Ik heb hoor graag jullie advies bij het volgende.
Uit een ander topic waarbij ik storing moet zoeken naar een defect component, werd me gewezen op een "Analog signature analyzer, Huntron Tracker, Componenten tester".
Nu ben ik hier is ingedoken en uiteraard is een Huntron Tracker buiten budget en daardoor niet interessant voor het sporadisch/hobbymatig gebruik. Maar ik wil wel graag zo'n meet-tool toevoegen aan mijn assortiment.
Wat ik in mijn zoektocht tegenkwam was bijvoorbeeld wel de Hameg HZ65 componenten tester. Hiervan zijn meen ik 3 versies waarbij de eerste 2 versies het simpelst zijn en gebruik maakt van een trafo en een handjevol componenten.
Ik heb een stuk weggelaten waarbij een component op een 3 polig voetje getest kan worden. Heeft voor mij momenteel geen meerwaarde. Wat ik wel merkwaardig vindt, is het vermogen van de 4W bij 22R in de max stand. Lijkt me wel overdreven...
Dan is er nog een uitgebreidere versie die via deze site te vinden is.
Hierbij is het dan nog mogelijk om verschillende meet stromen en spanningen te selecteren.
Maar daarnaast lees ik ook veel reacties over de komponententester van de Elektuur uit 96.
Deze is een stuk uitgebreider een veelzijdiger.
Ik heb de PCB hiervan nagetekend. Ik zou deze nu kunnen laten maken door JLCPCB, alleen mijn vraag is; levert dit meer op dan de eerste variant (het Hameg HZ65 ontwerp)?
Kijk, uiteindelijk wint de eerste variant het qua kosten van de elektuur versie. Maar als ik nu toch iets ga maken en componenten moet bestellen, is het dan de moeite waard om hier net iets meer aan uit te geven?
En ook de functie zoals instelbare frequenties. Is dat dat de moeite waard?
Ik hoor graag jullie bevindingen.
Super interessant, ik ben dol op testers ! Als je PCBs gaat bestellen heb ik interesse in eentje.....
Ik denk dat het de moeite waard is om wat meer instel mogelijkheden te hebben als de Hameg HZ65 zeker als je heel veel verschillende en mogelijk ook defecte onderdelen aan de tand gaat voelen.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Een CT heeft maar 2 aansluitingen!? Zoek eens op Google naar Octopus component tester als je het eenvoudig wilt houden. Je kan ook een Hameg scope kopen op MP, krijg je er een CT bij (bij veel modellen). Ook bestaat er de Tektronix TR-210, dat is een Huntron 2000 (in licentie) zonder beeldscherm. En daar hebben de Chinezen heel betaalbare klonen van gemaakt, te vinden op Ali.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (30%)]
Op donderdag 13 maart 2025 10:53:12 schreef IJzerhersteller:
Een CT heeft maar 2 aansluitingen!?
Dat geldt toch ook voor alle bovengenoemde voorbeelden. Werken alle in X-Y mode.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Het Elektuur ontwerp vind ik leuk.
Veel mogelijkheden zoals de verandering van de meetfrequentie en dat de ontwikkelaar er rekening mee heeft gehouden dat de Sinus generator
bij het wisselen van de meetfrequentie ander loop regeltijden nodig heeft, dit gebeurd met een deel van S1c.
De enige hobbels op de weg zijn deze twee componenten T1 en dat is de BF256a die de Sinus generator stabiel houd en
IC2 wat een poweropamp is van een paar Watt, deze is als jaren uit productie, ik heb er nog 15 stuks van, dus een paar mensen kan ik daarmee helpen.
Ricotjuh
Laat jouw print eens zien, of is de print reeds jouw versie?
Als je hem laat maken, wil ik er ook een van je. 
Altijd leuk om mee de hobbyen!
Groet,
Bram
Dag Bram,
De versie die hierboven staat is door mij getekend.
Heb enkel wat spoortjes gewijzigd die normaal gesproken via een brugje gelegd moeten worden. Heb deze nu op de top layer gelegd.
Uiteraard geen enkel probleem als er meerdere geïnteresseerde zijn
[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op (15%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
CT kan staan voor Component Tester maar oorspronkelijk voor Curve Tracer.
Een Huntron is geen Curvetracer maar een Signature Analyser en dat is veel meer dan een component Tester. Daardoor zijn ze ook zo duur. Die dingen kunnen veel meer dan de CT waar dit topic over gaat.
Een curve tracer heeft 3 aansluitingen. De + of - voeding, gnd en een stepgenerator. De spanning is vaak minimaal een paar honderd volt en de stroom meerdere amperes. Mijn Tek kan een paar honderd Watt wegstoken in het te testen onderdeel, 10A en 1000V.
De Huntron en ook de Curve Tracers doen vergelijkende metingen. Dat is de zogenaamde signature van het onderdeel. Dat kan tov opgeslagen plaatjes zijn of tov een tweede meting. Bij mijn Tek CT kun je twee componenten in de DUT houder plaatsten en dan met een schakelaar tussen beide snel omschakelen. Zover ik weet kan de Huntron ook diverse frequenties aan.
De moderne SMU (source measure unit) is de opvolger van de curvetracer maar om het zelfde te kunnen heb je er 2 nodig. Als je er 1 hebt dan heb je in feite een soort van beperkte Huntron mbt het werk waar een Huntron voor is ontworpen maar een SMU is gemaakt voor een andere doelgroep en kan heel andere dingen..
Wat een zinvol apparaat kan, is voldoende spanning en stroom leveren en dat moet instelbaar zijn. Als je de pinnen van een IC "leest" kun je daar geen 22Vpp op gaan zetten (zoals, dacht ik, de uitgang van mijn Hameg scoop doet)
Hij moet wat stroom kunnen leveren omdat bij bv een diode de curve bij 100uA heel anders is dan bij 1A. Maar de stroom moet wel limiteerbaar zijn.
Ook zinvol is het als hij meerdere frequenties aankan. Dat is nodig als je zinvolle plaatjes van reactanties wil zien. Op 100Hz is het voornamelijk bruikbaar voor halfgeleiders.
Het concept is heel mooi, het is handig om in losse PCB's te proben. Vooral als je een referentie PCB hebt of plaatjes (opgeslagen of geprint). Het kan ook als je dat niet hebt maar dat vereist een heel gedegen kennis van signatures herkennen en vooral kennis van gecombineerde signatures veroorzaakt door alles wat er parallel aan staat en is, voorzichtig gezegd, nogal complex. Vaak ontkom je niet aan desolderen.
Ik heb een tijdje een VU-data gebruikt (met schattig CRTtje) maar die heeft veel te weinig instellingen en maar 1 frequentie waardoor hij in de praktijk niet echt handig was. Ik heb zelf een Hameg achtig ding gemaakt maar dan zonder de trafo, ik sluit hem aan op een functie generator.
Ik heb signature analyse een tijd gebruikt maar nu nog maar zelden. Ik repareer voornamelijk losse PCB's en bijna nooit de zelfde. Ik heb in de loop der jaren veel testers gemaakt en gekocht en heb heel goede desoldeer apparatuur waardoor het voor mij veel sneller is om een onderdeel te desolderen en dan te testen. Maar het is een zinvol concept en leuk om mee te werken.
Pas op, zo'n ding is geen scoop of multimeter, je kunt niet zomaar rond-proben. (te hoge spanning, te hoge stroom instellen kan serieuze schade veroorzaken)
Veel DSO's zijn niet geschikt om X,Y metingen te doen. Dat wordt een vage verzameling stippels.
IJzerhersteller
Een Huntron 2000 is een curve tracer en heeft geen stepgenerator en 2 aansluitingen voor de DUT. Hij kan meerdere spanningen en frequenties leveren en schakelen tussen 2 DUTs. Daar is dan een derde aansluiting voor. Heel anders als de transistor tracer zoals een Tektronix 575 (beiden op de werkplek aanwezig).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De Huntron is volgens eigen zeggen een tracker voor Power-off Circuit Board Test. Nergens wordt het door Huntron een curve-tracer genoemd.
Inderdaad heel iets anders dan een curve tracer zoals de Tek CT's.
Een Tek 575 en 577(heb ik gehad) en 576 (heb ik nog) zijn volgens Tek toch echt curve-tracers en 1 van de vele dingen die je ermee kan doen is aan transistors meten. Ik heb ook een keer een Philips op de bench gehad en er 1 zelf gebouwd.
Tek:
Huntron:
nonius
set SCE to AUX.
Er bestaat inderdaad wat verwarring over de naam 'curve tracer'; ook bij mij aanvankelijk. Een Huntron is eigenlijk een 'Analog Signature Analyzer', ook wel eens Lissajous-tester genoemd. Een simpele variant zit inderdaad standaard ingebouwd in de meeste Hameg-oscilloscopen (maar uiteraard weer niet in mijn Philips PM3302 (=Hameg HM208)).
De enige hobbels op de weg zijn deze twee componenten T1 en dat is de BF256a die de Sinus generator stabiel houd en IC2 wat een poweropamp is van een paar Watt, deze is als jaren uit productie,
Ik had al een vermoeden dat het IC waarover Blackdog sprak een L165 zou zijn, en inderdaad, net het schema eventjes opgezocht. (zie bijlage, ter gemak van overige lezers). De L165 is gelukkig vrij eenvoudig te vervangen door een klein discreet versterkertje met 5 transistors (w.o. BD139/BD140 complementair paartje aan de uitgang). Hierdoor wordt het project plots veel nabouwvriendelijker, vanwege gebruik van huis-tuin-en-keuken componenten. Elektuur heeft bijv. 2 ontwerpen gepubliceerd van een XR2206 functiegenerator (zie bijlages): de eerste versie met discrete componenten (Elektuur ontwerpnr. 841111) en een versie met de L165 (ontwerpnr. 900040-11). Als ik de componententester zelf zou nabouwen dan zou het gewoon met een BD139/140 zijn, dan kan ik het over 5-10 jaar, als het ooit defect zou raken, weer makkelijk herstellen zonder op zoek te moeten gaan naar een originele L165.
Een Huntron 2000 is een curve tracer en heeft geen stepgenerator en 2 aansluitingen voor de DUT.
Maar men kan de basis of gate wel aansturen met een gelijkspanning of puls (met instelbare spanning) en op die manier FETs, BJTs en thyristors activeren en testen. Dus het stimuleren van de basis of gate kan wel bij sommige varianten (ook m'n eigen b(r)ouwsel), maar het is inderdaad niet te vergelijken met een Tek575/6/7, waar je de volledige karakteristiek in één beeld krijgt.
Wat Fred101 zegt m.b.t. vergelijkende metingen klopt helemaal, maar bij bijv. stereoversterkers heb je al twee identieke kanalen die je goed met elkaar kunt vergelijken op deze manier. En ook binnen ontwerpen zijn bepaalde 'modules' vaak meerdere keren gebruikt. Mijn ervaring is dat de sig. analyzer een heel aantal andere apparaten vervangt. En het visuele aspect is zeer veelzeggend, geeft veel meer informatie dan een enkel getalletje, zoals bij veel meters het geval is.
NB, mocht u het printje/ontwerp maken met de discrete eindversterker, dan heb ik ook belangstelling voor een printplaatje. En anders bouw ik hem zelf een keertje na op gaatjesprint. Het Elektuur-ontwerp staat namelijk al permanent opgeslagen op het bureaublad van de PC, als herinnering om het na te bouwen. Ik was zelfs eigenlijk al begonnen met het bijelkaar zoeken van de onderdelen, er staat een bakje op m'n werkbank met de belangrijkste onderdelen.
In bijlage ook een foto van m'n recent gereedgekomen ASA, gebaseerd op het ontwerp van Elliot Sound Products (ESP), met wat extra toegevoegde handigheidjes (omschakelen A/B-kanaal, calibratiemogelijkheid scoopscherm, spanningslimitiers/neg. volt. limiter, interne instelbare spanningsbron & pulsgenerator om relais, FETs, SCRs, BJTs etc. te activeren). Het apparaat bevalt goed. Enige spijt die ik heb is dat ik het niet 25 jaar eerder heb gebouwd.
fred101
Golden Member
Bizar, bij Ali verkopen ze een Tek 576 achtige kloon voor 159,= euro
De Huntron 2000 kloon: https://nl.aliexpress.com/item/1005006919202315.html?spm=a2g0o.product…
[Bericht gewijzigd door fred101 op (30%)]
benleentje
Golden Member
Op donderdag 13 maart 2025 16:48:48 schreef fred101:
Bizar, bij Ali verkopen ze een
Er zijn verschillende opties die daar worden aangeboden
Die 159,- is voor een extra HV module maar zonder de CT zelf. De tek achtige curve tracer zelf kost bijna 900,-
fred101
Golden Member
benleentje
Golden Member
IK heb zelf ook wel interesse in zo een printje en dan mag je ervan mij nog iets op verdienen ook. Want als je het gaat doen kost je dat ook tijd en moeite en daar wil ik ook wel voor betalen.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 13 maart 2025 16:55:54 schreef fred101:
Is nog steeds bizar goedkoop.
Ja maar te duur om te zeggen ik neem de gok met zo een Chinese cloon
Geen probleem om meerde een pcb te fabriceren. Ik ben wel van plan om het eerste instantie op die originele manier uit te voeren. Dus met L165 en BF256a.
nonius
set SCE to AUX.
Geen probleem, bouw ik hem gewoon zelf op gaatjesprint. Als je alle componenten wegdenkt die direct op een schakelaar gemonteerd zitten dan blijft er sowieso nog maar héél weinig electronica over voor op de print.
Ik blijf de ontwikkelingen in deze thread met belangstelling volgen!
(PS: Fred101 die reclame maakt voor Ali.... dat ik dat nog mag meemaken op m'n oude dag!
)
Wel oppassen met het zoeken van de BF256: voor het laatste VERON-verenigingsproject waren er BF245 nodig. De bestelling op Ali leverde onderdelen op die eruitzagen als BF245 maar inwendig gewoon BJTs waren, zeker geen FETs. Uiteindelijk is een volledig andere FET (een 2Nxxxx examplaar) gebruikt.
Ook een L165 van Ali zou ik niet vertrouwen. Dus misschien toch Blackdog maar een keertje lief aankijken dan 
IJzerhersteller
De Chinese kloon van de (Huntron kloon) Tektronix TR-210: https://nl.aliexpress.com/item/1005008111621736.html?spm=a2g0o.product…
Heel betaalbaar. Bestaan ook in een eenvoudige uitvoering rond de € 100,- zelfs met scherm.
fred101
Golden Member
De uitleg en specs zijn in redelijk goed Engels, dat is zeldzaam. Er staats zelfs een hele uitleg over het gebruik bij. Daar staat oa bij dat het gebaseerd is op het vergelijken van een kapot met een goed PCB. Dat klopt wel, tenzij je een expert bent in het analyseren wat je ziet. Er staat ook dat het slechter werkt met low budget DSO's. Dat is vriendelijk uitgedrukt. Ik vond het zelfs op mijn 350 MHz Hameg DSO niet bruikbaar. Op mijn huidige R&S heb ik het nog niet geprobeerd. Ik heb nu ook een FG met ingebouwde versterker. Ik zal eens kijken wat mijn zelfbouwgeval daarmee doet. (kastje met wat verschillende weerstanden en een AC optie.
Zo'n tracker met instelbare frequentie vind ik wel interessant, dat maakt het zoveel meer bruikbaar.
nonius
set SCE to AUX.
Er staat ook dat het slechter werkt met low budget DSO's. Dat is vriendelijk uitgedrukt. Ik vond het zelfs op mijn 350 MHz Hameg DSO niet bruikbaar
Het is een bekend fenomeen van digitale scopes, dat ze dergelijke signalen in XY-mode slecht weergeven.
Zowel een zelfbouw scopeclock (o.b.v. ESP32) als bovenstaande Analog Signature Analyzer werken voor geen meter op m'n digitale TDS210 (60MHz). Volstrekt onbruikbaar (ook met veel experimenteren met averaging, persistence, etc.) Terwijl het allersimpelste analoge scoopje (Handykit MKS130, of een Micronta) het beeld perfect weergeeft.
Op donderdag 13 maart 2025 17:59:16 schreef nonius:
Geen probleem, bouw ik hem gewoon zelf op gaatjesprint. Als je alle componenten wegdenkt die direct op een schakelaar gemonteerd zitten dan blijft er sowieso nog maar héél weinig electronica over voor op de print.Ik blijf de ontwikkelingen in deze thread met belangstelling volgen!
(PS: Fred101 die reclame maakt voor Ali.... dat ik dat nog mag meemaken op m'n oude dag!
)
Wel oppassen met het zoeken van de BF256: voor het laatste VERON-verenigingsproject waren er BF245 nodig. De bestelling op Ali leverde onderdelen op die eruitzagen als BF245 maar inwendig gewoon BJTs waren, zeker geen FETs. Uiteindelijk is een volledig andere FET (een 2Nxxxx examplaar) gebruikt.
Ook een L165 van Ali zou ik niet vertrouwen. Dus misschien toch Blackdog maar een keertje lief aankijken dan
Wel een hoop geknutsel met gaatjes print. Ik denk dat ik er gewoon een TDA2003 in zou proberen plaatsen. Die is al pin compatible. Nog wel ff kijken of het kan betreffende de beschikbare spanningen enzo.
Lang voor het in elektuur verscheen een component tracker gebouwd.
Kwa instellingen komt het goed overeen: frequentie, uitgangsspanning en uitgangsimpedantie instelbaar.
De oscillator hoeft helemaal geen sinus te zijn. Werkt ook prima met een driehoekssignaal, en dat maak je op één twee drie met gelijke welke opamp. (2 stuks)
de driver voor het uitgangssignaal , twee torren in push-pull (zoals Nonius al aangaf) werkt ook prima.
Het grote voordeel tov de eenvoudige Hameg (die de inspiratiebron was )is idd de variabele frequentie.
Later heb ik de oscillator omgebouwd tot eentje die ook kan sweepen (tussen 10Hz en 100kHz in enkele seconden) . je krijgt dan een complexe signatuur te zien. dat moet je wat gewoon worden, maar je kan dan in circuits met een variatie aan componenten meten zonder iedere keer de frequentie te moeten aanpassen.
fred101
Golden Member
Zover ik kan beredeneren is een driehoek in theorie de beste oplossing. Of het echt scheelt weet ik niet. Mijn VU-data maakt een driehoek https://www.pa4tim.nl/?p=1321
[Bericht gewijzigd door fred101 op (27%)]