Beste forumleden omdat ik een gebruikt Samsung 24 inch scherm wil overkopen vraag ik mij af of ik de gebruikte uren van dit scherm kan te weten komen of is dit niet mogelijk ? Zodat de verkoper mij dit kan zeggen voor de verkoop gesloten kan worden.
Dank u.
Dummy
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een scherm bestaat niet. Het is een monitor, een televisie, misschien een panel of heel misschien een projectiescherm. Dat zijn allemaal heel verschillende dingen. Bij televisies kun je vaak bedrijfsuren uitlezen. Bij monitoren vaak niet. Bij panels eigenlijk nooit. Bij projectieschermen helemaal nooit.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij sommige monitors kun je de power-on time uitlezen via DDC...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Misschien zelfs ook bij sommige (OLED) panels, daar ben ik niet zeker van.
Maar ik weet niet of de TS er wat aan gaat hebben zo. Omdat hij een vage vraag stelde, konden we alleen vaag antwoorden.
Ik vind het anders een vrij duidelijke vraag. De topicstarter had nog wel even het type kunnen vermelden.
Een 24" scherm, dat is een beeldscherm. TV's van 24" zullen wel bestaan maar dat lijkt me tegenwoordig toch iets zeldzaams. Een 24" projectiescherm lijkt me al helemaal niet logisch. Wat bedoel jij eigenlijk met monitor? Een hartmonitor? Of heb je het over een oorlogsschip?
on topic:
Je zou kunnen vragen of de verkoper in het (gewone) menu, of eventueel als dat er op zit in het service menu wilt kijken. Als alternatief zou je kunnen vragen wanneer de verkoper de monitor gekocht heeft, dan weet je bij benadering de leeftijd.
Ik heb zelf niet al te lang geleden twee 24" Dell monitoren gekocht. Ik heb gekeken wat er tweedehands op de markt was, in de pricewatch op tweakers kan je opzoeken hoe lang er al een prijs bekend was. Ik heb uit het aanbod een type gekozen dat niet al te lang geleden op de markt is gekomen. Daarnaast heb ik ook goede ervaringen met Dell monitoren. Ik vond dat ik daarmee genoeg moeite heb gedaan, want ik heb voor die twee monitoren bijelkaar maar een paar tientjes betaald. Maar misschien dat jij een bijzonder type monitor wil kopen?
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op vrijdag 14 februari 2025 20:16:52 (51%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op vrijdag 14 februari 2025 19:57:31 schreef necessaryevil:
TV's van 24" zullen wel bestaan maar dat lijkt me tegenwoordig tohch iets zeldzaams.
Die zijn volop te koop, ik heb er maandag nog een in mijn handen gehad.
Ik neem aan dat necessaryevil een computer monitor bedoeld. Maar dit hele topic is een aanname.
24"? Dat lijkt me vrij klein voor een moderne tv. Voor een computer monitor is 24" geen bijzondere maat meer, en daar zit je bijna met je neus tegenaan. Maargoed, ik ben niet heel erg thuis in de tv's, als jij zegt dat ze volop t te koop zijn dan vind ik dat aannemelijk.
Overigens, nog een keer, En het enige wat ik nog eventueel mis aan de topicstart is het type.
Ik heb mijn vorige post uitgebreid
maartenbakker
Golden Member
Op vrijdag 14 februari 2025 19:57:31 schreef necessaryevil:
Ik vind het anders een vrij duidelijke vraag. De topicstarter had nog wel even het type kunnen vermelden.Een 24" scherm, dat is een beeldscherm. TV's van 24" zullen wel bestaan maar dat lijkt me tegenwoordig toch iets zeldzaams. Een 24" projectiescherm lijkt me al helemaal niet logisch. Wat bedoel jij eigenlijk met monitor? Een hartmonitor? Of heb je het over een oorlogsschip?
Een scherm, of beeldscherm, is in de context "een willekeurig min of meer vlak oppervlak waar je naar kijkt" ik had ook over blindages of kamerschermen kunnen beginnen maar dat ligt niet voor de hand, net als oorlogsschepen. Ik ga alleen in op de context waar die dubbelzinnig is en dan noem je om dat af te grenzen ook de minst waarschijnlijke maar nog een klein beetje realistische optie: een projectiescherm.
Maar inderdaad, dit is een secundair probleem. Met een typenummer was dit, en alle andere onzekerheid, onmiddelijk duidelijk geweest.
En ja, scherm zal vaak op een computermonitor wijzen (hoewel dit de categorie Video & TV is!), maar wie het weet mag het zeggen, de TS in elk geval niet.
Om het ingewikkelder te maken, waren een aantal jaar geleden commputermonitoren met een televisietuner erin ook nog populair... De firmware daarin was afgeleid van computermonitoren dus als de monitor geen urenteller had, dan de versie met televisie-ontvanger ook niet.
Overigens is 24" een zéér gangbare maat voor videomonitoren die in televisieproductie gebruikt worden. Daar ben ik ook niet over begonnen maar zelfs dat zou kunnen.
24" televisies zijn denk ik enigszins gebruikelijk in goedkope hotels, gevangenissen, campings en aan boord. De kleinste tegenwoordig algemeen geaccepteerde huiskamermaat is 32".