar ik ben niet heel erg thuis in de TL-buizen, en ik zoek een (LED) vervanger:

Dit TL-Buisje

Met dit opschrift:

Zit in een IKEA Skepp:

"IKEApedia" denkt dat het een T5 buisje is. Zijn jullie het daar mee eens?

(In het kleurboek montageinstructieboekje staat niet welke lamp er in moet. Omdat dat het boekje van een opvolger is waar LED's in zitten. Maar ook in het juiste boekje wordt het niet vermeld.)

Anyway, ik wil daar eigenlijk een LED buisje in zetten, maar de vervangers die ik vind zijn 60 cm en dit buisje is ongeveer 52 cm lang (zie bovenste foto).

Zijn er 52 cm T5-TL LED-vervangers of wordt dat dan '60 cm' genoemd in de handel? Of moet ik uberhaupt heel iets anders hebben?

EDIT:
Gevonden. LED vervangers voor 52 cm T5 bestaan ook gewoon.
Led vervangers voor 60CM T8 zijn wel aanmerkelijk goedkoper. Waarschijnlijk gangbaarder. Misschien wordt het tijd voor een nieuw armatuur ook...

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Hoeben

Golden Member

Wie weet wat of een 3SK161 voor component is?
Ze komen van een Philips consumer afdeling die TV's maakte. En ik verwacht dat dit uit een tuner komt? Meer weet ik er niet van, ik kan geen datasheets vinden.

Ik vermoed een RF transistor of mosfet/jfet tot 1 GHz of zo?

revado

Honourable Member

Let op met een led vervanger.
Die 13 watt keuken armatuurtjes bestaan met een trafo /starter, maar de meeste nieuwere zijn met een EVSA uitgerust.
Voor beide typen zijn verschillende vervangers nodig en de T5 vervangers zijn er alleen maar voor EVSA / HF zover ik weet.
Voor de 14 en 28 watt zijn ze verkrijgbaar maar voor 13 watt weet ik niet zeker.
Ik heb al EVSA armaturen voor de 28 watt meegemaakt die niet altijd opstarten.
Ik zou een heel nieuw LED armatuurtje scoren, dat zal ook goedkoper zijn.

maartenbakker

Golden Member

Op 16 december 2023 21:47:51 schreef Lucky Luke:
Misschien een beetje een grofstoffelijk component, maar ik ben niet heel erg thuis in de TL-buizen, en ik zoek een (LED) vervanger:

[...]

Zijn er 52 cm T5-TL LED-vervangers of wordt dat dan '60 cm' genoemd in de handel? Of moet ik uberhaupt heel iets anders hebben?

EDIT:
Gevonden. LED vervangers voor 52 cm T5 bestaan ook gewoon.
Led vervangers voor 60CM T8 zijn wel aanmerkelijk goedkoper. Waarschijnlijk gangbaarder. Misschien wordt het tijd voor een nieuw armatuur ook...

Het is denk ik geen "moderne" T5, die hebben een hoger vermogen. Het is een traditionele TL MINI T5 uit de tijd dat je die alleen in 4W, 6W, 8W, 13W kon krijgen.

60W zijn denk ik de moderne types, en die geven veel te veel licht. Je moet echt naar de oorspronkelijke lengte en vermogen kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

@hoeben: staat die 3SK161 niet ergens op de pagina's van Pieter Hooijmans vermeld? maximusrandd.com als ik het uit m'n hoofd zeg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Wie kent de specificaties en/of weet waarin ze gebruikt zijn en/of weet of deze afwijkende maat vaker voorkomt?

Smeltzekeringen fabrikaat Littelfuse maar waarschijnlijk bedoeld voor Philips telecommunicatie-apparatuur (had eventueel ook in het 12NC topic gekund vanwege het nummer 3522 950 96250 op het doosje, maar dit is wel een vraag naar het gebruik - ik kon ook nergens zo snel andere zekeringen met deze afmetingen terugvinden).

De afmetingen zijn 5x13mm over de uiteinden of 5x7,2mm zonder de uiteinden. Ik heb er met witte of oranje verf op een van de kopjes.

Ook vraag ik me af waarom er een sleuf in de kopjes zit.

Zijn het niet gewoon twee losse kopjes die over een mini zekering heen geschoven zijn?

Ze lijken verdacht veel op de brugjes die in telefooncentrales/lijnen zaten om abonnees aan- en af- te kunnen sluiten (in de lijn van de abonnee). Die schoven ze dan over twee vork-vormige kammetjes.
Hypothese: Kon dan meteen als zekering dienen als iemand rare dingen met zijn tel lijn deed?

-edit- Ik heb geprobeerd er een foto van te vinden, maar echt noppes.
Ik heb zo'n kam ooit gehad met al die vork-vormige brugjes maar die is in de oud-ijzer/koperbak beland.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 19 december 2023 00:39:36 (19%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Dat zijn zekeringen uit mechanische Philips telefooncentrales (o.a. de UB49a huiscentrale en de UR stadscentrales)
In de twee gleufjes worden de verende contacten geduwd.

Bij onderbreking wordt de zekering uit elkaar getrokken door de verende contacten (witte buisje in het midden is een los keramisch buisje waar de draad door loopt)

Zo kon je meteen zien welke zekering kapot is.
Tevens zat er een contact aan die veren, die alarm sloeg naar een rode lamp boven het apparatuurrek, en naar de bedieningstafels van de centrale.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGT58akZagV-nInIiUvr5lcN6PbEo67iokeg&s

maartenbakker

Golden Member

En meteen nog een ander raadseltje... Ik liep tegen een aantal van deze aan, waarschijnlijk voor een seriematig gefabriceerd apparaat om een obsolete IC te vervangen of om een IC met betere specificties te gebruiken.

Het gaat om printplaatjes in de vorm van een DIL-8 IC met daarop gesoldeerd een LM293 comparator in SO-8 behuizing.

Een van de helften van de comparator is ongebruikt. De andere helft is naar buiten gevoerd volgens de pinout van een LM741 opamp.

Dus:

1  U  8
 - in 2     7 Vcc
 + in 3     6 out
  Vee 4     5

Weet iemand welke comparatoren dezelfde pinout hebben als een LM741? Of misschien zelfs waarin deze printjes gebruikt zijn?

Het kan natuurlijk ook dat het oorspronkelijke ontwerp een 741 gebruikte maar dat toch niet lekker strak schakelde....

maartenbakker

Golden Member

Op 19 december 2023 00:41:45 schreef Arco:
Dat zijn zekeringen uit mechanische Philips telefooncentrales (o.a. de UB49a huiscentrale en de UR stadscentrales)
In de twee gleufjes worden de verende contacten geduwd.

Bij onderbreking wordt de zekering uit elkaar getrokken door de verende contacten (witte buisje in het midden is een los keramisch buisje waar de draad door loopt)

Zo kon je meteen zien welke zekering kapot is.
Tevens zat er een contact aan die veren, die alarm sloeg naar een rode lamp boven het apparatuurrek, en naar de bedieningstafels van de centrale.

[afbeelding]

Dankje! Interessante manier van verklikken. JIj hebt het over de functie van de sleuven/groeven die in de omtrek lopen, maar in de kopse kanten zitten ook nog "schroefsleuven". Enig idee wat die dan doen? Mogelijk iets met de bevestiging van de zekeringdraad?

Op 19 december 2023 00:23:04 schreef henri62:
Zijn het niet gewoon twee losse kopjes die over een mini zekering heen geschoven zijn?

Ze lijken verdacht veel op de brugjes die in telefooncentrales/lijnen zaten om abonnees aan- en af- te kunnen sluiten (in de lijn van de abonnee). Die schoven ze dan over twee vork-vormige kammetjes.
Hypothese: Kon dan meteen als zekering dienen als iemand rare dingen met zijn tel lijn deed?

-edit- Ik heb geprobeerd er een foto van te vinden, maar echt noppes.
Ik heb zo'n kam ooit gehad met al die vork-vormige brugjes maar die is in de oud-ijzer/koperbak beland.

Er zit niet duidelijk nog iets onder de kopjes; ik denk dat de verklaring van de werking die Arco geeft, wel zal kloppen.

Het zou zomaar kunnen dat de brugjes die jij noemt mechanisch uitwisselbaar waren, omdat standaardisatie goedkoper is en mooi uitkomt als je daar ook zekeringen zou willen plaatsen.

Arco

Special Member

Die 'hoedjes' waren volgens mij voor de draad ja. (ze hadden ze ook kunnen klinken, want de draad vervangen deden ze toch nooit)
Een van de twee hoedjes was geverfd om de waarde aan te geven. (ik weet dat er o.a. oranje, groen, en wit was)

Op de foto zie je op sommige zekeringplaatsen donkerrode staafjes: dat zijn plastic 'nepzekeringen' voor niet gebruikte plaatsen.
(die voorkwamen dat er alarm werd geslagen)

't Was een simpele en doeltreffende manier om met alleen mechanica een kapotte zekering aan te duiden.

Dat blok waar de zekeringen inzitten heette het KLTV veld: Klinken, Lampen, Toetsen, en Veiligheden.
(door Philips monteurs werd 't liefkozend het 'k*le k*t veld' genoemd... :+ )

@Arco, zo'n plaatje zocht ik inderdaad maar ik kon er nergens een vinden. Dus mijn vermoeden klopte dat het zo'n afsluit brugje is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
revado

Honourable Member

Het zijn inderdaad zekeringen uit de philips UB-UR en UH serie automaten.
Ik heb een UH 30 staan en daar zitten ze ook in.
In de TEKA serie ( kleinere mechanische centrales ) zit een ander type met een gesoldeerd pennetje.

Ik zal vanmiddag een paar closeup foto's maken van de zekering en de houder, dan zie je het alarmcontact ook zitten.
Er zitten ook een oaar van die rode dummy dingen in.
Als een bepaald "orgaan" ( zo noemde ze een onderdeel van een centrale) er nite in zat was de zekering een dummy.
Plaatste je er als uitbreiding bv een netlijnorgaan bij , een complete set relais op een rekje met een connector gemaakt van een stuk pertinax met contacten, dan moet er ook een zekering in voor dat betreffende orgaan.

Als je er van wil Maarten dan heb ik wel interesse :)

Dit topic is gesloten