Dat ringetje een beetje schuren dan kan je er zo een draadje aan solderen.
Wel harskern soldeer gebruiken en geen soldeerepasta of iets dergelijks, dat kruipt in het koper en gaat oxideren en dan breekt het draadje af op termijn.
Dank voor de tip.
Het is gelukt, ik heb nu twee revetjes met een draad eraan, mooi vlak geschuurd aan de onderzijde waar ze tzt het scherm gaan raken.
En dan wil ik van een stukje hardplastic, van een DVD doosje, een strookje pakken met daarin twee gaatjes voor die revetjes zodat het één geheel wordt om op het scherm te leggen zonder dat het gewicht krijgt.
@Sine, de relais zijn binnen en ik ben ermee bezig. Het werkt wel maar te goed. Hij blijft nu schakelen totdat het minimum is bereikt. (of maximum bj de andere button). Kan zijn dat dit komt doordat ik de revet op het scherm had vastgeplakt, dadelijk anders proberen. Ik ga dadelijk nog eens kijken maar ik heb al wel gezien dat de aansluitingop jouw schets anders is dan in het filmpje. ook staan op het relais de nummers niet aangegeven.
gr Bram
[Bericht gewijzigd door Bram55 op (12%)]
Lukt me niet, krijg het niet voor elkaar. Helaas.
Toch nog verder kijken en dit gevonden.
[Bericht gewijzigd door Bram55 op (30%)]
Spog2
Honourable Member
Ik heb een beetje geëxperimenteerd.
Als ik met een aluminium strip (25mmx2mm, 30cm lang) een toets aanwijs maakt het veel uit of ik met de smalle kant raak (werkt slecht/niet) of met de platte kant.
Nou had ik al een tijdje het idee dat je (veel) capaciteit op de toets moet brengen. Ik bedacht dat ik laatst aan de alufolie van een chocolade reep had gemeten. Die folie bleek aan een kant geïsoleerd en aan de andere kant niet (dus geleidend).
Ik heb daar nu een conisch (voorkomt kortsluiting wikkeling) strookje, ca 1x10 cm van geknipt en opgevouwen.
Als ik die aanraak met de strip op z.n smalle kant werkt dat mirakels goed.
Maar er zit bounce in, dus maakt hij er snel 2 of 3 toetsaanslagen van.
Misschien moet er een weerstand komen tussen @Sine 's plaatje pen 14 van het relais en het toetsringetje/folie?
-Als ik aan de folie een geïsoleerd stuk draad van 50 cm heb reageert hij niet op aanraken van de draad op het andere eind.
-Ik heb het ook geprobeerd met 60cm coax. De kern aan de toets+folie met plakband er over, de mantel onder de telefoon. Aanraken van de kern op 'teind van de coax geeft geen reactie. Aanraken van het plakband met daaronder kerndraad+folie geeft ook geen reactie.
Dank je Spog2 voor jouw duidelijke uitleg. Net nog weer bezig geweest maar het lukt me niet. Ik open de telefoon app met het toetsenbord. Wanneer ik een m4 revetje, zonder ook maar iets eraan, op het scherm van mijn GSM legt, bv op de 9, dan staan er binnen de kortste tijd 12 9's op het scherm. Dit staat dus los van het relais. Ook de aanraakgevoeligheid van het display uitgezet, deze stond aan ivm screenprotector. De relais nog doorgemeten of ze niet al kapot waren mar het lijkt erop dat ze nog goed zijn. Filmpje op Youtube gevonden. Snap niet dat het met mijn Samsung A70 niet wil werken zoals in het filmpje van @Sine.
Voor nu heb ik even alles opgeborgen, mogelijk hervat ik e.e.a. nog wel eens.
Spog2
Honourable Member
Op donderdag 6 februari 2025 12:27:12 schreef Bram55:
Wanneer ik een m4 revetje, zonder ook maar iets eraan, op het scherm van mijn GSM legt, bv op de 9, dan staan er binnen de kortste tijd 12 9's op het scherm.
Ja ik had ook zo iets, wat ik dan bounce noemde.
Op een of andere manier moet je dat zien te onderdrukken, vandaar dat ik dacht aan weerstand er bij, om een RC-tijd te maken.
Ik doe een gooi.
Microchip geeft human body aan Ch =100pF (...200pF) = 0,1 x 10^-9 F.
Stel je wil RC tijd = 0,001 sec = 10^-3 sec
R = 10^-3 / 0,1 x 10^-9 = 10^7 Ω oftewel 10MΩ
P.S.(1): Als we het relais eens vervangen door een CD4066? Dan hebben we geen bounce.
P.S.(2): Ik had nog een MC14066B. Heb het opgebouwd. Je moet de Control hoog of laag zetten, niet los want dan hangt de weerstand ergens rond 15kΩ
Ik krijg er niets mee "ingetoetst". Mijn touch (Samsung A52) wil echt iets er opgelegd+verwijderd hebben, aan/uit via een draadje lukt me niet.
P.S. (3): Gemeten met laagjes papier tussen vinger en screen ligt de aanspreekgrens op 0,75mm.
Oke @Sine, ik heb even gegoogeld en zie dat die GSM Android 8 aankan. Belangrijk voor mij omdat de Kinomap-app werkt bij Android 5 en nieuwer. Kan goed zijn dat ik probeer aan zo'n GSM te komen om die dan puur voor het sporten te houden. Mits het bedrag niet uit de hand gaat lopen tenminste.
Overigens is het mijn mijn scherm ook zo dat wanneer ik die revet vastplak, ik het hele scherm niet meer kan bedienen. Het is dus niet alleen een kwestie van het activeren van die buttons maar ook de twee sencoren op de juiste positie houden.
Ik ga e.e.a. uitpluizen en zal zodra ik een perfecte oplossing heb gevonden zal ik dat hier posten, incl afbeeldingen van hetgeen ik heb gemaakt. Welke toepassing, aarden of relais, ik ga gebruiken weet ik nog niet. Voor nu allemaal hartelijk dank voor het meedenken en aandragen van suggesties.
[Bericht gewijzigd door Bram55 op (22%)]
Nou, ben ik weer.
Ik heb inmiddels alle besproken opties uitgeprobeerd maar helaas is er niet 1 bij waarmee ik het werkend kan krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat het wel moet kunnen, zeker de manier van @Sine sprak me erg aan. Ik had 4 van die Reed relais gekocht en schat zo in dat ze alle vier inmiddels defect zijn. Ik ga informeren of er hier in de buurt iemand is met kennis van zaken, ikzelf heb die dus niet zoals ik in mijn openingspost al heb aangegeven. @Sine heeft dit werkend op een Motorola G6, misschien iemand die het kan reproduceren met een Samsung A70. Eigenlijk wil ik niet opgeven maar na dagen kl**ien begin ik het somber in te zien.
gr Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou een stukje printplaat nemen en daar de 2 electrodes op etsen (en gelijk alle verdere electronica erop zetten aan de andere zijde, dat houdt alle verbindingen kort.)
Voordeel is dan dat je de telefoon gewoon ertegen kunt leggen zonder iets permanent te bevestigen.
Hor heb je die reedrelais kapot gekregen?? 
Of deze relais kapot zijn weet ik niet zeker. Ik ging daar maar vanuit omdat het niet werkt en ik her-en-der lees over 'plakken' waarbij ik dan denk dat die interne schakelaar gesloten blijft. Overigens heb ik geen enkele ervaring in electronica en dus is jouw idee van een printplaat voor mij geen optie, helaas.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat kan je makkelijk testen. Zet de multimeter in "piep" stand, houdt de probes tegen mekaar verifieer dat er een piep te horen is.
Daarna je reed relay tussen de probes en... geen piep. Magneet er bij en... wel piep. Hij doet het nog.
Plakken is bij jarenlange mishandeling: te veel of te weinig stroom.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 13 februari 2025 16:34:37 schreef rew:
Daarna je reed relay tussen de probes en... geen piep. Magneet er bij en... wel piep. Hij doet het nog.
Of andersom: er zijn ook NC reedrelais...
Dus, iemand in de regio Eindhoven - Tilburg die het een uitdaging vind dit werkend te krijgen?
Hoeft niet gratis maar wel voor een hobby-prijs.
Spog2
Honourable Member
Zie video met experimenten en een: Oplossing !?
Deze man verbindt de (metalen) aanwijzer met Ground via oortelefoon jack.
Zonder aardverbinding werkt het niet, met verbinding wel.
Je zou dus permanente metalen 'pads' op de telefoon kunnen plakken en schakelen door de betreffende pad aan de oortelefoon-Ground te schakelen mbv DIL reed relais zoals @Sine aangaf.
Op de video lijkt de lengte van de (blauwe) draad tussen pad en oortelefoon-Ground helemaal niet zo kritisch te zijn: is daar ca 50 cm lang.
Ik vermoed dat de grootte van de pad van belang is: klein kan je met aarde aan_uit schakelen. Een grote werkte daar ook zonder Ground en kan je dan denk ik ook niet uitschakelen.
Spog2
Honourable Member
Dit gaat over een chinees device die helemaal electronisch werkt, dus zonder beweging. Wordt geleverd met bedrade pionnen en een schakelkastje.
Deze heeft geen oortelefoon-Ground nodig.
Op Aliexpress(1) zie ik ze, ipv pionnen, met een soort wasknijperuitvoering. "Screen clicker / Automatic clicker" Aliexpress(2)
Video: https://www.youtube.com/watch?v=ugPr3HV4yBc

Hier is een schema van de schakeling die in de pion zit:
N.B.: Het "voelpuntje" zit aan A en het "zendpuntje" zit aan B.
In het filmpje leest het "voelpuntje" uit het scherm een blokgolf van circa 8µs = 125000 Hz, en "zendpuntje" injecteert dat in tegenfase.
@Spog, dank je voor jouw reactie. Jouw eerst genoemde mogelijke oplossing heb ik, soortgelijk, al eerder getest maar dat werkte toen niet. Ga dat mogelijk toch opnieuw proberen en gebruik dan de aarde van de GSM zoals ze op het filmpje ook doen. Ik had toen de aarde van het frame gepakt, mogelijk dat dit het verschil maakt. Ik bedenk me nu dat de aarde van de USB welke in de fiets zit ingebouwd niet de aarde van het frame is, dat heb ik toen gemeten. In het filmpje wordt de tab ook telkens van het scherm afgenomen en dat is nu net het probleem. In het andere filmpje heb ik meer vertrouwen. Als je ook de andere filmpjes bekijkt die eronder staan, zie je dat je die 'wasknijper' kunt demonteren en krijg je de tabs zoals in jouw filmpje. Ik zou dan voor het model gaan met twee kabebeltjes en die kabeltjes onderbreken dmv de schakelaars in het stuur. Maar ik weet dat het aanzetten van een zware versterker ook niet goed is wanneer er geen speakers aanhangen. Hetzelfde gebeurt dan ook met dit apparaat. Het staat constant aan maar de tabs worden niet constant geactiveerd. Zou dat een probleem zijn? Voordeel van dit systeem zou zijn dat wanneer ik bij bv 20 versnellingen moet wisselen, ik niet 20x hoeft te klikken. Ik weet dat de Kinomap app dmv BT de fiets aanstuurt en dat 4 tot 5 keer per seconde doet. Dus als ik het apparaat instell op die snelheid en hou de schakelaar vast, zal schakelen 4 tot 5 keer per seconde gaan, tot ik de schakelaar weer los laat. Wat denk jij, zou dit kunnen werken?
Inmiddels al weer enkele uurtjes wakker en heb deze gevonden. Als ik die twee zou kopen kan ik eenvoudig de voeding van de USB onderbreken zoals ik ook deed met het Reel relais.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007094649198.html?spm=a2g0o.product…
Kan natuurlijk wel zijn dat wanneer de spanning wegvalt, ook de instelling van aantal keren klikken gereset is. En in dat geval werkt het dus niet meer zoals verwacht.
Spog2
Honourable Member
Op woensdag 19 februari 2025 06:28:39 schreef Bram55:
Jouw eerst genoemde mogelijke oplossing heb ik, soortgelijk, al eerder getest maar dat werkte toen niet. Ga dat mogelijk toch opnieuw proberen en gebruik dan de aarde van de GSM zoals ze op het filmpje ook doenzoals verwacht.
Ja, ik denk dat die aarde van de GSM enorm effectief is, vanwege de kleine afstand d in de condensator formule. Want die oortelefoon zal aan een Ground plane onder het scherm vast zitten. Dichterbij kom je niet.
De condensator-capaciteit C=ε.A/d
Sommigen proberen het met een metalen plaat onder de telefoon, maar daar is de afstand d veel groter, en dat geeft veel minder condensator effect.
Daarbij vraag ik me af of iets van buiten zo maar even door de interne afscherming van de telefoon heen komt...
P.S.(1): Ik dacht bij mijn Samsung wel even met een koperdraadje rond de plug aan Ground te komen, maar Ground zit aan de 2e ring. Ik vond bij de Action een oortelefoonsetje voor €0,99. Plug met 30cm kabel eraan afgeknipt. Heb de mantel stukje kunnen strippen (is priegelwerk) en vond koperkleur draadje, maar die gaf geen contact. Koperkleur blijkt isolaterende omwikkeling te zijn, kreeg ik weg met aanstekervlam. Kan nu contact maken met 2e ring GND.
Ik heb eerst getest met kale GND van kabel van 30cm + plug. Dat werkt niet. Daarna met een klein (~20mm2) alu-padje eraan. Werkt dan prima. Ik kan geen overtuigend verschil vinden of die draad aan plug-zijde vrij is of aan telefoon Ground zit. Het werkt allebei. Daarmee vervallen wat mij betreft de schakelmogelijkheden via Ground. Helaas...
OPM: Ik bedacht mij later dat er in dat kabeltje nog 3 niet gebruikte aders wel met de telefoon verbonden zijn. Dat die misschien capacitieve invloed hebben.
P.S.(2): Ik heb 2 padjes gemaakt van opgevouwen alufolie. Zonder draad er aan. Grootte in mm: Pad1 = 7x7, Pad2 = 16x16. Als ik deze beweeg met een (geisoleerde) balpenhouder doen ze niks. Het is blijkbaar belangrijk dat er een stuk draad aan zit...
De pads aanraken met 4cm metalen clip van de balpen, of met een metalen Parker balpenstift van 10cm (hou ik vast aan kunststof dopje) geeft geen reactie. Ben nu toch wel benieuwd wat dan de minimale lengte van die draad moet worden.
Een 1,5mm blanke koperdraad van 8cm lang is ongeveer de grens. Die vastgehouden met kunststof wasknijper doet het niet als ik mijn vingers op 2cm afstand houd; wel op 0,5cm (dwars door de isolatie heen dus... iets met statische electriciteit?)
De capaciteit van die 8cm draad kan ik berekenen: is ongeveer 1 pF.
Aanraken met een geïsoleerd puntbektangetje van 13cm lang (zit meer metaal in) geeft zeker reactie.
Dat het scherm niets geeft om losse padjes doet mij vermoeden dat het touchscreen voortdurend zichzelf ijkt op verstoringen door padjes, waterdruppels en ander vuil. Als die verstoringen blijvend zijn doet hij niks.
Bij mij groeit nu de gedachte om aan de pad een condensatortje te maken en die met bv een CD4066 al of niet kort te sluiten. Daarmee kan je al of niet wisselstroomenergie laten dissiperen. Dat zou het scherm dan toch moeten voelen?
Voor mijn gevoel moet die kortsluitng via een passende weerstand verlopen, zodanig dat de RC-tijd past bij de "voelpuntje"frequentie. Zie het Chinese idee: 125000 Hz. Geeft RC = 0,127.10^-6. Bijvoorbeeld 100pF.1270Ω Een CD4066 heeft zelf weerstand over schakelcontact van circa 15Ω
Komt toevallig(?) aardig overeen met Wikipedia Body Capacitance: The human-body model defined by the Electrostatic Discharge Association (ESDA) is a 100 pF capacitor in series with a 1.5 kΩ resistor.
(Of was dit juist uitgangspunt van dat touch screen design?)
@Spog2
Helaas dat het met de aarde dus niet gaat werken.
Ik heb nog wel een vraag: als ik zo'n Chinees apparaat aankoop en de draad tussen apparaat en tapper onderbreek dmv de schakelaar in het stuur, kan dat kwaad voor het apparaat? Ik heb deze vraag in China al voorgelegd en heb antwoord gekregen dat ze navraag gaan doen bij de fabrikant. Maar jullie weten dit waarschijnlijk ook wel. Mocht dit geen probleem zijn dan denk ik dat ik 2x deze bestel. https://nl.aliexpress.com/item/1005007094649198.html?spm=a2g0o.product…
De draad tussen apparaat en tapper onderbreken dmv de schakelaar en het zou moeten werken.
De reden waarom ik de bedieneing van de twee buttons anders wil doen dan dmv mijn vinger is omdat ook de vingers na korte tijd intensief sporten zweterig worden en het scherm niet goed meer reageert. Door veel te lezen weet ik nu ook hoe dat komt.
En hier dezelfde maar voor de helft
https://nl.aliexpress.com/item/1005008350574853.html?spm=a2g0o.detail.…
[Bericht gewijzigd door Bram55 op (15%)]
Juist van de onderste link, 2x besteld. Ik laat weten of dit wel werkt. De Chinees chrijft me dat de instellingen bewaart blijven wanneer de spanning wegvalt. Ik kan dus die twee aansluiten zoals ik eerder ook het Reed relais heb aangesloten en de voeding dmv de schakelaars onderbreken. Mocht dit toch niet werken, dan doe ik het op de manier zoals ik eerder omschreef.