Spog2
Honourable Member
Zie video met experimenten en een: Oplossing !?
Deze man verbindt de (metalen) aanwijzer met Ground via oortelefoon jack.
Zonder aardverbinding werkt het niet, met verbinding wel.
Je zou dus permanente metalen 'pads' op de telefoon kunnen plakken en schakelen door de betreffende pad aan de oortelefoon-Ground te schakelen mbv DIL reed relais zoals @Sine aangaf.
Op de video lijkt de lengte van de (blauwe) draad tussen pad en oortelefoon-Ground helemaal niet zo kritisch te zijn: is daar ca 50 cm lang.
Ik vermoed dat de grootte van de pad van belang is: klein kan je met aarde aan_uit schakelen. Een grote werkte daar ook zonder Ground en kan je dan denk ik ook niet uitschakelen.
Spog2
Honourable Member
Dit gaat over een chinees device die helemaal electronisch werkt, dus zonder beweging. Wordt geleverd met bedrade pionnen en een schakelkastje.
Deze heeft geen oortelefoon-Ground nodig.
Op Aliexpress(1) zie ik ze, ipv pionnen, met een soort wasknijperuitvoering. "Screen clicker / Automatic clicker" Aliexpress(2)
Video: https://www.youtube.com/watch?v=ugPr3HV4yBc

Hier is een schema van de schakeling die in de pion zit:
N.B.: Het "voelpuntje" zit aan A en het "zendpuntje" zit aan B.
In het filmpje leest het "voelpuntje" uit het scherm een blokgolf van circa 8µs = 125000 Hz, en "zendpuntje" injecteert dat in tegenfase.
@Spog, dank je voor jouw reactie. Jouw eerst genoemde mogelijke oplossing heb ik, soortgelijk, al eerder getest maar dat werkte toen niet. Ga dat mogelijk toch opnieuw proberen en gebruik dan de aarde van de GSM zoals ze op het filmpje ook doen. Ik had toen de aarde van het frame gepakt, mogelijk dat dit het verschil maakt. Ik bedenk me nu dat de aarde van de USB welke in de fiets zit ingebouwd niet de aarde van het frame is, dat heb ik toen gemeten. In het filmpje wordt de tab ook telkens van het scherm afgenomen en dat is nu net het probleem. In het andere filmpje heb ik meer vertrouwen. Als je ook de andere filmpjes bekijkt die eronder staan, zie je dat je die 'wasknijper' kunt demonteren en krijg je de tabs zoals in jouw filmpje. Ik zou dan voor het model gaan met twee kabebeltjes en die kabeltjes onderbreken dmv de schakelaars in het stuur. Maar ik weet dat het aanzetten van een zware versterker ook niet goed is wanneer er geen speakers aanhangen. Hetzelfde gebeurt dan ook met dit apparaat. Het staat constant aan maar de tabs worden niet constant geactiveerd. Zou dat een probleem zijn? Voordeel van dit systeem zou zijn dat wanneer ik bij bv 20 versnellingen moet wisselen, ik niet 20x hoeft te klikken. Ik weet dat de Kinomap app dmv BT de fiets aanstuurt en dat 4 tot 5 keer per seconde doet. Dus als ik het apparaat instell op die snelheid en hou de schakelaar vast, zal schakelen 4 tot 5 keer per seconde gaan, tot ik de schakelaar weer los laat. Wat denk jij, zou dit kunnen werken?
Inmiddels al weer enkele uurtjes wakker en heb deze gevonden. Als ik die twee zou kopen kan ik eenvoudig de voeding van de USB onderbreken zoals ik ook deed met het Reel relais.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007094649198.html?spm=a2g0o.product…
Kan natuurlijk wel zijn dat wanneer de spanning wegvalt, ook de instelling van aantal keren klikken gereset is. En in dat geval werkt het dus niet meer zoals verwacht.
Spog2
Honourable Member
Op woensdag 19 februari 2025 06:28:39 schreef Bram55:
Jouw eerst genoemde mogelijke oplossing heb ik, soortgelijk, al eerder getest maar dat werkte toen niet. Ga dat mogelijk toch opnieuw proberen en gebruik dan de aarde van de GSM zoals ze op het filmpje ook doenzoals verwacht.
Ja, ik denk dat die aarde van de GSM enorm effectief is, vanwege de kleine afstand d in de condensator formule. Want die oortelefoon zal aan een Ground plane onder het scherm vast zitten. Dichterbij kom je niet.
De condensator-capaciteit C=ε.A/d
Sommigen proberen het met een metalen plaat onder de telefoon, maar daar is de afstand d veel groter, en dat geeft veel minder condensator effect.
Daarbij vraag ik me af of iets van buiten zo maar even door de interne afscherming van de telefoon heen komt...
P.S.(1): Ik dacht bij mijn Samsung wel even met een koperdraadje rond de plug aan Ground te komen, maar Ground zit aan de 2e ring. Ik vond bij de Action een oortelefoonsetje voor €0,99. Plug met 30cm kabel eraan afgeknipt. Heb de mantel stukje kunnen strippen (is priegelwerk) en vond koperkleur draadje, maar die gaf geen contact. Koperkleur blijkt isolaterende omwikkeling te zijn, kreeg ik weg met aanstekervlam. Kan nu contact maken met 2e ring GND.
Ik heb eerst getest met kale GND van kabel van 30cm + plug. Dat werkt niet. Daarna met een klein (~20mm2) alu-padje eraan. Werkt dan prima. Ik kan geen overtuigend verschil vinden of die draad aan plug-zijde vrij is of aan telefoon Ground zit. Het werkt allebei. Daarmee vervallen wat mij betreft de schakelmogelijkheden via Ground. Helaas...
OPM: Ik bedacht mij later dat er in dat kabeltje nog 3 niet gebruikte aders wel met de telefoon verbonden zijn. Dat die misschien capacitieve invloed hebben.
P.S.(2): Ik heb 2 padjes gemaakt van opgevouwen alufolie. Zonder draad er aan. Grootte in mm: Pad1 = 7x7, Pad2 = 16x16. Als ik deze beweeg met een (geisoleerde) balpenhouder doen ze niks. Het is blijkbaar belangrijk dat er een stuk draad aan zit...
De pads aanraken met 4cm metalen clip van de balpen, of met een metalen Parker balpenstift van 10cm (hou ik vast aan kunststof dopje) geeft geen reactie. Ben nu toch wel benieuwd wat dan de minimale lengte van die draad moet worden.
Een 1,5mm blanke koperdraad van 8cm lang is ongeveer de grens. Die vastgehouden met kunststof wasknijper doet het niet als ik mijn vingers op 2cm afstand houd; wel op 0,5cm (dwars door de isolatie heen dus... iets met statische electriciteit?)
De capaciteit van die 8cm draad kan ik berekenen: is ongeveer 1 pF.
Aanraken met een geïsoleerd puntbektangetje van 13cm lang (zit meer metaal in) geeft zeker reactie.
Dat het scherm niets geeft om losse padjes doet mij vermoeden dat het touchscreen voortdurend zichzelf ijkt op verstoringen door padjes, waterdruppels en ander vuil. Als die verstoringen blijvend zijn doet hij niks.
Bij mij groeit nu de gedachte om aan de pad een condensatortje te maken en die met bv een CD4066 al of niet kort te sluiten. Daarmee kan je al of niet wisselstroomenergie laten dissiperen. Dat zou het scherm dan toch moeten voelen?
Voor mijn gevoel moet die kortsluitng via een passende weerstand verlopen, zodanig dat de RC-tijd past bij de "voelpuntje"frequentie. Zie het Chinese idee: 125000 Hz. Geeft RC = 0,127.10^-6. Bijvoorbeeld 100pF.1270Ω Een CD4066 heeft zelf weerstand over schakelcontact van circa 15Ω
Komt toevallig(?) aardig overeen met Wikipedia Body Capacitance: The human-body model defined by the Electrostatic Discharge Association (ESDA) is a 100 pF capacitor in series with a 1.5 kΩ resistor.
(Of was dit juist uitgangspunt van dat touch screen design?)
@Spog2
Helaas dat het met de aarde dus niet gaat werken.
Ik heb nog wel een vraag: als ik zo'n Chinees apparaat aankoop en de draad tussen apparaat en tapper onderbreek dmv de schakelaar in het stuur, kan dat kwaad voor het apparaat? Ik heb deze vraag in China al voorgelegd en heb antwoord gekregen dat ze navraag gaan doen bij de fabrikant. Maar jullie weten dit waarschijnlijk ook wel. Mocht dit geen probleem zijn dan denk ik dat ik 2x deze bestel. https://nl.aliexpress.com/item/1005007094649198.html?spm=a2g0o.product…
De draad tussen apparaat en tapper onderbreken dmv de schakelaar en het zou moeten werken.
De reden waarom ik de bedieneing van de twee buttons anders wil doen dan dmv mijn vinger is omdat ook de vingers na korte tijd intensief sporten zweterig worden en het scherm niet goed meer reageert. Door veel te lezen weet ik nu ook hoe dat komt.
En hier dezelfde maar voor de helft
https://nl.aliexpress.com/item/1005008350574853.html?spm=a2g0o.detail.…
[Bericht gewijzigd door Bram55 op (15%)]
Juist van de onderste link, 2x besteld. Ik laat weten of dit wel werkt. De Chinees chrijft me dat de instellingen bewaart blijven wanneer de spanning wegvalt. Ik kan dus die twee aansluiten zoals ik eerder ook het Reed relais heb aangesloten en de voeding dmv de schakelaars onderbreken. Mocht dit toch niet werken, dan doe ik het op de manier zoals ik eerder omschreef.
Spog2
Honourable Member
Control your Android device with Switch Access
Dit is bedoeld voor gehandicapten. Ze kunnen dan op een knop drukken om een functie te bedienen op de telefoon.
Use an external switch: A switch is a device that sends a keystroke signal to your Android device. Several companies sell these devices, such as AbleNet, Enabling Devices, RJ Cooper, and Tecla. These devices connect to your Android device via USB or Bluetooth.
Die knoppen zijn behoorlijk prijzig, bijvoorbeeld https://www.ablenetinc.com/switches/
Op Amazon staan goedkopere Bluetooth Buttons, maar ik vraag me af of die universeel toepasbaar zijn.
Je kunt nu programmeren wat een button moet gaan doen. Volgens mij kan je zo ook jouw app besturen.
@Bram55 hieronder (..."en BT wordt gebruikt om de hometrainer aan te sturen"...)
Het is niet zo dat Bluetooth dan bezet is. Je kan er meerdere apparaten aan hebben. Op mijn WindowsPC heb ik wel eens 2 verschillende modellen Bluetooth muizen aangesloten en de computer luistert dan naar allebei
.
Voor Android is er Simple Serial Protocol (SSP) en ontwikkelingssoftware.
Goedemorgen Spog2. Bedankt voor jouw tijd en het meedenken, wordt erg gewaardeerd. Ik heb jouw filmpje bekeken maar dat gaat in mijn geval niet werken. Kinomap, de app waarmee ik train, maakt gebruik van wifi om te connecten met de server in Frankrijk. Als ik stop met fietsen zal de video, welke op de monitor wordt weergegeven, ook pauzeren en hervatten zodra ik weer trap enz... en BT wordt gebruikt om de hometrainer aan te sturen. Gaan ze in de video bergop, zal de hometrainer zwaarder trappen enz.... Beide zijn dus bezet en is er geen ruimte voor het door jou aanbevolden systeem.
Net wel mail gehad van PostNL dat vandaag de tappers uit China binnen komen. Ben benieuwd. USB in de laptop en ik kan meteen testen of toetsen van bv de telefoon worden geactiveerd. Als dat zo is dan werken de buttons van Kinomap ook wel. Ik laat het weten.
Inmiddels heb ik de 2 tappers uit China ontvangen en die werken exact zoals in het filmpje van @Sine, dus zoals met de Reed relais. Waarom dat systeem met mijn Samsung A70 niet werkte geen idee maar dit werkt soortgelijk. Ik kan ze instellen op 5 tabs per seconde wat ongeveer overeenkomt met de snelheid waarmee de Kinomap app communiceert met de hometrainer. Morgen knutselen zodat ze werken dmv drukken op de schakelaars. En oh ja, wanneer ik ze heb ingesteld op 5 tabs p/s, schakel de voeding uit en even later weer in, dan staat die nog steeds op 5 tabs. Wel tof want dan kan ik de 5V voeding dmv de schakelaars aan/uitzetten.
We zijn er dus uit, met de klemtoon op 'we'.
Ik wil iedereen die heeft meegedacht, ideeën en adviezen heeft aangedragen hartelijk danken.
Dat jouw advies mogelijk niet de oplossing heeft gebracht heeft het wel bijgedragen om tot deze werkende oplossing te komen.
Ik heb ook veel geleerd.
gr Bram
Spog2
Honourable Member
Op vrijdag 28 februari 2025 16:24:46 schreef Bram55:
... het filmpje van @Sine, dus zoals met de Reed relais. Waarom dat systeem met mijn Samsung A70 niet werkte geen idee maar dit werkt soortgelijk.
Het zou wel eens kunnen liggen aan de eigen capaciteit van de contacten van het relais. En/of te lange draad van scherm naar relais.
Ik had gevonden met die 8cm draad dat ca 1 pF de grens is.
Korter (dunner helpt ook wat) = minder pF's
Sommige reed relais hebben zelf meer dan 1pF: die zouden dan mogelijk niet 'uit' willen.
Van Digikey geeft de goedkoopste niets op, deze wel: https://www.cotorelay.com/wp-content/uploads/2014/09/8L_series_reed_re…
Hoe kleiner hoe beter lijkt het, bv dit SMD type:
https://www.cotorelay.com/wp-content/uploads/2015/02/9913Datasheet-15J…
Hoi Spog2 voor mij is dat allemaal hocus-pocus. Maar we hebben gevonden wat we zochten en ik ben er blij mee. Voordeel van deze tappers is ook dat wanneer ik die instel op 5 taps/seconde, en ik bv 15 versnellingen moet terugschakelen, ik geen 15 x hoeft te tikken zoals met de selenoids en het relais. Hou ik de schakelaar 3 sec ingedrukt, ben ik er al. Mooi spul en goed gevonden waarvoor nogmaals dank.
Fijn weekend allen.
Hallo allemaal, ben ik weer.
Ik heb voor mijn probleem/wens in dit topic dus een perfecte oplossing aangeboden gekregen. Ik heb het al een tijdje goed werkend. Maar ik heb nog wel een vraag aan jullie experts. Zoals ik in mijn openingspost schreef heb ik geen elektro ervaring dus mijn tekening hieronder zal niet perfect zijn maar wel begrijpelijk.
De hometrainer heeft een USB aansluiting van 5V. Ik heb de twee tappers aangesloten zoals de schets laat zien. Nu heb ik een aansluiting gemaakt voor het opladen van de GSM wanneer ik op de hometrainer fiets. Op die GSM is dan het Wifi, BT plus Locatie, aangezet. Nodig voor de app die ik gebruik. De GSM laadt niet op maar er gaat per uur slechts 1% af. Die tappers gebruiken dus alleen stroom wanneer ik deze dmv de schakelaars in het stuur bedien.
Kan het normaal zijn dat de GSM niet bij laadt?
gr Bram
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Het zou best kunnen dat die USB-aansluiting maar 500 mA levert. Met alle radioverbindingen die je telefoon heeft (en nogal wat stroom trekken) kan het best zijn dat er daarmee bijna meer stroom verbruikt wordt dan er tijdig bijgeladen kan worden.
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom de locatie aan moet staan, maar goed, ik ben niet op de hoogte van apps en zo 
Spog2
Honourable Member
@Bram55
Ik vraag me af hoe jij die USB eigenlijk opgesplitst hebt naar GSM en tappers.
In USB zit intelligentie.
De GSM verwacht waarschijnlijk dat hij aan een schone USB kabel tussen zichzelf en lader hangt, wat niet het geval is. Er zit iets aan wat niet voor de GSM bedoeld is, waar hij geen controle over heeft. Als die GSM 'slim' is blijft hij er van af, zo kan ik me voorstellen.
Anderzijds... die tappers lijken afgekoppeld. Maar wel zal GSM direct wat vreemds zien zodra je ook maar één keer tapt.
Ook al tap je niet, dan geeft het tapperfeest_met_bedrading misschien storing op de verbinding lader-GSM.
@Spog, dat zou het idd wel eens kunnen zijn. Ik heb juist heel het systeem weer gebruikt en heb heel die constructie met de tappers weggelaten en de GSM rechtstreeks aangesloten op de voeding van de hometrainer. Dan laadt die wel snel bij. Zodra ik de tappers erbij zet wordt de GSM niet of nauwelijks bijgeladen. Maar ik meen me te herinneren dat in het begin, toen ik de solenoids gebruikte, dit wel goed ging.
Ook moet ik nog vermelden dat, omdat mijn vrouw de fiets ook gebruikt en dit zonder Kinomap app en dus zonder tappers doet, ik heel de contructie snel van de fiets moet kunnen verwijderen. Met name dus de schakelaars die in het stuur zijn ingebouwd. Ik gebruik hier een 5-polige DIN stekker plus chassis voor. Twee pinnetjes zijn + en - van de USB, de overige gaan naar de schakelaars en weer terug. Die stekker zit dus, in de schets, direct achter de tekst USB + en USB - en dus VOOR de voeding naar de GSM.
Ik zal vandaag eens testen wat de GSM doet wanneer ik, in de contructie, de voeding van de tappers afhaal en uitsluitend de GSM voedt.
Juist getest en de + draden van de twee tappers losgemaakt. GSM laadt snel op en heb laden bij 97% afgebroken. Daarna de + draden weer aangesloten en toch nog maar geprobeerd. Kan toeval zijn maar de GSM was met twee minuten 100% geladen. Morgen uitgebreid testen tijdens sporten en beginnen wanneer de accu vd GSM bv 80% vol zit. Mogelijk heeft de rode draad niet goed contact gemaakt. Morgen weet ik meer.
Vandaag eens goed getest. Locatie delen is idd niet perse nodig, Wifi en BT wel. Toen de training gestart, dus app op de GSM gestart plus de twee tappers gebruiken voor het schakelen. Na 1 uur was er 3% minder power in de batterij. Nadat de training was voltooid heb ik de app open laten staan en ben gaan douchen. Daarna was de batterij flink opgeladen. Dus ligt het niet de 'constructie' maar wordt er veel power verbruikt wanneer de app daadwerkelijk actief is. Zou best kunnen, die app ondergaat wekelijks updates en het zou kunnen dat er onlangs iets iets gewijzigd waardoor er meer vermogen wordt vereist. Ik laat het er maar bij. Wel mijn dagelijkse gewoonte aanpassen, de GSM laden tijdens douchen en pas daarna de constructie wegnemen zodat mijn vrouw de fiets 'standaard' kan gebruiken.
Misschien toch nog een vraag.
Wanneer ik op de hometrainer een USB kabel aanbreng die in twee wordt gesplitst, op de ene dan de 'constructie met tappers' en op de andere de GSM. Zou dat verschil maken? Zoiets.
https://www.amazon.nl/USB-splitterkabel-MOGOOD-2-0-voedingskabelverlen…
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hallo rew, ik snap niet wat je bedoelt met jou bericht, ongetwijfeld ligt dat aan mij.
Ik heb een USB kabel op de fiets aangesloten en deze gaat eerst terug naar een holle ruimte in de hometrainer. Vandaar zit de + en de - aangesloten op de DIN stekker met 30cm kabel, pootje 1 en 2 bezet dus. De - van de USB gaat tevens direct naar de beide schakelaars in het stuur. De retour van die schakelaars gaan op twee andere pinnetjes van de DIN stekker, pootje 3 en 4. Dus zijn er slechts 4 pinnetjes van de DIN stekker bezet. In de 'constructie' zit de - van de twee tappers op pootje 3 en 4 en de + op pootje 1. Wanneer jullie denken dat bij het gebruik van zo'n gesplitte USB kabel het probleem mogelijk zou zijn opgelost, kan ik die tweede + draad op dat vrije pinnetje zetten. Op dat pinnetje komt dan de voeding van de GSM. Die zit zit nu samen met de voeding van de twee tappers op pootje 1. Ik heb ook gedacht aan een powerbank met 2 aansluitingen plus een oplaadpunt. Die powerbank tijdens sporten aan de hometrainer om bij te laden en de tappers en GSM afzonderlijk voeden vanuit de powerbank, uiteraard ook middels de DIN kabel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jou amazon link heeft een mooie "foto" van de splitter kabel. Daarin zie je in de uiteinden 5 contacten. Kijk maar eens in een echte kabel... die heeft er maar vier!
Er zijn mensen die beweren dat AI vaak mensen met 6 vingers (5+duim) "tekent" terwijl veruit de meeste mensen maar vier vingers+duim hebben. Kennelijk maakt de AI dus dezelfde fout bij de "foto" van de splitter kabel.
Was me niet opgevallen maar je hebt gelijk, ook in mijn USB kabels zitten slechts 4 draden. Maar los hiervan, denk jij dat het voor mij wel verschil zou maken mocht ik middels een dergelijke kabeltje de tappers en GSM appart voeden of heeft dit geen zin omdat ze uiteindelijk toch samen komen. Ik verwacht bij het gebruik van een powerbank met 2 USB aansluitingen dat het probleem wel is opgelost. Wat denk jij?
Inmiddels ook het probleem voorgelegd bij het Franse bedrijf waar ik dat account heb.
Zij schrijven dat tijdens het testen en gebruik van dezelfde app, hun GSM wel oplaadt.
@Spog2 zal gelijk hebben met de opmerking dat USB intelligentie heeft.
Ik ga de GSM vanaf nu tijdens het sporten aan een powerbank hangen om op te laden.
UPDATE:
Vooropgesteld dat de tappers perfect werken en ik deze contructie hou toch even een update van hetgeen ik heb ontdekt. Het probleem was dat de GSM niet oplaadt zodra ook de tappers worden gebruikt.
Ik heb diverse dingen getest en vanmorgen de tappers op de USB van de hometrainer aangesloten en de GSM aangesloten op een powerbank, twee verschillende voedingen dus. Ik gebruik dezelfde powerbank ook bij buitenfietsen tbv GSM met navigatie en dan houdt deze powerbank de GSM 100% vol.
Na 30 minuten was de GSM slechts 1% bijgeladen. Toen beide weer aangesloten op de USB van de fiets. Na 30 minuten was de GSM 1% kwijt, scheelt dus wel, twee voedingen maar het bijladen gaat niet snel genoeg. Na twee uur trappen heb ik alles zo gelaten alleen heb ik de twee tappers van het GSM-scherm afgehaald en ben onder de douche gegaan. Wat denk je, na tien minuten heb ik gekeken en was de GSM 4% bijgeladen. Mijn conclusie is dan ook dat de GSM normaal bijlaadt maar zodra het scherm van de GSM een massa ontvangt, wat door de tappers dus het geval is, deze GSM zoveel stroom verbruikt wat ongeveer gelijk is aan de snelheid van het laden. Toch best wel vreemd omdat de plus van de USB rechtstreeks naar de tapper gaat en de min eerst langs een schakelaar in het stuur. Als ik daarop klik krijgt de tapper pas een min van de voeding en wordt de tapper dus geactiveerd. Lijkt mij dat bij gebruik van deze tappers een GSM opladen onmogelijk is. Mogelijk kan iemand van jullie techneuten eens kijken, wanneer je het GSM scherm met een massa belast en tegelijkertijd oplaadt, of dat dan bij jullie wel gaat. Liefst met gebruik van bv een powerbank en geen 220V adapter. Dit omdat hier de situatie ook zo is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't Heeft niks met massa te maken, maar met het wel of niet actief zijn van de telefoon...
Als er continu iets ingedrukt wordt, moet de telefoon 'wakker' blijven om dat in de gaten te houden, en kan niet in slaap vallen.
En in bedrijf gebruikt 'ie veel meer stroom als in standby/slaap modus...
Oke, dus daarmee zeg je dat het opladen van de GSM in deze constructie met tappers, niet gaat werken. Nou ja, eigenlijk wel alleen vraagt het ongeveer net zoveel stroom als dat erbij geladen wordt waardoor het lijkt alsof de GSM niet bijlaadt. Dat schreef ik al eerder.
Ik ben nu aan het testen:
De app staat open maar er draait nu geen video, tijdens trainen is dat dus wel het geval endaardoor blijft het scherm actief.
De tappers zijn op het scherm geplaatst.
Het scherm van de GSM gaat na enkele seconden op zwart, zoals het in dit geval idd zou moeten zijn.
Dadelijk kijken of de GSM bijlaadt.
Binnen de kortste keren zat deze op 100%.
Vreemd, want toen ik die tappers nog niet had en ik de GSM tijdens sporten dmv die USB aansluiting aplaadde, ging dat wel goed en zat deze na afloop 100% vol. Ik hoefde de GSM nooit op andere momenten op te laden omdat die dat dagelijks deed tijdens het sporten. Nu met die tappers gaat dat dus niet meer.
[Bericht gewijzigd door Bram55 op (23%)]