Op woensdag 26 maart 2025 22:45:28 schreef benleentje:
Als je dan van die 715k bij sinus er een paar extra kan bestellen dan kan dat mooi erbij als je de PCB levert. De rest heb ik al besteld inclusief draaischakelaars.
Overigens kom je met 5,6M en 820k parallel op 715,26k uit. 
ronw
Golden Member
Even terzijde, aangezien het eerder genoemde kastje al als te klein afgekeurd werd...ik heb er toch een gekocht...en ik denk te kunnen stellen dat het een goed produkt betreft. Het ziet er allemaal puntgaaf uit, goed afgewerkt, degelijk materiaal. Slechts een klein minpuntje...er worden geen schroeven meegeleverd, en als je de beschrijving goed bekijkt, zie je dat deze nergens getoond en ook niet genoemd worden. Hoe dan ook, leuk voor een ander project!
Jeroen
Moderator
Dat er geen schroeven bij zouden zitten had ik in een paar reviews op AliExpress gelezen... Vreemd, ik heb een paar jaar geleden eentje besteld en daar zaten netjes de schroeven bij. Heb je nog de exacte seller waar je gekocht hebt?
ronw
Golden Member
Op maandag 31 maart 2025 22:23:14 schreef Jeroen:
Dat er geen schroeven bij zouden zitten had ik in een paar reviews op AliExpress gelezen... Vreemd, ik heb een paar jaar geleden eentje besteld en daar zaten netjes de schroeven bij. Heb je nog de exacte seller waar je gekocht hebt?
Op Ebay van "fire_202303". Maar er zijn meerdere verkopers van deze kast.
Op woensdag 26 maart 2025 22:45:28 schreef benleentje:
Als je dan van die 715k bij sinus er een paar extra kan bestellen dan kan dat mooi erbij als je de PCB levert. De rest heb ik al besteld inclusief draaischakelaars.
Ik heb mijn componenten al compleet. Dus of zelf nog bestellen of kijken of je met iemand anders mee kunt liften
Op maandag 31 maart 2025 22:23:14 schreef Jeroen:
Paar jaar geleden ook hetzelfde kastje besteld. Daar zaten toen wel zwarte schroefjes bij..
Gisteren de printplaten binnengekregen. Zojuist even een check gedaan of de componenten passen. Heb voor de volledigheid voor me eigen ook het voedingsprintje uitgetekend.
Maar zoals je ziet passen de draaischakelaars ook.
Ik heb deze types genomen:
Lorlin DS 1PC
Lorlin DS 3PC
Ik zal degene die zich toegevoegd heeft aan het lijstje, in de loop van de week een berichtje sturen over de verdere afhandeling van de printplaat.
Goedkoper alternatief voor de Lorlin schakelaars zijn hier te krijgen: https://nl.aliexpress.com/item/1005006273856670.html
Klein aandachtspuntje op de draaischakelaars waar Flash naar verwijst. Het asje kan veel kans te kort zijn. Althans, als je gebruik maakt van de L165 icm met het koelplaatje.
Of dat zo is, durf ik niet te zeggen, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.
[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op (20%)]
Hoi Ricotjuh.
Daar was ik me al bewust van. Omdat de PCB nu doorgemetalliseerd is, kan de L165 ook aan de achterkant 180° gedraaid worden gemonteerd met wat buigen van de pootjes van de pentawatt behuizing. Ook kan de L165 via draden op de achterkant van mijn kastje worden bevestigd.
Die constructie met de L165+koelplaat op de onderdelen zijde, is al een beetje dubieus maar niks ten nadele van je PCB skills hé, want het was bij de Elektuur versie óók al zo. Met die lange assen wordt het een klusje om de print goed strak te monteren, en aangezien Lorlin schakelaar niet echt soepel schakelen komt er best wel veel kracht op de PCB omdat de moeren nu niet kunnen worden gebruikt.
Zelf had ik de schakelaars, alle drie, aan de andere (onderkant) kant gedaan tijdens het PCB re-design maar ik denk niet dat dat nu straffeloos kan, omdat de bereiken dan andersom gaan.
miedema
Golden Member
Op donderdag 17 april 2025 15:59:37 schreef flash2b:
Goedkoper alternatief voor de Lorlin schakelaars zijn hier te krijgen: https://nl.aliexpress.com/item/1005006273856670.html
Ik zou voorzichtig zijn met goedkope klonen van de Lorlin schakelaars.
Zelfs met originele Lorlins kreeg ik na verloop van tijd problemen in een soortgelijke toepassing (wienbrug oscillator). Denk aan oscillator die pas start na schakelaar een paar keer heen en weer draaien, "noise gate" voor audio etc.
Ik zou persoonlijk dus eerder naar een betere schakelaar, dan naar een goedkopere schakelaar zoeken.
De Lorlins hebben in ieder geval een specsheet. (Daarin staat "verzilverde contacten", voor deze toepassing zou verguld beter zijn)
.
Voor CO'ers die ik persoonlijk ken, heb ik wel een setje metaalfilmweerstanden met die kromme waarden. (grotendeels MRS25 uit de radiomarkt krat
)
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
IK ken je wel niet persoonlijk maar voel me toch even zo vrij om te vragen om ik een paar 715k weerstanden kan overnemen.
miedema
Golden Member
Op vrijdag 18 april 2025 14:55:16 schreef benleentje:
IK ken je wel niet persoonlijk maar voel me toch even zo vrij om te vragen om ik een paar 715k weerstanden kan overnemen.
Ha Benleentje,
Je hebt me ooit een prima tip gegeven voor een paar Transmission-Reflection Test Sets op Marktplaats. Daar was ik blij mee, en heb ik nog steeds plezier van!
Het minste wat ik kan doen om je te bedanken is je een paar 715k weerstanden opsturen
.
Mail me je adres, en en komen een paar Philips MRS25 1% 50ppm weerstanden naar je toe.
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Op vrijdag 18 april 2025 11:49:40 schreef winands:
Hallo Gertjan
Ik heb wel interesse in de weerstanden voor de componententester.
Dat had ik kunnen verwachten 
Van de meeste waarden heb ik er wel een stel. Maar sommige waarden maar een paar. Dat zijn ook waarden die mijn huisleverancier (Mouser) niet meer op voorraad heeft.
Mogelijk is dat op te lossen met een paar weerstanden parallel. Ik ga eens puzzelen.
groet, Gertjan.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha benleentje,
Jij zit vlak bij mij in de buurt ik ga kijken voor je (alle weerstanden van 1%) ?
Dan hou @heer miedema over voor andere probleem gevallen 
Groet,
Henk.
Hallo Gertjan
Laat maar weten wat je kan missen.
Stuur eventueel een pm wat de kosten dan zijn en waar het naar overgemaakt moet worden.
miedema
Golden Member
Weerstanden voor de Elektuur componenten tester
Ik heb beter gekeken naar wat ik op voorraad heb. De meeste waarden meer dan voldoende.
De zwakke plekken zijn:
- R15, 8k06. Die kan ik vervangen door 2x16k2 parallel.
Geeft 0,5% afwijking. R15 zit in de verzwakker, dus lijkt me probleemloos. En binnen de 1% van de Elektuur spec)
- R3 en R6 71k5. Heb ik er maar ééntje van... Maar kan ik vervangen door 205k // 110k = 71,587k (0,12% afwijking, dus ruim binnen de 1% tolerantie van het origineel)
Met deze beperkingen kan ik minstens 10 setjes met alle weerstanden voor de componententester maken.
Ik bied ze aan voor 5 Euro (voor 36 weerstanden) plus 1,50 Euro verzendkosten.
Die verzendkosten gaan er van uit dat ik ze per brief kan versturen. De weerstanden voor benleentje zijn daarvoor de testcase 
Details van alle geleverde weerstanden in deze Excel: Weerstanden elektuur komponententester 1996 CO.xlsx
Stuur me een mailtje als je geïnteresseerd bent.
CO'ers die ik persoonlijk ken kunnen gratis een setje krijgen. Dat was mijn oorspronkelijke aanbod
.
groet, Gertjan.
benleentje
Golden Member
Voor degene die toch willen bestellen, ik heb bijna alle weerstanden kunnen vinden bij Reichelt behalve de 715k. Ze hebben daar wel de 356k en dat geeft 714k. Ik heb dan ook alles inclusief draaischakelaar bij reichelt besteld.
Ik heb dan ook enkel een setje 715k weerstanden nodig
Voor vervangingsweerstanden is deze geweldig:
https://www.veith.net/e12calc.htm
Alle waardes kun je prima maken met 1% E12 weerstanden.
715R = 820R | 5K6
7k15 = 8K2 | 56K
71k5 = 82K | 560K
715k = 33K + 680K -0.27%
715k = 820k | 5M6
4k02 = 120R + 3K9
40k2 = 1K2 + 39K
8k06 = 8k2 | 470k
Overigens zijn frequentie en spanning in dit ding niet zo extreem kritisch dat je er 0.1% weerstanden voor nodig hebt ... 715 ipv 714 is 0.14% afwijking en meer dan prima.
miedema
Golden Member
Ha Sine,
Dank je voor die "Hippy's Happy Resistor Calculator". Handig!
Ik heb lang gezocht naar beste vervanging voor die R3 en R15. Dat had sneller gekund 
Kanttekening is wel dat de E12 reeks uit gaat van 5% weerstanden. Twee 5% weerstanden gecombineerd levert helaas geen 1% weerstand op...
.
Wel is het zo dat fabrikanten tegenwoordig in hun E48 en E96 reeksen ook de ronde E12 waarden hebben opgenomen.
En met een goede Ohmmeter kom je met laatjes 5% weerstanden en wat geduld natuurlijk ook een heel eind
.
Na de Paas verstuur ik de eerste setjes weerstanden. (Drie tot nog toe.)
groet, Gertjan.
Hee Miedema,
Da's zeker waar, gelukkig krijg je die E12 reeks ook in 1%, ze vallen immers in de E24 reeks, en die laatste is prima verkrijgbaar in 1%.
Zelf gebruik ik al jaren enkel nog 1% metaalfilmpjes, het verschil in kostprijs tov kooltjes is te klein om daar lang meet te stunten.
Koop ze niet bij ali, want die verven net zo goed kooltjes als 1% metaal.
vraag me hoe ik dat weet
Volgens mij is het ook belangrijk dat C1 en C4 (beide 22n) goed op waarde zijn en nagenoeg gelijk.
@Sine
Als je zo'n weerstand kit koopt, ja dan wel. Maar AliExpress verkoopt wel zeker echte metaal film weerstanden, dus je opmerking is is beetje generaliserend.
@flash
Die C's zijn inderdaad minstens even belangrijk, neem daar geen kercotje voor.
En je krijgt er ook "echte" weerstanden, het (niet generaliserende) probleem is dat je vooraf niet weet wat je krijgt, het kitje wat ik toen kocht had een mix van kool en metaalfilm. /trash
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]