Beste,
Vooropgesteld: ik heb geen elektronica ervaring.
Ik fiets dagelijks op mijn hometrainer en gebruik daar de app Kinomap bij.
Daarmee kun je video's afspelen die non-stop zijn opgenomen door fietsers en die hun rit vastleggen.
Erg leuk, interactief. Gaan ze daar berg op zal mijn hometrainer zwaarder trappen, enz.....

Wanneer het toch te zwaar wordt kan ik dmv twee buttons op de Android app, de weerstand verhogen/verlagen. Omdat ik tijdens dat 'schakelen' mijn focus op die buttons moet leggen heb ik iets gemaakt waardoor dat niet meer hoeft.
Ik heb twee drukschakelaars in het stuur van de hometrainer ingebouwd. Die sturen de 5V voeding van de USB, welke op die fiets zit, door naar twee 5V solenoids. Ik kan dus dmv drukken op die schakelaars de weerstand van het vliegwiel aanpassen. De solenoids tikken het scherm van mijn GSM aan en drukken daarmee op die buttons. Werkt perfect alleen maken die solenoids best wel wat geluid, ook als er geen GSM onderligt. Soms moet ik 15x snel achter elkaar van weerstand wisselen, van bv -9% afdaling naar bv 5% klimmen.

Die twee buttons zitten slechts 26mm van elkaar, dus met magneten zal het niet werken.
Is er iets te maken dat ook werkt maar dan met iets anders dan solenoids en weer beperkt geluid maakt?
Wie heeft een idee?

gr Bram

Misschien iets met twee servo's, wordt het wel wat moeilijker door.

Paul

Op woensdag 29 januari 2025 13:31:58 schreef paulp:
Misschien iets met twee servo's, wordt het wel wat moeilijker door.

Paul

Uitzoeken of de "toetsen" te beïnvloeden zijn via bluetooth, is misschien ook een mogelijkheid, gaat helemaal geruisloos....

Dank jullie beide voor jullie snelle reacties. Ik wist niet wat servo's waren en dus wat opgezocht en kwam bij dit youtube filmpje uit. https://www.youtube.com/watch?v=vKQlGwin76A
Dat is dus exact wat mijn solenoids doen. Alleen gaan deze uit het filmpje veel te traag. Ik schakel soms 4 maal per seconde en dat gaat met die solenoids goed en de GSM plus app kan dat ook aan.
Die servo zou ik kunnen zien als de aandrijving van een oude stoomlocomotief, ja ik ben al wat ouder.
En dat zou moeten kunnen werken.

Oh ja, BT gaat niet werken omdat de app middels BT verbinding maakt met de fiets en middels wifi met de server in Frankrijk.

Waarschijnlijk werd hierboven een modelbouw-servo bedoeld.
Die zijn behoorlijk rap en hoeven in jouw geval maar een kleine beweging te maken.
https://mschoeffler.com/2017/09/25/tutorial-how-to-control-a-servo-mot…

@zonnepaneeltje. Dank voor het meedenken. De uitslag van mijn huidige solenoids is idd maar enkele millimeters, 4mm om precies te zijn.
Ik heb jouw meegestuurde link bekeken en mijn vraag is meteen of een printplaatje echt nodig is. Kan ik die servo niet van een korte 5V spanning voorzien zoals ik nu de solenoid aanstuur? Als ik 4 keer in 1 seconde op de knop druk, dat die servo dan ook 4 keer zijn werk doet.

Ik denk dat het met servo's niet gaat werken, ik heb inmiddels al veel filmpjes gezien. Ik begrijp dat een servo in tegenstelling tot een solenoid, niet vanzelf terug springt.

Servo's gaan inderdaad niet vanzelf terug. Dat moet je via de aansturing doen. Maar zoals paulp al schreef, dat wordt behoorlijk ingewikkeld.

Misschien een stom idee, maar kan je het niet mechanisch doen? Via een hefboompje de beweging overbrengen van een handle op het stuur naar een tikker op het scherm.

Daar ben ik als eerste mee begonnen maar dat werd een beetje een lomp gebeuren, zeker ook omdat heel het gezwaai van de fiets af moet kunnen omdat mijn vrouw de fiets met standaard computer gebruikt.
Beide gebruiken we de fiets dagelijks.
Die solenoids die ik gebruik komen van onze vrienden uit China en ik had gehoopt dat Europees geproduceerde versies mogelijk stiller zouden zijn.

Het werkt perfect zoals het nu is, alleen is het geluid helaas erg hard en hinderlijk.
Omdat ik bij de bestelling 4 solenoids heb besteld en er slechts 2 nodig heb, zal ik eens kijken of ik er een kan demonteren en ik kan vinden waar het ijzer elkaar raakt, daar een stukje leukoplast tussendoen zou mogelijk al werken.

Die solenoids hebben een metalen "zuiger" die naar binnen getrokken wordt.
Daar een heel dun stukje vilt of een rubberen o ringetje er tussen doet wonderen.
Alleen even kijken aan welke kant.
Deze zal een asje hebben wat doorsteekt omdat hij moet duwen, dan moet het dempspul ook aan die kant.
Als je bij voorbeeld iets al deze hebt kan je bij de goene pijl een ring vilt tussen zetten.
Plaats anders en foto van die solenoid die er nu is.

Ik heb deze gekocht, de 5V uitvoering
https://nl.aliexpress.com/item/1005004982948044.html?spm=a2g0o.order_l…
Dat lijkt dezelfde als op jouw afbeelding. Ik zal dat morgen eens kijken te fixen. Lijkt me niet moeilijk omdat het, in mij geval, aan de bovenzijde is en ik niets hoeft te slopen.

Solenoids tegen een glazen display laten slaan is niet aan te raden en ook onnodig.
Display is capacitief: een metalen vlakje ertegen wat je wel/niet aardt is voldoende.

Mijn smartphone is voorzien van een plastic screenprotector en de solenoid raakt die screenprotector maar net. Na zo'n 20 uur is er geen beschadiging op de screenprotector te zien, je kunt niet zien waar die wordt aangetikt. In die 20 uur heb ik een video's gefietst waarbij ik ruim 1700 maal heb moeten tikken. Ik weet dit omdat ik een programma heb geschreven die dit berekent, ik kan dan vooraf bepalen of ik die video wil rijden. Inmiddels weet ik dat 600 maal schakelen per uur acceptabel is. ik had al eerder geprobeerd leukoplast onder tegen de solenoid te plakken om juist het scherm te ontzien maar het geluid werd daardoor niet minder. Daarna die leukoplast weer verwijderd.

overweeg om te kijken of het blijft werken als je de solenoid een mm terugtrekt zodat ie het scherm net NIET raakt.

Dat laatste werkt niet. De button op de GSM moet aangetikt worden. Overigens schreef ik eerder al dat het tikken van de solenoid zelf komt en niet van het aantikken op de GSM, ook wanneer die GSM niet onder de solenoids ligt, maken evenveel geluid. Ik ga later vandaag kijken of ik een dun rubbertje aan die solenoids kan maken. Daardoor zal de uitslag iets minder groot worden en zal de solenoid het scherm niet aantikken. Ik zal dan onder de GSM hetzelfde rubber moeten aanbrengen. Kijken of dat werkt en het geluid minder wordt. Mocht het geluid niet minder worden blijf ik dit systeem wel gebruiken en zal ik dat voor lief moeten nemen.

Zoals gezegd: metalen plaatje bij knoppen is failsafe en geluidloos... :)

Hoi Arco, ik had dat wel gelezen maar snapte niet wat je daarmee bedoelt en eigenlijk nog steeds niet.

Een relais spoeltje is een stuk stiller en kun je mogelijk ook naast je gsm monteren en met een verlengt stukje op je scherm laten tikken.

Op het deel wat het scherm raakt, een stukje van zo'n telefoon/tablet pen? Da's vaak een soort rubber.

Ook jij bedankt voor het meedenken, wordt erg gewaardeerd.

Op donderdag 30 januari 2025 11:33:49 schreef Bram55:
Hoi Arco, ik had dat wel gelezen maar snapte niet wat je daarmee bedoelt en eigenlijk nog steeds niet.

Een smartphone scherm is capacitief, er op drukken heeft geen nut.
(het reageert op de extra capaciteit van de metalen massa van de solenoidplunger)

Een klein metalen plaatje voor de toetsen wat je wel of niet aardt doet hetzelfde.

Oke Arco, nu ga ik een heel domme vraag stellen denk ik.
Begrijp ik goed dat ik een druk op de GSM-button kan nabootsen door uitsluitend een metalen plaatje boven de GSM te monteren en deze dmv de schakelaar aan het stuur al dan niet te aarden? Zo ja, kan ik die aarde dan halen vanuit de USB aansluiting van de fiets? Ik ben mijn topic begonnen met te vertellen dat ik geen electro ervaring heb dus een goede uitleg zou ik waarderen.

Kan van de USB '-' aansluiting, niet van het huisje (dat zit nergens aan vast)
Als je met een plastic staafje op het scherm drukt zul je zien dat er niets gebeurt...

Dus als ik het goed begrijp kan ik een klein ijzer plaatje pakken en deze vlak boven het scherm van de GSM monteren. Ik neem de aarde van de USB en die gaat naar de schakelaar in het stuur. Vandaaruit gaat die terug naar dat plaatje. Drukken op de schakelaar zal dat plaatje aarden en de GSM-button zal geactiveerd worden.

Is dat heel het princiepe?

De USB aansluiting is niet zeker of de '-' ook inderdaad geaard is, je kunt ook het frame van de fiets gebruiken...