Hoi hoi

Is een Bosch ebike ook een hier toegestaan voertuig? :-)

Ik bezit een fiets met een Bosch motor, de fiets (en lader) zijn uit 2013. het type nummer van de lader is 0275007905.

Afgelopen zaterdag stopte hij ineens halverwege met laden. De oplader rookt iets branderig en ik heb 'm open geschroefd, zie foto's.

Het is duidelijk dat er een weerstand is overleden :) Maar ligt hier elders op de printplaat nog iets anders aan ten oorsprong of is het gewoon kwestie van weerstand vervangen en weer doorgaan? En welk type weerstand is het exact en heeft die 1 richting? Er is niet zo heel veel meer van te zien en ik kan online zo snel ook geen diagram vinden.

Heb zelf een soldeerstation en wat spulletjes en wil de kunst dit jaar sowieso gaan beoefenen. Hebben jullie tips voor manier van werken, te gebruiken materialen en in welke volgorde etc om dit aan te vliegen? Ik hoor het graag, dank alvast!

Hopen dat iemand hem kent en bij zijn lader de waarde kan vinden. Gezien de verbranding is de kans groot dat er meer mis is.

Hebben jullie tips voor manier van werken, te gebruiken materialen en in welke volgorde etc om dit aan te vliegen? Ik hoor het graag, dank alvast!

Wat ik doe:
1- Eerst goede optische inspectie
2- Schema zoeken of deels reverse engineeren van het stuk waar de weerstand zit
3- Waarde bepalen
4- Desolderen
5- eventuele verkoling verwijderen
6- aanzetten met gloeilamp beveiliging
7- Als goed, gewoon aansluiten en testen
8- Niet opgelost, met multimeter (en scoop) gaan meten rondom die weerstand aan de hand van punt 2

En welk type weerstand is het exact en heeft die 1 richting?

Weerstanden hebben geen richting.
Als dit je eerste project is en je wilt verder: theorie gaan leren. Je moet echt weten dat weerstanden geen richting hebben dat is absolute basis kennis..

[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]

Als je niet exact weet wat een weerstand is en hoe die precies werkt moet je hier niet aan sleutelen me dunkt... Deze zit in het primaire hoogspanning-circuit! Bezint eer je begint. Daar zitten spanningen tot wel +300V! Zelfs uit het stopcontact kan je uren later nog een flinke opdonder krijgen.

Haal er iemand bij met kennis van zaken.

Ik heb ook een bosch lader voor mijn fiets, maar de printplaat is compleet anders, dat component zie ik hier niet zitten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]

Dank voor de adviezen. Een mens is nooit te oud om te leren (en zo oud ben ik nog niet eens), dat ik hier eea navraag geeft toch ook al aan dat ik geen onbezonnen dingen ga doen? Ik ga er pas aan zitten als ik weet waar ik mee bezig ben, absoluut :-)

Het is een lader van een Bosch Classic line uit 2011-2013, waarschijnlijk heb jij het nieuwere type lader met ronde stekker, mijne heeft rechthoekige. Is een ouder type lader.

Bedoel je de stekker voor de fiets of de lader zelf? De stekker voor mijn fiets is eerder ovaal en heeft 5 contacten. De aansluiting op het lichtnet is ook rechthoekig.

De aansluiting op de accu, die je zowel aansluit op de fiets als op de lader.

Hier zie je een verloop stekker voor mijn classic line, jij hebt die ronde/ovale en ik de rechthoekige aansluiting op de accu.

https://hollandbikeshop.com/merk-fietsonderdelen/bosch-e-bike-onderdel…

[Bericht gewijzigd door Gurby op (42%)]

Mijn lader is 36V/6A op 230VAC, die heeft ook meer vermogen dus. Die weerstand zit er niet op bij mij zo te zien.

Mijne is 4A, en dat nieuwe type aansluiting zoals jij hebt is van Bosch beschikbaar als 2, 4 en 6 A idd.

Ik heb overigens een gloednieuwe lader besteld, 4A, van het nieuwe type incl adapter kabel. Dus ik heb geen enkele haast met deze reparatie maar wil het uiteindelijk wel gaan proberen.

Ik kan zelfs alleen de onderkant van de print zien in mijn geval, de andere kant met grote koelplaat aan de bovenkant zit vast gesmolten aan de behuizing zelf. De gehele bovenkant is een dikke koelplaat, vast gezet in de plastic zelf. Dat krijg je niet los zonder breekwerk.

Ik denk dat in het kader van: "het gaat toch nooit stuk" ze hebben besloten de inrush-current-limiter weerstand en de zekering samen te nemen in een fusible resistor.

Het ding heeft dus het "zekering" deel van z'n taakomschrijving ten uitvoer gebracht. Er is een halfgeleider doorgeslagen en om brand te voorkomen heeft ie de stroom onderbroken.

Dat is wat ik denk dat er aan de hand is.

Blijkt een weerstand van 10 Ohm te zijn.

Foto van een ander forum:
https://www.mikrocontroller.net/topic/504535#7672923

Gezien de commentaar onder die foto zou dit wel eens een zekering weerstand (of hou noem je een fuse resistor in het nederlands?) kunnen geweest zijn.

Volgens mij is het kenmerk van een fusable weerstand dat die niet verbranden.

1 ding is zeker, er zal vast meer stuk zijn dan alleen die weerstand...

Die gaan niet zomaar kapot, zal wel een halfgeleider zijn die de geest geven heeft. Want die laders worden verschrikkelijk heet, misschien ook elco's kapot door de hitte.