Ik ben bezig om een Audi uit 1992 te voorzien van een andere Electronic control unit (ECU). Zodoende ben ik bezig om voor alle in- ouputs nieuwe kabels aan te legen vanaf de ECU naar de connectoren onder de motorkap.
De bestaande klop/pingel sensoren hebben een 3 polige connector bij het shutbord. De kabel afkomtig uit de ECU gaat naar schutbord waar het een connector heeft en daar verder gaat naar het motorblok met klopsensor.
De kabel vanaf het motorblok is afgeschermd. Bij de connector bij het schutbord zit een 1Mohm weerstand tussen signaal en afscherming. Vanaf daar gaat de kabel verder naar de ECU. De kabel tussen ECU en connector is niet afgeschermd maar wel 3 polig. De afscherming gaat vanaf de connector verder via een 3e draad ipv het scherm. Deze draad hangt bij de ECU aan de massa.
Ik vind het raar dat dat de kabel tussen connector en ECU niet is afgeschermd maar wel een 3e draad heeft om de afsherming van de motorruimte kabel naar de ECU te brengen. Is een 2 polige kabel met afscherming veel duurder dan een 3 polige kabel?
Nu wil ik en nieuwe afgeschermde kabel leggen tussen ECU en connector. Maakt het uit waar ik de 1Mohm pull down weerstand plaats? Handleiding van de nieuwe ECU vermeld niets over het plaatsen van een pull down/up weerstand.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik gebruik altijd 2 aderig afgeschermd draad. De 2 aders sluit je aan op de pingelsensor. De afscherming sluit je dan alleen aan de ecu zijde aan de gemeenschappelijke signaal massa samen met 1 van de 2 aders. De 1Mohm weerstand heb je denk ik niet nodig, dat ligt aan de gebruikte ecu.
Even in de handleiding van die ecu kijken of die nodig is.
1Meg is voor een pull-up/down een rare waarde, dan verwacht je iets van 1k tot 10k. 1Meg doet me meer denken aan een vereffeningsweerstand om een (geisoleerde) ground op potentiaal van chassis te brengen. Maar dat zeg ik zonder enig benul van autosystemen...
De handleiding zegt niks over pull-up/down weerstanden voor de klopsensoren. Voor alle frequentie inputs zijn wel software matig pull-up weerstanden van 2k te activeren.
Ik heb de Mohm weerstand nu weggelaten en de gehele kabel afgeschermd, later maar eens kijken of het signaal goed overkomt.
De ECU ga ik op een aluminium plaat monteren welke vasgeschroefd word aan het chassis, aan de massa dus. Zou het nog zin hebben om de aluminium plaat rechtsreeks met de accu te verbinden? Om zo zeker te zijn dat je ten alle tijden een goed verbinding met de massa hebt.
Dat laatste zou ik niet doen, zeker niet direct op de accu.
Er zal dan ook een beetje van de startstroom door die kabel lopen en dat kan juist avenrechts werken.
Het chassis is een grote massa en dus voldoende is mijn mening.
Nee dat is inderdaad niet zo handig, dan ben je parallel aan het chassis een '2e massa' aan het creëren.
Nu pas heb ik een aansluitschema gevonden van de ECU:
https://www.ecumaster.com/files/EMU_BLACK/Wiring_Diagram_Example_4_cyl…
Ik had al wel een manual maar die is op sommige punten wat vaag. Wat ik nu wel vreemd vind is dat er wordt aanbevolen om vanaf de ECU alle 4 ground kabels met 20-gauge draden te verbinden met het motorblok. 4x20 gauge = 2mm², hier moet dan de stroom van alle injectoren, bougies, sensoren, relais doorheen. Ik begrijp dat lang niet alles gelijktijdig ingeschakeld is maar 2mm² lijkt me wel wat weinig.
Ik snap dat je alle grounds van 1 punt moet pakken maar moet dat werkelijk op het motorblok zijn? Volstaat een goed punt op het chassis niet? Van alle sensoren of kleppen die gebruikt worden hangt niks aan de massa van het motorblok, ook de afgeschermde kabels niet.
Wat nu ook duidelijk wordt is dat sensoren in de frequentie domein een eigen voeding en ground hebben. De niet frequentie afhankelijke sensoren hebben weer een andere voeding en ground.
Volgens de manual is er ook nog een 3e sensor ground, maar dan weer geen 3e +5V supply, geen idee waar die 3e sensor ground voor bedoeld is.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
4x 20g massa draden is voldoende. Ik gebruik daar dan wel voor automotive geschikt draad. Als het goed is zit er bij die emu een draadboom bij. Dat voldoet prima.