Beste allemaal,

Allereerst dank voor het meedenken!

Mijn vraag:
Ik heb thuis een Intergas HRE cv-ketel met vloerverwarming en heb op mijn verdeler 6 groepen. Aangezien de slaapkamer vrij koud blijft, maar de badkamer (iets te) warm wordt, wil ik de verhouding tussen de groepen veranderen. Ik heb geen flow-meters.

Op youtube zie ik vooral uitlegvideo's waar gebruik wordt gemaakt van een warmte/infraroodcamera om de temperatuur van de retourleiding te beoordelen en hierop de groepen af te stellen (af te knijpen).

1. Is dit ook mogelijk om af te stellen zonder een warmtecamera?
2. Wat is de juiste verhouding tussen aanvoertemperatuur vanuit de CV en de temperatuur instellen op de verdeler?

Ik heb best wat onvoorziene kosten gehad, dus wil het inschakelen van een installateur het liefst zoveel mogelijk beperken en eerst kijken wat ik zelf kan doen.

(Ik heb de doppen van 2 groepen eraf gehaald voor de foto)

Nogmaals dank voor het meedenken!

Gr, Tim

Ik denk dat je dit beter kunt vragen op een forum over verwarming (als dat er is)

Het debiet is instelbaar van 1 tot 6.
Zie niet waarvoor je hier een camera zou nodig hebben...

zo te zien een flow instelling onder de knop. echter is de vraag of je wel de slaapkamer hoger krijgt en de badkamer lager. als er goed gerekend is dan heeft standaard de badkamer meer vermogen in de vloerverwarming leidingen en de slaapkamer juist minder, de gekozen ruimtetemperatuur ligt vanuit de bouw hoger op de badkamer. als de slaapkamer bijv laminaat heeft en de badkamer tegels dan is dat gunstiger voor verwarming.

echter je kunt altijd proberen om de flow aan te passen. wel een paar dagen testen. als de boel eenmaal is opgewarmd dan krijg je het in 1 dag vaak niet meer juist. in de nacht koelt de cv doorgaans af en heb je een volle dag stoken met de aanwarming erbij, dat scheelt.

[Bericht gewijzigd door testman op (24%)]

Als je geen warmtebeeld camera hebt (en om het toch nog een beetje elektronisch te houden)

Er zijn projectjes waar men op iedere retourleiding een ds18S20 temperatuursensor geplakt heeft en het op die manier heeft afgesteld.

1 Ja
2 Afhankelijk van vele factoren! Dus niets hiervandaan over te zeggen.

Je kunt zelf heel veel als je tijd hebt…..
Gewoon de kraan een stuk dichter draaien!
Dan minimaal 1 dag het effect afwachten.
Zonodig corrigeren.
Tip: Noteer elke dag wat je doet
Nog een tip: Doe per keer maar 1 groep of kraan.

Verwacht geen wonderen.
Als je de waterhoeveelheid ( in het goed Nederlands Flow) met 50% reduceert gaat de warmteafgifte met maar een 5 - 10% terug.

Je hebt helemaal geen speciale apparatuur nodig
Met voelen aan de leidingen kom je ook een heel eind.

De binnenwerken van de huidige radiatorkranen met debietinstelling kunnen mss wel vervangen worden door flowmeters.
Hoeft dan echt niet zoveel te kosten.

Hier ook gedaan zoals Sine voorstelt.
Op de leiding voor en na de verdelers, en op iedere retour een DS18B20 geplakt en thermisch afgeschermd.

Kan je zonder solderen wel in elkaar knutselen, een ESP8266 is al goed.

Een naregeling installeren van bv Watts,ben je van alle gedoe af.

Op de leiding voor en na de verdelers...

Ik ben niet mee... wat mis ik?
Te koud in de kamer = debiet te laag, te warm = debiet te hoog,
Eventueel verschillende circuits in eenzelfde ruimte gelijkstellen is een klus met een IR thermometer... denk ik.

Op zondag 29 december 2024 10:01:04 schreef SBTVDS:
....
Ik heb thuis een Intergas HRE cv-ketel met vloerverwarming en heb op mijn verdeler 6 groepen. Aangezien de slaapkamer vrij koud blijft, maar de badkamer (iets te) warm wordt, wil ik de verhouding tussen de groepen veranderen.

Ik vermoed dat het opzettelijk zo is ingeregeld.

Persoonlijk moet ik er ook niet aan denken om in een verwarmde kamer te gaan slapen...

Maar goed, ik zou zeggen: markeer de huidige standen, hou bij wat je doet, noteer ook de buiten temperatuur. Koop voor een paar tientjes een weerstation met buitensensor.

Weet de topicstarter welke kraan bij welke ruimte hoort?

Op zondag 29 december 2024 10:01:04 schreef SBTVDS:
Ik heb thuis een Intergas HRE cv-ketel met vloerverwarming en heb op mijn verdeler 6 groepen. Aangezien de slaapkamer vrij koud blijft, maar de badkamer (iets te) warm wordt, wil ik de verhouding tussen de groepen veranderen. Ik heb geen flow-meters.
1. Is dit ook mogelijk om af te stellen zonder een warmtecamera?
2. Wat is de juiste verhouding tussen aanvoertemperatuur vanuit de CV en de temperatuur instellen op de verdeler?

Gewoon slaapkamer verder openzetten. De truc is telkens maar een klein beetje te verstellen en kijken wat het oplevert. Anders ga je alle richtingen uit met je inregelen.

De aanvoertemperatuur moet zodanig zijn dat de groep die het verst openstaat (dus het meeste nodig heeft) nog warm genoeg wordt. Dan zit je aardig in de buurt.

Heb je ook een flowregeling (instelbare losse pomp) op de vloerverwarming met regelaarklep met thermostaat?

Vloerverwarming heeft een lage temperatuur nodig, niet te heet stoken. Ik zie hier in de regio een hoop mensen met gescheurde vloeren. Ik heb het zelf ook gelegd, beneden 3 groepen, dekvloer eruit en op betongaas vastgezet met tywraps (je bent elektronicus tenslotte). Dan nog een temperatuurregeling aan de binnenkomende kant, en een maximaal temperatuurbeveiliging op de pomp voor als de regelaar kapot zou gaan. En natuurlijk ruimte rondom de vloer zodat hij uit kan zetten. Dit alles voorkomt problemen. Even wat geprobeerd, het bleek uiteindelijk het beste te zijn alle 3 groepen helemaal open te zetten met de pomp in de zomer laag en in de winter hoog.

Ik hoop dat je nog ergens anders kranen hebt? Het lijkt me dom om een badkamer full time te verwarmen voor een half uur gebruik per dag.

Ik had laatst ook een situatie met een ruimte die net niet warm genoeg werd, terwijl de overige ruimten dat wel werden.
Afhankelijk van hoe de regelaars staan ingesteld kan je in zo'n geval de te koude ruimte iets verder opendraaien en de andere ruimten iets dichter. Na enige tijd aan de retourleidingen voelen of er verschil is met de situatie voor het verstellen.

Is elektrische ventielen, aangestuurd door een thermostaat in de bewuste ruimte een oplossing?
Het hoeft volgens mij geen proportionele regeling te zijn. Aan/uit is voldoende. De meeste temperatuurregelingen werken nog zo.

Op zondag 29 december 2024 12:36:37 schreef OXO:
[...]
Ik ben niet mee... wat mis ik?
Te koud in de kamer = debiet te laag, te warm = debiet te hoog,
Eventueel verschillende circuits in eenzelfde ruimte gelijkstellen is een klus met een IR thermometer... denk ik.

Dat afstellen kan ook geheel zonder een IR thermometer of andere meter, maar gewoon op gevoel. Te koud en te warm zijn prima op gevoel te beoordelen. Het is geen gecontroleerde ruimte waar de temperatuur heel precies moet zijn toch?

Simpelste is de knop voor de badkamer een stukje dicht draaien en de knop voor de slaapkamer een stukje open.

Als de badkamer en of slaapkamer dichtbij de verdeler voor vloerverwarming zit dan zijn er ook knoppen met een een externe voeler. De knop monteer je dan op de verdeler en de voeler monteer je in de badkamer en of slaapkamer.

https://www.cv-compleet.nl//Files/2/73000/73291/ProductPhotos/1920x1080/1716450779.jpg

Er zijn ook nog elektrische bediende radiator knoppen en zelf slimme radiator knoppen.
https://www.robbshop.nl/verwarming/radiatorknoppen

Op zondag 29 december 2024 15:04:08 schreef benleentje:
[...]

D

[afbeelding]

Er zijn ook nog elektrische bediende radiator knoppen en zelf slimme radiator knoppen.
https://www.robbshop.nl/verwarming/radiatorknoppen

die zijn er zeker, heb er al vaak zat 24V of 230V verdelers voor gebouwd. men stuurt die dan met knx oid aan.

als t goed is heeft de verdeler voor de vloerverwarming al een regelthermostaat erop zitten. doorgaans mag de vloer niet meer als 50 graden krijgen, EN dat is afhankelijk van de toplaag ook nog. kwam dat pas wel ergens tegen, was goedkoop een aanbouw aangezet en de vloerverwarming slang lag er ruim in, maar die kwam direct van een oude radiator aansluiting. heel de vloer lichte oranje op met de flir camera, de andere delen van het huis kon je niet eens zien dat de vloer warm werd, daar zat wel een thermostaat regelaar en pomp voor, helaas lagen er ook 3 vloeren over elkaar heen daar :P

D'r wordt wat afgekl........ (zelf even je favourite term n=hier invullen) ;)

Het lijkt me dom om een badkamer full time te verwarmen voor een half uur gebruik per dag.

Zit niks anders op met VV.
En als je daar toch met een ruimtethermostaat en circuitafsluiter werkt zit je alsnog met koude wandtegels.... en dus condens, zelfs met een regulier ventilatiesysteem.

in zo'n geval de te koude ruimte iets verder opendraaien en de andere ruimten iets dichter.

Als er een ruimte met max debiet niet warm te krijgen is kun je er gif op nemen dat het debiet vol open staat van de ruimte waar de kamerthermostaat hangt....de leefruimte

Meest flexibele methode lijkt mij het gebruik van zoneregelaars met aparte thermostaat voor iedere secundaire ruimte.
Voorbeeldje van zo'n regelaar is https://lvsverwarming.nl/thermostaten/watts-thermische-klep-230v/
Ze zijn ook in 24 Volt verkrijgbaar.

Dan nog moet je je lussen inregelen op gelijke weerstand. Anders sluit je met een korte lus met veel flow je ketel kort.

Van een tweakers draadje twee foto's geleend:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81060044#81060044

https://tweakers.net/i/a6j_NF0IvdcOsPzBxFYN4QqHKfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gctrh5OzRIX6AT4Q0SrkliyX.jpg?f=fotoalbum_large
https://tweakers.net/i/e7jVIUHkiz2WsG472nguLxgEUlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ll6lwmXrgUjRWDLL7mndU5nU.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de 1e verdieping elke lus apart elektronisch kan regelen (waarschijnlijk slpk 1,2 en badkamer, elke ruimte een thermostaat) De benedenverdieping heeft alleen een hoofd/woonkamerthermostaat)

Ik heb het ooit eens bij een vriendin thuis gedaan, nadat 'de installateur' er niet uit kwam.
In het kort: alles aan bedieningskranen vol open, instellen zodat je overal een soortgelijke flow hebt (daar is wel wat op af te dingen, maar het is een redelijk uitgangspunt). De thermostaat gestuurde regelklep per lus / ruimte doet de rest wel.

Daar zitten natuurlijk wel wat randvoorwaarden aan. Deze verdeler had op de retour flowmetertjes zitten, zodat afstellen echt appeltje-eitje was (nou ja, met 12 lussen is het ff pielen want van de eerste klopt niet veel meer als je klaar bent met de laatste).
Verder was het 'aanleggen' wel behoorlijk gedaan: elke ruimte een bij de ruimte passende hoeveelheid verwarmd oppervlak en niet extreem verschillende lengtes.
En daarnaast: elke lus (of per 2) met een eigen thermostaat zodat je niet van deze instelling afhankelijk bent voor de juiste temperatuur. Ik geloof dat er tot op de dag van vandaag niks meer aan veranderd is...

Wat een vreselijk uitgebreide installatie op die laatste foto's. Maar ik twijfel eraan of iets dergelijks hier van toepassing is.
Bij de installatie op de getoonde foto's is naar mijn inzicht sprake van een combinatie van vloerverwarming en radiatoren.
Dat is een circuit met aparte pomp en gedoseerde toevoer omdat vloerverwarmingswater de 40 graden niet mag overschrijden.
Volgens mij schrijft de TS niets over radiatoren. In dat geval kan de extra pomp dan sowieso vervallen.

Op vrijdag 3 januari 2025 10:56:44 schreef Sine:
Dan nog moet je je lussen inregelen op gelijke weerstand. Anders sluit je met een korte lus met veel flow je ketel kort.

Van kortsluiting in de ketel (op gebied van water uiteraard) zou pas echt sprake zijn wanneer het bypassventiel in werking treedt.
Gezien het feit dat ze worden verkocht lijkt me die vorm van kortsluiting geen probleem.
https://www.vloerverwarming-direct.nl/nieuwsbericht/3000090/een-bypass…
Overigens is een dergelijk ventiel bij ons meegeleverd maar ik heb deze niet geplaatst.
Het leggen van de leiding beschouw ik werkelijk als vakwerk, iedere sectie is ca. 10 m2, met alle kranen open hebben we overal nagenoeg dezelfde flow.