Hallo forumleden.
Ik heb op dit forum al vaker mijn voorliefde voor de **PFS8X09 serie van Philips geëtaleerd. "Gewoon" HD, maar van een m.i. fenomenale beeldkwaliteit. Inmiddels hebben meerdere familieleden hun moderne plastic 4K TV omgeruild voor een door mij op MP opgepikt defect (en gerepareerd) exemplaar.
Inmiddels staat er weer een defect exemplaar op de werkbank. En doe ik hier een beroep op de ervaringsdeskundigen om mijn reparatiepoging de goede kant uit te sturen.
Wat is er aan de hand? Bij het opstarten van de TV gaat het video op onvoorspelbare momenten de fout in. Soms al tijdens de bootcyclus, soms pas na 10 minuten of nog langer. Ik heb twee foto's bijgevoegd; foto 1 toont het bootlogo, foto 2 laat zien hoe het beeld er kort daarna uitziet. De gekleurde horizontale lijnen zijn niet statisch, het is net of er data doorheen loopt. Ik heb ook een filmpje gemaakt, maar dat is met 7.1MB helaas te groot om hier te kunnen posten.
In sommige gevallen reboot de TV daarna op enig (onvoorspelbaar) moment. Soms kan ik de TV nog via de RC uitzetten, maar soms ook niet (wel knippert het LEDje op de TV in zo'n geval nog bij het bedienen van de RC).
Wie oh wie? Waar zou dit aan kunnen liggen / in welke richting moet ik het zoeken?
Dank alvast voor alle feedback.
Nog als aanvulling op mijn voorgaande bericht:
a) ik weet zeker dat het probleem verband houdt met het SSB. Als ik dit SSB namelijk in een verder goed werkende 55PFS8109/12 plaats dan verhuist het probleem mee.
b) in een eerder stadium vermoedde ik een eMMC-probleem. De eMMC heb ik toen al vervangen door een nieuwe chip (met originele BOOT1 en BOOT2 en uiteraard de juiste firmware). Geen verandering.
c) een loszittende Marvell BGA is het ook niet; ik heb die BGA op enig moment ook al gereflowed, zonder resultaat.
Wie oh wie helpt mij verder met dit probleem? Feedback van de ervaringsdeskundingen op dit forum wordt bijzonder op prijs gesteld.
En via Youtube toch nog gelukt: een linkje naar de video-opname van het probleem.
De FPGA is corrupt, leeg of bevat beschadigde software. Einde verhaal want die kun je alleen vervangen met software en de juiste tool en die tool is nooit verkocht.
Dag @william1967.
Ik heb nog een sloopbord liggen van een ander exemplaar. Is zo'n FPGA te transplanteren? Of is hij (softwarematig) gekoppeld aan (bijvoorbeeld) de Marvell BGA?