Smeg fornuis C6IMXM2 oven wil niet meer wrm worden

Hoi,

We hebben een Smeg C6IMXM2 fornuis (60 cm, inductie, zit op een kookgroep aangesloten, 2 x 1 fase dus)
Op een gegeven moment begon de verlichting van de oven te haperen, dwz soms bleef de verlichting aan terwijl de deur van de oven gewoon dicht was. Als we dan voorzichtig de deur opende, echt maar een paar milimeter, dan ging het licht uit. Na een paar maanden stopte de verlichting er helemaal mee. Heb er weinig aandacht aan geschonken toen, dan maar in de oven kijken zonder verlichting. Nu heb ik gister de deur eruit gehaald en die helemaal goed schoongemaakt. Nadat ik de deur teruggeplaatst had merkte ik dat deze niet goed zat aangezien de deur niet helemaal meer dicht ging, deur er nogmaals af gehaald en teruggeplaatst. Toen zat hij kwa sluiten prima, alleen wil de oven nu niet meer warm worden. Het lampje van de termostaat gaat helemaal niet meer aan. Gister het lampje eruit gehaald en vandaag een nieuwe gehaald. Deze werkt wél maar hij blijft continu branden, ook als de deur van de oven dicht is.
Ws is de schakelaar die moet registreren dat de deur dicht is defect. Maar waar zit deze schakelaar? En hoe ziet de Smeg normaal gesproken dat de deur dicht of open is? Zit dat soms in het schanier? Zou ik de schakelaar met het terugplaatsen van de ovendeur beschadigd kunnen hebben?

Zit er in de linkerkant geen stoter/pinnetje waar de deur tegen duwt?

Nee, er zit wel een rubber ringetje met een gaatje erin. Zit wat stof in maar zeker geen pinnetje, moet daar de sensor zitten die ziet of de deur dicht is? Dan zal ik de zooi toch open moeten schroeven aan de achter- zijkant dus....

In ieder geval, de achterwand is makkelijk verwijderbaar en dan kun je kijken waar er kabels lopen naar scharnier of ander deurcontact.

Zojuist de achterwand en de zijwand gedemonteerd. De sensor zit achter het linker schanier, maar zodra ik de deur dicht maak komt het palletje van de schanier nét niet tegen de sensor. zie de eerste 3 foto's. Als nu naar het schanier kijk (foto 4280) moet dan het schanier niet net, +/- 1 mm verder in de oven zitten?

Ik zou het beugeltje wat nu haaks gebogen is even een meer stompe hoek laten maken, zodat de stang hem eerder raakt.
Dus klein stukje verbuigen.
Of er een stukje kunststof op plakken.

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (12%)]

@Lampje45 Dat is precies wat ik gedaan heb en nu werkt het gelukkig weer. Bedankt allemaal.

als je de ovendeur volledig opent. Staat deze dan vlak, horizontaal? Of helt deze over naar de vloer? De scharnieren kunnen veplooid zijn. Zelfde oplossing maar in de toekomst wel in het oog te houden.

Het kan ook de deurdichting zijn die wat vervormd of verstard is.

Als de deur volledig open is staat deze netjes horizontaal.
Ws heb ik na het schoonmaken de deur onder een verkeerde hoek er weer in proberen te zetten en heb ik toen de sensor (of beter het brede zilverkleurige plaatje wat aangetikt moet worden door het schanier) geraakt. als je de foto's bekijkt zie je dat er aan de linkerkant een smaller plaatje zit, wat op 3 punten vastzit aan het brede plaatje. Het smalle plaatje zit op 1 van de 3 plekjes los. Het brede plaatje was iets naar onder/achter gebogen (op 1 vd 3 plekje waar hij loszit) deze heb ik teruggebogen en daarna werkte het weer naar behoren.