Hallo,

Sinds enkele weken valt het backlight van mijn televisie (Samsung QE65QN93AATXXN) uit zodra de helderheid boven de 20 (van de 50) punten komt. Een zaklamp-test wijst uit dat er nog beeld is, het geluid blijft werken en de afstandsbediening reageert ook.

Eerst ontstaat er een tikkend geluid, daarna begint het beeld te flikkeren en vervolgens wordt het helemaal zwart.

Omdat de tv pas drie jaar oud is, wil ik proberen dit te verhelpen. Ik zie dat soortgelijke klachten vaak worden veroorzaakt door een defecte LED-strip, backlight-driver of voedingsbord. Maar dat is in mijn ogen schieten met hagel.

Waar kan ik het beste beginnen? Ik weet dat het vervangen van het backlight een flinke klus is, mede omdat er een groot risico is om het paneel te breken.

Alvast bedankt!

Deze tv heeft geen led strips maar platen met leds zoals te zien op de toegevoegde afbeelding. Je zou kunnen beginnen met de voedingslijnen tussen de voeding en led driver of daar iets mis gaat.

Op woensdag 19 maart 2025 10:31:39 schreef william1967:
Deze tv heeft geen led strips maar platen met leds zoals te zien op de toegevoegde afbeelding. Je zou kunnen beginnen met de voedingslijnen tussen de voeding en led driver of daar iets mis gaat.

Ik zal er eens naar kijken. Dan ben ik alleen nieuwsgierig waar ik onderdelen kan bestellen hiervoor. Ik heb heel internet afgezocht naar led drivers en powerboards voor dit model maar helemaal niets gevonden... 0. Hoe kan dit? Als ik wel een dergelijk onderdeel nodig heb dan kan ik alsnog niets.

Aswo geeft wel onderdelen op voor dit model, maar ziet er best prijzig uit. Hangt waarschijnlijk ook nog af van de version code (staat op de typesticker). Wellicht weet William1967 een betere oplossing.

Op woensdag 19 maart 2025 22:12:04 schreef maartenbakker:
Aswo geeft wel onderdelen op voor dit model, maar ziet er best prijzig uit. Hangt waarschijnlijk ook nog af van de version code (staat op de typesticker). Wellicht weet William1967 een betere oplossing.

Typenummers zijn belangrijk maar het beste zoek je op de BN nummers die op de stickers staan en niet de nummers die op de print gedrukt zijn. Voedingen en Led drivers hebben BN44-xxxxxX nummers en mainboarden BN94-xxxxxX, sommige inkoop mainboarden en voedingen hebben afwijkende nummers maar dat geld niet voor deze tv.

1 x eerder gezien en werd door CE repair complete lichbak vernieuwd. Volgens zeggen gaan de LEDs te veel stroom trekken en gaat in beveiliging.