Beste,

Even een update.

Ik heb een contact opgenomen met Comelit en uitgelegd waar ik naar toe wil en ze stellen een 6741W voor zoals hier ook al vermeld werd.

Die is Compatibel met ons systeem hier in ons appartement gebouw.

Ik wacht nog steeds op een prijs offerte van een technieker,hopelijk valt de prijs wat mee.

Ik wil iedereen ook al bedanken voor de info en feedback.

We kunnen dit onderwerp dan ook afronden nu ik weet welk systeem ik ga nodig hebben.

Met vriendelijke groeten,

Cure.

Goed om te lezen dat het gelukt is. Het installeren stelt niet veel voor. De aansluitdraden uit de muur 1op1 overzetten op de identieke contacten van de 6741W, de identieke dipswitch standen van de rode dipswitch-bank overnemen en het toestel werkt bedraad al volledig.
Het programmeren van de Wifi verbinding, etc. doe je allemaal via de app en doe dit vooral niet via het toestel zelf, want dat kost veel meer tijd en is redelijk omslachtig.

@Testman
Wij doen service en onderhoud aan alle merken intercomtechniek en zodoende heb ik ook enige ervaring met Urmet, al is dit in onze regio wat minder vaak geinstalleerd.
Doordat ik vaker te maken heb gehad met de traditionele Urmet systemen, zoals de videofoontechniek waarbij je met een duur Urmet toetsenbord lastig moest programmeren, is Urmet nooit een favoriet merk geweest, het stond op Fermax na onderaan zeg maar.
De komst van 2-draads systemen, ofwel gesuperponeerde digitale signalen op een DC voeding, heeft bij de meeste intercommerken flink wat vooruitgang op de installatiesnelheid en programmeerwerk gegeven. Ook het foutzoeken is hierdoor een stuk makkelijker geworden.
De nieuwe Comelit Logos toestellen kun je middels app en RFID op binair huisnummer-code programmeren, zelfs als ze nog in de doos zitten. En andersom ook via RFID uitlezen, zodat je weet welke code een toestel heeft.

ik merk bij oa grotere gebouwen waar voorheen al urmet zat of zelfs siedle dat men ook een dergelijke kwaliteit terug wil hebben. siedle gaat er alleen af op t werk, veel te prijzig. met fermax heb ik weinig ervaring, je komt er soms nog onderdelen van tegen in oude systemen. urmet had een jaar of 15-20 geleden idd een bedieningsunit met een mini din stekkertje eraan om te programmeren. onderdelen voor die systemen zijn er amper nog. nu gaat het met laptop of zelfs via wifi en browser. nu komen er ook vervangingen van systemen die veel goedkoper zijn. gewoon een buitenpost met simkaart welke een zelf instelbaar gsm nummer oproept. vooral in bedrijf verzamel gebouwen begint dat meer te komen.

Ik zou geen videofoon willen die via mijn wifi-netwerk werkt.

Het is wachten tot iemand via zo’n apparaat toegang probeert te krijgen tot je thuisnetwerk. Veel IoT-apparaten, zoals slimme deurbellen en camera's, zijn berucht om hun gebrekkige beveiliging. Na installatie worden ze zelden nog voorzien van firmware-updates, wat ze extra kwetsbaar maakt voor misbruik. Dit is een bekend probleem binnen het gehele IoT-landschap.

Een recent voorbeeld hiervan is te vinden in een artikel van *Security.nl* uit maart 2025, waarin wordt beschreven hoe tientallen merken van slimme deurbellen en camera’s kwetsbaar blijken te zijn voor externe toegang via slecht beveiligde cloudplatforms en standaardwachtwoorden. De consumentenbond roept hierin op tot strengere regelgeving en betere beveiligingsstandaarden voor fabrikanten.

Op donderdag 24 april 2025 09:39:43 schreef Roland van Leusden:
Ik zou geen videofoon willen die via mijn wifi-netwerk werkt.

Het is wachten tot iemand via zo’n apparaat toegang probeert te krijgen tot je thuisnetwerk. Veel IoT-apparaten, zoals slimme deurbellen en camera's, zijn berucht om hun gebrekkige beveiliging. Na installatie worden ze zelden nog voorzien van firmware-updates, wat ze extra kwetsbaar maakt voor misbruik. Dit is een bekend probleem binnen het gehele IoT-landschap.

Een recent voorbeeld hiervan is te vinden in een artikel van *Security.nl* uit maart 2025, waarin wordt beschreven hoe tientallen merken van slimme deurbellen en camera’s kwetsbaar blijken te zijn voor externe toegang via slecht beveiligde cloudplatforms en standaardwachtwoorden. De consumentenbond roept hierin op tot strengere regelgeving en betere beveiligingsstandaarden voor fabrikanten.

dan maak je een gast wifi netwerk aan wat alleen internet toegang heeft..

Dat zijn veel mensen zelf schuld.
Alles, maar dan ook alles op dat wifi...
Tot de koelkast aan toe.
En netwerken scheiden doet niemand bijna.
Zet alles in een apart vlan zeg ik dan , maar het mag niks kosten natuurlijk dus men prutst maar wat aan met wifi repeaters en andere zooi...

Op donderdag 24 april 2025 17:53:13 schreef revado:
r het mag niks kosten natuurlijk dus men prutst maar wat aan met wifi repeaters en andere zooi...

nog zoiets waar een video intercom een hekel aan heeft, een wifi repeater. 2 wifi zenders met 1 naam is vaak al ellende.

De Comelit videofoontoestellen zijn in rust/stand-by volledig Wifi vrij, je zal geen verbinding vinden. Pas als er wordt aangebeld komt het beeld op van het toestel en wordt de verbinding met het Wifi netwerk actief.
De verbinding loopt via een beveiligde server in Italië en of deze encrypted is weet ik niet, maar lukraak op een Comelit videofoontoestel met Wifi inbreken wordt dus lastig.
Het kan ook allemaal LAN bedraad, compleet met gateway, dat is de Comelit ViP serie maar dat is andere materie en niet 1op1 in te mengen in een bestaand 2-draads videofoonsysteem. Dan moet alles veranderd.

Het Franse Intratone is één van de weinige spelers op de videfoonmarkt welke volledig zonder toestellen in de woning werkt. Alles verloopt via een intern 4G modem met Franse simkaart welke met elke provider in het Nederlandse GSM netwerk werkt en verbinding maakt met de gratis Intratone app op de smartphone.
Het grote voordeel is een simpele installatie en volledige online programmering plus beheer, compleet met taglezer/tags, codebedienpaneel met (tijdelijke)toegangscodes en meerdere app gebruikers per woning.
Het grote nadeel is dat bewoners met een simpel mobieltje of vaste telefoon de oproep alleen in audio krijgen en het beeld dus moeten missen. Dit speelt met name bij complexen waar meer ouderen wonen.
Onze ervaring met Intratone is goed te noemen, werkt vrijwel storingsvrij, maar is dus niet altijd toepasbaar.

De verbinding loopt via een beveiligde server in Italië en of deze encrypted is weet ik niet, maar lukraak op een Comelit videofoontoestel met Wifi inbreken wordt dus lastig.

En daar heb je de 2de reden waarom ik een dergelijke videofoon niet wil. Als die server in Italië het niet meer doet is je videofoon waardeloos.

Ik heb dit eerder gezien met zgn. Smart tv's waarvan de ondersteuning stopt na x jaar, dan zijn het weer domme tv's.

Op donderdag 24 april 2025 19:18:53 schreef T-sec:
De Comelit videofoontoestellen zijn in rust/stand-by volledig Wifi vrij, je zal geen verbinding vinden.

Dat kan niet.
Er moet een verbinding staan en het IP protocol vereist dat er om de x tijd een nieuwe request naar de DHCP server gaat op UDP poort 67 anders is het apparaat zijn ip adres kwijt en kan bij aanbellen dus nooit een verbinding opzetten.
De wifi verbinding moet dus ook actief blijven om de zelfde reden.
Hang maar eens een pc met wireshark in een netwerk...

Een Comelit 6741W blijft zonder server of Wifi verbinding gewoon werken als een normaal videofoontoestel, alleen de app functie zal zonder server/Wifi niet meer werken.

Als je met de Comelit app het 6741W toestel in rust/stand-by probeert te benaderen zal dit niet lukken, het toestel zelf moet eerst actief gemaakt worden. Dit gebeurd door aanbellen, of door het display handmatig aan te zetten via de menuknop. Je kunt het toestel continue actief zetten via een dipswitch instelling, maar wordt afgeraden in een complex met meerdere identieke toestellen, omdat dit te veel van de centrale voeding vraagt. Bij een 1op1 kit voor 1 woning is dit geen probleem en zelfs af-fabriek aangezet.

Als je een Wifi scanner gebruikt zul je het toestel ook niet vinden omdat deze vanzelfsprekend al in het Wifi netwerk van de woning is opgenomen en zijn eigen SSID na de koppeling niet meer uitzend.
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat het 6741W toestel af en toe kort een nieuwe request stuurt maar dit is niet heel anders dan alle netwerkapparatuur. En vergeet je smartphone niet die zelf en/of via (dubieuze)apps een veelvoud van continue verbindingen op de achtergrond maakt waar een leek totaal niks van weet.
Vroeger kon je de accu uit een smartphone halen, maar nu blijft een uitgeschakelde smartphone zelfs nog deels actief, tot de wekker toe.