registertoets Orla.mp4

Het eerste prbleem is dat de registertoetsen(op een paar na) niet uitgeschakeld kunnen worden dus omhoog blijven staan. Het enige contact is een veertje dat bij inschakelen een draad raakt. Iemand enig idee hoe ik dat kan herstellen?

registertoets Orla.mp4

Op woensdag 19 februari 2025 14:47:47 schreef Opabob:
[bijlage]Het eerste prbleem is dat de registertoetsen(op een paar na) niet uitgeschakeld kunnen worden dus omhoog blijven staan. Het enige contact is een veertje dat bij inschakelen een draadje raakt. Iemand enig idee hoe ik dat kan herstellen?

[bijlage]

Misschien weet Revado dat, Hij knutselt nogal vaak aan orgels.

Hm, ik neem aan dat de boel reeds grondig werd schoongemaakt? Dat is het allereerste actiepunt! Daarna zie ik als meest voordehandliggende oorzaak een verlies van veerkracht, vervangen of bijstellen? Het lijkt me geen van beide vanzelfsprekend.

Verder 100% akkoord: als het over orgels gaat is @revado DE autoriteit alhier!

Meestal zit er een veertje aan de achterzijde wat voor het "omklappen" zorgt.
Iets dergelijks als de foto.
Zie zorgt dan dat de stop omhoog of omlaag blijft staan.
Kan het zijn dat die er uit gevallen of gesprongen zijn?
Is er een foto te maken van een wel werkende?
En eerst schoonmaken met Ipa en niet met contactspray...

[Bericht gewijzigd door revado op (18%)]

Op woensdag 19 februari 2025 15:04:50 schreef Paulinha_B:
Hm, ik neem aan dat de boel reeds grondig werd schoongemaakt? Dat is het allereerste actiepunt! Daarna zie ik als meest voordehandliggende oorzaak een verlies van veerkracht, vervangen of bijstellen? Het lijkt me geen van beide vanzelfsprekend.

Verder 100% akkoord: als het over orgels gaat is @revado DE autoriteit alhier!

Dank u _/-\o_

Excuseer, te vlug gereageert!!!

[Bericht gewijzigd door Opabob op (90%)]

Ik probeer een fimpje te copieren.
Graag zou ik morgen alles vervolgen.
Dank voor jullie geduld.

@topicstarter: uw filmpje staat reeds tweemaal vermeld in het openingsbericht, meer dan voldoende! Ik zie dan ook geen meerwaarde in uw laatste berichten; misschien wil een vriendelijke moderator er een stevige borstel doorhalen?

Op woensdag 19 februari 2025 17:47:12 schreef Opabob:
Ik probeer een fimpje te copieren.
Graag zou ik morgen alles vervolgen.
Dank voor jullie geduld.

Een paar foto's zijn prima, een filmpje hoeft niet.
Ik blijf het topic volgen op meer info.

De veer wordt tussen een uitsparing geduwd bij uitschakelen( toets omhoog), waar hij zou moeten blijven plakken en dus de toets omhoog houdt.

Echter het reinigen was ik ook eens te snel en heb dat reeds gedaan voor alle registertoetsen met contactspray ( kan ik reinigen).
Trouwens wat is "IPA"? Google zegt mij een soort bier ?????

Niet "indian pale ale" :) wel isopropylalcohol. Te koop bij de betere drogisterij of bij een chemiespeciaalzaak.

Dat zijn fosforbronzen contactveren.
Meestal zijn die ook verzilverd.
Het gemene van contactspray is dat het de contacten en vooral het zilver aanvreet.
IPA ( inderdaad alcohol) reinigt en haalt vuil weg, voor de rest maken die verzilverde contacten zichzelf schoon.

Dit ziet er uit als registerstops die flink intensief gebruikt zijn, de veren zijn verbogen.
Dit is een kwestie van ze zeer delicaat richten en afstellen.
Ik neem dus aan dat er geen extra veertjes op de wel werkende registers zitten?
Een precisieklusje.
Koop voor het gemak een spuitbuisje met IPA en spuit het er op en gebruik een zacht kwastje om alle troep er af te halen en droog blazen en verder niets.
Daarna heel voorzichtig afstellen.
Een voorbeeld van een spuitbus met ipa geeft @mel al.

Ik zou neigen naar Kontakt Tuner 600, maar IPA is ook prima.

Kan je die veertjes niet appart vinden, zodat je er per toets één of twee kunt toevoegen, niet voor het contact maar als beweging op en neer?
Ik heb zelf al een tussenoplossing gevonden, indien niets bovenstaand helpt.
Dat orgel is van een vriend, welke daar thuis mee wat wil (oefenen) spelen.
Kurken stopsels(in mijn geval Geuzebier waarvan de diameter groot genoeg is om de toets op of neer te blokeren. Voor mijn vriend is het minder belangrijk om tijdens het spelen, registers te wijzigen!!!!

[Bericht gewijzigd door Opabob op (56%)]

Wat is de diameter?
Ik heb nog een bakje met stukken nieuwe verziverde contactveer liggen van ong 1 mm dik zit ( eigenlijk zat) vroeger in veel orgels.
Misschien kan ik je daar mee helpen.
Vervangen van de huidige is waarschijnlijk ook al voldoende.
Ik heb stukken van ongeveer 40 cm.
Mail mij even dan stuur ik met alle plezier een stukje op.

Foto hier onder is geen trekveer, maar een closeup :)

De veertjes zijn inderdaad ongeveer 1mm dik en de originele zijn 4,7 cm lang. Er zijn 17 registertoetsen, dat maakt dus 79,9 cm. Ik heb dus twee van uw veren ( 40 cm ) nodig.Wat is uw prijs, verzending naar Belgie inbegrepen?
Ik ga de originele veertje laten zitten en de nieuwe extra bijplaatsen omdat ik de solduur tegen de printplaat niet los krijg. De schakelaar zelf zit tzgzn het printje gesmolten.

[Bericht gewijzigd door Opabob op (29%)]

@opabob: sta me deze vrijblijvende aanbeveling toe: stop dat orgel in een (ruime) auto en spreek eens af met @revado in een van de musea waar hij zo verdienstelijk bezig is. Zelf had ik het genoegen om hem te ontmoeten in het prive-orgelmuseum in Oldenzaal, een zeer fraaie ruimte (en er is nog flink aan bijgewerkt, sedertdien, naar ik begrijp!), een zeer ruime en interessante collectie instrumenten, en een uitermate vriendelijk en warm onthaal.

Het is weliswaar een eind weg, op een enkele dag is het nauwelijks doenbaar vanuit Belgie. Maar het is - toch minstens in mijn waardering - meer dan de moeite en de kosten waard!

Ik sluit mij aan bij @Paulinha_B, van harte welkom!
In Oldenzaal ben ik momenteel een Hammond X77 aan het restaureren.

Een van die printjes meenemen en we kunnen ter plekke even samen kijken.
2 stukjes veer is geen enkel probleem om op te sturen tegen verzendkosten.
Maar ik denk dat we beter even via mail verder kunnen overleggen.
Mijn mail staat bij mijn gegevens.

Edit: Ik heb zelf zojuist even een mailtje naar TS gestuurd.

Dit is ( was) niet mijn bedoeling het ingewikkeld te maken. Voor mij gaat het over een vriendendienst!!!!

:) :) vriendendiensten zijn ook niet ingewikkeld - of hoeven dat toch zeker niet te zijn!
Intussen heb ik de topicstarter ook aangeschreven, het zal druk zijn in zijn meelboks :)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (34%)]

Op zondag 23 februari 2025 19:51:24 schreef Paulinha_B:
:) :) vriendendiensten zijn ook niet ingewikkeld - of hoeven dat toch zeker niet te zijn!

Zo is het :)

Revado,
Ik heb je een mailtje gestuurt met de bestelling van twee veren. Zoals je zelf wil, betaal ik vooraf via een overschrijving of bij levering.
Alleszinds dank bij voorbaat. Ik sprak in de mail ook over een versterker, maar daarvoor heb ik (denk ik) een oplossing met een radioversterker an de eigenaar zelf.