model EDC2086PD TC09H63HW PNC: 91609701601
deze wasdroger lijkt goed te werken maar de relais van het verwarmings element worden niet aangestuurd door de processor
ik heb de weerstanden doorgemeten van het element tot de print 66 Ohm en 24 Ohm
van de temp.voeler is de weerstand 5.8 kOhm
de temp.voeler in het luchtkanaal rechtsvooraan is 5.6 kOhm
de weerstand van de luchtvochtigheids sensor is oneindig, twee losse stripjes parallel aan elkaar.
krijgt de processor verkeerde informatie of komt het stuursygnaal niet aan?
ik heb de print ook al op verschillende plaatsen doorgesoldeerd vooral rondom de relais en grotere komponenten maar het resultaad blijft achterwegen
Ik kan op internet geen service dokument vinden met uitleg.
heeft er iemand een idee om dit op te lossen
vg Arie
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Je kan de uitgang vd optocoupler monitoren terwijl de natte was tegen de sensor slaagt.
Manuele test via service mode kan helpen diagnostiseren
De sensor is oneindig bij droogte. Maar hoeveel bij natte was? En als je over 1 strip gaat op doorpieptest vd multimeter, geeft het dan door? Of hangt er een isolerende laag op het inox?
PS. Dit aannemende dat je de solderingen grondig onderzocht hebt??
Die Sensor heb ik schoongemaakt een doorgemeten, die bedrading is heel.
Manuele test ken ik niet omdat er geen gegevens over te vinden zijn tot nu toe.
Deze heb ik wel wat aan maar niet wat die test betreft
Technical Publication Nº DR154
bedankt voor de snelle reaktie vg Arie
EricN
Iets v mailadres?
Eerst foutgeheugen uitlezen dan verwarmtest uitvoeren. Verwacht je maar aan wat huiswerk.
Spog2
Honourable Member
luchtvochtigheids sensor
Ik heb er niet echt verstand van, maar ik meen dat iemand hier ooit uitlegde dat het gaat via weerstandsmeting over de trommel.
Wasdroger die niet lang genoeg verwarmde vond te gauw dat was droog is, terwijl die nog vochtig was.
Ik heb toen de trommel heel goed schoon gemaakt, en dat heeft geholpen.
Er schijnt een soort isolerend (vet?)laagje op te kunnen ontstaan. Ammonia op een doekje is een goede ontvetter.
Ik meen me te herinneren dat ik na ontvetten nog met schuursponsje gepoetst heb, misschien met Jif erbij.
EricN het fout geheugen uitlezen hoe doe ik dat want ik heb ergens gelezen over indrukken van knop en verdraaien van programma knop maar dat werkt niet
in de bijlage heb ik die tech publikatie
EricN
EricN
Op vrijdag 7 februari 2025 23:52:50 schreef EricN:
Iets v mailadres?.
In de herhaling...
Spog2
Honourable Member
Op zaterdag 8 februari 2025 16:56:44 schreef Aarie:
ja hoe wil je dat van mij krijgen ik weet nog niet hoe dat werktof moet ik hem hier onder zetten?
Zodra je ingelogd bent zie je Mijn gegevens, daar aanklikken "Gegevens wijzigen", daar moet je kiezen Toon e-mailadres aan ingelogde gebruikers Bij mij staat er dan een blauw vinkje.
EricN
E32 kan erop wijzen dat de riem stuk is of dat de meting corrupt is. Meestal zit er dan vuil achter de sensoren. Dus sensor stuk los halen en achterkant poetsen
E63 kan door het testen en knutselen er in geslopen zijn. Errors wissen en terug testen.
Print kan ook altijd maar statistisch is het zo dat je in zulke gevallen 9 vd 10 keer uit komt op een andere fout dan de print. Edit: de kans op een banaal te herstellen print is ook in de 9/10 gereken. Bv losse soldering of diode. ...
Qua printtest zou ik de uitgang vd opto vh meetcircuit monitoren. Dit moet pulseren op het ritme vd vallende was.
Met de gegeven manuals kun je elke component testen. Verwarming. Motor....
Rekening houden dat verliesstromen ook vieze fouten kunnen veroorzaken. Bij moeilijke fouten megger ik de boel altijd ook uit.
[Bericht gewijzigd door EricN op (14%)]
riem is niet stuk
die sensor heb ik al schoongemaakt aan de achterkant zat veel stof, de voorkant heb ik gepoetst met pannenspons maar niet de achterkant, ik zal dit nog gaan doen.
vg bedankt voor de snelle reaktie.
Droger word nooit warm zonder natte was: hou daar rekening mee en foppen van de sensor met een weerstand gaat niet, de processor dient variabele vochtmeting te zien alvorens gaat starten. Wat doet droger op tijd bestuurd drogen?? als dan de verwarming nog niet aanslaat is het of de snaar sensor (E32) of veiligeids relais komt niet bij en genereert E64