Ik heb een probleem met mijn Etna CM751zt oven/magnetron.
Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

De oven verwarmd gewoon voor, na een paar minuten springt hij vervolgens vanzelf op stand-by.
Display werkt nog gewoon, maar terug aan zetten lukt niet.
Na een paar minuten kan je hem wel weer aanzetten en springt hij na 1 of 2 minuten weer op stand-by.

Op de control panel heb ik een gaar component gevonden, kan iemand mij bevestigen dat het probleem hierdoor komt?
Is dit nog te repareren of moet er een nieuwe control panel in (zijn niet te koop volgens mij)?

Alvast bedankt voor de reacties!

De foto met de kristal in de lijm is gewoon fabriek af.

Hooguit zou de lijm geleidend geworden kunnen zijn na zoveel jaar.

Als ik voor mijzelf zou spreken dan voorzichting de lijm verwijderen en kijken of het probleem verdwenen is.

De Bisonkit is de oorzaak rond kristal, dat veroorzaakt deze issues. als de kit bruin word gaat deze electrisch geleiden.

Oke, maar het kristal hoort dus zo dik in die lijm te zitten?
Ik ga het voorzichtig proberen te verwijderen, ik zal laten weten of het gelukt is.

De lijm verwijderen heeft niet geholpen.
Maar ben er wel achter gekomen dat het 1 van de deurschakelaars is die niet goed contact maakt.
Waarschijnlijk door het warm worden / uitzetten van de oven verbreekt het contact.
Proberen te stellen en dan moet het weer goed zijn.

Bedankt voor de hulp iig

vervang dan de Micro switches beide..

En let op hoe ze aangesloten zitten! Als het goed is activeren ze op een bepaalde volgorde (bij openen en omgekeerd bij sluiten). 1 verbreekt de voeding naar de magnetron en de andere sluit eea kort (waar dan als het goed is geen spanning meer op staat).

Als het goed is, bij open deur is 1 gesloten en de andere open.

Maar eigenlijk.... SMD: Ik denk dat ie niet goed meer activeerde door de deur. Zeg iets naar achteren geduwd, dus dat het piefje niet ver genoeg ingedrukt werd. Dan is het gewoon een mechanische fix zonder de switches te vervangen.

[Bericht gewijzigd door rew op (27%)]

ook vaak bij deze ovens switches te laat reageren...