Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
APPLICATION NOTE AN528/0999
ELECTRONIC TRANSFORMER FOR A 12V HALOGEN LAMP
https://www.st.com/resource/en/application_note/an528-electronic-trans…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een smps maakt van 230Vac eerst 325Vdc dan transformeert het terug naar bv12Vac en daarna wordt het gelijkgericht en afgevlakt. Die laatste 2 stappen laat je achterwegen en je hebt AC, waarschijnlijk wel op een hogere frequentie als 50Hz maar daar ligt halogeen niet wakker van.
Ik vraag me wel af hoe ze de spanningregeling doen. Een aparte wikkeling primair die wel wordt gelijkgericht, of gewoon niks?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vaak gewoon een SMPS zonder uitgangselco (zinloos en kost geld), of een oscillator met 2 transistoren die uit de secundaire worden gectuurd...
Op zondag 5 januari 2025 22:35:41 schreef Hoeben:
Een switcher die AC uitgeeft? Toch wel vreemd.
Dat was voor halogeen heel normaal, eigenlijk een switcher zonder secundaire gelijkrichter. Oh, en zonder primaire afvlakking.
Dus daar kwam een 100Hz gemoduleerd signaal uit van enkele tientallen kHz, daarom mocht ook de bekabeling van die "trafo's" niet te lang zijn.
Eigenlijk gruwelijk smerig dus, maar wel efficiënt.
-edit-
Hier staan wat golfvormen van die drivers:
http://www.ledbenchmark.com/faq/Transformers-Output-and-Compatibility.…
[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik wil graag een nieuwe adapter kopen en wil graag weten hoe deze soort heet zodat ik hem kan online kan opzoeken.
De Vadsbo EEA1200600L kan worden vervangen door de Vadsbo VA-PTE 60.
Met de luidspreker DIN stekker als uitgang.
https://www.benl.ebay.be/itm/275976516906
Zolang je niet weet wat er fout gaat, kun je ook niet herstellen is mijn devies... Slechte lampvoetjes? Overgangsweerstand in de splitsing van de bedrading naar de lampjes? Dinsteker inwendig slechte verbinding, de adapter zelf?....
Een par simpele proefjes kunnen uitsluitsel geven.
[Bericht gewijzigd door buzzy op (10%)]
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op maandag 6 januari 2025 07:13:35 schreef fred101:
50/60W, er staat geen secundaire frequentie bij.
Ik ben er ingestonken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 6 januari 2025 11:10:46 schreef buzzy:
Zolang je niet weet wat er fout gaat, kun je ook niet herstellen is mijn devies... Slechte lampvoetjes? Overgangsweerstand in de splitsing van de bedrading naar de lampjes? Dinsteker inwendig slechte verbinding, de adapter zelf?....
Een par simpele proefjes kunnen uitsluitsel geven.
Inderdaad, dat had ik al eerder gesuggereerd.
Je zou moeten beginnen naar de pinnen van de DIN-stekker te kijeken, evenals die pennen van de lampjes. Als die stekker en pennen zwart verkeleurd zijn (koperoxide?), is het foute boel en moet je zowel fittingen als lampjes vervangen.
Alleen de LED-lampjes zal dan niet werken, omdat die niet voldoende stroom voeren om door dat zwarte laagje van de fittingenheen te gaan.
Al met al lijkt het me beter om een nieuw armatuurtje te kopen. Of is het 'kostbaar design'?
Op maandag 6 januari 2025 14:10:52 schreef Tidak Ada:
Al met al lijkt het me beter om een nieuw armatuurtje te kopen. Of is het 'kostbaar design'?
Het zou me mijn eer te na zijn om iets weg te gooien waar wellicht een simpele fout in zit. Het simpelste is dus direct aan de adapter een belasting te hangen, die overeenkomt met die van de lampjes en dan verder. Als het uiteindelijk dan toch de voeding is. kun je twee dingen doen. Probeer te repareren, maar dat is niet iedereen gegeven, soms krijg je een adapter niet eens fatsoenlijk open. Koop in geval van "niet repareerbaar" een nieuwe adapter. Zo werk je mee aan het verkleinen van de afvalberg en dat geeft toch een goed gevoel nietwaar?
Het ziet er als een mooi en degelijk gebouwd lampje uit. Dus inderdaad zonde om die zomaar weg te kiepen.
Ik gooi het zelf (gezien de omschrijving van de TS) 100% op de adapter. Dus een easy fix/upgrade.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik heb ‘exact’ hetzelfde lampje (zelfde vorm in een andere kleur, maar zelfde adapter erbij). Is inderdaad degelijk en de moeite van repareren waard. Ik zou het zelfs de moeite waard vinden als er nieuwe lampvoetjes in moesten, of een hele andere adapter met een andere connector (en dus ook het snoer vervangen).
Overigens zit bij de mijne een stickertje ‘20W’ onderop het lampje/armatuurtje zelf, waar op de foto van topicstarter de onderkant van de lamp open is en de bedrading/schakelaar toont zit daar bij mij een dop/bodemplaat op met groen vilt, wat stickers met type/productiedatum oid en een stickertje “20W”.
De adapter is eveneens 60 W bij de mijne, dus dat stickertje 20W vind ik wat vreemd/opvallend.
Zitten er bij de Topicstarter misschien andere halogeentjes in? Meer dan 20W?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 6 januari 2025 21:48:01 schreef Lucky Luke:
Ik heb ‘exact’ hetzelfde lampje (zelfde vorm in een andere kleur, maar zelfde adapter erbij). Is inderdaad degelijk en de moeite van repareren waard. Ik zou het zelfs de moeite waard vinden als er nieuwe lampvoetjes in moesten, of een hele andere adapter met een andere connector (en dus ook het snoer vervangen).Overigens zit bij de mijne een stickertje ‘20W’ onderop het lampje/armatuurtje zelf, waar op de foto van topicstarter de onderkant van de lamp open is en de bedrading/schakelaar toont zit daar bij mij een dop/bodemplaat op met groen vilt, wat stickers met type/productiedatum oid en een stickertje “20W”.
De adapter is eveneens 60 W bij de mijne, dus dat stickertje 20W vind ik wat vreemd/opvallend.
Zitten er bij de Topicstarter misschien andere halogeentjes in? Meer dan 20W?
Is niet zo vreemd. Halogeentjes worden fix warm. Gezien de ruimte in het armatuur kun je er niet zoveel in stoken zonder schade aan het armatuur en ook w.b.t. de levensduur van de lampjes.
Dat op de voeding 60W vermeld staat, is mogelijk omdat er geen kleinere voeding voor handen is.
Als er inderdaad zwaardere lamppjes in zijn gefrot (2×20W i.p.v. 2×10W), kan dat mogelijk ook de oorzaak van de ellende zijn. 20W op de sticker betekent dat er in totaal 20W gestookt mag worden; dus géén twee 20W lampjes !!
Is er verkleuring aan het armatuur te zien?
@Sine: Helaas betekent zo'n LED-lampje toch effectief aanzienlijk minder licht dan halogeen, mogellijk door andere kelur en opbouw (geen puntvormige lichtbron).
Ik heb dat zelf ervaren met een bureaulampje 
nonius
set SCE to AUX.
Helaas betekent zo'n LED-lampje toch effectief aanzienlijk minder licht dan halogeen, mogellijk door andere kelur en opbouw (geen puntvormige lichtbron).
Frappant. Halogeen gaf volgens mij, uit m'n hoofd, ca. 15 lm/W, terwijl LED rond de 80 lm/W zit.
LEDs vormen inderdaad geen puntbron, zoals halogeen (bij benadering) wel is, maar dan nog zou ik verwachten dat d.m.v. reflectie van het armatuur toch het merendeel van het LED-licht wel wordt weerkaatst naar het werkoppervlak en 'nuttig' licht is.
Een voordeel van halogeen is ook dat het behoorlijk wat warmte afgeeft. Dat kan soms best prettig zijn, de warmte is niet altijd nutteloos verlies. (net zoals ik het jammer vind dat m'n huidige laptop zou efficiënt is dat hij niet werkt als 'handenwarmer', zoals vroegere laptops wel deden. En die warmte is in de winter best lekker aan je handen....
Tidak Ada
Die platte stripjes stralen licht uit naar twee kanten, meestal onder en boven.
Dan krijg je voornamelijk licht van één kant van het stripje, de andere kant, vlak tegen de reflector wordt voornamelijk door het stripje afgeschermd.
De reflector in mijn bureaulampje en ook in dat pianolampje ligt vlak tegen het lampje aan en zal dus nauwelijks terugkaatsen in de juiste richting. Eigenlijk zouden die stripjes haaks op het vlak van de contactpennen moeten staan.
De fabrikanten gaan er waarschijnlijk van uit dat het LED-lampje loodrecht op de reflector staat; dus met het voetje in het midden van de reflector.
Arco
Special Member
Er zijn denk ik wel honderden verschillende modellen led lamp in G4...
Met lens, maiskolf model, en ook vlakke. Als je 23mm breedte hebt deze bijv:

Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op maandag 6 januari 2025 22:16:08 schreef Tidak Ada:
[...]
Is niet zo vreemd. Halogeentjes worden fix warm. Gezien de ruimte in het armatuur kun je er niet zoveel in stoken zonder schade aan het armatuur en ook w.b.t. de levensduur van de lampjes.
Dat op de voeding 60W vermeld staat, is mogelijk omdat er geen kleinere voeding voor handen is.
Als er inderdaad zwaardere lamppjes in zijn gefrot (2×20W i.p.v. 2×10W), kan dat mogelijk ook de oorzaak van de ellende zijn. 20W op de sticker betekent dat er in totaal 20W gestookt mag worden; dus géén twee 20W lampjes !!
Is er verkleuring aan het armatuur te zien?
Ik denk dat ik het inderdaad zo op moet vatten. (20W voor het totale ‘verlichtingsding’ met daarin 2 lampjes van elk 10 W)
Edit: als het stickertje verder niks zou zeggen, maar zie verderop voor een foto van het stickertje: ‘t is per fitting.
Ik zie geen zwarte uitslag op de uitgangen van het stekkertje of op de pinnen van de lampjes. De lampjes zijn overigens 20 watt per stuk. Als ik 1 lampje in de lamp laat zitten dan blijft het probleem, hij begint te flikkeren na een paar minuten en valt vervolgens uit. Kan het probleem misschien opgelost worden door deze te vervangen door lampjes van 10 watt? Of kan ik beter meteen een nieuwe adapter kopen?
Op maandag 6 januari 2025 08:58:25 schreef OXO:
[...]
De Vadsbo EEA1200600L kan worden vervangen door de Vadsbo VA-PTE 60.
Met de luidspreker DIN stekker als uitgang.
https://www.benl.ebay.be/itm/275976516906
Dank!!
Lucky Luke
Op dinsdag 7 januari 2025 17:29:40 schreef mcroer:
Als ik 1 lampje in de lamp laat zitten dan blijft het probleem, hij begint te flikkeren na een paar minuten en valt vervolgens uit. Kan het probleem misschien opgelost worden door deze te vervangen door lampjes van 10 watt? Of kan ik beter meteen een nieuwe adapter kopen?
2 lampjes van 10 W of 1 van 20 W is dezelfde belasting voor die netadapter, dus dat maakt geen verschil.
Ik heb nog eens beter gekeken naar mijn lampje. Daar zitten nog de originele lampjes in, en die blijken 20 W:
Dan nog eens naar het stickertje op de onderkant gekeken, wat staat er nu precies?
"Max je. fassung 20 W" Als ik dat opvat als "Maximum jeder fassung 20 W" dan zou dat "maximaal 20 W in elke fitting" zijn. En er zit inderdaad bij mij 20 W in elk van de fittingen.
Overigens, om handig bij de lampjes te kunnen blijken de kapjes er af te kunnen als je het puntje naar voren draait:
Maargoed. Ik denk dat die 20 W in elke fitting dus gewoon zo hoort. En dat het waarschijnlijk de netadapter is.
Op maandag 6 januari 2025 22:07:16 schreef Sine:
Tenzij je 'illegale' lampjes hebt kan dat eigenlijk niet. G4 gaat tot 20W, daarboven krijg je G5,3
Weer wat geleerd, maar mijn lampjes zijn gelukkig legaal 
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (10%)]
En dat het waarschijnlijk de netadapter is
99,9% zeker, wil je over de resterende 0,1% ook zekerheid heb je een voltmeter nodig.
Bij slecht contact van een G4 of G5.3 voetje gaat het lampje eerst knipperen en als het knetteren lang genoeg duurt blijven ze voor goed uit.
Vervangen van lampje en voetje is dan de enige remedie om niet binnen de kortste keren met hetzelfde fenomeen geconfronteerd te worden.
2 lampjes die telkens weer samen dimmend uitgaan wijst op een halfgeleider die bij warm worden buiten specs gaat waardoor schakelende voeding langzaam uit gaat... (stopt met oscilleren ?)