Probleem, motorstoring doet het goed, verlichting niet. Er is vooralsnog geen nieuwe print leverbaar, er zitten 2x BUL49D ingesoldeerd, deze meten op de print kortsluiting tussen C & E, deze verwijderd dan geen kortsluiting meer op C&E dus ergens op de print een probleem, er zitten 2 componenten genoemd bij opdruk B1&B2, wat dit inhoud weet ik niet maar staan wel op 0 ohm. Wie kan mij helpen dit op te lossen.

Probleem, motorstoring doet het goed, verlichting niet

Ik kan van die zin geen soep maken: "motorstoring doet het goed" ?

Zou in elk geval ook even controleren of er kortsluiting zit in de bruggelijkrichter; meet tussen AC inputs en +; dan moet er duidelijk diodewerking zijn; zelfde tussen AC inputs en - output, weer twee keer een duidelijke diodewerking.

Indien niet, dan dit onderdeel desolderen en opnieuw (los) controleren of er nog steeds sluiting in zit. Zo ja, vervangen; zo nee, dan is er elders een probleem.

De voltage-rating van de gelijkrichtbrug lijkt me in elk geval behoorlijk laag (250Vac maximaal, zie datasheet), terwijl het lichtnet al 253V mag zijn tegenwoordig.

Controleer voor de zekerheid ook eventjes of u op de + en - van de gelijkrichter nul ohm (kortsluiting) meet.

B1 en B2 zijn ferrietkralen: een draadje met een ferrietkerntje eromheen. Deze moeten inderdaad 0 ohm meten.

[Edit: realiseer me zojuist dat de gelijkrichter mogelijk secundaire (laag)spanning van de trafo gelijkricht; dacht eigenlijk dat, omdat de BUL49 een hoogspanningstransistor is, het hele board direct uit het lichtnet gevoed werd. Beetje dom, achteraf.]

[Bericht gewijzigd door nonius op (12%)]

Sorry voor schrijven van dergelijke fouten, dankzij automatische vertaling/woordenboek , het moet motorsturing zijn.
De trafo onderin de foto lijkt op een 1 op 1 galvanische scheiding, er komt 230 in en 230 uit, de brugcel is oké en er komt 318v uit.
Waar het fout gaat is mij onduidelijk, voor zo ver ik na kan gaan zijn de componenten, die zichtbaar en bereikbaar zijn, gemeten met mijn fluks oké. De laatste trafo moet uiteindelijk 12v creëren, ook als deze eruit gesoldeerd is komt er geen spanning op de ingangspunten.Het relais wat de verlichting schakeld werkt uitstekend en geeft dan ook de spanning op eerst genoemde trafo.

De trafo onderin de foto lijkt op een 1 op 1 galvanische scheiding, er komt 230 in en 230 uit,

Dan lijkt me dat een netfilter te zijn

De laatste trafo moet uiteindelijk 12v creëren...

Die 3741H050 is een trafo voor schakelende voeding... daar komt dus niet zomaar 12V uit
https://tjwantaike.en.made-in-china.com/product/FKdnayOVScUl/China-374…

Volgens manual heeft je kap 2x 10W of 20W halogeenverlichting.
https://support.atag.nl/support/solutions/folders/77000303070
Als er eentje in sluiting ligt (wie weet ) gaat de voeding in protectie...

Dat is wat ik in de soep zie drijven... >:)

Volgens manual heeft je kap 2x 10W of 20W halogeenverlichting.
https://support.atag.nl/support/solutions/folders/77000303070
Als er eentje in sluiting ligt (wie weet ) gaat de voeding in protectie...

Maar als ik de stekkers los leg dan zou er wel 12v op moeten komen te staan, dat is dus niet aanwezig.

Maar als ik de stekkers los leg dan zou er wel 12v op moeten komen te staan, dat is dus niet aanwezig.

Nee, er is (waarschijnlijk) een minimum belasting nodig...

...omdat het geen trafo is maar een schakelende voeding.

Daar heb ik echt wel over nagedacht hoor, truckje mislukt, getest met 12v 15w auto lampje, tot mijn verbazing ging deze ook niet branden.

Ik denk dat ik alles maar omzeil en een aparte trafo aansluit op het relais wat de verlichting doet aangaan.

Dat hele ding zit daar ook maar op voor de softstart en dimming vd lampen. Elemineren is een goede optie.

Wat betreft toch nog enig knutselen:
De lampen worden vanuit de processor aangestuurd via een optocoupler. De voeding hiervan kan ook mank zijn. De mkt, serieweerstandjes, opto,....

Je schrijft dat de c/e in sluiting ligt, is daar al verder naar gekeken? Dat lijkt me niet koosjer.

Je schrijft dat de c/e in sluiting ligt, is daar al verder naar gekeken? Dat lijkt me niet koosjer

Daar kwam ik dus niet uit, vandaar mijn vragen erover.
De mkt's heb ik gemeten, gb. Optocoupler laat signaal door, of het t juiste is weet ik niet, er komt een stuurspanning op de betreffende print, zekeringen ook gb.

Dan lijkt me die sluiting toch het beginpunt. Achter de 2 grijze mkts zitten nog 2 diodes. Meet alles van halfgeleider wat je vind, eens na. Wat geeft nog sluiting?

Ik heb ook een dampkap met dimming en halogenen. Als de lampjes ooit sneuvelen. Branden al 15j. Dan ga ik er leds in zetten. Gezien de sturing daar niet voor geschikt is ga ik er een led driver op aansluiten (achter relais). Geen dimming meer maar dat hebben we toch nog nooit gebruikt. Mss een optie? Omvormen tot led en van een nadeel een voordeel maken.

Uitgangs trafo verwijderd en een LED driver 20W geplaatst, voeding afgetapt van de ingangs trafo op besturings print van de verlichting, uitgang driver aangesloten op de print waar ik de laatste trafo heeft gezeten, en de bedrading gewoon op zijn eigen aansluitingen kon zetten, schakeling werkt uitstekend met 4xLED AC