Op zondag 9 februari 2025 18:05:21 schreef Dovani75:
[...]Hoezo brand ik mensen af????
3 miljoen woningen hebben een PV en ik zoek alleen maar naar een oplossing hoe je met die installatie gewoon door kan blijven draaien bij stroomuitval, anders dan met een generator-oplossing. Hoezo “brand ik dan mensen af”????
Teentjes even intrekken!!
Die is dus al meerdere keren gegeven en die is niet verenigbaar met het concept 'Netgekoppelde omvormer' zoals dat bij velen geïnstalleerd is.
joopv
Golden Member
Op zondag 9 februari 2025 18:17:29 schreef Dovani75:
[...]1. Ik vroeg alleen maar WAAROM het niet kan/niet beschikbaar is, heb NERGENS GESTELD dat het niet kunnen
2. Jouw “PV levert alleen gevraagd” (grappig, precies waarom een lat bdere opmerkingen van anderen niet juist waren!!) is nou precies waar het om gaat, want die accu/omvormer HOEFT helemaal niets te leveren aan huis, want dat doet PV dan.
Misschien op een andere manier uitleggen dan:
1 - electriciteit moet op exact hetzelfde moment verbruikt worden als dat het opgewekt wordt.
2 - een "thuis"generator kan alleen elektriciteit leveren en niet opnemen
3 - regelmechanismes hebben tijd nodig om te reageren.
4 - Een standaard zonnepanelen omvormer is eigenlijk
een stroombron (die zoveel mogelijk kilowatten probeert af te leveren op zijn uitgang)
en geen spanningsbron (die 230V aan zijn uitgang levert, ongeacht wat er aangesloten wordt).
Stel: Je hebt iets bedacht waardoor de omvormer evenveel stroom levert als dat er afgenomen wordt.
Stel ook: je zonnepanelen + omvormer leveren 100W en je verbruikt ook precies 100W met b.v. verlichting.
Omdat de zon toevallig fiks schijnt heb je in principe 1000W beschikbaar. Maar goed, je hebt de omvormer op 100W gekregen op de een of andere magische manier. (veel omvormers kunnen helemaal niet geregeld worden, maar dat terzijde)
Op het moment dat je koelkast inschakelt wordt er in enkele 100den microseconden opeens 300W gevraagd, want de compressor wordt ingeschakeld. De omvormer kan daar niet op reageren, die weet in eerst instantie helemaal niet dat die compressor ook energie nodig heeft. En reageert pas op het moment dat het voor hem duidelijk is dat de benodigde hoeveelheid energie opeens toegenomen is. En hoe wordt dat duidelijk? Doordat de spanning een heel eind in elkaar dondert.
Hetzelfde voor het uitschakelen van b.v. een van je lampen. De omvormer leverde eerst 100W , opeens hoeft hij nog maar 50W te leveren. De omvormer kan dat niet aan zien komen en blijft in eerste instantie 100W leveren. Gevolg: de spanning stijgt en de andere lampen gaan kapot vanwege overspanning.
Daarom heb je dus voor "eilandbedrijf" altijd een batterij nodig, en een omvormer die voor eilandbedrijf geschikt is (spanningsbron vs stroombron).
De batterij introduceert een "massatraagheid" in het regelsysteem waardoor de electriciteit niet meer precies op hetzelfde moment opgewekt moet worden als dat het gevraagd wordt van de belasting.
=============
Wat wat hierboven bedoeld wordt met de kreet "netimpedantie":
De impedantie van het lichtnet zoals die jouw huis binnenkomt - die dikke kabel die uit de grond komt - is ontzettend laag, minder dan 0,1 ohm en varieert vrijwel niet.
De impedantie van jouw eigen huisinstallatie is variabel tussen pakumbeet 5 en 500 ohm, en is afhankelijk van wat je allemaal aan hebt staan.
Een omvormer die stroom levert voor het lichtnet met zijn lage impedantie is daarom heel wat anders dan een omvormer die een losstaand huis installatie moet kunnen voeden (wederom stroombron vs spanningsbron).
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een PV omvormer welke 24 of 36V aan accu's laad en daar weer een omvormer op naar 230V kan wel. echter dan hangen je panelen allemaal in serie, terwijl je dat bij die lage DC spanning niet nodig hebt.
ofwel, een thuisaccu halen. die kan zelf ( standalone of met een bus naar de PV omvormer ) de accu's laden en op het huisnet als een ups fungeren, de 230V omvormer zit er al ingebouwd.
van t werk uit worden er steeds meer huis(zaak)accu's geplaatst, soms zelfs een kleine zeecontainer om capaciteits problemen bij bedrijven te tackelen. het chinese spul is echter niet veel, men sluit dat spul soms niet eens aan, de aansluitingen zijn ronduit prul en slecht afgeschermd voor dergelijke hoge stromen. die verantwoording mag de verkopende partij dan mooi aangaan.
Op zondag 9 februari 2025 14:53:50 schreef Dovani75:
[...]Een absoluut zuivere 12->230v sinusgenerator is €400, dan is dat probleem opgelost. Vervolgens moet de in het huisnet gepushte stroom kunnen wegvloeien, althans dat deel dat overblijft van eigen gebruik. En daar kunnen al deze knappe koppen hier geen oplossing voor bedenken, anders dan met grote accu’s en generatoren?? Ik vind dat een beetje raar. Want als accu vol zit, dan kan de PV geleverde stroom daar óók niet meer heen!
Ik snap dat ook niet. Als je 12->230v sinusgenerator van €400 teveel stroom opwekt voor al je gebruikers, dan zet je toch gewoon extra weerstanden op je opgewekte 230V. Opgelost!
Kom ik nu in aanmerking voor de Nobelprijs voor de natuurkunde?
KGE
Golden Member
Op zondag 9 februari 2025 21:18:27 schreef ohm pi:
[...]Ik snap dat ook niet. Als je 12->230v sinusgenerator van €400 teveel stroom opwekt voor al je gebruikers, dan zet je toch gewoon extra weerstanden op je opgewekte 230V. Opgelost!
Kom ik nu in aanmerking voor de Nobelprijs voor de natuurkunde?
Dit schijnt her en der in het land al gedaan te worden: containers vol met weerstanden en ventilatoren die overtollige energie in warmte omzetten bij overschot aan energie op het net... Ja want dat is goedkoper dan accu's plaatsen..
Ik zal de bron terug zien te vinden.
Anoniem
Op vrijdag 20 december 2024 22:17:25 schreef Dovani75:
Mijn PV installatie (van 36 panelen) stopt als Liander een storing heeft. Hoe los ik dit op en zorg ik ervoor dat ik stroom blijf houden?
De gedachtegang van TS is zo gek nog niet en heb die vraag ook wel eens gesteld.
Echter ben tot de slotsom gekomen dat het zo direct niet werkt.
Als bij mij de elektra er voor lange tijd af moet door een storing, wil ik niet in de kou zitten.
Dan start ik mijn benzinegenerator in de schuur en die geeft mijn gasketel spanning.
Maar daarvoor moet je wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten en bepaalde groepen aanlaten.
Sinds kort is een elektrische boiler op zolder geplaatst die alleen werkt op de panelen.
Ook dit is een accu maar dan met heet water om gas te besparen en is hier al eens langsgekomen.
Maar het gebeurd vaker dat je elektra afschakelt in de avond of op een zonloze dag.
Om daarvoor dan een dure installatie met Lithium accu’s aan te schaffen lijkt mij niet zo zinvol.
Op maandag 10 februari 2025 16:54:17 schreef la pipe:
[...]De gedachtegang van TS is zo gek nog niet en heb die vraag ook wel eens gesteld.
Echter ben tot de slotsom gekomen dat het zo direct niet werkt.
Als bij mij de elektra er voor lange tijd af moet door een storing, wil ik niet in de kou zitten.
Dan start ik mijn benzinegenerator in de schuur en die geeft mijn gasketel spanning.
Maar daarvoor moet je wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten en bepaalde groepen aanlaten.
Sinds kort is een elektrische boiler op zolder geplaatst die alleen werkt op de panelen.
Ook dit is een accu maar dan met heet water om gas te besparen en is hier al eens langsgekomen.
Maar het gebeurd vaker dat je elektra afschakelt in de avond of op een zonloze dag.
Om daarvoor dan een dure installatie met Lithium accu’s aan te schaffen lijkt mij niet zo zinvol.
Bij uitval van elektra in een wijk of deel van de stad zal de gastoevoer ook stoppen, de regel onderstations vallen ook uit.
Dan is een elektrische kachel op het aggregaat een betere oplossing.
Op maandag 10 februari 2025 10:25:36 schreef KGE:
[...]Dit schijnt her en der in het land al gedaan te worden: containers vol met weerstanden en ventilatoren die overtollige energie in warmte omzetten bij overschot aan energie op het net... Ja want dat is goedkoper dan accu's plaatsen..
Ik ben heel benieuwd naar die bron.
[...]
Dit schijnt her en der in het land al gedaan te worden: containers vol met weerstanden en ventilatoren die overtollige energie in warmte omzetten bij overschot aan energie op het net..
Potjanpiellekes!! Iemand is mij voor! Daar gaat mijn Nobelprijs voor de natuurkunde.
Op maandag 10 februari 2025 17:24:35 schreef revado:
[...]Bij uitval van elektra in een wijk of deel van de stad zal de gastoevoer ook stoppen, de regel onderstations vallen ook uit.
Dan is een elektrische kachel op het aggregaat een betere oplossing.
Als je de aggregaat in de huiskamer zet, dan is het thermische rendement tegen de 100%.
Oorwarmers zijn wel aan te raden.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (36%)]
Anoniem
Nou... Ik denk dat Topic Starter daar de oorzaak wel een beetje van is.
Die heeft alle serieuze adviezen en meningen naar het land der fabelen verwezen omdat meneer zijn opleiding nogal hoog heeft zitten en pertinent overtuigd is van zijn gelijk dat het WEL kan wat hij wil.
Maar bedenken kan hij het niet, ondanks zijn mooie opleiding.... dat moest hij toch hier vragen.
We zijn al weer een mooi stukje off topic gegaan intussen.
En dan kan je deze reacties verwachten.
Ik kan wel lachen bij het idee van dat brullende aggregaat in de kamer.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik ook, een blauw walmende diesel die bij enige gevraagd vermogen er een beste stoot roet uitgooit..
In de huiskamer.
Even 'kuch kuch' een 'hoest' ra 'kuchblaf' am open 'rochel' zetten...
Op maandag 10 februari 2025 18:53:32 schreef revado:
Nou... Ik denk dat Topic Starter daar de oorzaak wel een beetje van is.
Die heeft alle serieuze adviezen en meningen naar het land der fabelen verwezen omdat meneer zijn opleiding nogal hoog heeft zitten en pertinent overtuigd is van zijn gelijk dat het WEL kan wat hij wil.
Maar bedenken kan hij het niet, ondanks zijn mooie opleiding.... dat moest hij toch hier vragen.
We zijn al weer een mooi stukje off topic gegaan intussen.
En dan kan je deze reacties verwachten.
Ik kan wel lachen bij het idee van dat brullende aggregaat in de kamer.
Hij/zij/het dácht eenvoudig. Maar dat is het niet daar je 'energie' op verschillende manieren kan opslaan. Hetzij elektrisch, wat thermisch weer onrendabel is en vice versa.
Basic is elektra altijd thermische energie, dus fossiel of nucleair(dus indirect thermisch), opgewekt middels gas, kolen, olie, nucleair e.d. conversie, met de bijbehorende (forse) verliezen.
Dus in weze zal elektra altijd inefficiënt zijn qua verbruik voor thermische en kinetische doelen.
Ja oké, zon en wind maar hoeveel levert dat, middels de huidige productie methodes, méér op dan het kost?
Een perpetuum mobile is natuurkundig nog steeds onmogelijk.
KGE
Golden Member
Op maandag 10 februari 2025 22:01:37 schreef harry64:
Een perpetuum mobile is natuurkundig nog steeds onmogelijk.
Voor ons mensen is qua tijdschaal 'de zon' wat het dichtst bij een perpetuüm mobilé komt. 
[...]Dit schijnt her en der in het land al gedaan te worden: containers vol met weerstanden en ventilatoren die overtollige energie in warmte omzetten bij overschot aan energie op het net... Ja want dat is goedkoper dan accu's plaatsen..
De bron al gevonden? Ik ben gewoon heel benieuwd.
Op dinsdag 11 februari 2025 10:16:16 schreef KGE:
[...]Voor ons mensen is qua tijdschaal 'de zon' wat het dichtst bij een perpetuüm mobilé komt.
Dat idee van kernfusie is er al wel. Een stabiel micro, nano of pico zonnetje bouwen is nog niet gelukt.
Op dinsdag 11 februari 2025 13:42:48 schreef evelo:
[...]De bron al gevonden? Ik ben gewoon heel benieuwd.
Ik weet wel dat dit gebeurt bij kleine windgeneratoren. Bij de grote jongens worden de wieken uit de wind gedraaid (vaanstand?) en gaat er een rem op.
Ik heb het zelf ook al eens gezien bij werken in de straat. Grote noodgroep die een wijkcabine kan vervangen + warmtebank.
Op die manier blijven de pv-installaties werken. Overtollige stroom wordt afgevoerd via de warmtebank. Voordeel is dat er minder diesel nodig is.
Alternatief is de stroomgroep op een iets afwijkende frequentie laten draaien zodanig dat de pv-installaties uitvallen. Maar dat kost dan meer aan diesel.
Maar dat zijn allemaal geen structurele maatregelen, enkel tijdelijk tijdens werken.
nonius
set SCE to AUX.
De bron al gevonden? Ik ben gewoon heel benieuwd.
https://www.mdresistor.com/en/how-load-banks-contribute-to-electrical-…
KGE
Golden Member
Op dinsdag 11 februari 2025 13:42:48 schreef evelo:
[...]De bron al gevonden? Ik ben gewoon heel benieuwd.
Ik zie het artikel zo nog voor mij, zowel mega-accu's in containers als deze goedkopere oplossing werden getoond maar ik kan het helaas zo niet terugvinden.
Het leek niet een permanente oplossing maar meer iets om tijdelijk het net mee te stabiliseren.
Deze komt ook dicht in de buurt:
https://batterlution.com/high-quality-load-bank-solution-from-batterlu…
Maar zover ik mij kan herinneren was het een nederlands artikel.
[Bericht gewijzigd door KGE op (18%)]
Op dinsdag 11 februari 2025 16:10:11 schreef evelo:
Ik heb het zelf ook al eens gezien bij werken in de straat. Grote noodgroep die een wijkcabine kan vervangen + warmtebank.Op die manier blijven de pv-installaties werken. Overtollige stroom wordt afgevoerd via de warmtebank. Voordeel is dat er minder diesel nodig is.
Alternatief is de stroomgroep op een iets afwijkende frequentie laten draaien zodanig dat de pv-installaties uitvallen. Maar dat kost dan meer aan diesel.
Maar dat zijn allemaal geen structurele maatregelen, enkel tijdelijk tijdens werken.
Als die gen boven de 253 volt komt gaat de PV ook uit. Anderzijds vind ik een wijk op 255 volt ook geen prettig idee.
Verder is hier in de wijk e.e.a. geupgraded toen er nieuwbouw kwam waar alles gasloos, dus elektrisch werd. Toen zaten ook de andere woningen in de wijk (vooraf aangekondigd) dagelijks tijdens 'kantooruren' (08:00-09:00 t/m 17:00-18:00 uur) zonder stroom. Alleen de buurtsuper en naastgelegen apotheek zaten tijdens de geplande uitval op een noodgen.
Kennelijk was toen een bypass te moeilijk of te duur voor Liander.
Liander heeft naderhand nog wel iets van 7 ton euro moeten betalen aan een tweetal snackbars, bloemenwinkel en nog drie winkels in de wijk en een Turkse buurtsuper omdat die geen noodstroom hadden gekregen omdat die niet noodzakelijk waren. Ze konden wel krijgen maar dan moesten ze dat huren.
Projectleider (of lijder) heeft daarna schop onder z'n hol gekregen.
Ik had i.i.g. vijf dagen ongestoorde MG en KG ontvangst overdag zolang de accu van m'n laptop het volhield. 
Die noodopwekkers in de wijk staan standaard op +55hz om die pv apparaten niet te laten inschakelen. Spanning staat gewoon ~ 230v.
Op dinsdag 11 februari 2025 16:17:43 schreef KGE:
[...]Ik zie het artikel zo nog voor mij, zowel mega-accu's in containers als deze goedkopere oplossing werden getoond maar ik kan het helaas zo niet terugvinden.
Het leek niet een permanente oplossing maar meer iets om tijdelijk het net mee te stabiliseren.Maar zover ik mij kan herinneren was het een nederlands artikel.
Deze misschien? https://www.youtube.com/watch?v=jCpkq8D3WJM&t=671s