fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ziet er uit als een multimeter probe uit het buizen tijdperk. Mogelijk om AC te kunnen meten met een buisvolt meter want de beide "ingang" draden zijn zwart. Meestal voor RF.
Maar zonder merk en type en alleen een plaatje van de buitenkant blijft dat gokken. Misschien herkent iemand het ding van vroeger. Zou zelfs zelfbouw of ombouw kunnen zijn.
RAAF12
Golden Member
Hier staan wat scope meetkoppen. https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=321121 in eenzelfde soort behuizing. Maar ik gok op iets RF.
Inderdaad openmaken en een foto plaatsen. Eitje.
Op donderdag 2 januari 2025 17:50:04 schreef fred101:
Ziet er uit als een multimeter probe uit het buizen tijdperk. Mogelijk om AC te kunnen meten met een buisvolt meter want de beide "ingang" draden zijn zwart. Meestal voor RF.Maar zonder merk en type en alleen een plaatje van de buitenkant blijft dat gokken. Misschien herkent iemand het ding van vroeger. Zou zelfs zelfbouw of ombouw kunnen zijn.
Ik dacht ook aan een meettrafo om metingen te verrichten aan symmetrische audioschakelingen cq aansluitingen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Buzzy, dat zou ook nog kunnen. Want het geen wat hier afwijkend is van een RF Volt-meet-probe is het ontbreken van een punt. Bij RF wil je geen "lange" draden. Dat zou voor een audio BALUN wel kunnen maar dan verwacht ik een dikkere en kortere behuizing. Ik heb zoiets maar die behuizing is veel dikker en korter. Die is van General Radio. Zitten 2 banaanbussen als ingang en een GR connector op de uitgang.
nonius
set SCE to AUX.
Er zitten een paar schroefjes in die er wat mij betreft om schreeuwen losgeschroefd te worden....
Dan zal de inhoud vrij snel zichtbaar worden en het mysterie uit de wereld zijn.
Overigens, zelf sluit ik RF niet helemaal uit, als men bedenkt dat er een tijd was dat UHF gedefiniëerd was als 'alles boven 30 MHz'....
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha JR1960,
Ik heb ook nog een aantal van die Amtron buisjes 
Maar bij de FET-voltmeter zat ook zo'n kopje, ik zou zeggen maak open...
Groet,
Henk.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Het zal geen active probe zijn, want er zit geen voedingsaansluiting.
Heel vroeger had je dit soort probes voor buisvoltmeters en dan zat er een EA50 of een Eimac 2-01 buisje in voor de gelijkrichting van een AC signaal, maar ook een voedingsaansluiting voor 6,3V voedingsspanning van de gloeidraad van die EA50 of Eimac 2-01
Die waren meestal voor hf. Daar zat dan een testnaald aan en een massa aansluiting.
fred101
Golden Member
Tja, een verzwakker ... voor wat? Geen idee.
Het printje lijkt af fabriek, de snoeren ... geen idee. Als het van een BVM zou zijn verwacht ik coax aan de meter kant.
RAAF12
Golden Member
groen-blauw-zwart, aha, zal een minder of meer 56Ω verzwakker zijn? En denk dan toch aan een amateur en een HF toepassing. Lekker inductie vrije koolstuff ook. Iets om even snel aan een zender te hangen. Nog meer brainstormen?
Btw Duitse TV coax was ooit 60Ω 
fred101
Golden Member
Is dat zwarte ding met witte ring geen diode ? De manier waarop de onderdelen zijn gepositioneerd ziet er niet uit als een verzwakker.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (49%)]
fred101
Golden Member
RAAF12
Golden Member
Idd geen diode maar een composite R. zwart-bruin-zilver de rest is (voor deze oogjes) niet te lezen. Heerlijk zo'n zoekplaatje zonder zelf even wat voorwerk te doen. Dit was lichte ironie...
Hmm, vandaag even de z vier keer getriggerd, wonderlijk.
fred101
Golden Member
Het is dus in feite 3 weerstanden in serie waar dan over de 56 ohm de meter wordt aangesloten. Dat geeft dan een 5x verzwakker. Maar voor wat? Het is geen HV of RF constructie.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]
RAAF12
Golden Member
Die rode draad geeft een indicatie dat het 'heet' of '+' is. Banana weer iets tijdelijks even aansluiten. Een 'meter' met hoge ingangsweerstand cq. Zi even termineren naar 56Ω ?
BTW. Duitse coax voor TV antenne gebruik was ooit 60Ω (rond 1963)
EricP
mét CE
Iets uit de 60-er jaren? Of wellicht al 70-er?
RF was 'toen' iets anders dan 'nu'. AM radio in de kHz-en was normaal. Bij dergelijke golflengten worden dit soort 'adapters' ook een stuk minder 'kritisch' zeg maar.
Op zich nog wel interessant: 2 zwarte draden aan wat we op het moment als 'ingang' beschouwen. Blijkbaar (?) zijn die uitwisselbaar. Een rode en een zwarte bij wat wel als uitgang beschouwen. Geen idee of die uitwisselbaar zijn en dat het alleen een indicatie voor 'uit' is of dat ze toch verschillend zijn.
ALS ze verschillend zijn, wat is het nut van de verschillende weerstanden dan als het bij 'dubbel zwart' blijkbaar niet uit maakt? 2 identieke is in productie toch makkelijker. Of... zou dat er weer mee te maken kunnen hebben dat 'men' met 2 ongelijke waarden makkelijker aan de gewenste weerstand kwam?
@Raaf: je haalt nergens de 50Ω... Of kom je met rood en zwart als ingang en 2x zwart als uitgang weer netjes aan de 50Ω? Dat zou ook nog kunnen... De 56Ω parallel aan de 2 andere (in serie met elkaar en het meetinstrument).
[Bericht gewijzigd door EricP op (13%)]
fred101
Golden Member
Dan denk ik eerder een 10x verzwakker voor een 50 ohm input. Maar dan een bron die geen 50 ohm wil zien want in die situatie ziet de bron 246,4 ohm. Dat is ook een vreemde impedantie. De meeste bronnen willen 50, 75 of 600 ohm zien.
RAAF12
Golden Member
Nee, dat klopt van die 50Ω misschien dat ik dit even kieper naar het NFOR forum. Hulptroepen!!!
Ah Fred, schoot er tussendoor (poef).