Peter R.
duck-tape does miracles...so do I
Op donderdag 14 augustus 2025 03:19:25 schreef Peter R.:
is er toevallig nog een printje over?
Ik probeer het gewoon nog een keer hier.
Hier en via mail geen reactie meer ontvangen 
Is er toevallig nog een printje over?
Oh jawel hoor. Ik heb je via mail gewoon beantwoord op 7 oktober. Wellicht je mailbox nog maar eens goed doorspitten.
miedema
Golden Member
Ha Benleentje,
Zo te zien staat je L165 te oscilleren.... Ook de hoge stroom opname wijst daar op.
Wat is dat extra netwerkje met een tantaal en 56Ω dat aan je L165 hangt? En komt dat niet toevallig tegen R21 aan?
In het algemeen, kijk wat er aan de uitgang van die L165 hangt, is dat capacitief? Is de voeding ontkoppeling voldoende? Probeer eens met wat extra ontkoppeling.
(Ik ben niet in de print layout gedoken. Mogelijk lopen er sporen ongelukkig langs elkaar (in en uit), is een massabaan te lang (ontkoppeling), etc.)
groet & succes, Gertjan.
benleentje
Golden Member
Wat is dat extra netwerkje met een tantaal en 56Ω dat aan je L165 hangt? En komt dat niet toevallig tegen R21 aan?
Dat was op aanbeveling van Blackdog van eerder hier in het topic.
Het is 10nF keramisch met 56 ohm en het komt nergens tegenaan.
Voor de rest heb ik gewoon de print opgebouwd en de waarden aangehouden.
Alleen stond er in de lijst MKP en weet ik niet wat mijn gele blokjes zijn. Van condensatoren wat de verschillen zijn geen verstand.
De 2x22nF zijn denk ik wel goed want de het signaal uit IC1 lijkt wel schoon te zijn.
Hier nog dat signaal ik ie er niets bijzonder aan.
Volgens blackdog zou dat eerder 3V rms moeten zijn maar dat haal ik niet.
Is de voeding ontkoppeling voldoende? Probeer eens met wat extra ontkoppeling.
Bedoel je de voeding van de L165 of de voeding naar de print? Ook daar heb ik alles van de stuklijst aangehouden. Het enige wat ik aangepast heb is zijn de elco's die direct over de voeding staan ipv 10uF is dat nu 220uF.
De voeding komt nu van 2 labvoedingen.
Maar zal daar eens naar kijken.
benleentje
Golden Member
Op woensdag 11 februari 2026 01:56:40 schreef Peter R.:
Is er toevallig nog een printje over?
Ja dat weet alleen Ricotjuh.
Ik heb nog wel een Blauwe front print over maar dat past enkel op dat blauwe kastje.
Peter R.
duck-tape does miracles...so do I
Op woensdag 11 februari 2026 08:02:36 schreef Ricotjuh:
Oh jawel hoor. Ik heb je via mail gewoon beantwoord op 7 oktober. Wellicht je mailbox nog maar eens goed doorspitten.
vreemd, ik stuur je wel een nieuwe email dan.
gr
benleentje
Golden Member
AL een tijdje bezig met aanpassing maar het oscilleren blijft.
Wat ik gedaan heb.
- Rimpelspanning van mijn voedingen gemeten. 1 ervan heeft een 20mV 165kHz rimpel maar ik zie ook schakelpieken er tussen door die komt uit mijn DeltaE030-1
Andere voedingen hadden geen meetbare rimpel en heb die nu in gebruik.
- Print goed gereinigd
- De 2 condensator rond de L165 vervangen door MKt 150nF die had ik wel liggen.
- De schakelaar voor spanning nog eens gesoldeerd. Dit is een herbruikte schakelaar maar de pootjes zijn wat geoxideerd en laat zicg moeilijk goed solderen. Uiteindelijk maar een draadbruk over de schakelaar gesoldeer maar ook geen verbetering.
- IC3 maar eens los geknipt want desolderen is niet mijn ding. geen verbetering.
- Rond de elco's C17 en C18 2 extra 100nF + 100nf direct over + en -
- extra 100nF over + en - direct over de L165.
- Andere L165 erin gesoldeerd.
Maar nog steeds geen enkel verandering zelfs niet iets beter. Dus ook geen idee waar ik het verder moet gaan zoeken.
Dit is wat er nu nog uitkomt de spanning staat dan op stand 5 0,5V
Dit is wat er uit de Delta E030-1 komt.
Maar voor nu even een 100nF over de uitgangsklemmen en het is weer weg. Maar die voeding komt later wel een keer. En die heb ik vandaag verder niet meer gebruikt.
Eerste is in single shot en de 2de is doorlopend
rob040
Golden Member
Op vrijdag 28 november 2025 21:12:16 schreef benleentje:
Vandaag wat frontplaatjes voor 2 projectren gemaakt en ook voor dit project.
Mijn kast is blauw en er komt een blauwe PCB als front.
Achterkant doe ik zelf.
Als er nog meer mensen dezelfde blauwe kast hebben ik hou er 4 over.
Kast front 188x78Kicad bestand is eventueel ook beschikbaar dan kan je eea nog aanpassen.
[bijlage]
Dat is een mooi frontje, maar volgens mij zit er een vautje in.
Bij de stroomkeuze spring je van 100µA/V naar 100mA/V i.p.v. naar 1mA/V. Of heb je dat al getackeld?
Edit: Kan die L165 een neppert zijn?
miedema
Golden Member
Ha Benleentje,
Als ik goed naar jouw foto's kijk, dan lijkt het alsof jij dat "blackdog zobal netwerkje" aan pin 5 van de L165 hebt gesoldeerd.
Maar het hoort aan pen 4, de uitgang. Kijk maar naar de foto's van Bram in deze post.
.
In het algemeen:
Als een (power)opamp oscilleert, dan komt dat meestal door teveel capaciteit aan z'n uitgang. Een serieweerstand tussen uitgang en die capaciteit helpt dan.
In jouw geval zou ik de uitgang eerst losnemen, en via een weerstand van en paar honderd Ohm eerst zo meten. Maar met deze print is dat niet zo makkelijk....
En je meet toch wel met een 10:1 probe? Anders zou de probe capaciteit voor de oscillaties kunnen zorgen....
Verder kunnen printsporen te dicht bij elkaar liggen. B.v. tussen uitgang en ingang. Ik kan dat hier niet goed beoordelen, omdat er zowel sporen op de boven en onderkant lopen. De originele Elektuurprint was enkelzijdig, dus dat is anders.
Maar als anderen inmiddels dit project met succes gebouwd hebben, dan zal het probleem daar niet zitten.
Verder de ontkoppeling, en dan bedoel ik van de L165. Als die onvoldoende is kan een opamp ook oscilleren. Dat kan zowel te weinig capaciteit zijn, als bij hoge frequenties te hoge impedanties. Dus zowel grotere capaciteit proberen (extra elco's), als kleine keramische C's parallel (voor die lage impedantie bij hoge frequenties)
Ook kan het pad van ontkoppeling naar massa te lang zijn. (Lijkt op deze print wel OK).
Tenslotte, als je er niet uitkomt mag je de print wel naar mij sturen, dan kijk ik er naar 
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
Edit: Kan die L165 een neppert zijn?
Nee eigenlijk niet die heb ik via een Belgische winkel gekocht die er niet om bekend staat en nog veel oude voorraad heeft.
Maar ook een andere L165 geprobeerd die al heel lang in een bakje ligt wat ook oude voorraad is.
Maar het hoort aan pen 4, de uitgang.
Daar zit het ook maar op de foto niet goed te zien.
En je meet toch wel met een 10:1 probe? Anders zou de probe capaciteit voor de oscillaties kunnen zorgen....
Ja met 1:10 en ook voor de zekerheid nog eens met een andere probe gecontroleerd.
Verder kunnen printsporen te dicht bij elkaar liggen.
...
Verder de ontkoppeling, en dan bedoel ik van de L165. Als die onvoldoende is kan een opamp ook oscilleren.
Andere hebben er geen last van dus ik ga er vanuit dat ik iets verkeerd gedaan heb en dat het niet aan het ontwerp ligt.
In jouw geval zou ik de uitgang eerst losnemen, en via een weerstand van en paar honderd Ohm eerst zo meten. Maar met deze print is dat niet zo makkelijk....
Goede tip ga dat toch maar zo uitvoeren. Ik kan denk ik dan gewoon het pootje van het IC loshalen.
Als een (power)opamp oscilleert, dan komt dat meestal door teveel capaciteit aan z'n uitgang.
Zou je dat met een LCR meter direct op de print kunnen meten? IK ga het in ieder geval wel meten.
Dat is een mooi frontje, maar volgens mij zit er een vautje in.
Ja dat zie ik nu ook voor het eerst.
benleentje
Golden Member
Net nog even de naar de massa en routing gekeken en dat kon wel wat korter.
Blauw was is de origine routing en in het zilver zijn extra draden.
Met dit als resultaat
Maar uiteindelijk dus niet de oplossing en ik ga me nu verdiepen wat er op de uitgang verder gebeurt en hoeveel capaciteit er te meten valt.
Ik zie wel een leuk detail maar weet niet wat het zegt.
de gemeten stromen zijn nu +72mA en -150mA en de opgaande flank van de sinus is schoner dan de neerwaartse flank.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]
benleentje
Golden Member
Update.
Ik heb de L165 er weer even uit gesoldeerd en tussen pen 4 en de massa meet ik 214nF. En dat is volgens google teveel. Maar ik snap nog niet waarom ik zoveel meet. Want volgens schema zit er direct op de uitgang geen enkele capaciteit.
Het enige wat er aan capaciteit zit via wat weerstanden is C1 en C4 van de wienbrug oscilator, tellen die dan ook mee?
IC3 is eruit.
Update 2
Nu c1 en C4 eruit meet ik nog steeds 215nF
Gemeten op 1kHz in de stand Cs.
OP 100Hz is het 2000nF en op 10kHz 18nF.
Geen idee wat dat allemaal precies zegt en of je en hoe je dat moet meten.
Gemeten met een V&A VA520
update 3
Nog steeds gemeten op 1kHz.
De capaciteit van ca 214nF blijft gelijk als ik aan S1, S2 of S3 draai dat heeft geen enkele invloed.
De potmeter p1 heeft heeveel invloed.
Met p1 op zijn laagst is het ca 440nF en op zijn hoogst is dat 170nF.
C1 en C4 zijn er nog steeds uit.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi
Even wat tips...
Draaid de Sinus generator goed, dus gemeten op de uitgang van IC1 pen6, dan kan je dit stukje schema vergeten betreffende de dikke golfvorm op de uitgang van de L165.
Het eerste waaraan ik denk als je mijn modificatie hebt toegepast en dat is het Zobel netwerktje an de uitgang van de L165 is dat er msschien ean foutje is gemaakt
bij het bestukken van de print.
Het schema heeft een "speciale weerstand" in het L165 deel welke je niet zoveel tegenkomt, dat is de 1K tussen de twee ingangen van de L165.
Een aantal van jullie weet hoop ik dat het spanningsverschil tussen deze ingangen relatief "0" wordt gehouden door de tegenkoppeling.
Dus... als er geen signaal staat wat voor functie heeft deze weerstand dan?
De ingangen van een opamp hebben meestal een hoge impedantie en dat is relatief ook zo bij de Power Opamp en nu staat daar een 1K weerstand gemonteerd...
Dat betekend dat de opamp nu harder moet werken om de opamp ingangen gelijk te houden.
De L165 is wat "fase marge" pas stabiel bij een versterking van 10 of meer en
de 1K weerstand zorgt er voor dat dit het geval is en samen met het Zobel netwerk moet hij dan stabiel zijn.
Dus controleer of het echt een 1K weerstand is op die positie zit(R20)!
Vlak naast de L165 zijn twee posities voor een ontkoppel condensator, zijn daar ook de goede waarden gebruikt?
Wat betreft het warm worden, de L165 is een power opamp en wordt altijd wel warm, maar hij wordt pas echt warm als hij staat te genereren,
dan wordt de dissipatie in de eindtransistoren hoog.
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
En verder:
Ben Leenje, goed bezig!
Door zo stap voor stap dingen te proberen krijg je meer inzicht. Korter massapad is beter. En er hangt dus te veel capaciteit aan de uitgang....
Haal D2 en D3 eens los. Als dat niet helpt S3....
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
Dus controleer of het echt een 1K weerstand is op die positie zit(R20)!
Ik heb gisteren nog even alle weerstanden in circuit nagemeten en daarbij ook nog goed de kleuringen gecontroleerd. De weerstanden en condensatoren zitten allemaal goed.
Vlak naast de L165 zijn twee posities voor een ontkoppel condensator, zijn daar ook de goede waarden gebruikt?
Daar zat eerst 100nF film condensator. Maar volgens elektuur moest dat een MKT zijn en ik had wel een 150nF MKT die zitten er nu in.
Haal D2 en D3 eens los.
D2 en D3 zijn al los geweest. Omdat die diode zoveel lijken op zenerdiodes die nog eens vervangen en heel goed gecontroleerd of het echt wel de goede diode waren. JE weet maar nooit of een diode in een verkeerd bakje is terecht gekomen.
Als dat niet helpt S3....
IK dacht zelf eigenlijk aan S2. Maar S3 is makkelijk dat is enkel een baantje doorkrassen.
Geen sluiting/troep tussen koelplaat en dat gaatje waar je een een extra draadje onder hebt laten lopen ? (onderin op de foto met dat blauwe kader).
Is je voeding "schoon" ?
benleentje
Golden Member
Nee geen sluiting en de voedingen zijn schoon. Dit nog gemeten.
Maar als ik met mijn LCR meter op de uitgang van IC2 meet terwijl IC2 eruit is dan meer ik op 100Hz ca 2000nF en op 1kHz meet ik 214nF.
Maar ik twijfel alleen of je dit zo kan meten maar ik zou denken van wel.
miedema
Golden Member
Ha Benleentje,
Je hebt al gemeten dat er een te grote capaciteit aan de uitgang van je L165 hangt. Dus het is zaak om steeds meer los te halen totdat die capaciteit verdwenen is, en je daarmee de oorzaak gevonden hebt.
Het schema bekijkend leek mij D2 en D3 het meest voor de hand liggend, omdat je inderdaad makkelijk verwisseld met een zener, of verkeerd om soldeert.
Maar ja, als je die geëlimineerd hebt, dan is het verder zoeken, en dus meer loshalen wat aan de uitgang van L165 hangt...
Het is wel vreemd dat je bij 100Hz 10x meer capaciteit meet als bij 1kHz...
Wat gebeurt er met die capaciteit als je aan S3 draait?
Dat netwerkje van Blackdog heb je ook al los? En is die C inderdaad echt 10nF?
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
Ok bedankt dan weet ik dat ik op de goede weg ben.
Ik ben een heel klein beetje bang dat een oude schakelaar herbruiken geen goed idee was. En dan gaat het op S2. Geen idee hoe ik dat zonder de print te slopen los kan krijgen.
Maar ga eerst S3 loshalen door een printspoor door te krassen.
Dat netwerkje van Blackdog heb je ook al los? En is die C inderdaad echt 10nF?
Ik heb steeds met en zonder dat netwerk getest. De C is keramisch met op druk 103.
Maar ga vanavond nu eerst mij Aoyue desoldeerstation eens repareren. De nieuwe desoldeergun is met een 7 polige stekker en de oude met 6 en hope dat het enkel de kabel overzetten is.
benleentje
Golden Member
Mijn desoldeerbout werkt weer. En met de tips van fred101 en anderen lukt het me nu wel op het tin weg te krijgen. Het eigenlijk gewoon wat langer wachten en de soldeer volledig laten smelten.
Maar omdat de pennen van de schakelaar net iets te groot waren en ik hem er voor het solderen er met veel kracht moest indrukken zijn er toch 4 soldeereilanden verdwenen maar dan alleen van de componenten zijde. De printsporen zelf zijn allemaal nog intakt.
Echter geen verandering in capaciteit.
Daarna het printspoor naar S3 doorgekrast en nu is de capciteit gehalveerd naar 93nF Cs op 1kHz.
maar net ook even opgezocht wat het verschil is in meten tussen Cs en Cp. Want Cp meet 3nF maar na het doorkrassen van het spoor naar S3 is dat ongewijzigd.
Volgens google zou je afhankelijk van de impedantie van de te verwachten capaciteit nu eerder Cp moeten meten.
Maar hoe dan ook wel blij dat het desolderen gelukt is, dat geeft weer een goed gevoel.
benleentje
Golden Member
Update.
Weer wat geleerd capactiet meten op een pcb gaat niet in Cs mode, dat moet in Cp mode. In Cp mode is het meetmodel met een lekweerstand en daar word dan voor gecompenseerd.
In Cs mode gaat het ervan uit de de weerstand in serie staat en dat er geen lekstroom is.
Als ik dan ga meten aan 2 type identieke metaalfilmweerstanden
10kΩ 1kHz
Cs = 20uF
Cp = 11pF
100kΩ 1kHz
Cs = 200nF.
Cp = 12pF
En aangezien ik steeds ca 214nF aan het meten was was ik in werkelijkheid aan een impedantie van ca 100kΩ aan het meten. Je ziet dus hoe snel je met een LCR meter zomaar de verkeerde capaciteit kan meten. Een elco met een lekstroom meet dan hoger.
In Cp meet ik steeds 3nF en dat is nog aan de hoge kant. Net de potmeter p1 eruit en vervangen door een weerstand van de waarde waarop hij stond en nu is de capaciteit ca 1,2nF.
Vandaag dus wel veel wijzer, knapper en slimmer geworden maar nog geen oplossing gevonden voor het oscilleren van de L165. Morgen weer verder.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
benleentje
Golden Member
Laatste update.
Ik heb het meeste eruit gekregen maar nog niet 100% schoon.
Maar ik vind het goed, het kost me teveel energie en vanwege long covid heb ik die energie vaak ook niet In ieder geval niet dagen achter elkaar.
Ik heb schakelaar S2 eruit gehaald en apart gemeten. De metingen waren goed ook mooie lage weerstand, maar de contacten waren erg geoxideerd, dat merkt ik toen al met solderen.
Nu alles goed schoon gemaakt en er weer in gesoldeerd.
C1 en C4 vervangen voor 2 gematchte exemplaren binnen 1%
Dit is gemeten direct uit L165
Dit gemeten via de DUT uitgang.
Dit is mijn scope in XY mode. IK had al gehoord dat het erg was maar ik wist niet dat het ook nog in een klein venster is.
De schakelstoring van de gele trace lijken van IC3 te komen, of zijn die het geval van het niet 100% goed signaal uit L165?
Helaas is mijn analoge scope defect
benleentje
Golden Member
Ik heb 3 M10x1,5 bussen gebruikt.
Aan 1 kant er M10x1 ingetapt en dat gaat prima door de oude schroefdraad heen, er hoeven immers geen zware dingen aan te hangen.
Andere kant een M10 zeskant bout op ca 8mm afgezaagd en daarna in de draaibank er een gate van 6,5mm in gemaakt en de kop heel dun gemaakt
[Bericht gewijzigd door benleentje op (79%)]
nonius
set SCE to AUX.
Dat ziet er verdraaid netjes uit!
Dit is mijn scope in XY mode. IK had al gehoord dat het erg was maar ik wist niet dat het ook nog in een klein venster is.
Ja, daar kwam ik een paar dagen geleden ook achter met m'n HP54504A digitale scope. Eerst heb ik me een ongeluk gezocht in de menu's naar de XY-mnodus - niets gevonden. Uiteindelijk maar op het internet gezocht. Blijkt dat je dan de Math-functie moet gebruiken, erg omslachtig, maar het ergste: de bovenste helft van het scherm wordt dan in beslag genomen door kan. 1 en 2 (in time-modus), en van de onderste helft wordt ca. 1/3 van de breedte gebruikt voor het eigenlijke XY-display. Ter grootte van een postzegel, net zoals bij jou. Volstrekt onbruikbaar.
Nog los van de digitale ruis (?), of wat het dan ook is waardoor de XY-modus geen strak beeld geeft.
De allergoedkoopste analoge oscilloscoop werkt vele malen beter. Heb hier nog een oude PM3302 staan die een probleem heeft met blanking tijdens terugslag (uitgebrande wikkeling in de voedingstrafo), maar in XY-mode werkt hij prima. Dus die scope is gepromoveerd tot permanente display-unit van m'n curvetracer.
Ik verwacht dat je veel plezier van de jouwe gaat hebben. Ben hier bezig de werkbank opnieuw in te richten en een nieuwe kast te maken voor de meetapparatuur. De curvetracer krijgt in de nieuwe opzet een hele prominente plek: ik realiseerde me dat het, na de DMM en ESR-meter, m'n meest-gebruikte apparaat was, nog voor de oscilloscoop....