Hoi,

De laatste week merk ik iets heel raar op bij onze Liebherr KTP 1554.

- Ik hoor dat de compressor wil aanslaan.
- Deze start niet. (bromt).
- 10 seconden later hoor ik de veiligheid klikken (goed!)
- Enige tijd later is de veiligheid afgekoeld.
De compressor start terug niet & heel de cylcus herhaalt zich.

Het maffe is dat dit zo 5 keer achter elkaar voorvalt en dan de compressor dus wél
start. Vervolgens werkt de koelgroep normaal, en houd de koelkast prima zijn temperatuur.

Het lijkt me echt niet de bedoeling, dat dit zo werkt.
Zou het startrelais stuk zijn?
Maar ik vind het zo raar dat hij dan uiteindelijk wel start.

(het lijkt bijna alsof je hem afgezet hebt terwijl hij juist draaide, en vervolgens opnieuw aanzet - wat idd niet gaat)

Enkele jaren geleden is de condensator op de bestuurpint vervangen (voeding), omdat de display stopte met werken, de binnenlamp begon aan/uit te gaan, en de compressor werd 'gekweld' in diezelfde cadans lol.
Sinds die vervangen was heeft ie zich echter keurig gedragen.
Of misschien moet ik toch maar eens opnieuw controleren?
De display en de besturing van de binnenlamp is nog steeds "rock solid".

Hebben jullie ideën?

Dank!

Klinkt als de starter. Een startrelais dat slecht contact maakt of meer waarschijnlijk een PTC die deels gescheurd is.

Eerste verdachte is de startcondensator nabij de compressor, tweede het startstroomrelais aan de compressor. Als de condensator opwarmt na een paar x een startpoging is het mogelijk dat ie start, maar dit zal van korte duur zijn!!

Hey Maartenbakker en Hunnebedbouwer,

Dankjewel voor jullie beiden tips!
Ik controleer het.

Als ik meer weet, zal ik het laten weten!

Groetjes

Soms is de hulp of aanloop condensator ook slecht welke naast de compressor is gemonteerd..

Hey smd,

In bijlage enkele foto's van de achterzijde.

Ik kan niet direct een aanloopcondensator zien?
(tenzij dit bij dit model ergens heel goed verstopt zit)

Ik denk dat ik ga beginnen met het startrelais te vervangen.
Hij heeft vandaag nog raar gedaan. Soms startte hij wel goed
en andere keren was het pas na meerdere pogingen.

Groetjes

Vaak zit er maar 1 van de 3 in: een PTC, een condensator of een relais. Ik denk dat de kans op een PTC het hoogst is, maar die werkt precies als een relais dus maakt niet zo heel veel uit hoe je het noemt. In principe kan je ook de combinatie relais en condensator hebben, maar ik schat in dat dat vooral bij zware motoren zal zijn.

Het nieuwe jaar is alvast niet frictieloos ingezet @vasoline.

Mogelijkheden die ik bij dit model al voor gehad heb. In volgorde van voorkomen:
1. 80% heeft een slechte mkt. De voeding heeft niet genoeg kracht om de gate vd triac vol aan te sturen.
2. De ptc slecht. Ook wel startrelais genoemd. Zit in dat zwarte kastje op de motor
3. Zelden de motor. Toch 1x voor gehad op deze manier. Meestal start hij dan nooit.

Hey EricN,

Dank voor je hulp!

Met punt 1 heb ik al kennisgemaakt :)
Ik ga een nieuw startrelais bestellen.

Als ik er in slaag zal ik het oude startrelais eens openpeuteren om
de ptc te controleren.

Ik laat het jullie weten!

Groetjes.

Domme vraag:

Trek ik dit ziek kind ondertussen niet beter uit het stopcontact?
Ik vind het akelig om meerdere keren de beveiliging te horen aanslaan.

Als de wikkeling v/d compressormotor doorbrand ben ik verder van huis. (einde verhaal)

De aanloop condensator zit in doosje waar de zwarte kabel naar toe loopt..

Op dinsdag 7 januari 2025 19:23:32 schreef smd:
De aanloop condensator zit in doosje waar de zwarte kabel naar toe loopt..

Hey Smd,

Dank voor de gouden tip!
Gevonden.

Weet je ook hoe je ik het zwarte doosje openkrijg naast de compressor?

De twee vijsje heb ik eruit. Maar het zwarte dekseltje zit vast een of ander (rot)kliksysteem.

Groetjes,

*edit* Gevonden. Twee clips aan de zijkant.
De componententester vind hem goed. (als dat betrouwbaar genoeg is)

De waarde moet zijn: 2,5 µF

Die is OK, dan MKT condensator op electronica en als probleem er dan nog is, de PTC starter vervangen...

Op woensdag 8 januari 2025 18:48:22 schreef smd:
Die is OK, dan MKT condensator op electronica en als probleem er dan nog is, de PTC starter vervangen...

Condensator op de print is vervangen. (ik had nog een nieuwe liggen)
Hetzelfde gebleven.
De PTC starter is besteld.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ik heb de koelkast uitgezet om verdere schade te voorkomen.

Als het met de nieuwe ptc niet lukt zou ik de triac overbruggen en via de stekker de Compressor start testen. Rekening houdend uiteraard met de wachttijd wegens remanente piston druk.

Op woensdag 8 januari 2025 19:37:30 schreef EricN:
Als het met de nieuwe ptc niet lukt zou ik de triac overbruggen en via de stekker de Compressor start testen. Rekening houdend uiteraard met de wachttijd wegens remanente piston druk.

Hey ericN,

Dank voor de tip!
Volgende week is het startrelais/ptc binnen.

Ik laat nog wel iets weten!

Groetjes

(
Ben ondertussen maar wat blij met mijn sloopkoelkastje, dat nu goed van pas komt
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142333
'Wij hebben alles dubbel' ;)
)

Op maandag 6 januari 2025 23:11:59 schreef maartenbakker:
Vaak zit er maar 1 van de 3 in: een PTC, een condensator of een relais. Ik denk dat de kans op een PTC het hoogst is, maar die werkt precies als een relais dus maakt niet zo heel veel uit hoe je het noemt. In principe kan je ook de combinatie relais en condensator hebben, maar ik schat in dat dat vooral bij zware motoren zal zijn.

Hoe kan een PTC hetzelfde zijn als een relais? Of wordt er iets anders bedoeld met PTC dan ik denk?

Er wordt een startrelais bedoeld. Dit geeft kort spanning aan de hulpwikkeling bij start. Dit is de ook de functie vd ptc

Ok, het heet een start PTC tegenwoordig, geen relais. Maar een oude rot in vak noemt het nog steeds een start relais..

Op zaterdag 11 januari 2025 15:14:57 schreef Ex-fietser:
[...]

Hoe kan een PTC hetzelfde zijn als een relais? Of wordt er iets anders bedoeld met PTC dan ik denk?

Ik schrijf niet dat hij hetzelfde is, maar dat die "precies als een relais" werkt. In deze toepassing dan toch: hij is laagohmig tijdens het starten en schakelt op die manier de condensator/hulpwikkeling bij.

Het is helemaal anders gegaan dan ik gedacht had!

Het is toch een component herstelling geworden.
Kijk maar naar de foto's
;)

Dank allemaal voor de hulp!
Hij werkt terug.

Groetjes

Op zondag 19 januari 2025 20:59:20 schreef vasonline:
Het is helemaal anders gegaan dan ik gedacht had!

Het is toch een component herstelling geworden.
Kijk maar naar de foto's
;)

Hij werkt terug.

Groetjes

Maar wat heb je nou vervangen, dat hele start relais ?
Wat dus een solid state relais is blijkbaar.

Ach. De elco op de startprint. Zo zie je maar, die dingen kom je tegenwoordig meer en meer tegen ter vervanging vd ptc. Nog niet stuk gehad.

Hmm ja, die zitten er steeds meer in en geven een wel betrouwbare start maar als elco OF folie condensator stuk is, dan start deze een stuk slechter... Mooi dat het opgelost is en gelijk een goede ingezet??

Nooit eerder gezien, maar dus kennelijk niet betrouwbaarder dan een PTC.... Wel het voordeel dat hij niet eerst hoeft af te koelen na een korte stroomonderbreking.