Op dinsdag 7 januari 2025 01:09:56 schreef Hunebedbouwer:
Ik denk eerder dat het een tweetoeren motor is. Uit de metingen blijkt er in de motor 1of2 sterpunten zijn. De uitwendige sterverbinding zou dan foutief zijn als het een ster/dubbelster is en ook met geschijden wikkelingen, een gevraagde extra meting geeft meer duidelijkheid.
Lijkt meer op een normale 3 fase motor.
Motor staat in ster.
Gemeten tussen de uiteinden van de ster zie je bijna het dubbelle aan Ohmse waarden, vergeleken met meting tussen sterpunt en uiteinden.
Zit iets variatie in, dit komt meestal omdat universeel meters in het lage beriek niet nauwkeurig zijn.
Top antwoorden allemaal, bedankt! Het blijkt nog best een puzzel om dit over het internet op te lossen. Ik denk dat ik hier idd beter iemand bij laat komen kijken wiens vak het is. Mogelijk is het nog wel een kwestie van eenvouding heraansluiten maar het is me duidelijk dat mij dit vooralsnog de pet te boven gaat.
Vermeld anders bij je gegevens even je woonplaats.
Is alleen te zien voor de mensen die ingelogd zijn.
Misschien dat een er forumlid om de hoek zit die even langs wil komen.
benleentje
Golden Member
Voor alle duidelijkheid is de weerstand gemeten met of zonder de onderste plaatjes? Gezien de metingen heb ik het idee dat plaatjes er nog zitten.
De meting zonder plaatjes is ook belangrijk want dat we ook welk type 3 fase motor het is. Maar het is in ieder geval een 3 fase motor.
Op dinsdag 7 januari 2025 01:09:56 schreef Hunebedbouwer:
Ik denk eerder dat het een tweetoeren motor is.
Ik heb vermoeden dat TS de plaatjes heeft laten zitten en zo direct gemeten heeft.
Maar waarom tussen die bovenste polen maar 13 Ohm weerstand zit begrijp ik niet.
Het is voor mij nog onduidelijk of de plaatjes er nog zitten of dat je ze weg gehaald heb.
Als je tussen boven en onder 6 ohm meet is dat 1 enkel spoel en tussen 2 bovenste meet je dan 12 ohm en dan meet je door 2 spoelen in serie.
En die stekker met 2 draden onder een klem dat gebeurt wel vaker als je een ader in de kabel teveel hebt. Ik knip die extra draad nog liever af wat netjes vind ik het niet.