ik ben bezig met een besturing, om een treintje in en uit een tunnel te laten rijden van fleischmann. aan het einde van de tunnel moet die stoppen en c.a.5 minuten wachten, dan de tunnel uit naar het station stoppen en weer 5 minuten wachten.in ben bezig met een bi stabiel relais die op een puls werkt, dus bij elke puls schakelt ( heeft dubbele contacten) het relais om, dit om de + en de - om te draaien voor de rijrichting. het stoppen gebeurt met microschakelaars waar het treintje aan het einde van het baanstuk tegenaan rijdt. Nu heb ik een instelbare tijdvertraging van 12 volt, met NE 555 maar de wachttijd is veel te kort, dus met weerstandjes en elco,s bezig geweest. de tijdvertraging is eigenlijk niet geschikt, bij een puls ( knop indrukken) gaat de timer werken en schakelt het relais en blijft ingeschakeld tot hij stop gezet wordt.
Een hoop geëxperimenteer maar kom er niet uit. Nu is het zo dat ik nog een tweede setje heb dus treintje, tunnel, station. Ik zou graag willen dat als bij een setje de trein stopt bij het station, en na 5 minuten de tunnel in rijdt, bij het andere setje de trein naar het station rijdt en stopt daar 5 minuten wacht en de tunnel weer in rijdt en 5 minuten wacht en de trein van het eerste setje weer de tunnel uit rijdt enz.
Als werktuigbouwkundige ben ik regelmatig met elektronica bezig maar dit gaat ietsje te ver. in het verleden wel met pneumatiek bezig geweest maar programmeren is niet mijn favoriete bezigheid. Misschien zijn er mensen die dit interessant vinden en mij op weg kunnen helpen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een 4060 is geschikt voor lange tijden https://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4060b.pdf?ts=1736936928336&ref…
Dat IC moet dan nog wel een applicatieschema hebben. Er zijn 20 jaar geleden heel veel centrale verwarming pomp aansturingen gemaakt met dit IC. Een maal per dag liep de pomp 10 minuten, om te voorkomen dat de pomp vast kwam te zitten in de zomer.
Werking: maak een RC oscillator en kies de gewenste deelfactor.
https://www.build-electronic-circuits.com/4000-series-integrated-circu…
Een oscillator met een periodetijd van 5 minuten is onbetrouwbaar, maar deze oplossing werkt heel goed en is redelijk nauwkeurig.
------14hr16
De reset pin kan gebruikt worden voor de start van de cyclus.
En als je het heel mooi wil doen, dan zet je een microcontroller in. Dan kun je nog extra dingen besturen ook als je dat zou willen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb er laatst een vervangen in een ruitesproeier systeem. Die werd gebruikt als een timer in een soort van 2e overstroom protectie.
Ik heb er ooit een timer voor een lamp mee gemaakt. Op het plaatje het schema en tabellen voor de tijden
MGP
LDmicro user.
Ik denk dat je beter af bent met een NE7555 (Cmos versie van de NE555), deze werkt goed bij lange tijden.
Je moet een edge start hebben want uw treintje stopt op het contact en dat blijft geschakeld.
In deze link zie je fig 6 die dat doet, hier mag het contact geschakeld blijven.
Vervang de condensator C2 door 33µF en R3 door 10MΩ
Dat geloof ik niet. Een enkele RC met een tijdconstante van minuten gaat niet. De lekstroom van een 33 uF condensator is te hoog.
[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (25%)]
Op donderdag 16 januari 2025 19:20:30 schreef Brightnoise:
Een enkele RC met een tijdconstante van minuten gaat niet.
Toch wel. Ik heb een paar toepassingen waar dat lukt. Tot zelfs 20 minuten. Je moet alleen geen hoge eisen stellen aan de nauwkeurigheid. Een tolerantie van 0,1 sec. op 5 minuten gaat niet lukken. Maar ik dank dat dat in deze toepassing niet zo belangrijk is.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op donderdag 16 januari 2025 14:59:48 schreef Lambiek:
En als je het heel mooi wil doen, dan zet je een microcontroller in. Dan kun je nog extra dingen besturen ook als je dat zou willen.
Is inderdaad eenvoudig te maken. Maar TS geeft aan dat programmeren niet zijn ding is. Dan valt dat eigenlijk af.
Een halve minuut lukt perfect met de 555 en daar een tiendeler achter.
Begrijp ik het goed om in schema 6 van MGP de R1 en de C2 te verhogen en i.p.v. de NE555 de NE7555 te gebruiken ( cmos versie). en kan ik dan op de plaats van het led met de R4 een bi stabiel relais plaatsen ( bijvoorbeeld de SRC-S 12vdc) ? of moet daar nog wat tussen. een weerstand met pnp tor.
MGP
LDmicro user.
Een gewoon relais (met blusdiode) met wisselcontact gebruiken, als het minder dan 100mA trek mag je het direct aan pin3 leggen, de max uitgangsstroom van de 7555 is 100mA anders een transistor/mosfet ertussen.
Een bistabiel relais zal niet werken.
Als je het relais op de plaats van de led+weerstand zet of parallel eraan dan moet je de spanning van de trein aan de NC (normaal gesloten) contacten aansluiten.
Bij afgevallen relais zal de trein rijden en bij aangetrokken relais stilstaan voor +-5min tot het relais weer afgevallen is.
E:/ een 7555 doet 20min met de vingers in de neus, je moet enkel zorgen dat de elco niet te groot en van redelijke kwaliteit is.
Met 33µF en 10MΩ heb je ongeveer 5min, voor 10min gebruik je 20MΩ of 2x10MΩ in serie, 15min 30MΩ enz...
Heb het schema van de link wat aangepast.
In de toepassing waar ik het over had heb ik juist gekozen voor een grotere elco. Ik denk 1000 uF, maar kan ook meer zijn. Zou ik even moeten zoeken waar ik het schema heb gelaten.
Helemaal goed ga ik bouwen, nog een suggestie welk relais ik het best kan gebruiken, merk type b.v bij conrad of reichelt vandaan.
Een 7555 is voor langere tijden idd geschikter dan een 555.
Toch zou ook ik hier voor een andere oplossing gaan.
Waar je best mee uitkijkt zowel bij 555 als 7555 is de voltage drop van de output.
100mA bij 5VCC mag je vergeten, hoe groter VCC hoe minder dramatisch het wordt.
Ik heb er ooit mijn hoofd aan gestoten... maar geen 2x
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 16 januari 2025 23:08:37 schreef scoljee:
Helemaal goed ga ik bouwen, nog een suggestie welk relais ik het best kan gebruiken, merk type b.v bij conrad of reichelt vandaan.
Elk 12Vdc relais met wisselcontact (CO) is goed, tijd om printplaten te verzamelen voor reservestukken 
Bv. https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/miniatur-relais_12_v_dc_16…
NB. Als je dat moet testen is 5min heel lang wachten, maak dus dat je verschillende waarden van elco's en weerstanden hebt, bv. een 1µF ipv 33µF zal prettiger werken zijn, als alles goed werkt kun je die 33µF gebruiken.
[Bericht gewijzigd door MGP op (20%)]
Lijkt een prima relais, wat we nu hebben is een wisselrelais CO, de gebouwde timer en 2 microswitch schakelaars met een com en NO, NC pin. die aan de einden van het stukje rails gemonteerd worden en door het treintje bedient worden. nou kom ik er niet uit hoe dit allemaal aan te sluiten. goed idee om een paar kleine elco,s mee te bestellen. I dit relais onder de 100 ma ? zodat die direct op de timer aan te sluiten is.
MGP
LDmicro user.
De spoelweerstand is 360Ω en op 12V is dat 12/360=33mA dat is zeker binnen de perken.
Ik heb ook nog een elco van 470µF/25V op de voeding geplaatst als buffer want een motor kan veel stroom nemen bij het aanzetten.
Ik heb het schema aangepast.
NB. gaatjesprint niet vergeten als je geen liggen hebt.
MGP
LDmicro user.
Het ene is het US symbool en het andere de EU versie dat ik gebruik, kwestie van afspraken en ook makkelijker te tekenen met de vrije hand.
[Bericht gewijzigd door MGP op (21%)]
MGP
LDmicro user.
Deze namiddag wat zitten spelen met die schakeling en ik moet toegeven dat Brightnoise grotendeels gelijk had, gewone elco voldoen niet met een weerstand van 10MΩ ,het werkt niet of de tijd varieert teveel omdat er teveel stroom lekt.
Met een 1Mohm weerstand werken gewone elco's wel.
Met een 330k en 1M trimmer in serie en 220µF kun je de tijd regelen van 1.30min tot 7min
Waarschijnlijk heb je al uw bestelling geplaatst en aangezien je zelf geen componenten hebt wil ik die componenten gratis opsturen in een gewone enveloppe/verzending en zal er nog wat andere weerstanden en elco's bijsteken + rode led (mag de 50gram niet overschrijden voor briefport)
Ik heb ook een nieuw schema gemaakt met deze componenten, er staat een led in serie met het relais voor als je indicatie wilt...voor de led en 12V relais is dat geen probleem.
Je moet mij dan wel uw adres mailen, kijk in mijn profiel.
Ja Besteld, goed dat je nog even gekeken hebt en meedenkt.
fijn dat je onderdelen beschikbaar stelt. super, mail mijn adres even.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 18 januari 2025 16:21:41 schreef MGP:
aangezien je zelf geen componenten hebt wil ik die componenten gratis opsturen in een gewone enveloppe/verzending en zal er nog wat andere weerstanden en elco's bijsteken + rode led (mag de 50gram niet overschrijden voor briefport)
Ik kijk naar uwer beiden e-mailadressen en zie BE en NL.
Ik hoop dat je beseft dat post met goederen van NL > BE sowieso niet meer per briefpost mag. Dat wordt een brievenbuspakje en je moet de goederen online, voor verzenden declareren bij de transporteur. Binnen Nederland mag dat nog wel, maar niet op deze manier.
MGP
LDmicro user.
Ik neem het risico als je dat een risico noemen kunt want het kost mij maar een EU postzegel + 1euro componenten, als het niet aankomt is het geen probleem voor mij .
De laatste 2 maanden heb ik al 3 verzendingen naar NL gedaan en alle 3 zonder problemen toegekomen, ook per briefport.
De post weet van wie het komt want ik schrijf er altijd mijn adres op als afzender.
Als het in de toekomst niet meer gaat dan stop ik ermee, zo eenvoudig is dat.
Daarom vraag ik altijd ontvangstbevestiging van de gelukkige 
e/ ik verdeel en plak de componenten op een kaartje zodat het niet opvalt als je het vastpakt en dat valt goed mee.
[Bericht gewijzigd door MGP op (10%)]
Printje voor de analoge treinbesturing gemaakt , werk prima op de rijaansluiting van de Trix trafo, werk niet op de wissel en verlichting aansluiting. trein rijdt mooi heen en weer uit de tunnel naar het station en na een minuut of 5 weer de tunnel in.