Roland11
Golden Member
Een diac denk ik te zien? Is hij echt defect?
Heb je hem verwijderd? Misschien staat het type onderop het ding (bijv. DB3) en kun je dat pas zien als je hem eraf haalt.
Een kennis van mij heeft het component gedesoldeerd en is het kwijt geraakt. Dus kan ik het niet meer achterhalen wat het is. maar dank voor je bericht ik ga kijken of ik hiermee verder kan komen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het lijkt inderdaad een diac.
@nonius hieronder: een diac zit meestal rond 30V en een neonlampje rond 60 a 70 volt. Je verliest dus waarschijnlijk een stukje van het regelbereik.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (72%)]
nonius
set SCE to AUX.
Diac inderdaad. Een DB3 zal hoogstwaarschijnlijk ook wel werken. In noodgevallen heb ik er eentje ooit zelfs vervangen door een neonlampje (gesloopt uit een spanningszoeker uit de gereedschapskist). Het is vaak niet zo heel kritisch, als het maar doorslaat op een eenduidig punt.
Ik zat me inderdaad ook al af te vragen hoe u bepaald had dat dit onderdeel defect was; met een gewone DMM gaat dat niet (tenzij hij kortgesloten is). Met een analog signature analyzer (en een testspanning van ca. 40V) kan het wel, maar niet veel mensen die zoiets hebben. Maar als het onderdeeltje kwijt is, is vervangen inderdaad sowieso een noodzaak.
Als u nog ergens een oude lichtdimmer op zolder heeft liggen die niet meer gebruikt wordt kunt u daarin ook wel een diac vinden....
Het maakt overigens niet uit hoe u de nieuwe diac monteert (ondanks het diode-streepje op de printplaat werkt een diac in beide richtingen hetzelfde).
[Edit:
[MaartenBakker]@nonius hieronder: een diac zit meestal rond 30V en een neonlampje rond 60 a 70 volt. Je verliest dus waarschijnlijk een stukje van het regelbereik.
Het regelbereik was inderdaad een beetje verschoven met het neon-lampje, maar het viel me eigenlijk enorm mee; er viel prima mee te leven. Uiteindelijk wel weer gewoon een nieuwe diac geplaatst; maar op dat moment had ik geen diac, wel een oude spanningszoeker. Kon ik me in elk geval toch voor een momentje MacGyver wanen....]
Fijn dat jullie zo lekker mee denken in deze. Ik ga er mee aan de slag. Nogmaals dank jullie wel en alvast een mooi weekend.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?