Maar de waarden die ik meet kloppen dus niet en wat zegt dat dan, dat mijn ontsteking het niet doet?
Dat durf ik je niet te zeggen want ik vroeg of je de multimeter wilde testen.
Doe eerst eens ff de pennen tegen elkaar op weerstands bereik..
Meet op volt bereik eens je accu of je hier ook een aannemelijke waarde meet.
Dan weet je of je multimeter goed werkt.
En doe dan de metingen zoals revado en ik hebben aan gegeven op het juiste bereik.
En post dat hier..
Ik vindt het vreemd dat je niks op je spoelen meet want die gaan nagenoeg niet gauw stuk een spanningregelaar wel.
Lijkt wel op een lossa massadraad ergens.
Zoals Daandc ook zegt, eerst de pennen tegen elkaar op weerstandsbereik, als dat werkt ( meter geeft 0 aan) de 4 aansluitingen in de connector meten tegenover het blok, dat is immers massa.
De schakelaar voor de vrijloop moet je meten zoals aangegeven ( ongeveer 0 ohm in vrij) en de spoelen moeten ook weerstand hebben.
Stand 2000 op de meter zou goed moeten zijn voor deze tests.
NIET aan de kickstarter komen als je weerstand meet, daar is de meter niet blij mee!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op dinsdag 18 maart 2025 21:25:19 schreef Bart19DT50:
Ik heb nu een 12v accu
Wil dat zeggen dat er daarvoor, toen hij nog wel goed liep, er een 6V accu in zat?
Daarvoor zat er ook een 12v in maar die was zo laag gegaan dat de lader hem zag als een 6v accu dus had ik maar een nieuwe gekocht.
Wat voor voltage lampjes zitten er in ?
Ik krijg een beetje het gevoel dat het een 6 volt ( duitse?) bromfiets is waar per ongeluk een 12 volt accu in gezet is ooit.
De lader "ziet" geen accu, die zet er gewoon 6 of 12 volt op en dat is het.
Op woensdag 19 maart 2025 08:16:48 schreef Bart19DT50:
Ik heb led verlichting
Omgebouwd dus...
Wat zat er in dan...
Achter zat er al led in toen ik hem kocht en voor zat er een originele koplamp in en daar heb ik een angeleye in gezet
Op woensdag 19 maart 2025 08:18:13 schreef Bart19DT50:
Is dat heel erg als er per ongeluk een 12v accu inzit
Ja... dan gaat er van alles kapot.
Op woensdag 19 maart 2025 08:26:18 schreef Bart19DT50:
Wat bedoelt u met het lampje van de neutraal ?en hij heeft wel een tijd gereden met een 12v accu
Even kijken op een van de gloeilampjes, bv die van de neutraal of kilometer teller verlichting wat er op gedrukt staat, is dat 6 of 12 volt?
Op dinsdag 18 maart 2025 23:03:31 schreef revado:
Lijkt wel op een lossa massadraad ergens.
Zoals Daandc ook zegt, eerst de pennen tegen elkaar op weerstandsbereik, als dat werkt ( meter geeft 0 aan) de 4 aansluitingen in de connector meten tegenover het blok, dat is immers massa.
De schakelaar voor de vrijloop moet je meten zoals aangegeven ( ongeveer 0 ohm in vrij) en de spoelen moeten ook weerstand hebben.Moet ik hier met weerstand meten want dan zegt hij bij alles wat ik meet OL of moet ik wisselspanning meten.
Als ik de pennen tegen elkaar aan houd geeft hij 0ohm dus dat is goed. En hoe meet ik de spoelen?
Stand 2000 op de meter zou goed moeten zijn voor deze tests.
NIET aan de kickstarter komen als je weerstand meet, daar is de meter niet blij mee!
En ik weet niet of dit helpt met het probleem vinden maar op het laatst dat hij het nog deed kwam hij ook niet op toeren in z'n vrij, maar volgens mij komt dat doordat de CDI te weinig spanning krijgt
En moet er een kabel direct van de ontsteking naar de bobine want dat is bij mij ook niet het geval
Is dat dan toevallig de witte kabel want die doet bij mij niks
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Als ik naar de foto kijk dan zien die lampjes er wel erg wit en fel uit... Veel te fel verlicht voor een dashboard, die lampjes zullen snel kapot gaan.
Ik denk dat dit een 6V systeem is en niet op 12V.