Mijn Hyundai autoradio, A-200FDE SKD, heeft een voedingsprobleem. Althans, daar lijkt het op. Er zit geheel geen leven meer in.
Zonder schema los ik dit niet op. Weet iemand hoe, waar ik een schema vandaan kan halen ?
Googelen heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd afgezien van de stekker aansluitingen.

Met vriendelijke groet,
Hugo

Dit zal ook moeilijk worden deze schema's worden nagenoeg niet vrij gegeven.

Je zal toch zelf moeten gaan meten wat 30+ en 15+ is of gnd goed is.

Wat je wel zou kunnen doen vragen of de garage in de buurt een elektrisch schema v.d auto wil geven (meestal sectie van het interieur)

Bij het repareren van radio's of regeleenheden dan haal mijn info van het betreffende merk en type hier uit.

[Bericht gewijzigd door daandc op (16%)]

Op woensdag 5 februari 2025 15:34:13 schreef Huug:
Mijn Hyundai autoradio, A-200FDE SKD, heeft een voedingsprobleem. Althans, daar lijkt het op. Er zit geheel geen leven meer in.

Ook geen klikje, brandend ledje of ruis uit de speakers?

• Op de juiste wijze aangesloten?
  • Krijgt hij wel spanning?
  • Zekering(en) in orde?
  • Draadbreuk?
  • Geoxideerde of losse connectoren?

Op woensdag 5 februari 2025 20:00:42 schreef daandc:
Je zal toch zelf moeten gaan meten wat 30+ en 15+ is of gnd goed is.

Zijn dat geen vreemde spanningen voor een autoradio? of heb je wat voorkennis?

Op de aansluiting zal waarschijnlijk de plus twee maal moeten worden aangeboden.

Als ik de aansluitingen van deze radio zo bekijk is het wel wat complexer als een standaard DIN aansluiting. Mogelijk ook CAN bus e.d.

30+ en 15+ zijn geen spanningen maar voedingsaansluitingen (geschakeld / niet geschakeld over contact)

Brightnoise,
Waar zou dat tweede + contact dan moeten zitten ?
Het enige wat ik tot nu toe heb vervangen is de backup condensator, 0,1F, 5.5 V omdat die gescheurd was.Maar dat had geen effect.

ISO connector, achterop de radio. Een geschakelde plus en een permanente plus.

Hyundai radio's hebben er wel eens een handje van softwaremmatig te crashen en dan helemaal dood te lijken. Dit los je op met een harde reset. Daarvoor de zekeringen van de radio eruit trekken, zijn er twee, allebei tegelijk eruit. Of gewoon de accu los. Kwartiertje wachten en dan weer aansluiten. Werkt negen van de tien keer.

Dank voor je reactie 90…….6.
De radio staat al twee weken op mijn werktafel. Dus de akku is los. ?. Maar de radio blijft dood.
Ik heb twee keer +12 aangesloten, kan op dat priegelige printboard wel spanningtjes meten, maar nog nergens een moment dat ik denk hier klopt iets niet.
Zou het ook zo kunnen zijn dat de radio op de een of andere manier een opduvel heeft gehad waardoor de software onherstelbaar is beschadigd?
Ik ken de geschiedenis van deze radio niet, het is een reparatie gevalletje van een kennis die deze radio aantrof in een pas gekochte auto.

Op dinsdag 11 februari 2025 11:30:14 schreef Huug:
Ik ken de geschiedenis van deze radio niet, het is een reparatie gevalletje van een kennis die deze radio aantrof in een pas gekochte auto.

De radio van het eerdere linkje is nog steeds te koop ...

De lintkabel van het voorpaneel naar de print blijkt gescheurd. Voor de foto heb ik in de breuk een stukje papier geschoven. Of dat de oorzaak van het probleem is, weet ik niet. Ik heb het niet eerder gezien. Natuurlijk heeft de kabel, die ik los had van het voorpaneel , tijdens het onderzoeken regelmatig wat gezwabberd. Dus misschien is het mijn eigen schuld.
Maar afgezien daarvan, weet iemand hoe ik zoiets repareer ? Is het sowieso wel te repareren?

Repareren zal lastig worden of je kunt de flatcable vervangen voor losse draadjes voor zover dit mogelijk is .

Of kijken of er een vervanger is.

In een ver verleden heb ik een flatcable gekocht voor een Kenwood Mask bij een bedrijfje in mijdrecht die deden in audio en zo.

Ik dacht CE Repair.

Ik kan het uiteinde van de kabel niet goed zien (waar hij gescheurd is). Wat ik in het verleden wel eens heb gedaan (als de kabel lang genoeg is) is recht afknippen bij de scheur en met een zeer scherp mesje voorzichtig de coating eraf krabben. Monnikenwerkje, maar werkte wel.

De hierboven genoemde optie is een manier of hoe ze het hieronder doen op Youtube

https://youtube.com/shorts/0EhVYo0A9a0?si=ljc68-Xg4II-x7tr

suc6!

Mijn kabeltje was lang genoeg om er een stukje af te snijden. Contacten vrij gemaakt en op het insteekflapje geplakt. Dat werkte. Maar, het is helaas niet de oplossing voor mijn probleem. Het YouTube filmpje vind ik ook heel creatief voor de reparatie van een kort kabeltje.
Ondertussen krijg ik zo lang zamerhand het donker bruin vermoeden dat mijn radio een software probleem heeft.