testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nonius
set SCE to AUX.
Die radarmodule is interressant, ik kende ze eigenlijk alleen in de variant met Gunn-diode en (al dan niet dubbele) hoorn-antenne. Deze module is duidelijk een flink stuk compacter, de techniek heeft niet stilgestaan. Mooie reparatie! Ik vermoed dat de meeste reparateurs de oude module simpelweg vervangen door een nieuwe, i.p.v. op componentenniveau te repareren. Neem aan dat er een DRO-oscillator inzit?
Zit er nog een hoorn voor, of is dat Teflon-printje de antenne? (patch-achtige antenne)
Wat me vooral verbaasde met die oudere Solfan-achtige radarmodules was hoe het Doppler-effect (van zwaaiende handen, of er naartoe lopen) zo simpel en duidelijk hoorbaar te maken was. Klein audioversterkertje aansluiten op de mixer/detectie-diode en vervolgens uren speelplezier, zwaaiend met de handen door de kamer lopend....
Op vrijdag 10 januari 2025 20:34:38 schreef Lucky Luke:
[bijlage]Het is een reparatie en het is iets met draad
EDIT: Het is de voering van mijn jas, die ik opnieuw heb vastgezet rond de mouw. Ik zat steeds tussen de voering en de jas in plaats van in de mouw.
Toch wel koper/wikkeldraad gebruikt? 
Op zondag 22 december 2024 22:44:38 schreef anne2:
[...]zo was de audio-headset van mijn zoon kapot, de oorkappenbeugel gebroken. Alles overgezet naar een stel peltor-oorkappen. hij was helemaal blij.
Wat is peltor?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gehoor bescherming van 3M, je kunt ze ook kopen met headsets ingebouwd etc maar dit is de basis: https://www.amazon.nl/3M-Peltor-oorkappen-Optime-hoofdband/dp/B000VDX1… (zover ik weet, ik heb er een voor de schietsport)
Op zaterdag 11 januari 2025 08:57:37 schreef fred101:
Gehoor bescherming van 3M, je kunt ze ook kopen met headsets ingebouwd etc maar dit is de basis: https://www.amazon.nl/3M-Peltor-oorkappen-Optime-hoofdband/dp/B000VDX1… (zover ik weet)
Anti-geluid is ook een mooie techniek, uit eigen waarneming wel hoofdtelefoons met ingebouwde radio gezien, een vroegere buur had die op zijn harses als die bezig was op de scheepswerf, die deed betimmeringen in luxe jachten, maar dat terzijde.
Nonius wrote:
Die radarmodule is interressant, ik kende ze eigenlijk alleen in de variant met Gunn-diode en (al dan niet dubbele) hoorn-antenne. Deze module is duidelijk een flink stuk compacter, de techniek heeft niet stilgestaan. Mooie reparatie! Ik vermoed dat de meeste reparateurs de oude module simpelweg vervangen door een nieuwe, i.p.v. op componentenniveau te repareren. Neem aan dat er een DRO-oscillator inzit?
De radar module is niet opengemaakt er staat wel een typenummer op maar dat is slecht leesbaar op de foto, geen horn alleen teflon en een rood plexiglazen inklikbaar venster er voor. Het ding is erg gevoelig maar ze hadden het ding af fabriek krap afgesteld. Nu is er, in een stevig marsritme op de deur toelopend, geen noodzaak om de pas te vertragen.
(van zwaaiende handen, of er naartoe lopen) zo simpel en duidelijk hoorbaar te maken was. Klein audioversterkertje aansluiten op de mixer/detectie-diode en vervolgens uren speelplezier, zwaaiend met de handen door de kamer lopend....
Ja dat zijn leuke dingen
Enorm snel hoe de ontwikkelingen gaan. Ik ben nu bezig om een radarmodule te plaatsen in een gemodifceerde linkerbuitenspiegel. Mijn 320i is een basis uitvoering en die heeft de techniek niet onboard.
Hoe oud de deuropener is onbekend, wat stickers vertellen dat de de leverancier Imtech is en dit exemplaar hebben zij aan Kone verkocht.
indoor
outdoor
indoor
Show, don't tell 
Ze komen zelden langs voor deze storing is mijn ervaring, vooral bij koud weer beginnen de modules te haperen door de rotte elco die over de prik staat. Het rode ledje wil nog wel wat knipperen maar de module heeft de kracht niet meer om het werk te doen. Er zit nu een 105 model in van dezelfde waarde. En ze repareren bij die 'servicedienst' niet op componenten nivo 
Automatische draaideur is leuk... tot iemand aan de andere kant de deur opendeed...krijg je de deur tegen je harses..

Dit is een deur met glas erin en die kan ook worden gebruikt door scootmobiel rijders of anderen die geen deur op eigen kracht kunnen openen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 14 januari 2025 12:42:28 schreef RAAF12:
Nog twee radars voor deurbediening, een nieuwer model met een ander rood venster en LED en een eentje die een Besam deuropener stuurt. Creatieve geesten daar, denk aan Sesam.[bijlage][bijlage]
ken die dingen wel op deurdrangers idd. tijd terug nog een deur met elektrische dranger gehad met intercomsysteem vervangen die je open moest trekken na aanbellen. dat ging enorm zwaar, terwijl een 2mtr draad tussen slot en dranger leggen en het kon automatisch als men de deuropener aanstuurde met de intercom of sleutel. wel zo fijn in een complex met veelal bejaarden.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 11 januari 2025 09:24:19 schreef RAAF12:
Ze komen zelden langs voor deze storing is mijn ervaring, vooral bij koud weer beginnen de modules te haperen door de rotte elco die over de prik staat. Het rode ledje wil nog wel wat knipperen maar de module heeft de kracht niet meer om het werk te doen. Er zit nu een 105 model in van dezelfde waarde. En ze repareren bij die 'servicedienst' niet op
componenten nivo
Schandalig eigenlijk, dat zoiets simpels het afdanken van de hele module betekent.
Op zaterdag 11 januari 2025 10:49:47 schreef mel:
Automatische draaideur is leuk... tot iemand aan de andere kant de deur opendeed...krijg je de deur tegen je harses..![]()
Tja, beetje opletten?
Zonder afdoende beveiliging aan een draaideur werken lijkt me sowieso een slecht idee. Op m'n vorige werk was ik vaak het mannetje wat de TL-buisjes van de noodverlichtingen verving. Maar omdat menig noodverlichting al wat uren op d teller had, duurde het vaak langer dan simpel een buisje vervangen (starter gaar, bedrading los, kap die desintegreert bij losschroeven) en kon je zo een half uur op een ladder achter een deur staan te werken.
Als de deur van mij af open ging plakte ik op de andere kant altijd een A4 met in koeieletters: "Attentie! Achter deze deur wordt gewerkt!'
Stond ik in het pad van de deur, dan schopte ik gewoon een wig tussen vloer en de deur en plaatste op de andere kant een A4 met de boodschap dat er achter de deur gewerkt werd en de deur afgesloten was. Als dat niet kon zette ik gewoon iets zwaars voor de deur. Simpel zat.
On-topic: een maand terug waren m'n ouders enkele dagen op vakantie. Ik wou een kop thee, kookte water en wou toen de elektronische kookwekker instellen. Bij het indrukken van een van de knopjes, waarbij het ding ook piept, viel het display zo'n beetje uit, om daarna weer vaag op te komen.
Ah, batterij leeg. (precies de reden dat ik een hekel heb aan elektronische kookwekkers, maar dat terzijde).
Ik dacht even de AAA-batterij te vervangen, maar wauw... dat klepje zat toch vast zeg. Zodanig zelfs dat ik er bijna een schroevendraaier bij had gepakt.
Uiteindelijk schoot het klepje toch los en was duidelijk waarom het zo vast zat. De batterij was zo hevig aan het lekken dat zelfs de cel zelf opgezwollen was. De contacten in het wekkertje waren aan beide zijdes zelfs al aan het corroderen.
Open ermee! Van een berg cadeau- en BOL-bonnen (terwijl ik over het algemeen ver van BOL weg blijf) had ik een paar sets van Ifixit gekocht en vooral het botte mes was geknipt voor het verwijderen van het front waarachter de schroefjes zich bevinden.
Na openen: yikes... De corrosie is zelfs door het draadje aan de minus-veer helemaal naar de print getrokken. De binnenkant was overigens zo smerig dat dit een foto na een eerste schoonmaak is geweest. De brokken lekzooi lagen overal en ik vond het een wonder dat het ding het nog zo lang uitgehouden heeft, want de lekkage is natuurlijk ook niet van vandaag op morgen geweest.
Maar: let eens op het aantal schroefjes! 7 stuks maar liefst. Dit zorgt ervoor dat het LCD en de rubbercontact-knopjes zeer stevig tegen de print gedrukt worden waardoor bij de knopjes vuil praktisch niet binnen kan dringen. Toch weer een minder slecht ontwerp dan ik in eerste instantie dacht.
Het draadje liet al het leven bij het losschroeven van al die schroefjes.
Alles soldeerde ik los en de behuizing kreeg een grondige reiniging om alle corrosieve troep te verwijderen.
Verrassend genoeg kon ik de batterijcontacten blinkend schoon reinigen: het oppervlak was totaal niet aangetast en de corrosie was puur oppervlakkig. Bijzonder...
Daarna soldeerde ik twee dikkere draadjes richting de print en schroefde ik alles weer dicht, waarna er een verse aerocell van de Lidl in ging.
Ik heb bewust niets tegen m'n zus gezegd die, toen ze even later ging koken, als eerste opmerkte dat het display voor haar gevoel veel beter leesbaar was.
Ook tegen m'n ouders verzweeg ik de reparatie in eerste instantie. Toen die het ding enkele dagen later hoorde piepen, zei m'n pa als eerste dat hij sterk de indruk kreeg alsof 'ie harder piepte...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ergens vorig jaar kocht ik een battery-grip voor m'n Panasonic GH5 fotocamera. Voor de niet-kenners: daarmee vergroot je de grip op het toestel in normale toestand en zorgen extra toetsen ervoor dat je de camera in portret-modus gemakkelijker kan vasthouden en bedienen door de handgreep die greep biedt.
Ik vond het origineel van Panasonic te duur met ruim 260 euro en vond via Marktplaats een Patona DMW-BGGH5RC voor 35 euro.
Dat ding komt met een extraatje in de vorm van een afstandsbediening in de 2,4 GHz ISM band zodat je de camera draadloos een foto kunt laten nemen. Dat is zo'n ultradun werkt-op-een-hele-platte-knoopcel afstandsbediening die met mijn handen lastig te bedienen is, daarnaast heb ik een pesthekel aan die CR2016's of wat er ook in moest. Die zijn altijd leeg op het verkeerde moment en ik heb ze zelden op voorraad.
Helaas was die afstandsbediening nu net datgene wat niet werkte. Verse knoopcel geprobeerd, maar de boel reageerde niet.
Nu had ik dat ding vooral voor de grip gekocht: hoewel m'n GH5 een verbetering is ten opzichte van de Canon die ik kort in bezit had, is het nog altijd geen Sony DSC-R1 met mega-grip waar ik m'n relatief lange vingers geweldig omheen kon vouwen.
Maar ja, zo'n defect knaagt toch, dus besloot ik toch te gaan kijken waar het probleem zat.
Ik begon met de afstandsbediening. Om die open te maken moet je de bovenkant, een sticker die direct op de print geplakt is, daar vanaf trekken. Oftewel: daarna moet je iets verzinnen om er nog een bruikbare afstandsbediening van te maken, het blijft een rotmethode.
Daarna de schroefjes los en de print aan de labvoeding.
Aangesloten op 3 Volt zag ik de stroommeter even bewegen bij indrukken van de knop en hoorde ik de voor-regeling die bij Philips PE voedingen zo nadrukkelijk bromt veranderen.
Maar ja, wordt er alleen stroom getrokken of gebeurt er meer dan dat?
Ik mat de klok van een (gelukkig) comfortabele frequentie van 16 MHz. Die was aanwezig, precies volgens opdruk op de oscillator. Geheel zoals ik verwachtte kreeg ik een sinus te zien op m'n 100 MHz scoop.
Maar ja, of de uitgestuurde frequentie klopte, geen idee. Op m'n werk op de HF-afdeling werd op die vraag de 12 GHz spectrum-analyser erbij gereden (wat een beest van een apparaat!)
Na flink rommelen om de Wifi-signalen buiten beeld te houden werd een net piekje bij 2,4 GHz zichtbaar bij indrukken van de knop op de afstandsbediening. Hoewel ik de uitgestuurde code moeilijk kon verifiëren, ging ik er nu met behoorlijke zekerheid vanuit dat de afstandsbediening deed wat 'ie moest doen.
Door naar de grip. Daar begint de ellende, want die kun je tussentijds niet testen zonder 'm vrijwel geheel in elkaar te zetten.
Ik ging meteen voor het ontvangerprintje met A7105 RF IC en STM8L51F3 microcontroller.
Vooral het RF IC was niet lekker gesoldeerd en er leek een tinbrug te zitten bij pin 1 en 2.
Ik hersoldeerde de A7105 eerst, maar dat had geen zin, de boel bleef dood.
Toen meten: de 3,3 Volt voor beide IC's was niet aanwezig.
Meten dus maar. Alle verbinding van het 4 polige bandkabeltje (nou ja, FPC denk ik) waren in orde, dus de oorzaak moest dan op het hoofdprintje zitten.
Vervolg hieronder!
weardguy
Ik volgde de voeding terug naar het hoofdprintje in de grip en kwam toen bij deze low-drop spanningsregelaar, gemarkeerd 662K uit, een XC6206.
Een stupide keuze, want deze mag maar 6 Volt op z'n ingang zien en die ingang krijgt zonder pardon de volle 8,4 Volt van een volgeladen foto-accu voor z'n kiezen.
Wat een verrassing, deze was stuk en de uitgang was 0 Volt.
Ik verving 'm door een MCP1702 met 3,3 Volt uitgangsspanning, markering HG.
Maar nee hoor, de afstandsbediening deed niets.
Weer meten op de ontvangerprint.
De klok op pen 3 van de oscillator bleek te ontbreken en die bleef laag.
Op een donorprintje bleek ik een oscillator in dezelfde afmeting en met dezelfde frequentie te hebben. De klokoscillator overgezet en en toen werkte de klok.
Alleen op de afstandsbediening nog steeds 0 reactie. Ik besloot bij electrodragon.com, een doorschuif-chinees of zo, een A7105 module te kopen om eventueel het IC over te kunnen zetten. Hoewel ik er vanuit ging dat de software in dat ding voor-geconfigureerd was voor de grip, ging ik er tegelijkertijd vanuit dat de STM8L51F3 controller mogelijk de firmware zeg maar op die A7105 afvuurde en een blanco chip dus ook moest werken.
Helaas, niet dus.
Nu was ik het zat, haalde de STM en A7105 er weer af en maakte onder de microscoop een aantal foto's die m'n zus tot een grote foto aan elkaar plakte.
Met het principeschema ben ik alles uit gaan meten en hoewel ik geen goede apparatuur heb voor de extreem kleine capaciteiten op zo'n module, had ik over het algemeen geloofwaardige resultaten en in ieder geval nergens harde sluiting. Ook alle voedingsspanningen en massa-aansluitingen waren aanwezig.
L1 en L3, twee spoeltjes in 0402 formaat controleerde ik op m'n werk met een LCR-meter. Kwa waarde kan 'ie dat min of meer, de afmeting van de meetklemmen was het grootste probleem.
Alles oké, dus toen alles weer terug gesoldeerd, inclusief de originele A7105.
Helaas sprong L1 weg bij een poging 'm terug te solderen. Ik wou bijna een nieuwe bestellen, maar besefte toen dat die aangekochte modules natuurlijk ook spoeltjes bezaten. Op de gok het spoeltje overgezet en JAWEL! Sindsdien doet 'ie het en kan ik de sluiter op afstand bedienen.
En die afstandsbediening? Die heb ik maar in een (relatief) peperduur kastje van Hammond gestopt, de 1553BBKBAT. Daar krijg je klemmetjes bij om er 2 AA's (of een 9V met het bijgeleverde clipje) in te kunnen stoppen. Jammer alleen dat de opening met het klepje te krap is: je krijgt de AA's er al met de grootste moeite in, maar ze er uit halen kun je echt vergeten, daarvoor moet je het kastje open schroeven.
Nou ja, met een rubber-dome knopje uit de rommeldoos, een gat daarvoor in de behuizing, twee styreenstrips en de nodige hete lijm stopte ik de zenderprint daarin.
Een stuk lomper, maar dit houdt tenminste lekker vast én het spul werkt ook gewoon op 2 Eneloops. Gewoon opladen als de boel leeg is.
Het kost je uren databladen doorworstelen, meten, solderen en proberen, maar dan heb je ook wat...
nonius
set SCE to AUX.
Heb het verslag met plezier gelezen. Mooi dat er toevallig een reserve 16MHz oscillator voorhanden was. En de beschikking hebben over een 12GHz spectrum-analyzer.... nou word ik jaloers! Het kost een paar centen maar dan heppie ook wat 
Een stuk lomper, maar dit houdt tenminste lekker vast
Tsja, die Japanners doen zo hun best om het allemaal zo miniscuul mogelijk te maken, en dan komt er een Hollander die de hele afstandsbediening in een grote, makkelijk te hanteren behuizing inbouwt....
Heb hetzelfde met m'n Pentax MX. Was destijds de kleinste SLR (benadert de afmetingen van een rangefinder camera), een wondertje van techniek en miniaturisering, maar in de praktijk nét iets te klein om prettig vast te houden. Daarom ben ik op zoek naar een motorwinder ervoor. In de praktijk pakt een net iets grotere KX of een P30 gewoon veel prettiger vast dan zo'n über-geminiaturiseerde MX.
Off-topic: kwam recent op YouTube een video tegen over het opsporen van electrabuizen in wanden met een RF-generator en metalen trekveer. Bleek iemand van CO te zijn
Ga binnenkort een klein oscillatortje bouwen, specifiek voor dat doel. Bedankt voor de tip/truc met de metalen trekveer!
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zaterdag 8 februari 2025 14:00:47 schreef weardguy:
Als de deur van mij af open ging plakte ik op de andere kant altijd een A4 met in koeieletters: "Attentie! Achter deze deur wordt gewerkt!'Stond ik in het pad van de deur, dan schopte ik gewoon een wig tussen vloer en de deur en plaatste op de andere kant een A4 met de boodschap dat er achter de deur gewerkt werd en de deur afgesloten was. Als dat niet kon zette ik gewoon iets zwaars voor de deur. Simpel zat.
Ik ben niet zo’n held op ladders, maar de enkele keer dat ik op een trapje achter een deur sta zet ik vaak de deur juist open, dan is het ook duidelijk.
Die kookwekkerreparatie is ook een mooie, kwa ‘stiekem gerepareerd’ / ‘guerrilla making’.
Maar lekkende batterijen heb ik een dusdanige hekel aan dat ik ‘m waarschijnlijk eerst in de azijn had gezet en pas daarna eventueel gedemonteerd en nagespoeld… zit die troep niet op het demontagegereedschap / tafel / overal.
Deze week had ik een Fluke 705 loop calibrator binnen gekregen omdat de draaiknop niet meer werkte. Na het openen van het toestel gezien dat er in het mechanisme iets afgebroken was. Eerst proberen te lijmen maar de herstelling was maar van korte duur.
Dan maar mailtje naar de verdeler gestuurd om het nieuw stuk te bestellen maar kreeg te horen dat ze zelf geen onderdelen meer konden krijgen van Fluke en dat tegenwoordig alles naar Fluke in Eindhoven moet voor herstelling met een kostprijs waar je van achterover valt.
Uiteindelijk een 2de poging ondernomen met een stuk van een blindklinknagel zodat er meer oppervlakte was voor de lijm om te hechten. Deze oplossing bleek duurzamer en heeft een volledige kalibratiecyclus overleefd 
@weardguy Netjes gedaan en mooi dat het weer werkt. Voor de mensen die geen beschikking hebben over hardware die 2.4GHz kan meten er zijn apps voor de telefoon die dat ook kunnen. Even zoeken op Bluetooth scanner. Het apparaat zal met een beetje geluk als een 'unknown' device worden gezien.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
weardguy
Op donderdag 13 februari 2025 12:20:40 schreef nonius:
En de beschikking hebben over een 12GHz spectrum-analyzer.... nou word ik jaloers! Het kost een paar centen maar dan heppie ook wat
Nou, die heb ik zelf dan ook niet hoor, maar op m'n werk
Zelfs als ik over enkele weken (zei de optimist) hopelijk m'n hobbyplek opnieuw ingericht heb, zou ik de ruimte niet hebben voor dat beest. Dat ding is iets van 12 of nog meer 19 inch hoogte-eenheden groot en staat op een karretje. Het analoge deel (nou ja, dat denk ik) is gescheiden van de verwerkings-eenheid die er bovenop staat en het ding staat op een kar om 'm mobiel te houden. Opstarten duurt iets van 2,5 minuut en dan volgt nog tijdrovend instellen. Zelfs de HF'er die me hielp heeft moeite met dat ding.
Tsja, die Japanners doen zo hun best om het allemaal zo miniscuul mogelijk te maken
Mwah, voor de afstandsbediening is daar wel iets voor te zeggen. Die wil je makkelijk mee kunnen nemen en dan moet 'ie niet teveel plaats in nemen.
Off-topic: kwam recent op YouTube een video tegen over het opsporen van electrabuizen in wanden met een RF-generator en metalen trekveer. Bleek iemand van CO te zijnGa binnenkort een klein oscillatortje bouwen, specifiek voor dat doel. Bedankt voor de tip/truc met de metalen trekveer!
Ik zal het bedankje aan m'n pa doorgeven 
Op donderdag 13 februari 2025 12:56:45 schreef Sine:
@weardguy,
Woef, volhoudertje hoor
Ik beschouw het maar als een positieve eigenschap
Inmiddels is het wel een beetje m'n bijnaam op de afdeling geworden. Een tijdje terug heb ik 3 dagen gedaan over een kalibratie waar een paar uur voor stond (maar die het jaar ervoor ook al tot enorme hoofdbrekens had geleid). De documentatie van de fabrikant was zo ongelooflijk slecht dat er al een berg notities waren, maar uiteindelijk liep ook ik weer vast. Toen ik op dag 3 met frisse moed weer verder ging kreeg ik de complimenten van de HF-afdeling hoezeer ik me er in vastbeet, vastberaden om die kalibratie tot een goed einde te brengen.
Op vrijdag 14 februari 2025 10:21:36 schreef Lucky Luke:
Ik ben niet zo’n held op ladders, maar de enkele keer dat ik op een trapje achter een deur sta zet ik vaak de deur juist open, dan is het ook duidelijk.
Het bedrijf waar ik toen werkte bestond uit iets van 4 aan elkaar geschakelde panden met rare verschillen tussen verdiepingen en plafonds. Daardoor kon je een deur soms niet open laten omdat je dan enkele centimeters tussen geopende deur en plafond overhield (en je moest nu juist in dat plafond zijn).
Sommige deuren kwamen op de gang uit en blokkeerden in geopende stand dan grotendeels de doorgang.
Op vrijdag 14 februari 2025 10:21:36 schreef Lucky Luke:
Maar lekkende batterijen heb ik een dusdanige hekel aan dat ik ‘m waarschijnlijk eerst in de azijn had gezet en pas daarna eventueel gedemonteerd en nagespoeld… zit die troep niet op het demontagegereedschap / tafel / overal.
Had gekund, maar ik had geen idee van het binnenwerk. Vooral vanwege m'n vermoeden van een LCD met zebrastrip durfde ik het niet aan zomaar met vloeistoffen aan de gang te gaan. Te vaak heb ik zo'n LCD niet meer volledig aan de gang gekregen.
@ RAAF12: ik moet het eens proberen, maar ben benieuwd of dat werkt. We moesten de analyser op de een of andere manier (geen idee meer hoe) ongevoelig maken voor het erg sterke WiFi-signaal. Daarna moest de oppik-probe echt zo'n beetje op het printje gehouden worden om nog iets te meten: binnen een paar centimeter had je nog wel iets van resultaat op het scherm maar ging de piek al snel op in de ruis.
@ El Dimi: das altijd mooi als het zo simpel op te lossen is. Fluke begint bij mij wel een beetje van z'n voetstuk te vallen. Reserve-onderdelen kosten tegenwoordig inderdaad een vermogen en van hun 287 multimeters ben ik - op z'n zachtst gezegd - niet kapot, wat een rampdingen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op zondag 23 februari 2025 22:05:27 schreef weardguy:
[...]@ El Dimi: das altijd mooi als het zo simpel op te lossen is. Fluke begint bij mij wel een beetje van z'n voetstuk te vallen. Reserve-onderdelen kosten tegenwoordig inderdaad een vermogen en van hun 287 multimeters ben ik - op z'n zachtst gezegd - niet kapot, wat een rampdingen.
Daarom heb ik een 289.
De 289 is hetzelfde ding als de 279 maar dan met TRMS.
Ik heb ze beiden gebruikt, en als ik er dan al een nadeel aan moet ontdekken is het dat het ding toch wel fors van omvang is, verder zijn dat prima meters. De mogelijkheid om een log rechtstreeks af te lezen op de meter zelf is erg handig.
En die functie is meteen wat hem noodzakelijk lomp maakt (meer batterij, groter grafisch display)
Oh en dat de stroom meting standaard op AC terecht komt is ook een onhebbelijkheid. Maar dat doet fluke tegenwoordig met alle meters waar AC en DC Amps onder dezelfde keuze zit.
Fluke ... stop met die onzin.
Op zaterdag 8 februari 2025 14:00:47 schreef weardguy:
Schandalig eigenlijk, dat zoiets simpels het afdanken van de hele module betekent.
tja, ook gehad met onze mercedes.
bij draaien en remmen, deed de ABS gek. terug kunnen leiden naar de stuurhoeksensor die soms rare kuren had. daar zat een DC/DC converter in van 12V naar lager (3,3 of 5V, weet het niet meer). de elco was uitgedroogd.
die stuurhoeksensor kost 482€ en dan nog het werk om te monteren.
meer dan een DC/DC en wat IR leds en ontvangers zit er niet in. ook zelf hersteld door een elco van een kapotte samsung voeding te gebruiken. 0€ koste de herstelling.
nog een geluk dat die niet de hele canbus onderuit trok met zijn storingen
Het moet goedkoop en de garantietermijn overleven, vandaar een standaard chinees brolmerk voedingselcootje. Dat soort spul is een enorm in waarde gedaald de laatste jaren en dat loont het blijkbaar niet om het op economische basis (werkuren) te repareren.
weardguy
Op maandag 24 februari 2025 08:23:38 schreef Sine:
De 289 is hetzelfde ding als de 279 maar dan met TRMS.
Je was me voor
Ik zou zelf gezegd hebben dat het een 287 is, maar dan met logging 
Op maandag 24 februari 2025 08:23:38 schreef Sine:
Ik heb ze beiden gebruikt, en als ik er dan al een nadeel aan moet ontdekken is het dat het ding toch wel fors van omvang is, verder zijn dat prima meters.
Ik twijfel niet aan de technische kwaliteiten, anders komen ze bij ons de afdeling niet op denk ik.
Punt is: ik heb 2 jaar lang met de 187 gewerkt en dan valt de 287 echt enorm tegen:
- idioot lange opstarttijd van iets van 11,5 seconden (serieus, het is maar een multimeter)
- het extreem glanzende display dat ook nog eens een uiterst belabberd contrast biedt waardoor aflezen ongelooflijk moeilijk is (menig monteur schakelt de achtergrondverlichting in waardoor de toch al niet geweldige batterijduur nog verder keldert, anders is het soms niet te doen)
- de extreme sloomheid bij het meten van weerstand: bij open meetpennen die vervolgens kortsluiten heeft dat ding bijna 3 of 4 seconden nodig om dat op het scherm te tonen en je ziet 'm in autoranging-stand gewoon door al z'n meetbereiken lopen. De 187 kon bijna ruiken dat je dat ding doen en toonde echt onmiddellijk 0 Ohm. Dan kan je zeggen dat je dat niet vaak hoeft te doen, maar een weerstandsmeting onder de 10, 5 of 3 Ohm behoort tot mijn dagelijkse werkzaamheden en daarvoor pakken we nu dus een tafelmultimeter, omdat die multimeters gewoon te sloom zijn. (bij 1 maal niet zo'n punt, maar als je 15 verbindingen op continuïteit moet controleren wordt elke 4 seconden wachten echt irritant)
- En inderdaad standaard op AC landen, of dat nu spanning of stroom is, idem met de doorpiepfunctie. Op de 187 was dat draaien naar de juiste stand en even de shift toets indrukken voor de pieper. Bij de 287 moet je menu indrukken (meest linker knop recht onder het display) 1 keer het pijltje naar onderen indrukken of de knop onder 'beep' indrukken en dan bevestigen. Hoezo een vooruitgang dat je iets wat met 1 knopdruk kon, nu 3 knopdrukken voor dezelfde functie vereist.
Nu ja, [/off-topic], het is het reparatie-topic 
@ RAAF12: opzich was dat bij m'n vorige werkgever ook zo. Bepaalde modules waren te goedkoop om direct te repareren. Daarom bewaarden we die tot we er een stuk of 20 hadden. Die werden dan in een stillere periode allemaal open geschroefd en gecontroleerd. Vaak was een nieuwe accu, elco of brugcel voldoende om ze weer tot leven te wekken. Na een uurtje had je er dan een stuk of 10 gerepareerd. Die gingen dan als tweedehands weer het magazijn in. Met die reparatie gingen ze gewoon weer 5 tot 10 jaar mee.
Enige verschil was dat daar geen chinees brolmerk elco in zat, het was allemaal al goed spul, maar dan wel jaren aan 1 stuk ingeschakeld was.