Ik ben bezig ben een programma aan het schrijven in logo, maar loop vast. het programma dient het volgende te doen.
Heb 2 temperatuursondes, en 1 proportionele klep die geregeld (4-20mA)
De eerste sonde meet van Minimum 15°C tot Maximum 35°C ( bier) en staat aan de uittrede van de wisselaar
De tweede sonde meet van Minimum 5°C tot Maximum 35°C (water) en staat aan de intrede van de wisselaar
Medium 1 dient afgekoeld te worden met medium 2. ( Bier/Water)
Deze staan op een warmtewisselaar en wisselt de warmte uit tussen de 2.
Omdat de er een te groot water verbruik is en deze niet nodig is voor een optimale werking van de uitwisseling heb ik een proportionele klep (4-20mA)na de wisselaar geplaatst.
Het water is putwater en verschilt zomer/winter veel van temperatuur.
De bedoeling is om het verschil tussen deze 2 temperaturen te meten en zodanig de klep de sturen van 0-100%
Ik had het idee opgevat om gedurende een X aantal tijd de klep op 100% te laten lopen en kijken naar men eerste sonde. Na deze tijd de klep op 95% te zetten, daarna op 90% te zetten. Als ik zie dat de temperatuur niet meer radicaal zakt weet ik waar men sweetpoint zit.
Als de temperatuur van men tweede sonde stijgt of daalt zou dit proces volledig moet herbeginnen, dit om een nieuwe berekening te maken.
Zo heb ik een ideale wisseling en niet te veel water verbruik over men wisselaar.
Kan iemand me hierbij helpen?
Alvast bedankt
Volgens mij denk je veel te ingewikkeld.
Ik neem een dat enkel de temperatuur van het bier belangrijk is? Waarom regel je dan niet enkel op die temperatuur?
En dat kan met een continu regeling, er is geen noodzaak om dat meetproces periodiek te starten.
De temperatuur van het bier is het belangrijkste voor mij, deze moet zo koud mogelijk zijn. Nu heb ik dit al gedaan met een mechanische klep die ik regel. Maar het probleem is dat bij veranderende temperatuur van men water steeds deze moet gaan bijregelen om terug het beste punt te vinden. Dit wil ik automatisch laten doen.
teveel water = te kort uitwisselingstijd + teveel waterverbruik
te weinig water = niet koud genoeg
[Bericht gewijzigd door maxim86 op (14%)]
Je wil dus zo koud mogelijk koelen en toch het waterverbruik binnen de perken houden? Ervan uitgaande dat het een tegenstroomwisselaar is, wil je waarschijnlijk zodanig regelen dat "temperatuur bier uit" net iets hoger is dan "temperatuur koelwater in". Door met het temperatuurverschil tussen beide te spelen kan je de het koelwaterverbruik beïnvloeden. Kan perfect met een continuregeling zoals Sine reeds suggereerde.
Wel opletten met start en eind v/h proces, bij de start zou het bv. kunnen zijn dat je "koelwater in" sensor geen correcte temperatuur toont omdat er een tijd geen flow geweest is, je zou een soort minimumflow kunnen voorzien waar het systeem niet onder regelt. Bij het eind v/h proces kan je in een situatie komen waarin de flow van het bier stilvalt en het systeem niets zinvols meer kan regelen.
[Bericht gewijzigd door subsonik op (32%)]
Precies, je gewenste waarde uitgaand is T inkomend +X°C.
Daar trek je de uitgaande temperatuur van af, en dat voer je aan een PI regelaar waarmee je de klep aanstuurt.
Daar kun je nog wat bij fabrieken dat als je geen bierflow hebt (pomp uit?) dat je dan de klep dicht regelt.
[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]
Men gewenste waarde uitgaand is T inkomend +X°C. Klopt idd
Maar als ik verschillende soorten bieren door de warmtewisselaar steek is X niet meer stabiel maar variabel. Daarmee dat ik dacht te werken op dit systeem.
En niet constant X te moeten aanpassen.
idealiter is Tin=Tuit. Maar dit werkt niet. theoretisch
Voor mij is de grote vraag hoeveel X nu net is. Daarmee dat ik dit op deze manier wou doen, dit zodoende dat hij dit zelf zou berekenen.
Alles is afhankelijk van men ingangstemperatuur water, soort bier, debiet bier, ...
Die is variabel, hoe meer water hoe kleiner je marge.
Dus je zult zelf een marge moeten nemen waarmee je tevreden bent, en dat is afweging in waterhoeveelheid of temperatuur.
Hoe meer water, hoe kleiner marge klopt ook niet.
Een teveel aan water verhoogt net weer X, te weinig tijd om uit te wisselen, drukval, ...
Ik dacht zo het ideale punt te vinden, maar is mss te moeilijk met logo
Hoe dichter je die temperaturen bij elkaar wilt brengen, hoe meer flow je nodig zult hebben.
Als je een punt hebt gevonden dat werkt (weet ik het ... 3 graden delta oid) dan kun je daarmee automatisch de flow regelen.
Daar is een logo niet te beperkt voor, dat kun je prima bouwen.
Dat max verschil setpoint (X°C, ofwel .. hoeveel mag het bier warmer zijn dan het water) zul je empirisch moeten bepalen, je regeling heeft geen kristallen bol en weet immers niet wat de werkelijke flow is.
Dus die moet je zelf afstellen op een waterverbruik wat voor jou acceptabel is.
Flow Stand 5 Flow Stand 6
T w in T B uit T w in T B uit
20 19,2 20 19,4
19 18,1 19 18,3
18 16,8 18 17
17 15,8 17 16,1
16 14,9 16 15
15 14,1 15 14,2
14 13,3 14 13,5
13 12,4 13 12,5
12 11,6 12 11,8
11 10,9 11 11,2
10 10,2 10 10,5
9 9,6 9 9,8
8 8,9 8 9,2Dit is een tabel dat ik gisteren heb gemeten met een zo constant mogelijk debiet, wat in werkelijkheid niet zo is om dat ik in batchen afpomp. Dit heb ik gedaan door men koud water te mengen met warm water om zo een constante ingangs temperatuur te krijgen.
Zoals je ziet is te veel water nadelig en gaat de temperatuur terug omhoog. Volgens mij door dat er een drukval en te weinig uitwisseling tijd is.
Dit is slecht op 1 soort bier en een zo constante debiet.
Wat ik dus niet heb.
Dus X is afhankelijk van het debiet, temperatuur, hoeveelheid bier die afgepomt word, ...
Hopend op wat verduidelijking.
[Bericht gewijzigd door Sine op (0%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een STC-1000 heeft een instelbare hysteresis van max. 10 graden...
De STC-3008 is een versie met 2 sensors. Kosten maar een paar euro en zijn zeer betrouwbaar...

klopt wel, maar deze hebben geen uitgangsignaal 4-20mA. Ik kan er geen proportionele klep mee aansturen.
Ik heb de indruk dat TS iets te veel technicus is.
Ok, een batch bier willen koelen tot een bepaalde gewenste minimum temperatuur snap ik.
Blijkbaar veroorzaakt de bierreceptuur variatie in de effectiviteit van de koeling in de warmtewisselaar, zodat een vaste koelinstelling niet bepaald handig is. Bovendien wordt voor het koelen gebruik gemaakt van koelwater uit een bron, waarvan de temperatuur kan variëren.
Om over- (of onder-)matig koelwatergebruik te voorkomen, is de koelwateraanvoer voorzien van een proportionele regelklep (4-20mA). Met het regelen van deze klep wordt direct het koelwaterdebiet geregeld, en daardoor indirect ook de eindtemperatuur van het bier uit de warmtewisselaar.
Om de gewenste bier-eindtemperatuur te kunnen bereiken (ongeacht de bier-batch en receptuur), is het voldoende om de bieruitgangstemperatuur van de warmtewisselaar te meten, en dit middels een PI-regelaar naar de koelwater-regelklep terug te koppelen. Eén eenvoudige PI-regelkring is dan voldoende. Het enige wat dan ingesteld moet worden is de gewenste eindtemperatuur.
Zoals eigen aan batches, moet de regeling eerst inlopen. Direct na het inschakelen moet het nog niet correct gekoelde bier afgevoerd (-ook zonde-) of naar de batch-tank teruggevoerd worden (al of niet met driewegklep, of omleggen afvoerslang). Voor het afschakelen van de regeling kan een niveau- of flow-schakelaar worden gebruikt.
De metingen in je tabel houden geen steek, bij een hogere koelwaterflow moet de temperatuur van je bier dichter bij de temperatuur van je koelwater komen, niet omgekeerd. Tenzij je koelwaterflow echt zo absurd hoog is dat je koelwater cavitatie krijgt in de warmtewisselaar (die zou je dan moeten horen ruisen).
Misschien missen we enkele factoren. Is de flow van je bier wel constant? Ben je zeker dat de flow van je koelwater in stand 6 ook echt hoger is dan in stand 5? Meet je de temperaturen wel vlakbij de warmtewisselaar? (en dus niet bv. sensor koelwater -> pomp > regelklep > warmtewisselaar) Een foto van de installatie zou wat zaken kunnen ophelderen.
bij een hogere koelwaterflow moet de temperatuur van je bier dichter bij de temperatuur van je koelwater komen, niet omgekeerd.
Dat zeg ik 
De metingen zeggen ook niet heel veel naar mijn mening, het verschil is enkele tienden, totdat dat oploopt tot meerdere graden zou ik me daar niet te druk over maken.
Bedankt iedereen voor de info, heb een professionele firma gevraagd dit probleem even te bekijken. Ze verstaan men probleem met de wisselaar en mijn tabel. Dit komt door meerdere factoren zeggen ze. Zij zullen nu een systeem plaatsen die alle temperaturen meet (zowel ingang water, ingang bier, uitgang water). Waardoor ik per dag iets van +-2000 liter water zou kunnen besparen.