Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op dinsdag 7 januari 2025 22:27:51 schreef Lucky Luke:
[...]
[....]
Ik heb nog eens beter gekeken naar mijn lampje. Daar zitten nog de originele lampjes in, en die blijken 20 W:
[bijlage]Dan nog eens naar het stickertje op de onderkant gekeken, wat staat er nu precies?
[bijlage]
"Max je. fassung 20 W" Als ik dat opvat als "Maximum jeder fassung 20 W" dan zou dat "maximaal 20 W in elke fitting" zijn. En er zit inderdaad bij mij 20 W in elk van de fittingen.[...]
Tja, daar kan ik natuurlijk niet tegenop....
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Sorry 
(Ik had het ook in 1x, toen ik het topic zag, goed uit kunnen zoeken, nu is het een beetje voortschrijdend inzicht, maar hé, dat moet mogen op een forum)
nonius
set SCE to AUX.
Om eerlijk te zijn, het zou me ook wat onlogisch lijken dat de fabrikant/leverancier een 60W voeding levert, waar een goedkopere 20W-voeding zou volstaan. Of de leverancier zou al rekening moeten hebben gehouden met geïnflateerde China-vermogensratings.... (maar dit was dus een Zweedse voeding, gerated voor 60W, dus waarschijnlijk ook nog geschikt voor 80W continu
)
Vaak zitten die stickertjes met max. toegestane lampvermogen ook geplakt in het armatuur zelf, op de reflector in de buurt van de lampvoet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 8 januari 2025 15:26:17 schreef nonius:
Om eerlijk te zijn, het zou me ook wat onlogisch lijken dat de fabrikant/leverancier een 60W voeding levert, waar een goedkopere 20W-voeding zou volstaan.
Volgens mij zitten er twee fittingen in die dingen, dus 40W.
Afhankelijk van hoe een engineer en zijn manager "opgevoed" zijn kan het best dat de engineer z'n manager overtuigt om wat "marge" op de rated power te nemen.
Ook onder het mom van een raspberry pi die 3A voeding nodig heeft doet gemiddeld vaak veel minder. Maar van een lamp kan je verwachten dat ie uren achtereen moet branden.... Op rated power.
Dus voor 40W vind ik het niet helemaal raar om een 60W voeding te regelen.
nonius
set SCE to AUX.
Volgens mij zitten er twee fittingen in die dingen, dus 40W.
Klopt, Rew, maar aanvankelijk was de discussie dat het stickertje van '20W' het totale lampvermogen was, dus 2*10W.
Voor de rest helemaal mee eens, een 40W belasting voor een 60W-voeding vind ik ook netjes, dan blijft er wat marge en hoeft de voeding niet constant op z'n tenen te lopen.
Maar een 60W voeding voor een 20W lamp zou wel héél veel marge zijn, dat zie ik een fabrikant van consumentenapparatuur vandaag de dag niet gauw doen.
Op dinsdag 7 januari 2025 22:27:51 schreef Lucky Luke:
[...]
2 lampjes van 10 W of 1 van 20 W is dezelfde belasting voor die netadapter, dus dat maakt geen verschil.Ik heb nog eens beter gekeken naar mijn lampje. Daar zitten nog de originele lampjes in, en die blijken 20 W:
[bijlage]Dan nog eens naar het stickertje op de onderkant gekeken, wat staat er nu precies?
[bijlage]
"Max je. fassung 20 W" Als ik dat opvat als "Maximum jeder fassung 20 W" dan zou dat "maximaal 20 W in elke fitting" zijn. En er zit inderdaad bij mij 20 W in elk van de fittingen.Overigens, om handig bij de lampjes te kunnen blijken de kapjes er af te kunnen als je het puntje naar voren draait:
[bijlage]
[bijlage]
Maargoed. Ik denk dat die 20 W in elke fitting dus gewoon zo hoort. En dat het waarschijnlijk de netadapter is.
[...]
Weer wat geleerd, maar mijn lampjes zijn gelukkig legaal
Ik heb exact dezelfde volgens mij, bedankt voor de info!
Heeft iemand misschien een idee of het ook mogelijk is een ander soort adapter te kopen voor deze lamp? Ik zie dat deze specifieke adapter vanwege zijn speciale aansluiting met twee puntjes niet in Nederland te koop is. Ik moet deze dan uit Engeland halen en hij kost inclusief verzenden meer dan 50€..
Punt is alleen dat ik hem dan goed moet aansluiten in de lamp zelf.. vereist dit expertise of is dit ook voor een leek te doen?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Heb je genoeg ruimte in die voet voor een kroonsteentje?
Een andere adapter (met snoer en al) er aan zetten kan gewoon. Op je foto’s is te zien hoe de huidige zit aangesloten: 1 draad in de schakelaar, 1 draad in een geperst dopje met 2 andere draden. En netjes een trekontlasting die over het snoer geschroefd zit. Zo kun je het nieuwe snoer dus ook weer vastmaken.
Ik weet niet of het een schroefvefbinding of een klemverbinding is op die schakelaar. Maar als dat geen losmaakbaar-en-herbruikbare verbinding is kun je ook die draad doorknippen en daar de nieuwe draad aan vastmaken.
Dat ‘geperste dopje’ is eenmalig. Maar je hoeft niet per se weer zo’n dopje te gebruiken, als het maar vastzit en geïsoleerd is. Solderen en krimpkous kan ook, of bijvoorbeeld een kroonsteentje.
Neem wel een adapter die genoeg vermogen kan leveren, dus weer een 60 W of in elk geval boven de 40 W.
Bij 12 V dus 5 A (of desnoods 4: 48W). En haal ‘m bij een fatsoenlijke leverancier, niet een tegen elke prijs goedkoper geproduceerd geval dat waarschijnlijk niet eens vaak ontploft.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt nog kans dat de adapter een losse soldering heeft, niet zelden met grote adapters, die vallen weleens. kwestie van op een beton ondergrond leggen en met een klein hamertje op de lijmnaad tikken voorzichtig. gaan vrij makkelijk doorgaans.
en feitelijk heb je alleen een halogeentrafo nodig van 60W. dit model ga je er steeds minder makkelijk nog 1 vinden maar een model waar je 2 snoeren in kunt aansluiten wel. je zou dan een los netsnoer kunnen gebruiken ( van oude radio, modem, tv oid op zolder afknippen) en het stekkertje van de lamp knippen en aansluiten.
iets als dit dus.

https://www.ledstripkoning.nl/accessoires/adapters-12-en-24-volt/60-wa…
https://www.ledstripkoning.nl/accessoires/aansluitmateriaal-wit/stekke…
Meer heb je niet nodig.
Als je ook nog wil gaan dimmen hebben ze simpele snoerdimmers voor in de 12V.... dacht ik toch
[Bericht gewijzigd door OXO op (16%)]
HarmP
Golden Member
Op zaterdag 11 januari 2025 04:53:01 schreef mcroer:
Heeft iemand misschien een idee of het ook mogelijk is een ander soort adapter te kopen voor deze lamp? Ik zie dat deze specifieke adapter vanwege zijn speciale aansluiting met twee puntjes niet in Nederland te koop is. Ik moet deze dan uit Engeland halen en hij kost inclusief verzenden meer dan 50€..Punt is alleen dat ik hem dan goed moet aansluiten in de lamp zelf.. vereist dit expertise of is dit ook voor een leek te doen?
Bij de lokale kringloop liggen 12 ac adapters met deze aansluiting regelmatig. Wellicht het proberen waard.
joopv
Golden Member
12V 5A adapters zijn wat zeldzaam in de kringloop. Wat daar ligt blijft meestal beperkt tot 1 of 2A.
En het mag toch ook een DC adapter zijn?
[Bericht gewijzigd door joopv op (18%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ik ben absoluut geen liefhebber van bouwmarkten (overgeprijsd, incompetent personeel en 3e-rangsassortiment t.o.v. speciaalzaken), maar daar hebben ze o.a. deze voedingen die zouden moeten werken.
https://www.praxis.nl/verlichting/binnenverlichting/spots/inbouwspots/…
https://www.hornbach.nl/p/paulmann-elektronische-transformator-halogee…
https://www.gamma.nl/assortiment/eglo-led-transformator-12v/p/B273302
Zelf op de één of andere manier netjes en veilig (!) aan elkaar knopen: solderen (met krimpkous er overheen), krimpverbinding of kroonsteentje, en een geschikt netsnoer aansluiten met trekontlasting. Indien dat een brug te ver is zou ik met de lamp + nieuwe voeding naar een lokaal repair-café gaan en om hulp vragen, die moeten dat zeker kunnen fixen. Of evt. op dit forum uw woonplaats/omgeving plaatsen, en hopen dat er iemand bereid is het aan te sluiten in ruil voor een halve Limburgse Vlaai.... 
Op zaterdag 11 januari 2025 09:15:18 schreef Lucky Luke:
Heb je genoeg ruimte in die voet voor een kroonsteentje?Een andere adapter (met snoer en al) er aan zetten kan gewoon. Op je foto’s is te zien hoe de huidige zit aangesloten: 1 draad in de schakelaar, 1 draad in een geperst dopje met 2 andere draden. En netjes een trekontlasting die over het snoer geschroefd zit. Zo kun je het nieuwe snoer dus ook weer vastmaken.
Ik weet niet of het een schroefvefbinding of een klemverbinding is op die schakelaar. Maar als dat geen losmaakbaar-en-herbruikbare verbinding is kun je ook die draad doorknippen en daar de nieuwe draad aan vastmaken.
Dat ‘geperste dopje’ is eenmalig. Maar je hoeft niet per se weer zo’n dopje te gebruiken, als het maar vastzit en geïsoleerd is. Solderen en krimpkous kan ook, of bijvoorbeeld een kroonsteentje.
Neem wel een adapter die genoeg vermogen kan leveren, dus weer een 60 W of in elk geval boven de 40 W.
Bij 12 V dus 5 A (of desnoods 4: 48W). En haal ‘m bij een fatsoenlijke leverancier, niet een tegen elke prijs goedkoper geproduceerd geval dat waarschijnlijk niet eens vaak ontploft.
Bedankt voor de tip!
Moet ik dan het kroonsteentje plaatsen in de voet op de plek vlak voordat het draad de voet verlaat naar buiten? Ik hoef dan niet te solderen toch?
Lucky Luke
Je moet niks 
Maar als je het met een kroonsteentje oplost, dan voorbij de trekontlasting. Dus niet waar de draad naar buiten komt, maar aan de andere kant van dat platte bruggetje dat over de draad geschroeft zit wat 'm vastklemt. (zodat je niet het snoer uit het kroonsteentje trekt als je aan het snoer trekt)
Dat hoeft dan inderdaad niet gesoldeerd te worden, dus aan een platte schroevendraaier heb je dan genoeg qua gereedschap.
Ik weet alleen niet of het plat genoeg is om in de voet te passen, voor je dingen doorknipt kun je even proefpassen.
Als een kroonsteentje niet past, kan zo'n "stootverbinder" ook nog, die in een set met tang bij bv de bouwmarkt te koop is (ergens bij de automaterialen)
Of bij de lidl. Wat hier als tang bij zit is best een prettige striptang maar niet heel fantastisch als stekker-aanknijp-tang:
https://www.lidl.nl/p/parkside-krimptangenset/p100371530
(Ik heb niet die van de LIDL, maar eentje van stanley, zelfde ding echter)
Deze set is duurder, maar heeft in theorie een betere tang (Die ik ook niet heb, dus ook niet uit ervaring, maar het is een type met ratel)
https://www.lidl.nl/p/parkside-5-in-1-krimptangen-set/p100375545
Maar het makkelijks/best is wellicht er mee langs te gaan bij een repaircafe of een winkel die nog aan service en technische dienst doet. (Ik heb goede ervaringen met Swaak in Leiden, in de tijd dat ze nog een servicedienst hadden. Maar als je mazzel hebt kan zoiets als onlinekabelshop ook dingen als je niet online besteld maar fysiek binnenloopt en je treft de juiste mederwerker.)
Op zaterdag 11 januari 2025 11:52:20 schreef joopv:
En het mag toch ook een DC adapter zijn?
Ja, dat mag ook.
Tenzij je daar een heel specifieke reden voor hebt zou ik niet meer gaan stunten met halogeentjes, neem een DC voeding en de eerder genoemde LED vervangers voor deze G4 lampjes.