Ik heb een knipperlicht printje gebouwd om een politie en brandweer voertuig van een blauw knipperlicht te voorzien. zie schema en foto. Het printje werk op 9 volt gelijkspanning. en werkt prima. nu probeerde ik het printje op een minitrix trafo die ik op c.a. 9v rijspanning had gezet aan te sluiten.
De knipperfrequentie wordt hierdoor heel hoog, bijna geen verschil tussen licht en donker.( blijft bijna gewoon branden). vraag is dit te veranderen.
Vraag 2: eigenlijk wil ik het printje op de wisselaansluiting aansluiten
die geeft 15,2 Volt wisselspanning af. Nou denk ik dat je daar een gelijkrichtbrugje met een 100 mf elco nodig hebt, wie kan mij vertellen hoe dit te doen.
nonius
set SCE to AUX.
ik het printje op een minitrix trafo die ik op c.a. 9v rijspanning had gezet aan te sluiten.
Die trafo geeft toevallig geen wisselspanning i.p.v. gelijkspanning? Of is het 'variërende' gelijkspanning, i.e. alleen gelijkgericht, zonder buffer-elco om de spanning af te vlakken?
Foto van het bewuste Minitrix trafootje, met typeplaatje (ingangsspanning, uitgangsspanning, etc.), kan helpen om de vraag goed te beantwoorden.
Vraag 2: eigenlijk wil ik het printje op de wisselaansluiting aansluiten die geeft 15,2 Volt wisselspanning af. Nou denk ik dat je daar een gelijkrichtbrugje met een 100 mf elco nodig hebt, wie kan mij vertellen hoe dit te doen.
Alle info is gewoon op CO beschikbaar: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.…
Een 78L09 of 7809 gebruiken, voor 9Vdc uitgangsspanning. Als deze knipperlichtschakeling het enige is dat gevoed moet worden, dan denk ik dat voor C1 220uF of 470uF meer dan voldoende is. 100uF waarschijnlijk ook nog wel prima.
Misschien een handige tip.
Er zijn ook kant en klare knipperleds te koop, ook blauwe.
Die zijn vaak 12 volt, scheelt een schakeling bouwen.
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, alles is te koop. Kindjes kun je ook kopen, maar toch kiezen de meeste mensen er nog steeds voor om ze gewoon op ambachtelijke wijze zelf te maken.... 
Op zondag 16 februari 2025 23:13:25 schreef nonius:
Tsja, alles is te koop. Kindjes kun je ook kopen, maar toch kiezen de meeste mensen er nog steeds voor om ze gewoon op ambachtelijke wijze zelf te maken....

hierbij de gegevens van de trafo, helaas een knipper led gaat niet de led die gebuikt wordt is slechts 1,9mm die ik nog kleiner heb gemaakt tot 1,6mm.
Ok, een compleet andere 9v gelijkstroomvoeding maken of kopen kan natuurlijk.
maar toch liever met de trix trafo. Blauwe led heb ik al ingebouwd.
Op de vraag waarom het led op de rijspanning van de trafo die ik op 9 volt zet bijna stroboscopisch gaat knipperen zie ik nog geen antwoord. gaat dat ook niet gebeuren met een 9v gelijkspanning trafo ?
Op zondag 16 februari 2025 20:57:36 schreef scoljee:
Ik heb een knipperlicht printje gebouwd om een politie en brandweer voertuig van een blauw knipperlicht te voorzien.
Je kunt ook hier eens naar kijken. Misschien ook een idee.
https://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50…
Op maandag 17 februari 2025 09:01:50 schreef scoljee:
hierbij de gegevens van de trafo,....
Die trafo geeft wisselspanning, die moet je dus gelijkrichten. Maar welke aansluiting gebruik je, ik zie er twee?
gaat dat ook niet gebeuren met een 9v gelijkspanning trafo ?
Nee, mits de schakeling goed is opgebouwd. Kijk ook eens naar de link die ik gestuurd heb. Daar staan hele leuke schakelingen tussen met de NE555.
Op maandag 17 februari 2025 09:01:50 schreef scoljee:
Ok, een compleet andere 9v gelijkstroomvoeding maken of kopen kan natuurlijk.
maar toch liever met de trix trafo. Blauwe led heb ik al ingebouwd.
Op de vraag waarom het led op de rijspanning van de trafo die ik op 9 volt zet bijna stroboscopisch gaat knipperen zie ik nog geen antwoord. gaat dat ook niet gebeuren met een 9v gelijkspanning trafo ?
De rimpel op de trafo is je probleem, die spanningen uit die trein trafo's zijn niet afgevlakt.
Bij iedere nuldoorgang wint het torretje wat op dat moment de hoogste basisstroom heeft.
Als je dat weet kun je het ook makkelijk oplossen, zet een C-tje over het geheel om de bool af te vlakken, 100u moet ruim voldoende zijn.
Zet er dan ook meteen een diode voor. Die diode heeft drie functies:
1. een ompool beveiliging
2. je kunt de schakeling op wisselspanning aansluiten.
3. je bent niet je hele voeding aan het afvlakken (wat weer voor problemen zou kunnen zorgen bij ander dingen die gebruikmaken van die spanning.)
Voor moderne leds is 470R bij een relatief hoge spanning toch wel wat heftig. Een blauwe led moet het prima doen met een weerstand van meerdere kΩ
Het kan allemaal veel spannender, maar als dit werkt is dat niet nodig.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zondag 16 februari 2025 23:13:25 schreef nonius:
Alleen omdat ze nog niet op Aliexpress te koop zijn.
Ik denk dat de TS het verschil tussen wissel en gelijkspanning niet echt weet. Hij heeft het bv over een gelijkspanningstrafo en die bestaan niet.
Je moet gewoon je schakeling uitbreiden zoals Sine aangeeft. Hou er wel rekening mee dat een onbelaste wisselspanning trafo een veel hogere spanning kan geven dan de opdruk. Na die diode zal de spanning ook hoger zijn. De wisselspanning zelf is met 13,8V al veel hoger dan 9V (Hoe heb je dat gemeten ?) maar na gelijkrichting wordt dat nog hoger. Je kunt dus beter wat hogere weerstand waarden kiezen.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Trix is normaal gelijkstroom en 2 rail (zelfde fabrikant als Märklin voor de AC 3 rail variant).
Staat ook als eerste op de trafo. Maar dat zal geen afgevlakte spanning zijn. En die spanning wordt ook nog eens geregeld om de snelheid van de loks aan te passen. Voor toebehoren was 14V AC gangbaar. Met de digitalisering is wel het een en ander wat verschoven.
Een schakeling met 555 zou ook mijn voorkeur uitdragen.
Zelf zou ik een DCC decoder bouwen met ATtiny84. Maar dan is een digitale baan weer een vereiste.
@TS: blauwe knipper led zijn er ook van 2mm. Die kan je dan ook nog verkleinen. Nadeel is dan wel dat je de knipperfrequentie niet kan aanpassen. Maar het scheelt wel een hele schakeling.
Ik heb werkelijk geen idee waarom het moeilijker moet dan een AMV voor iets simpels als dit? Zeker als het (zoals de TS zelf zegt) werkt.
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Het werkt niet als het hoort op de spanning die door de TS wordt aangeboden. Dat is op te lossen met een elco en een diode extra.
Daar is geen heel herontwerp voor nodig.
Vanmiddag op de plek van de 470ohm een 3K3 ohm gemonteerd, op de + ingang een
diode 4004 ( sperkant zat goed ) en tussen de plus en de min een 100 Mf elco.
3x gecontroleerd en aangesloten op de rijaansluiting een meter aangesloten
op de plus en min klem en de spanning langzaam omhoog gedraaid.
bij een spanning van 7 volt begon het stroboscoop effect van de led weer.
bij 9 tot 10 volt bleef het led bijna gewoon aan. bij 13 tot 14 volt was de rijtrafo op maximaal en knalde de torren eruit. zat bc548 b in.
Help wat te doen ? in ben werktuigbouwkundige met interesse voor elektronica
Knalden de torren er uit?
Hoe hoog is de werkspanning van de elcotjes die je gebruikt hebt?
En zelfs dan kan het eigenlijk nog niet stuk, je hebt kohms tussen voeding en de rest
[Bericht gewijzigd door Sine op (32%)]
KGE
Golden Member
Met kilo Ohms in serie 'knallen' de transistors er uit??
Heel bijzonder, de stroom kan hooguit tientallen milliAmperes zijn.
[Bericht gewijzigd door KGE op (36%)]
KGE en Sine waren mij voor, ik en ook benieuwd naar de spanning van de elko's.
En niet per ongeluk een 220 ohm weerstand in plaats van de 2K2 of een andere?
Meet die even na coor de zekerheid.
Wat ik wel eens gebruik is een knipperled in serie met een "gewone" dan knipperen ze beide...
[Bericht gewijzigd door revado op (20%)]
Wat is de gelijkspanning over de 100uF/40V condensator van Sine?
VEBO van de gebruikte transistoren is 5 à 6V, dus de voedingspanning mag niet veel hoger zijn dan die 5 à 6V, dus ik kijk er niet echt van op dat die transistoren stuk gaan.
Op maandag 17 februari 2025 19:06:26 schreef scoljee:
Vanmiddag op de plek van de 470ohm een 3K3 ohm gemonteerd, op de + ingang een
diode 4004 ( sperkant zat goed ) en tussen de plus en de min een 100 Mf elco.
3x gecontroleerd en aangesloten op de rijaansluiting een meter aangesloten
op de plus en min klem en de spanning langzaam omhoog gedraaid.
bij een spanning van 7 volt begon het stroboscoop effect van de led weer.
bij 9 tot 10 volt bleef het led bijna gewoon aan. bij 13 tot 14 volt was de rijtrafo op maximaal en knalde de torren eruit. zat bc548 b in.
Help wat te doen ? in ben werktuigbouwkundige met interesse voor elektronica
Bij 5V voedingsspanning moet de schakeling gewoon probleemloos werken. Het heeft geen zin de spanning hoger te maken als de led niet knippert.
Heb je de transistoren goed aangesloten dus niet per ongeluk de basis- en emittordraad omgedraaid of iets dergelijks.
Op maandag 17 februari 2025 15:31:31 schreef Sine:
Het werkt niet als het hoort op de spanning die door de TS wordt aangeboden. Dat is op te lossen met een elco en een diode extra.
Daar is geen heel herontwerp voor nodig.
Helemaal mee eens!
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (10%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik wed een hardgekookt ei dat de 100uF elco van @Sine de oplossing brengt. Ook zijn andere opmerkingen lijken me terecht, en potentieel nuttig.
In voorkomend geval is het ei wel op te halen in Portugal
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (19%)]
We zullen toch niet voor de gek gehouden worden door een 2-transistor schakelingetje??
Nou ... blijkbaar wel 
Ik heb hem net even op een breadboard geprikt.
Dit ding is alleen "happy" van een 8 tot uiterlijk 12V, en dan eigenlijk ook nog alleen maar als de collector belasting ongeveer gelijk is. Ofwel, als je Rled 3k3 maakt dan mag je die 1k in de andere transistor ook 3k3 maken, anders wordt het geheel onvoorspelbaar.
even terug langs af, weerstanden gemeten 2k2 is 2112ohm, 3k3 is 3300 ohm
47k is 4710 ohm en de 1k is 992 ohm. elco 10uf is 25V, 100uf is 16v.
de diode en de 100uf elco heb ik weg gehaald. de 10uf van 25v vervangen voor een 63volt en de 100uf van 16v vervangen voor een van 25v.
De transistors vervangen door 2x een 547C type ipv de 2x 548C
het spul aangesloten led brand maar knippert niet, ook niet door de trimmer te verdraaien ??!!
Thevel
Golden Member
Op maandag 17 februari 2025 20:35:49 schreef scoljee:
47k is 4710 ohm
47k moet ongeveer 47000 ohm zijn.
Die weerstand is dus een 4k7 geel -paars -rood in plaats van geel -paars -oranje gebruikt ?
En de elco's goed om gemonteerd ?
[Bericht gewijzigd door revado op (35%)]
Op maandag 17 februari 2025 20:35:49 schreef scoljee:
even terug langs af
Werkt je printje nu op de 9V batterij van je startpost?
weerstand is gemeten 47100 ohm dus goed. elco,s zitten ook goed
nogmaals aangesloten op 9v batterij. led blijft gewoon branden, geen knipper. zou die van 3,3k te hoog zijn of de 1k te laag ?