Dag iedereen,

We hebben hier thuis een Miele wasmachine van toch al een 12 jaar oud.

TYPE: SOFTTRONIC W1914

Soms komt er de foutmelding F50 op het display en stopt de machine met wassen. Dit gebeurt ergens op 3/4 van het programma en gebeurt soms 1x per week, soms 2x per week en soms ook nooit. De machine heeft wel al veel gedraaid. Na de foutmelding kan de machine gewoon probleemloos heropstarten.

Ik verving al 3 keer de koolborstels door een 'vervangend' exemplaar van op ASWO. Niet origineel Miele. Deze borstels verslijten nu erg snel. Weet niet ofdat het probleem zit bij de machine of de mindere kwaliteit van de borstels. Dit deed ik nu een week of 3 geleden.

Zelf denk ik het onderdeel met tacho volledig te vernieuwen of zou er met de print iets aan de hand kunnen zijn?

Weet iemand raad hiermee?

Motoranker heeft mogelijk een defecte wikkeling als de borstels snel slijten. Vooral als er oneven afslijting is. Coector zuiver? Geen verkleuringen of oneffenheden. Mooi zacht geluid dat de borstels maken als de motor draait?

Tacho durft bij warmte wel eens onderbreken. Tijdelijk. Bij afkoelen gaat het weer.

Draden breken wel eens onderaan aan de motorverbinding.

Inderdaad. De koolborstels slijten altijd heel onregelmatig. Ik heb bij de laatste vervanging zelfs '2 halve' koolborstels erin gestoken.
Ik merk een klein tikkend geluid als de motor draait. Ik weet niet echt of dat hij dat al niet vroeger deed toen er nog geen problemen waren.
Kan ik de motor uitmeten met een gewone multimeter of megger?

Nee. Niet uitmeetbaar. Visueel en manueel. Kijken op verkleuring. Lamel die andere schijn heeft (blauw) of vinger op collector leggen en dan draaien met de motor om oneven oppervlakte te voelen.

Klinkt als een ten hemel gegane motor. Met een nieuwe motor heb je kans dat de F50 opgelost is maar 100% ben je nooit zeker.

3/4e van een programma komt overeen met het eerste centrifugeren van het waswater. Waarschijnlijk zal het goed gaan als er een lager toerental wordt gekozen, maar dus ook geen optie voor de droogkast. In de meeste gevallen sneuvelt eerst de igbt door te hoge motorstroom.

Ik ga ook voor de defecte motor.

Wel vrij goedkoop gebruikt te vinden. Inderdaad een zonder tikken of ingebrande collector.

Lamelen van de rotor zijn defect, daaroor vonkt hij heel erg tijdens centrifugeren.. Gevolg : 1 koolborstel helemaal op en andere nog 1/2 goed.
Oplossing is een andere motor inzetten..goede gebruikte is beter want nieuwe motor kost heel wat... Succes

Jongens jongens, wat zitten we er allemaal naast. Want dit euvel komt gewoon uit de Tachogenerator spoel die onderbroken word bij hogere temperatuur . Als de machine 3/4 van de tijd goed draait en dan in de error gaat betekent dat de machine geen tacho signaal detecteert. Als het de modernere, platte tacho spoel is aan de achterzijde, is die gegarandeerd het euvel. Warm maar op met een fohn en je zal zien dat deze opengaat. het ongelijk afslijten bortels in kenmerkend bij dit type electronica, dit gebeurt altijd bij dezelfde borstel zijde.. Schokbrekers nog OK?

Al 3x koolborstels. Iets is er niet koosjer. Een tacho verklaart geen snel slijten vd borstels.

Maargoed, originele koolborstels of van die lekker goedkope alternatieve?? Een motor stopt niie na 3/4 van programma.. Maar als koolborstels extreem slijten kan ook zijn dat de tacho uitvalt en machine tijdelijk op vollast gaat draaien.

maargoed, ik heb ze bij deze machines vaker stuk gezien die Tacho's en koolborstels onregelmatig slijten.. Maargoed ervaring..... dan niet.

[Bericht gewijzigd door smd op (53%)]

Van mij uit ook ervaring maar in al die jaren denk ik 3 keer kapotte tacho gehad.
En deze meneer geeft aan dat hij al meermaals borstels heeft vervangen, dan denk ik toch motor op nu.

Je kunt 10.000 uur halen op een set borstels (record 16.000u) dus als dit setje 4 al is, is er iets anders aan de hand.

Of alternatieve bortstels.. Vreemd, ik heb al vele tacho's vervangen van het platte, nieuwere type..