Ik heb een thermische zekering van een kachelweerstand die stuk is.
Nu had ik een nieuwe besteld, complete weerstand met zekering, maar deze past fysiek niet. Ik kan nu wel duidelijk zien welke thermische zekering gebruikt is:

Deze zou thermisch moeten uitschakelen bij 216°C, is dit niet erg hoog?
Het geheel zit op een plastic behuizing, dit zou nooit overleven bij >200°C. Of is dit ook een soort van normale zekering die bij een hoge stroom zelf opwarmt?

Ik ben nu van plan om de alleen de thermische zekering te vervangen voor een nieuwe. Alleen lijk me die 216°C wel erg hoog, kan iemand dit verklaren.
Met die temperatuur is vast solderen ook geen optie.

Ik denk dat de thermische zkering véél eerder warm wordyt dan de omgeving door de directe verbinding met de kachelweerdtand.
Vergeet niet dat de aanvoerdraden ook warmte geleiden naar de themrozekering.

Ik zou de reden van defect gaan eerst uitzoeken.
Die weerstand is niet zonder reden zo heet geworden.
Een slecht lopende of vast geslagen ventilator is vaak de reden, dan is de luchtstroom in het kachelhuis in het dashboard niet goed meer.
Die weerstand krijgt daar ook koeling door.

Ja klopt ventilator was niet goed meer, die heb ik al vervangen.

Audi?

Je kan die defecte er uit knippen zodat de pootjes blijven zitten en dan met koperen knelbusjes de nieuwe er op zetten, die zijn te koop voor dit doel.

Deze bij voorbeeld , zijn vast wel met kleine hoeveelheden te koop.
https://www.rdae.nl/25757123009-splicing-terminals.html

[Bericht gewijzigd door revado op (28%)]

Mag het een onsje meer zijn? ;) 20.000 stuks....

Denk dat ik zelf maar gewoon een dun stukje messingpijp uit de rommelbak pak, eventjes uitgloei met de soldeerbrander en twee busjes afzaag (beter: 3 of 4, dan is er wat reserve als het krimpen de eerste keer niet verloopt zoals gewenst). In noodgeval een messing balpenvulling (die helaas niet meer zo courant zijn tegenwoordig) gebruiken.

Dunne messingpijp is evt. ook bij modelbouwzaken te verkrijgen, voor degenen die niet behept (belast?) zijn met het 'packrat'-gen.

Haha, dat is wel een goede hoeveelheid inderdaad. Hij verkoopt ook stukken van 100 stuks van deze reels: https://www.rdae.nl/splicing-terminal-3009l-075mm2-100st.html

Zelf knip nog weleens de krimpkant van (in mijn geval) faston krimpterminals af. Kijk alleen even of je de tang er überhaupt tussen krijgt op de plek dat je bezig wil, want dat is verre van gegarandeerd. Dunne messing buizen vindt je inderdaad bij hobbywinkels en winkels voor kunstbenodigdheden. Ik zag ze bij Van Beek in Amsterdam laatst nog liggen in een groot bereik aan maten (vanaf 0,3mm buitendiameter :o)

Die knelbusjes/adereindhulzen werken (afhankelijk van type busje en type tang) niet altijd goed op massief draad.
Krimpt wel vast, maar is er zonder veel moeite weer uit te trekken.

Soepel draad gaat wel altijd goed...

Ik had er ook bij gezegd: voorbeeld, TS hoeft inderdaad geen groothandel te beginnen ;)

Aan fastons ( de messing versie nemen) zit de zelfde constructie, die "rolt' zich in de soepele kern met de juiste tang.
Die kan je ook afknippen.
Iedere automaterialenzaak heeft die ( jaja, ook per stuk O-) ).

Nogmaals: deze verkoper verkoopt ook segmenten van 100 stuks van deze exacte reels:

Op zondag 23 maart 2025 15:17:49 schreef Arco:
Die knelbusjes/adereindhulzen werken (afhankelijk van type busje en type tang) niet altijd goed op massief draad.
Krimpt wel vast, maar is er zonder veel moeite weer uit te trekken.

Soepel draad gaat wel altijd goed...

met een klein kroonsteen kan dan een betere oplossing zijn
https://cdn.webshopapp.com/shops/230642/files/316673266/image.jpg

Een schroefverbinding die blootstaat aan grote temperatuurwisselingen en trillingen?
Da's vragen om een defect...

Krimpen of puntlassen, anders houd je ellende.
Maar een temperatuurzekering van deze temperatuur laat zich volgens mij met enig beleid en goede warmte-afvoer ook gewoon solderen zonder stuk te gaan...

Dit lijkt mij beter:Ali Express, 50 stuks € 1,16

Dan wel de juiste(maat) tang nog, die moet je ook maar net hebben. :)

Op zondag 23 maart 2025 12:31:04 schreef revado:
Audi?

Is dit een auto-kachel weerstand? Ik heb er nog ergens ééntje liggen van de Volvo van de buren die ik eens wilde openen om te kijken wat er nu in zit...

(Gezien de symptomen (altijd full power fan aan, ook zonder sleutel in het contact...) op internet gevonden dat waarschijnlijk de kachelweerstand stuk zou zijn, aangeboden deze te vervangen maar ze wilden eerst langs de Volvo garage. Wel even de stekker uit de kachelweerstand getrokken zodat de fan in ieder geval niet de accu leeg trok. 100 euro later hadden ze nog steeds geen definitieve diagnose en mocht ik mijn gang gaan. 52,50 euro later (en een paar uur gekloot inclusief wegsnijden van wat dempingsmateriaal naast gaspedaal) was het gefikst.
Ding kost bij Volvo geloof ik 400€ excl. montage)

Verbazende lompheid, ik heb ooit een regelaar van renault gefixed. Daar zat een dikke mosfet in die de fan met PWM aanstuurde.

Ik heb bij Citroen twee keer een kapotte interieurfan gehad: een keer de ingebouwde varistor en een keer koolborstels versleten...

In beide gevallen was de enige oplossing een complete unit kopen van 600 euro... :(
(beide gevallen zelf werkend gemaakt: 600 euro uitgeven voor een defect van nog geen Euro gaat me te ver...)

De monteur had nog nooit versleten koolborstels meegemaakt in een kachelfan. Hij vroeg "gebruikt U 'm veel?"
Hij stond altijd aan. Monteur: "daar zijn ze ook niet voor gemaakt..."

(een fan die niet tegen veel draaien kan...|:( )

Is zo. Wie veel op de hoogste stand werkt zal versleten borstels hebben na 100 a 150K. Deze borstels hebben geen auto-stop functie waardoor het anker beschadigd raakt als de borstel niet verder schuiven kan en staat te vonken. Bij climatronic systemen verwacht ik wel bldc motoren, maar nog niet gezien.

vaak zitten die koolborstels gewoon vast in de houder door oxidatie. wel vaker bij wagens gehad dat de fanmotor niks deed, goede ram op dashboard en hop het werkte weer tijdelijk.

Een lasje maken zou in dit geval ook nog kunnen met het binnenvwerkje van een kroonsteentje, desnoods een half deel. De draadje kunnen gemakkelijk in zo'n busje

Mijn ervaring met krimpen bij hoge temperaturen is niet super moet ik zeggen. Ik zou de draden wel even een slagje in elkaar draaien voor er iets over te krimpen. Ik heb een jaar of zo geleden eens een verwarmingselement in een oven gerepareerd. Eerst een busje er omheen, dat was binnen een week kapot. Daarna gewoon getwist en het zit nog steeds. :-)

Op maandag 24 maart 2025 15:20:24 schreef Sine:
Verbazende lompheid, ik heb ooit een regelaar van renault gefixed. Daar zat een dikke mosfet in die de fan met PWM aanstuurde.

Helaas zat hij in een Renault, want dat is zo een beetje de enige fabrikant die je niet met een MOSFET kan vertrouwen. Die stoppen dit soort functies ook nog wel in van die peperdure unobtainium modules die van die misleidende namen hebben als 'comfort module'. Niet voor de monteur! :-(

Maar zonder gekheid, het verslijten van de borstels van zo een motor is toch niet heel erg alledaags? Ik heb meer dan mijn aandeel aan oude auto's gezien, maar de weerstand was hetgeen dat stuk was, en niet de motor. Eigenlijk vind ik al die borstelmotors in auto's verrassend betrouwbaar.