9 jaar oude AEG draait wel maar centrifugeert alleen onbelast

Vandaag kwam ik tot de ontdekking dat mijn wasmachine niet meer belast centrifugeert en alleen op laag toerental draait, net als tijdens het wassen.
Op de klok blijft ie dan ook bij het terugtellen hangen op 10 minuten.
Maar als ik alle was (8kg) eruit haal en laat dan hetzelfde programma draaien (pompen en centrifugeren op 1600 toeren) dan doorloopt de wasmachine wel alle stappen netjes en blijft niet hangen op 10 minuten, na 15 minuten piept ie en is het programma klaar en schakelt de machine uit.
Tijdens het pompen moet normaal het toerental langzaam oplopen.

Maar belast draait ie alleen op heel laag toerental.

Onbelast begint ie kort na het eerste pompen al meteen langzaam op toeren te komen om als laatste naar 1600 toeren op te schakelen.
In een eerder topic las ik iets over een condensator die de motor moet voorzien van dat extra zetje om op toeren te komen voor te centrifugeren.
Het gaat om een AEG van nu 9 jaar oud en op de motor zit 10 jaar garantie.

Wie kan me helpen?

Klinkt als onbalanscontrole die reageert. Mogelijkheden in volgorde van statistische kans:
1. De was die er in zit is niet in balans te krijgen. Neem iets met een andere belading. Bv lading handdoeken.
2. De pomp pompt te traag. Laat eens centrifugeren met de filter er uit. Veel succes met de zondvloed maar alles voor de wetenschap ;-)
3. Trommel staat scheef. Draait deze kaduuk tijdens het draaien?
4. De schokdempers zijn versleten. Normaal maakt dit weinig uit maar de combinatie met je moeilijk te zwieren belading heeft mss een effect.

Het blijven hangen op 10min is een typisch verschijnsel als de machine de was niet in evenwicht krijgt. Badmatten en ander onbalans veroorzakend ongein zijn notoire roet in het eten gooiers.

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]

Djw voor je reactie @EricN, er zat alleen een synthetisch vest in en de filter hadden we er al uitgehaald.

Wat mij opviel is dat de machine met het vest in de trommel (en geen noemenswaardige hoeveelheid water) eerst water wegpompt en alleen op het allerlaagste toerental blijft draaien, maar vervolgens niet aanstalten maakt om te gaan centrifugeren bijvoorbeeld door toerental te verhogen.

Dat was voor mij reden om aan te nemen dat mogelijk de start condensator, hulp bij het starten met centrifugeren, defect is.

Want leeg hoor ook het pompen, een minuut later maakt ie dan aanstalten om vanuit het laagste toerental te gaan centrifugeren en hoor je ook het toerental langzaam oplopen.
Vlak voor einde programma gaat ie dan nog even naar 1600 toeren, om vervolgens terug in het laagste toerental enkele minuten te blijven draaien waarna ingesteld programma met een piep wordt afgesloten.

Op donderdag 3 april 2025 09:19:09 schreef good2know:
Djw voor je reactie @EricN, er zat alleen een synthetisch vest in en de filter hadden we er al uitgehaald.
.

Onbalans dus. 1 vest krijg je nooit aan de zwier.

Ik snap iets niet. In de openingspost gaat het om 8 kg wasgoed, en later zeg je dat het maar één vest is.

Een natte vest weegt gauw het equivalent van een kleuter.

Op donderdag 3 april 2025 14:38:07 schreef EricN:

Als je het zand erin laat zeker :-)

Ik heb de voorloper de 4710 bovenlader.Probleemloos gewerkt.
Stond in de bijkeuken.Om het verhaal kort te houden , op een dag deed ie het niet meer.

Bleek een poot van de metalen weerstand te zijn doorgeroest.Geen probleem natuurlijk , gewoon doorsolderen.

Het werkte daarna gewoon.Mijn fout om toch nog meer te gaan controleren , want het was nu toch open.En toen ging het mis.
Een draad verkeerd doorverbonden.Tsja ,...

Sluiting en stuur IC doormidden gebroken.

Een paar 2e handse van dit model gekocht.Ja , ik heb nu wat reserve onderdelen.

Een 2e handse zag er nog netjes uit en zou ook gewoon werken , volgens de verkoper.Hij had ook nooit problemen gehad.

Thuis toch maar eerst proberen en controleren.Koolborstels schoon en check.
Zonder water en wasgoed , gekleurde was gekozen.
Trommel draait prima links en rechtsom.

Machine uitgezet.Op de centrifuge stand.Weer aangezet en de trommel beweegt heel even , maar draait niet.Nog een paar keer geprobeerd.

Zelfde resultaat.Op gekleurde was wel links en rechtsom.Centrifugeren ho .

Ik heb het opgelost door de triac te vervangen.Wel een iets zwaarder type in gezet.Het apparaat werkt nu alweer zo`n 9 jaar.

Op donderdag 3 april 2025 14:18:04 schreef KlaasZ:
Ik snap iets niet. In de openingspost gaat het om 8 kg wasgoed, en later zeg je dat het maar één vest is.

Ik snap de verwarring, maar ik heb er vervolgens alles uit gehaald en eerst onbelast laten draaien om te zien wat er dan gebeurt.
Daarna heb ik het vest erin gedaan om te zien wat er dan gebeurt.

Op donderdag 3 april 2025 14:38:07 schreef EricN:

Sorry, dat ben ik niet met je eens ... het is een synthetisch vest wat nat nog geen 5kg weegt, een kleuter weegt echt wel iets meer dan 5kg.
De machine rammelt niet, staat ook niet te stampen, maar blijft toch uitsluitend op het laagste toerental draaien.

Op zondag 6 april 2025 23:09:32 schreef Rilink:
Ik heb de voorloper de 4710 bovenlader.Probleemloos gewerkt.
Stond in de bijkeuken.Om het verhaal kort te houden , op een dag deed ie het niet meer.

Bleek een poot van de metalen weerstand te zijn doorgeroest.Geen probleem natuurlijk , gewoon doorsolderen.

Het werkte daarna gewoon.Mijn fout om toch nog meer te gaan controleren , want het was nu toch open.En toen ging het mis.
Een draad verkeerd doorverbonden.Tsja ,...

Sluiting en stuur IC doormidden gebroken.

Een paar 2e handse van dit model gekocht.Ja , ik heb nu wat reserve onderdelen.

Een 2e handse zag er nog netjes uit en zou ook gewoon werken , volgens de verkoper.Hij had ook nooit problemen gehad.

Thuis toch maar eerst proberen en controleren.Koolborstels schoon en check.
Zonder water en wasgoed , gekleurde was gekozen.
Trommel draait prima links en rechtsom.

Machine uitgezet.Op de centrifuge stand.Weer aangezet en de trommel beweegt heel even , maar draait niet.Nog een paar keer geprobeerd.

Zelfde resultaat.Op gekleurde was wel links en rechtsom.Centrifugeren ho .

Ik heb het opgelost door de triac te vervangen.Wel een iets zwaarder type in gezet.Het apparaat werkt nu alweer zo`n 9 jaar.

Goed bezig :)

In ieder geval is er 10 jaar garantie op de motor. Het gaat om een AEG L76695NFL met 9kg trommelinhoud en een inverter moter met een maximum van 1600 toeren.
Kan me nog herinneren dat net binnen de 2 jaar garantie de print stuk ging maar toen deed de machine niets meer.
Die print werd vervangen en zo hebben we toch nog ruim 9 jaar plezier gehad van die machine.
Maar ik vraag me nog steeds af of er een condensator in zit die de inverter moter dat extra zetje moet geven om naar een hoger toerental te komen.
Want ik kan nergens iets over een triac vinden bij deze machine.

Als ik het zo eens lees, de beveiliging spreekt (onterecht ?) aan.

Een aanloopcondensator is niet van toepassing en zal je ook niet vinden in een niet zo oude wasmachine.
En daar bij, die dient alleen om de motor op gang te brengen.

Wel fijn zo'n beveiliging (alsie goed werkt) ik weet van een geval waar bij de zware wasmachine tegen de badkamerdeur aan"gedanst" was, deur ging naar binnen open, succes er mee.

Als!! Als, de machine zou vertrekken met centrifugeren met 1 natte vest dan zou alles stuk slaan. De machine voelt dat de was niet in balans ligt en start de centrifuge sequentie dus NIET.

Op donderdag 3 april 2025 09:19:09 schreef good2know:

Wat mij opviel is dat de machine met het vest in de trommel (en geen noemenswaardige hoeveelheid water) eerst water wegpompt en alleen op het allerlaagste toerental blijft draaien, maar vervolgens niet aanstalten maakt om te gaan centrifugeren bijvoorbeeld door toerental te verhogen.

Dat was voor mij reden om aan te nemen dat mogelijk de start condensator, hulp bij het starten met centrifugeren, defect is.

Helaas zijn jouw aannames helemaal onjuist.

Want een heel nat vest heeft maar heel weinig omwentelingen nodig om het water te verliezen. En zal de machine zonder te schudden het grootste deel van zijn vocht bij lage toeren gewoon kwijt raken. Pas als de machine het grootste deel van zijn vocht al kwijt is en de machine daardoor veel meer in balans is wordt er voorzichtig een stap verhoogd. Pas voor de laatste druppels is het hoge toerental nodig en slijt de machine dus niet overmatig, want de lagers vinden een onbalans echt niet plezierig. Het grootste gewicht lekt er zelfs wel uit zonder omwenteling. Mijn Noorse truien leg ik gewoon op een rekwerk boven het bad en draait helemaal niet. En ook deze worden echt droog het duurt echter iets langer, maar niet in verhouding van het weggepompte vocht.
Trouwens bij een invertor motor wordt frekwentie van de invertor verhoogd en zal er geen condensator aan te pas komen, net zoals deze bij een ouderwetse aandrijving ook mankeert, want dan wordt alleen de stroom door de seriemotor geregeld door een triac af te knijpen.

Ja mijn machine doet het zo, ze gaat eerst op een heel laag toerental de was zwieren en heel erg kort. De pomp voert water weg en de trommel draait heen en weer de hele tijd in korte stappen.

Daarna weer op laag toerental en dan plots ietsje meer snelheid. Dan weer stoppen en heen en weer draaien.

Na een aantal keren gaat ze dan op het laatste elke keer met wat meer toeren zwieren met een bepaalde wachttijd elke keer. Helemaal op het laatste gaat ze dan in korte stapjes heel snel omhoog tot volle snelheid.

Is ook een 8KG AEG maar een later model. Is nu al meer dan 15 jaar oud en doet het nog altijd! Net gezien, ons model is een L79850

Controleer kabelboompje van motor naar inverter, deze geven geregeld een breuk en krijg je zulke reacties ook. Ook een lichte breuk en stroomopname is onregelmatig levert deze resultaten op. Inverter heeft GEEN garantie en die gaan vaker stuk door kabelboompje. Motor dom ding met koperen wikkelingen gaan NOOIT stuk en hebben garantie... 8)7

Het staat er ook duidelijk zo op, Tien jaar OP de motor, dus dat weet je al voor je ze koopt. :)

Er zit in mijn machine een nieuwe pomp en nieuwe rubber manchetten, verder heb ik een keer een LNK chippie vervangen, met een koelprofieltje erop die gaat nu niet meer stuk.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (48%)]

@good2know ,

En heb je het gevonden ?
Op de site Ersatzteilshop.de vind je onderdelen voor jouw machine.
Er schijnen 2 verschillende model nummers te zijn.Voor het type L76695NFL.

Bijgaand de link naar de inverter stuur print.Voorzijde en behuizing.
Het is mogelijk dat de behuizing op de motor is geschroefd.

Zelf zou ik eerst het zwarte blokje op de stuurprint vervangen en kijken wat er gebeurt.
Je kan later alsnog 172 Euro neertellen voor een nieuwe stuurprint.

De grote elco los solderen en kijken welk onderdeel nummer op het zwarte blokje staat.Kijk uit met electrische schok.

Ontlaad eerst de condensator.

https://www.ersatzteilshop.de/inverter-steuerelektronik-satz-140002039…

behuizing : https://www.ersatzteilshop.de/inverter-steuerelektronik-satz-140002039…

Succes

De links komen op dezelfde foto van de stuurprint.Even doorbladeren om de behuizing te zien.

Het zwarte blokje zit op de aluminium koelplaat.

Onderdeel nummer op zwarte blokje?? lekker duidelijk.. Vermogensprint en voeding zijn te scheiden in de motor module. Bedoel je de inverter zwarte blokje, voedings IC zwarte blokje, processor zwarte blokje?? Als je de Inverter chip bedoelt zit type aan onderzijde, dus eerst IC verwijderen!! En dat is een opgave op zich zonder DE soldeerpomp..

De machine zit vol met zwarte blokjes... :+

Inderdaad wel een warrige uitleg op die manier, duidelijk voor anderen zo.

Op maandag 7 april 2025 17:10:04 schreef Lampje45:
[...]
Trouwens bij een invertor motor wordt frekwentie van de invertor verhoogd en zal er geen condensator aan te pas komen, net zoals deze bij een ouderwetse aandrijving ook mankeert, want dan wordt alleen de stroom door de seriemotor geregeld door een triac af te knijpen.

Zeg je daarmee dat de triac dan defect zou kunnen zijn?
Ik heb zo'n ding eens bekeken (Conrad website) en verwacht een dergelijk onderdeel dan op een printplaat.

Op maandag 7 april 2025 19:03:14 schreef smd:
Controleer kabelboompje van motor naar inverter, deze geven geregeld een breuk en krijg je zulke reacties ook. Ook een lichte breuk en stroomopname is onregelmatig levert deze resultaten op. Inverter heeft GEEN garantie en die gaan vaker stuk door kabelboompje. Motor dom ding met koperen wikkelingen gaan NOOIT stuk en hebben garantie... 8)7

Klopt ....
Op de motor zit 10 jaar garantie
Had de stekker eruit gehaald en daarna print eruit gehaald ... was verder niets aan te zien.
Vaak zie je aan contactpunten aanslag (boogstromen), maar niets gevonden.
Ook geen (zichtbaar) opgeblazen onderdelen gevonden :(
De kabelschoenen van verschillende in het zicht zijnde onderdelen los gehad en teruggeplaatst.
Daarna nog steeds dezelfde problematiek.
In de reacties zag ik eerder al een 'triac' voorbij komen en hier nu 'inverter'.
Zijn dat zaken die je zelf kunt vervangen of moet je dat laten doen met flinke bijkomende kosten?
Anders doe ik de machine weg en komt er een nieuwe.