Hallo,

Deze vraag wel 3x gesteld aan AEG maar of ze snappen het niet of weten het antwoord zelf ook niet want ze reageren wel op mijn mail maar zonder antwoord te geven op mijn vraag.

Mijn vraag was/is: WANNEER is er sprake van overbelasting??? Met alleen 4 streepjes OF 4 streepjes + lampje MAX ????

Ik zal een foto meeplaatsen van de gebruiksaanwijzing en zoals jullie kunnen lezen staat in de tekst dat overbelasting 4 streepjes is om dan vervolgens onder het kopje i te zeggen dat overbelasting alleen is wanneer het lampje van MAX brandt.

Ik word er namelijk een beetje moedeloos van want als ik bijvoorbeeld het synthetische programma gebruik (vulcapaciteit 4 kg) ik er daadwerkelijk amper aan 2 kg in stop….branden er al 4 lampjes….volgens het boekje zou dit dan al overbelasting zijn. Het enige antwoord wat ik van AEG krijg is dat ik er dan wat uit moet halen. Kan toch niet de bedoeling zijn dat ik maar 3 of 4 kleding per keer kan wassen en dan heb ik het over vestjes/shirtjes….wordt een dure grap op deze manier.
En het fijnwasprogramma is al helemaal een ramp want die mag maar gevuld worden tot 2 kg en dan branden de 4 lampjes al met een paar bh’s en wat shirtjes.

Heb trouwens L8 Baden met vulvermogen tot 9 kilo

Ik heb ook een AEG met dezelfde tekst in het boekje als jij. Ik zou zeggen geen overbelading met 4 balkjes zolang MAX niet brandt.

Elke balkje is een kwart, dus met 4 balkjes zittie vol lijkt me. Bij 3 balkjes nog niet. En zo'n ramp is een "niet optimaal" bij 4 balkjes (met MAX nog uit) resultaat toch niet? Of je moet vinden dat de was er echt niet schoon uit komt.

Ik heb een 8 kg machine, maar als ik mijn machine vul met ongeveer een handbreedte ruimte bovenin de trommel zit ik meestal maar op 2 balkjes. Bij grote handdoeken misschien op 3 en maar zelden op 4. Maar ik was eigenlijk altijd op het normale katoen programma. Soms 20 min / 3 kg, maar dan ook geen MAX.

Wat ik dan weer niet snap is waarom de machine wel het programma afdraait als hij de belading teveel vindt en MAX aan gaat. Ik ga toch niet op een krukje naast de machine die gewichtsbepaling af zitten wachten, om de machine dan zelf uit te zetten als MAX aan gaat??

Op dinsdag 4 februari 2025 19:22:52 schreef Maya:

Mijn vraag was/is: WANNEER is er sprake van overbelasting??? Met alleen 4 streepjes OF 4 streepjes + lampje MAX ????

Het woordje overbelasting staat enkel bij MAX.

Die streepjes zijn de toegestane lading op dat wasprogramma voor het beste wasresultaat.
Als je meer wasgoed instopt zonder dat het lampje MAX brandt dan kun je ook prima wassen.
De 4 streepjes zijn dus geen overbelasting maar een indicatie voor het beste wasresultaat op het gekozen programma.

Helaas, inderdaad. Handleidingen zijn verwarrend en soms zelfs staan er onwaarheden in. Ook met Siemens al voor gehad en contact opnemen bood ook geen oplossing.

In dit geval zou ik hetzelfde denken als de rest hier al geopperd heeft. Enkel MAX is overschrijding. Ook al is het de zoveelste herziening van deze manual. Dit blijft er in staan. Ik check in zulke gevallen ook de andere talen daar er soms in EN of DE wel juiste formuleringen staan. Maar bij deze blijft de terminologie identiek.

De regel is 2/3 droge belading (De hand-moet-er-nog-in-kunnen regel uit grootmoeders tijd) wat in de praktijk neerkomt op ongeveer halve belading als de was nat is tijdens de was.

De lagere beladingswaarden voor andere programma's hebben minder te doen met het aan kunnen van de machine maar eerder met de mechanische belasting voor de was zelf. Bv 9kg wol die op elkaar ligt te botsen is niet goed voor die wol.

@MGP: nee hoor. Bij de "4 balkjes" staat het ook geschreven. Letter-lijk

Bedankt voor jullie antwoorden en denk dat voor jullie allemaal een baan bij de helpdesk van AEG een goede keus is….duidelijke uitleg en ook daadwerkelijk een antwoord op mijn vraag!!

De ouderwetse regel dat je bovenop het droge wasgoed nog een vuist moet kunnen maken pas ik altijd toe (bij de witte en bonte was) maar in geval van synthetisch of fijn gaat deze regel natuurlijk niet op omdat je dan wel 10 vuisten op elkaar kan plaatsen. Maar de uitleg van EricN is wel verhelderend vwb mechanische belasting.

@mgp ….bij de tekst zelf staat 4 streepjes overbelasting…lees het maar eens goed

Op dinsdag 4 februari 2025 20:02:45 schreef EricN:

@MGP: nee hoor. Bij de "4 balkjes" staat het ook geschreven. Letter-lijk

Op dinsdag 4 februari 2025 20:19:34 schreef Maya:

@mgp ….bij de tekst zelf staat 4 streepjes overbelasting…lees het maar eens goed

Sorry daar had ik overgelezen omdat de MAX verwijst naar de overbelasting van de trommel.

Jammer dat het type er niet vermeld staat, anders hadden we de engelse versie kunnen lezen en stond het daar misschien wat duidelijker.

914501306 LFR8596O6O
Duitse versie vind ik niet. Ik vermoed dat dit niet verkocht wordt in Duitsland of andere Duitstalige gebieden.

Hoe gek kan een manual zijn?
E2 op een loopband. Ik dacht ik kijk eens in de handleiding. Daar stond: "continu botsing". Ja, daar wordt je niet wijzer van. Dan maar engelse manual: "burst clash". What the hell? Of: "apagado" in portugees. Wordt je ook niet rijker mee. Maar duitse manual daar stond: "sicherung gelöst". Ja, toch een verschilletje. Bleek het zekering monitor circuit stuk want de zekering had ik uiteraard nagekeken.