twijfelen of het lampje wel uitgaat kan je een aardige cent kosten 
Gaat het lampje uit?
Simpele test: foto maken met smartphone in de koelkast, met zelfontspanner ingeschakeld op 5 of 10 sec.
Op maandag 14 april 2025 14:43:27 schreef mel:
Hoe weten we of het lampje ook echt uitgaat..
Mijn koelkast heeft een Shabbath stand. Die zorgt er voor dat in het weekend , als je die activeert het lampje niet aan gaat, dan heb je die twijfel niet 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij koelkasten met een "winterstand" toch heel vaak wel, dan verwarmt het lampje terwijl het op halve kracht brandt (diode) de thermostaat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Door het kleine temperatuurverschil tussen koelgedeelte en buitenomgeving in de winter, slaat de compressor te weinig aan om het vriesvak op temperatuur te houden. Ook is het rendement van de koelcyclus lager als het temperatuurverschil kleiner is. De compressor moet dus vaak genoeg en langer draaien en de makkelijkste manier om dat zonder elektronische sturing te bereiken, is met behulp van het toch al aanwezige en vaak naast de thermostaat geplaatste lampje.
Op dinsdag 15 april 2025 05:41:00 schreef henkg:
Gaat het lampje uit?
Simpele test: foto maken met smartphone in de koelkast, met zelfontspanner ingeschakeld op 5 of 10 sec.
In videomodus is handiger
Op maandag 14 april 2025 13:29:29 schreef nonius:
En mocht de Action niets voorradig hebben op het moment, dan heb ik hier nog wel iets liggen.Dan hoor ik het wel. En het is lekker weer dus een mooi fietstochtje, ca. 13km.
Ik had nog een kaarsvormig lampje liggen, maar meestal zijn die te lang. Deze keer paste het wel, het probleem lijkt opgelost.
Toch dank voor het aanbod.