Op dinsdag 31 december 2024 15:47:44 schreef Arco:
Je kunt toch wel goed merken dat de 'drijvende kracht' achter de Philips naam verdwenen is.
Bij iedere nieuwe versie van een apparaat ziet men kans die iets of veel slechter te maken (waarschijnlijk ook goedkoper...)

Heb dat gemerkt met een 3 kops scheerapparaat van Philips.
Huidig model is uiterlijk vrijwel hetzelfde als 15 jaar geleden, maar bijna alles eraan werkt nu beroerder of contra-intuitief...
De duurdere series zijn helemaal onbruikbaar.

'Let's make things better' geldt helaas niet meer... ('Let's make things worse'? :+ )

De duurdere series (9000) worden toch nog steeds in de zelfde fabriek in Drachten gemaakt, en omdat de de "vonkverspaan techniek" om de scheerkoppen te maken niet uit handen willen geven is dat ook daar gebleven. Mesjes voor de "Oneblade" worden om kwaliteitsredenen ook (nog) niet in China gemaakt maar in Indonesie.

Oh, we zijn naadloos overgegaan op shavers, zie ik. ;-)

De duurdere series (9000) worden toch nog steeds in de zelfde fabriek in Drachten gemaakt...

Dat ze nog in dezelfde fabriek worden gemaakt zegt niets over de kwaliteit, helaas.
Mijn ervaring is ook dat de mesjes van >15 jaar terug beter waren dan de brol van tegenwoordig. Ze zijn nu veel sneller bot en dat zal een bewuste keuze zijn geweest. :-(

Op dinsdag 31 december 2024 16:19:30 schreef rob040:
Oh, we zijn naadloos overgegaan op shavers, zie ik. ;-)

't Gaat meer over de terughollende kwaliteit in het algemeen bij Philips... :+

Helaas moet ik Arco gelijk geven, Philips slaagt erin om van elke apparaat een nieuwe generatie te creëren die een flauw aftreksel is van het origineel...

Let's make things different...

Op dinsdag 31 december 2024 15:53:20 schreef Gerard*:
Air fryer is voor de generatie mobielplakkers. Echte culinaire friet wordt in reuzel gebakken, kan niets tegenop.

Dan ging het bij de generatie beeldbuisplakkers ook al fout...

Zou voor geen geld terug willen naar die vettige toestanden met reuzel...

Goed voor je lichaam, de reuzel stroomt door je aderen letterlijk.

Wij hebben in die tijd 240 euro betaald voor dit ding, niet echt bepaald goedkoop te noemen, gekocht met Eco-cheques toen. Maar we zijn er echt tevreden van, zelfs nu nog. Weinig plastic, veel metaal en erg zwaar.

Alles makkelijk om te kuisen en weer proper te maken in een handomdraai, doe dat maar ens met reuzel... Bakken in reuzel en in 30 minuten heb je een vettige kop! Je kan frieten bakken in je haar. :)

Reuzel is als ik me goed herinner niet persé ongezond. Maar inderdaad, frituren is niet de handigste bezigheid.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]

Dan nog liever bakken in olie als het echt moet. Maar die fryer heeft zijn dienst wel bewezen hier bij ons, en wordt best veel gebruikt. Jammer van die draaiknop op de nieuwe, na een aantal keer wordt dat een plakkerige en stroperige knop. Van de vet-dampen zit rond de knop en die wordt stroperig om aan te draaien.

En die met zo een dubbele mand in echt een lelijk gedrocht om in de keuken te hebben.

Frietjes gebakken in verse olie, daar kan reuzel niet tegenop...

Smaken verschillen, maar frieten gebakken in vet vind ik nog altijd lekkerder dan gebakken in olie (ook al is dat laatste minder ongezond).

Mee eens, in Belgie bij een echte Frietkot patat gehaald, gebakken in ossewit en ja, was wel erg lekker!! Mag best een keertje zondigen... O-)

in Belgie bij een echte Frietkot patat gehaald

Patat? In een fritkot?!

Waar gaat het naar toe met de wereld....

Die kopen toch alleen maar patatten in...

Op dinsdag 31 december 2024 17:43:49 schreef Roland11:
Smaken verschillen, maar frieten gebakken in vet vind ik nog altijd lekkerder dan gebakken in olie (ook al is dat laatste minder ongezond).

Op dinsdag 31 december 2024 18:19:24 schreef smd:
Mee eens, in Belgie bij een echte Frietkot patat gehaald, gebakken in ossewit en ja, was wel erg lekker!! Mag best een keertje zondigen... O-)

Frieten die niet gebakken zijn in reuzel/ossewit zijn géén frieten maar "Mc Do"-, "Quick"- of "Burgerking"-achtig onvreetbaar food...
Indien niet gebakken in reuzel/ossewit is het i.m.o. de naam 'friet' niet eens waardig.
Wij zijn geen grote eters dus we eten liever 'lekker' dan 'gezond'.

Op dinsdag 31 december 2024 17:00:19 schreef CrossFireX:
Alles makkelijk om te kuisen en weer proper te maken in een handomdraai, doe dat maar ens met reuzel... Bakken in reuzel en in 30 minuten heb je een vettige kop! Je kan frieten bakken in je haar. :)

Frieten binnen in huis bakken is hier ten huize Turbokeu al sinds 1980 verboden.
Frieten bak je buitenshuis (terras, pergola/open veranda, overkapping, desnoods onder een parasol als het regent), nooit binnenshuis.
Je barbecuet (syntax?) toch ook niet binnenshuis?
Actueel hebben we onder de pergola een meubelkastje waarin onze drie frituurketels (met ossewit!) bewaard worden (en waarop ze ook gebruikt worden).
Waarom drie? Vlees/vis/friet/gepaneerde gerechten bak je niet in hetzelfde vet (vervuiling).
Niettegenstaande al dit eten wij maar 1 of 2 maal friet/kroket per veertien dagen, meestal (zelf) half gegaarde aardappeltjes die ik vervolgens afbak in een braadpan met wat olijfolie en paprika en vers gesneden peterselie.
Daarnaast rijst, pasta en occasioneel aardappelkroketjes.

in zonnebloemolie gebakken frieten smaken anders ook goed. die synthetische olie welke langer meegaat smaakt ook naar chemische zooi, helemaal niks. heb zelf een degelijke belgische frietpan, en snijd de friet zelf net voor het bakken. 1x voorbakken en erna afbakken op 175 graden. zo is mij dat geleerd thuis en word nog steeds gedaan in de familie eens per week.

ken de Mc en burgerketen van de andere zijde van de balie, en tja de reden dat er elke 10 jaar een grote verbouwing is in die restaurants, is niet zozeer cosmetisch maar vooral gewoon nodig tegen die tijd. als je ziet wat n volk daar voor die frituren doorstuift, terwijl het best glad is en de ruimte niet bepaald breed.

Op maandag 30 december 2024 23:23:01 schreef testman:
[...]

of heeft ts de airfryer in de schuur op een 3x 1,5 kabeltje, einde van de straatkabel met nog 210V erop waar jij 235V hebt op de pan. dat kan best wat schelen..

De netspanning is hier meestal >235V en de airfryer zit redelijk "dichtbij" (wat kabel lengte/weerstand betreft) de meterkast.

Ik heb het opgenomen vermogen (en spanning) nog steeds niet gemeten: Ik begrijp dat de thermostaat/temperatuur niet verstelbaar is, dus heeft weinig zin, lijkt het. Als ik het doe, zet ik het hier wel neer. Is meer ontopic dan de smaakt van frituurvet ;-).

Langzaam opwarmen zou ik wel willen verklaren met weinig vermogen, maar de temperatuur die door de thermostaat tussen de 170-190 graden gehouden lijkt te worden terwijl 200 is ingesteld, dat kan ik niet met te weinig vermogen verklaren.

Temperaturen vergelijken gaat moeilijk, als je niet weet hoe die gemeten is.
Is die bovenin of onderin gemeten, leeg/halfvol/vol (indien niet leeg, gevuld met wat?)

Op donderdag 2 januari 2025 14:07:56 schreef Arco:
Temperaturen vergelijken gaat moeilijk, als je niet weet hoe die gemeten is.
Is die bovenin of onderin gemeten, leeg/halfvol/vol (indien niet leeg, gevuld met wat?)

Zeker. (Zie startpost).

Maar ik wil eigenlijk ook niet de absolute temperatuur bepalen. Ik wil de temperatuur van de lucht 20 graden warmer instellen.

Ik weet alleen niet of het kan. En ik heb het nog niet geprobeerd.

Je hebt toch ook een optie voor vrije keuze in de temperatuur en tijd? Als je constateert dat de luchttemperatuur 20 graden te laag is, waarom zet je 'm dan niet gewoon 20 graden hoger?

de instelling gaat maar tot 200 en dan is hij te "koud".

Je kan in serie met de ntc een weerstand zetten. Dan denkt de meting dat de oven kouder is dan hij in werkelijkheid is. Juist nog bepalen wat het weerstandsverschil is bij 10-20 graden verschil. Opgelet geen lineaire curve.

Op vrijdag 3 januari 2025 00:21:44 schreef joopv:
Je hebt toch ook een optie voor vrije keuze in de temperatuur en tijd? Als je constateert dat de luchttemperatuur 20 graden te laag is, waarom zet je 'm dan niet gewoon 20 graden hoger?

Max instelbare temperatuur is 200 graden.

[Bericht gewijzigd door tom_co op (11%)]

Op vrijdag 3 januari 2025 07:29:39 schreef EricN:
de instelling gaat maar tot 200 en dan is hij te "koud".

Je kan in serie met de ntc een weerstand zetten. Dan denkt de meting dat de oven kouder is dan hij in werkelijkheid is. Juist nog bepalen wat het weerstandsverschil is bij 10-20 graden verschil. Opgelet geen lineaire curve.

Ik moet hem maar eens openschroeven en zien wat er mogelijk is…

Ondertussen wel opgenomen vermogen gemeten:

1850 W bij 233 V. Als de Airfryer warm is gaat het element steeds ongeveer 30 seconde uit. Dan is het vermogen nog 55 W. Het element gaat dan weer ongeveer 2 minuten aan (1850 W) enzovoort.

Ook uit deze meting blijkt: opwarmen leeg duurt ruim 6 minuten en ingestelde (maximale) temperatuur wordt bereikt, althans dat vindt de regeling want element gaat aan/uit.

Dat goed laten opwarmen helpt wel. Het duurt dan nog steeds in totaal lang, maar gevoelsmatig toch beter gevoel als de patat friet er korter inzit.