Ja het is geen typfout, die oven geeft slecht geluid... Ik leg even uit.
Het is de oven die in m'n eigen keuken staat.
Als je dat ding inschakelt klinkt er een melodie door een echte luidspreker. Einde programma en wat weet ik doet hij ook via die weg.
Toen dat toestel nog net geen twee jaar was klonk er plots van de ene op de andere dag een vervormde stille melodie bij in/uitschakelen. Einde programma signaal was nauwelijks hoorbaar. Een luidspreker met een verbrand spoel klinkt net zo.
Dat was ook mijn eerste idee, maar blijkbaar zat de fout in de voorste print waar ook het display op zit. Luidspreker is daarop aangesloten, dus eindversterker zit wellicht ook op die module.
Garantie, niet nadenken, dus nieuwe print ingestopt en klaar. En helaas de oude print terug naar Miele moeten zenden.
De oven is inmiddels 6-7 jaar oud en vorige week uit het niets opnieuw datzelfde probleem.
In die 7000 serie heb ik datzelfde probleem nog al gehoord bij klanten, maar weinig mensen klagen erover.(ook veel mensen zetten die betere ovens van Miele maar in de keuken voor de show, maar hier wordt dat ding nogal intensief gebruikt)
Printje kost 350€+.
Uiteindelijk kan dat volgens mij niet meer zijn dan een fout in die eindtrap van de luidspreker.
Heeft iemand toevallig ervaring wat hier precies mis loopt?
Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat schema's oid onbestaande zijn van die printen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
In je uitleg schijn je te bedoelen dat de print waar de buzzer op zit en de display 2 verschillende printen zijn? Maar het gaat toch over deze? 11192380
Enfin.
De buzzer is een piëzo en gaat regelmatig stuk. De sturing ervan is baantjes volgen vrees ik. Er staan smd transistortjes naast.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 30 maart 2025 18:29:25 schreef EricN:
Enfin.
De buzzer is een piëzo en gaat regelmatig stuk.
TS had het niet over een buzzer. maar over een echte speaker.
Op zondag 30 maart 2025 12:29:17 schreef Beeldbuisje:
Ja het is geen typfout, die oven geeft slecht geluid... Ik leg even uit.Als je dat ding inschakelt klinkt er een melodie door een echte luidspreker.
EricN
Zou kunnen. Dit leek me toch een piëzo.
Edit: Er zit idd ook een luidspreker in. Mijn vorige opmerkingen kunnen dus de prullenmand in. Buiten de printbaan volgen. Die zal wel recht naar de eindtrap gaan. Wellicht D-classe (pwm) .
[Bericht gewijzigd door EricN op (26%)]
Inderdaad... Zal dus iets voor in de zomer worden als de oven minder gebruikt wordt.
Het kon maar eens iets bekends wezen. 
We zoeken het uit.
Does this oven not have a separate speaker? My H6860BPX has a separate speaker for the ON/OFF noise. Like a stereo speaker
10976130
Deze week nog een weekje verlof en ik heb die oven eens uit de kast gehaald. De schakeling van de luidspreker lijkt iets erg eenvoudig. Je komt van de CPU, wat weerstandjes, condensatoren, twee diodes. Allemaal op het eerste zicht goed.
Nu zitten er twee onderdelen in die mij onbekend zijn en waar het www ook niks kan over vinden. Je zou verwachten dat er toch een zekere vorm van versterking aanwezig moet zijn, dus wellicht zijn die twee componentjes daarvoor verantwoordelijk.
Ze luisteren naar het nummer CA3H8.
Ik doe wat foto's bij ook. Wie kan helpen?
De 3 pins stekker gaat naar die luidspreker en de buitenste aansluitingen zijn gebruikt.
KGE
Golden Member
Op vrijdag 8 augustus 2025 16:35:37 schreef Beeldbuisje:
Ze luisteren naar het nummer CA3H8.
Ik doe wat foto's bij ook. Wie kan helpen?De 3 pins stekker gaat naar die luidspreker en de buitenste aansluitingen zijn gebruikt.
Dat zouden push-pull of complementaire (NPN/PNP of N-FET/P-FET) halve H-brugjes/eindtrapjes kunnen zijn, zo te zien hangt de luidspreker er in brug tussenin. Voordeel is dat er twee op zitten dus je kunt ze met elkaar vergelijken (multimeter op diodestand bijvoorbeeld en dan kijken of je verschil kunt ontdekken tussen de beide)
Wanneer de voeding geisoleerd is (of je gebruikt een scheidingstransformator aan de kant van de oven) zou je ook met een oscilloscoop kunnen kijken wat voor signalen er op de beide kanten van de luidspreker staan.
Als het een brug eindtrapje is moet je (evt. zonder de luidspreker) signalen in tegenfase zien op de luidspreker aansluitingen.
Bij gelegenheid de oven nogmaals uitkasten en eens meten. Dank voor de tip.
Heb je toevallig weet van een bestelbaar component dat voldoet aan het ontwerp zoals jij het denkt? In componenten ben ik zelf niet zo sterk...
EricN
Er is hier (onder algemene elektronica) een topic "wat is dit onderdeel". Mss moet je het daar nog een laten vallen? Niet iedereen leest de witgoed sectie.