Goedenavond iedereen,
in verband met meer stroomverbruik in huis wil ik de meterkast gaan vervangen of ombouwen naar 3 fasen. We hebben nu 1x35 Ampere en ik wil het verzwaren naar 3x25 Ampere. En we hebben 1 fase zonnepanelen met maximaal 16 Ampere leveren. Nu zit ik met het feit dat theoretisch in 1 fase 41 Ampere kan lopen. Kans is erg klein, maar toch.
Ik ben electricien van school uit, maar voor dit projekt zou ik graag jullie mening willen ontvangen.
De nieuwe meterkast zou naar mijn mening als volgt moeten zijn. De 63 Ampere aardlekschakelaar is dan voor de fase met de pv installatie.
De bestaande groepenkast kan ik ook aanpassen/ uitbreiden.
Nummer 1 en 2 is een aardlekschakelaar 40A/0.03 (tbv beveiliging zekeringen)
Nummer 3 is een 3 Fase hoofdschakelaar 40A
Nummer 4 is een aardlekautomaat 16A/0.03 tbv de pv installatie
Nummer 5 is een aardlekschakelaar 63A voor de extra automaten in combinatie met de pv installatie of zou ik hiervoor beter een aardlekautomaat B40/0.03 kunnen pakken? Dan kan ik alle bedrading op 6 mm2 houden.
Nummer 6 zijn 4 extra installatieautomaten B16A
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nou, ik zou die kast van een 45-50 jaar oud niet meer gaan opkalefateren, maar gewoon voor nieuw gaan. je kunt 1 aardlek 63A maken idd mnaar dan dient de bedrading van aardlek naar automaten ook 10mm2 te zijn. goedkoper is om een 40A remautomaat 1 of 2 polig voor de 40A aardlek toe te passen, voldoet ook en je mag gewoon 6mm2 gebruiken. de 300mA aardlek vind ik wat raar, distributie groepen ofzo? in NL zijn eindgroepen 30mA beveiligd..
edit: 25 + 16 is 41A. dat is steeds meer een issue bij keuringen en dat gaat ook komen bij woningen. beter meteen oplossen dus..
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
@Testman: Dank je wel voor je bericht. Ik ben het met je eens dat het beter is om de groepenkast compleet te vervangen. Mede ook voor de toekomst qua extra apparaten etc.
In onderstaande afbeelding heb ik een extra installatieautomaat geplaatst van B40A 2 polig. Of is een "remautomaat" een ander soort automaat?
De aardlekautomaat van 300mA voor de zonnepanelen vond ik ook vreemd. Deze automaat wordt door de groepenkast configurator van Elektramat toegepast.
Op woensdag 26 maart 2025 19:23:03 schreef Brightnoise:
41? 25-16=9Of maken je panelen zonlicht?
De totale stroom van 41 Ampere in een fase is mogelijk.
Het is vrij onwaarschijnlijk dat het gebeurd, maar toch zit er wel een kern van waarheid in naar mijn mening. Op zich niet verkeerd om een nieuw te ontwerpen groepenkast goed te beveiligen.
Op woensdag 26 maart 2025 19:46:06 schreef Peter9680:
De aardlekautomaat van 300mA voor de zonnepanelen vond ik ook vreemd. Deze automaat wordt door de groepenkast configurator van Elektramat toegepast.
[bijlage]
Mijn vorige zonnepaneelomvormer wou een 100mA aardlek volgens de documentatie.
Die was een beetje ongebruikelijk, dus dat werd een 300mA.
Mag volgens mij zolang er geen WCD's achter hangen, maar enkel vaste apparatuur.
testman
Op woensdag 26 maart 2025 19:50:55 schreef blurp:
[...]Mijn vorige zonnepaneelomvormer wou een 100mA aardlek volgens de documentatie.
Die was een beetje ongebruikelijk, dus dat werd een 300mA.Mag volgens mij zolang er geen WCD's achter hangen, maar enkel vaste apparatuur.
idd in de specs van de omvormer kijken, als een 30mA voldoet dan beter die nemen. had pas nog een kast waar china spul inzat en de eigenaar wilde er A spul in hebben. er zat een 100mA alamatje in voor de PV, maar de omvormers waren voor 30mA geschikt. dat moest ook een B20 worden, de B16 stond te tikken omdat er al 18A liep.
Op woensdag 26 maart 2025 20:40:17 schreef testman:
[...]idd in de specs van de omvormer kijken, als een 30mA voldoet dan beter die nemen. had pas nog een kast waar china spul inzat en de eigenaar wilde er A spul in hebben. er zat een 100mA alamatje in voor de PV, maar de omvormers waren voor 30mA geschikt. dat moest ook een B20 worden, de B16 stond te tikken omdat er al 18A liep.
Wij hebben de zonnepanelen al een tijdje en destijds heeft de installateur een 16A/ 0.03 aardlekautomaat geplaatst. Ik zal in de specificaties duiken, maar ik denk dat de huidige automaat wel klopt. Had jij nog naar de laatste foto van de groepenkast gekeken? Daar heb ik een B40A 2 polige installatie automaat geplaatst voor de aardlekschakelaar. Is dat correct zo?
Op woensdag 26 maart 2025 19:50:44 schreef Peter9680:
[...]De totale stroom van 41 Ampere in een fase is mogelijk.
Het is vrij onwaarschijnlijk dat het gebeurd, maar toch zit er wel een kern van waarheid in naar mijn mening. Op zich niet verkeerd om een nieuw te ontwerpen groepenkast goed te beveiligen.
Hoe dan? De zonnepanelen leveren nul tot 16 ampere en de andere verbruikers trekken in de andere richting nul tot 25 ampere. Daar komt toch nooit dat maximum van 41 ampere uit?
testman
Op woensdag 26 maart 2025 21:00:38 schreef Peter9680:
[...]Wij hebben de zonnepanelen al een tijdje en destijds heeft de installateur een 16A/ 0.03 aardlekautomaat geplaatst. Ik zal in de specificaties duiken, maar ik denk dat de huidige automaat wel klopt. Had jij nog naar de laatste foto van de groepenkast gekeken? Daar heb ik een B40A 2 polige installatie automaat geplaatst voor de aardlekschakelaar. Is dat correct zo?
dat is goed ja die 40A automaat. je zou de alamat die je al hebt voor de PV kunnen hergebruiken, is het juiste merk al.
nu heb je zo te zien de keuken en badkamer achter een 500mA aardlek zitten, dat is al 40 jaar niet juist..
Op woensdag 26 maart 2025 21:06:27 schreef testman:
[...]dat is goed ja die 40A automaat. je zou de alamat die je al hebt voor de PV kunnen hergebruiken, is het juiste merk al.
nu heb je zo te zien de keuken en badkamer achter een 500mA aardlek zitten, dat is al 40 jaar niet juist..
De 500 mA aardlek heb je goed gezien ja. Waarom deze ooit geplaatst is weet ik helaas niet. We wonen nog niet zo lang in deze woning en dit was een van de redenen om de groepenkast aan te gaan pakken.
Op woensdag 26 maart 2025 21:02:32 schreef Brightnoise:
[...]Hoe dan? De zonnepanelen leveren nul tot 16 ampere en de andere verbruikers trekken in de andere richting nul tot 25 ampere. Daar komt toch nooit dat maximum van 41 ampere uit?
Toch wel.
PV plus het net wat via de hoofdzekering 25 A kan leveren?
25+ 16 is correct.
Als je een paar dikke apparaten aanzet KAN die 41 ampere er gaan lopen.
Vanaf de hoofdschakelaar een splitsing: een normale groep EN een aansluiting voor de zonnepanelen. Iedere aansluiting heeft een eigen zekering.
In mijn meterkast; NL.
mvdk
Golden Member
Als je maar één (1) normale groep hebt, is het OK. Maar heb je een rijtje automaten naast elkaar, dan kán je in dat rijtje bij elkaar die 25A uit het net trekken, plus de maximale stroom uit je omvormer. Dat kan langdurig meer dan 40Ampere zijn, jazeker.
Ik zou er ook niet van wakker liggen, voor het gaat stinken moet het wel heel lang overbelast raken. Moet nog altijd denken aan die installatie in ons werkplaatsje aan de Nieuwelaan destijds, daar zaten een stuk of wat buiskachels op de stopcontacten. Hogere waardes patronen ingedraaid, de leidingen hingen door van de hitte. Het gebouwtje staat er nog steeds.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 26 maart 2025 21:02:32 schreef Brightnoise:
Hoe dan? De zonnepanelen leveren nul tot 16 ampere en de andere verbruikers trekken in de andere richting nul tot 25 ampere. Daar komt toch nooit dat maximum van 41 ampere uit?
Waar het om gaat is dat de "40A aardlek" op een installatie mag die met "max 40A" is afgezekerd.
Dus op de fase waar de zonnepanelen zitten kan het net volgens de zekering van Stedin max 25A leveren, de zonnepanelen nog eens 16A samen 41A. te veel!
Niet alleen de aardlek maar ook andere dingen als automaten hebben een "max upstream zekering" waar ze op mogen.
Dus de dingen in jou stoppenkast thuis, die mogen niet zomaar op een 125A industriele aansluiting!
testman
Op donderdag 27 maart 2025 14:12:09 schreef rew:
[...]Waar het om gaat is dat de "40A aardlek" op een installatie mag die met "max 40A" is afgezekerd.
Dus op de fase waar de zonnepanelen zitten kan het net volgens de zekering van Stedin max 25A leveren, de zonnepanelen nog eens 16A samen 41A. te veel!
Niet alleen de aardlek maar ook andere dingen als automaten hebben een "max upstream zekering" waar ze op mogen.
Dus de dingen in jou stoppenkast thuis, die mogen niet zomaar op een 125A industriele aansluiting!
doorgaans is de maximale voorbeveiliging voor automaten tussen de 160-200A. dat zijn dan de 6kA of 10kA versies. heb dat weleens aangepast in verdelers waar de voorbeveiliging eruit knalde zo nu en dan. de 16mm2 kastdraad eruit en 25mm2 erin, dan kon er 100A in. maar nu is het vaak zat op het randje, en kun je de kabel naar de OVK gaan verzwaren en de kast zelf kan het ook niet meer aan. dat is afkeur als de kast een sticker voor max 63A heeft en er komt 100A voeding op binnen.
testman
hmm, draden langs het meterbord getrokken en schroef dus uit het bord gedraaid vind netbeheerder niet zo mooi, zou dat beetje netjes maken voor ze langskomen. dit mag een inkopper zijn, maar is de aardrail wel doorverbonden tussen de 2 kasten? word weleens vergeten. en sprekend over aarding, waar komt je eigen aarding op de kast aan? alleen die van netbeheerder is krap aan. normaal zit er een 6mm2 aan een aardrail welke weer aan gasleiding en waterleiding zit.
Bij die "hoofdschakelaar" in het witte kastje staat PV ?
Bij hoofdschakelaar een blindplaatje.
Er zit toch een hoofdschakelaar in de nieuwe kast waarom dan gebroddel met losse draden naast de kast naar een apart kastje?
Dat is echt afkeur...
Kasten zien er netjes uit en merkspul, dat is goed.
En een beetje offtopic, maar ben ik benieuwd naar, waarom is die foto met ai gegeneeerd? Dat staat er op onderaan.
/ ontopic/
@revado,
Er is wat weggegumd boven het witte kastje.
Ik snap niet helemaal waarom dat witte kastje er uberhaupt moet zijn? Sluit de draden direct op de nieuwe hoofdschak aan? Met een brugje naar de naburige fases.
Persoonlijk had ik die linker kast ook van hetzelfde formaat genomen als de rechter, dat zijn de kosten niet, en je hebt ruimte voor toekomstige uitbreiding (warmtepomp, elektrisch laden ... )
[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]
testman
Op zaterdag 5 april 2025 21:49:26 schreef Sine:
@revado,
Er is wat weggegumd boven het witte kastje.I)
wachtwoord van het wifi lijkt het. idd had ik ook 2x een 330x220 kast genomen. nu is het nog niet heel ruim.
Duur kastje geworden: Eaton spul is in NL niet goedkoop.
Ik haal het spul in Duitsland, scheelt veel
Abb is ook prima en stuk goedkoper meestal.
Maar net kastje en die tijdelijke oplossing snapt de monteur meestal wel.
Let even goed op; je lijkt smelt patronen te hebben als hoofdzekering.
Bij mij waren ze bij de 2 extra fasen de pas moeten vergeten, waardoor ik dus fase uitval had op een bepaald moment...
Op zaterdag 5 april 2025 22:00:52 schreef testman:
[...]wachtwoord van het wifi lijkt het. idd had ik ook 2x een 330x220 kast genomen. nu is het nog niet heel ruim.
Was inderdaad inloggegevens van het wifi. Leek me niet zo handig om openbaar te maken. Haha.
2x 330x220 was ook zeker een optie. Ik vond 220x220 en 330x220 eigenlijk al prima.
testman
Op zaterdag 5 april 2025 22:18:21 schreef High met Henk:
Duur kastje geworden: Eaton spul is in NL niet goedkoop.
Ik haal het spul in Duitsland, scheelt veelAbb is ook prima en stuk goedkoper meestal.
Maar net kastje en die tijdelijke oplossing snapt de monteur meestal wel.
Let even goed op; je lijkt smelt patronen te hebben als hoofdzekering.
Bij mij waren ze bij de 2 extra fasen de pas moeten vergeten, waardoor ik dus fase uitval had op een bepaald moment...
had er tijdje terug nog zoeen, meter zei alles fases aanwezig. maar toch miste L1. dan denk je, zal de draad wel weer langs de klem gezet zijn bij de meterwissel. maar nee, draad was ineens doorgebroken op een kleine beschadiging na een jaar of 45..
Op zaterdag 5 april 2025 21:27:35 schreef revado:
Bij die "hoofdschakelaar" in het witte kastje staat PV ?
Bij hoofdschakelaar een blindplaatje.
Er zit toch een hoofdschakelaar in de nieuwe kast waarom dan gebroddel met losse draden naast de kast naar een apart kastje?
Dat is echt afkeur...Kasten zien er netjes uit en merkspul, dat is goed.
En een beetje offtopic, maar ben ik benieuwd naar, waarom is die foto met ai gegeneeerd? Dat staat er op onderaan.
/ ontopic/
De tekst met pv klopt niet. Is van de oude situatie. Had ik al aangepast, echter nadat ik de foto had genomen. Zodra de meterkast aangesloten wordt op 3 fase gaat het witte kastje helemaal verwijderd worden. Door deze 2 polige hoofdschakelaar even te laten zitten, hoefde ik niet de onder spanning staande draden vanuit de hoofdzekering om te zetten naar de nieuwe 4 polige schakelaar.