Beste,

Ik heb een vraagje over het veranderen van een analoge parlofoon naar een videofoon.

We wonen in een appartement gebouw van 7 appartementen en iedereen behalve de bovenste gebuur heeft een analoge parlofoon van Comelit.
Onze parlofoon is een Comelit ik ben niet zeker van de type maar ik heb het wel eens opgezocht en het type is een 2702W,volgens mij is dit een 5 draad aansluiting.(Foto van binnenpost)
Het bovenste appartement heeft wel een videofoon maar ik weet nog niet welk type,ik vermoed dat dit ook een Comelit type gaat zijn.

Nu zouden wij graag een videofoon willen laten installeren met eventuele wifi zodat we ook via onze telefoon kunnen kijken wie er aan de deur staat.

Maar nu heb ik gelezen dat de meeste nieuwe modellen een 2 draad aansluiting is.

Mijn vraag is dus nu of dit mogelijk is om een 5 draad kabels die uit de muur komt aan te sluiten met een 2 draad videofoon?

Ik voeg er ook een foto toe van de voeding die in de zekering kast zit,en een foto van de buitenpost.

Groetjes Cure

Analoge deur: iedere deur die in elke stand kan stoppen. Digitale deur: kan alleen open of dicht :-)

Een ander merk of type gaat zeker niet werken.
Dit is een traditionele installatie, meerdraads en daar kan geen 2 draads op aangesloten worden.

De deurtelefoon ( parlofoon) installaties zijn doorgaans ondder beheer van de VVE, het is immers een algemene installatie.
Zij moeten officieel ook toestemming geven en wijzen meestal ook de instalateur aan.
Bij een fout bij het aansluiten werkt de gehele installatie vaak niet meer...

dit kan, heb al vaker comelit systemen vervangen voor een btchino systeem met wifi en videomonitor. ook in 1 geval bij een VVE waar 1 persoon een monitor had en de rest alleen een hoorn. je kunt dan wel een toestel aanschaffen met monitor voor in je woning maar dan zit je zo over 350€ heen en dit systeem is al niet te nieuw meer zo te zien.

dus hele systeem vervangen kan wel op de bestaande kabels, maar ander merk op bestaand toestel niet. het zijn bussystemen al een jaar of 14 intussen..

je huidige systeem is nog analoog, de toestellen met wifi en video zijn allen digitaal op een bussysteem. als het huidige systeem de 15 jaar of meer haalt is het zo goed als afgeschreven en zijn er geen onderdelen meer voor. zolang niemand klaagt of er komt een storing in zal het blijven zitten. het nadeel van een analoog systeem met alleen spraak, die worden niet zelden erg oud..

[Bericht gewijzigd door testman op (28%)]

Wij hebben hier ook zo'n Comelit video systeem, waardeloos spul... :(

https://www.jaggsalarm.nl/image/cache/catalog/comelit/6701W_lg-380x380.jpg

Het is relatief erg duur, en ziet er vreselijk lelijk en heel erg goedkoop uit (meeste goedkope kinderspeelgoed is degelijker...)
Toen ik 'm voor het eerst zag dacht ik 'Chinese brol, kost iets van 19 euro', maar na opzoeken bleek 't ding 400+ euro te kosten!
Daarbij is de standaardversie zonder WiFi (niet meer van deze tijd, maar de (nog duurdere) WiFi uitvoering vond de VvE te duur...)

Ik zou graag mijn oude Atea (zonder video) er voor terug hebben... :+
Die Comelit werkt met tiptoetsen die (ergerlijk genoeg) ook niet goed werken: je moet meestal eerst je vingers natmaken, anders gebeurt er niks...

('Comelit' ->> 'Koopmeniet' ... ;) )

Ik heb vorig jaar een bevriende installateur geholpen met het vervangen van een ( ook al bus systeem) Tegui installatie door een Btchino in 3 flatgebouwen.
Die laatste is 2 draads, Tequi met video 5 draads, de toestellen zonder video ook 2.
Maar waar zit het gez*k in? Dat wifi / app deel.
De app werkt bv niet goed op de mobiel, vooral op het "aangevreten fruit" was het vaak een probleem.
Helemaal eens met testman dat je een keer moet vervangen, dat is vaak de beste oplossing, maar bereid je voor dat het wifi deel tijd en vragen gaat geven.

En de oude Tegui toestellen met toebehoren moest afgevoerd, die heb ik voor onze VVE meegenomen, dan kan ik daar de ruim 20 jaar oude installatie nog wel even aan de gang houden :)

Die zooi is allemaal veel te duur inderdaad en dat comelit: eens met Arco ;)

Beste,

Bedankt voor de reacties iedereen.

We hebben een installateur gevraagd om een offerte te maken voor het installeren van een videofoon,nu wachten we op de offerte.

De oude die we nu hebben werken heel slecht er moet dus een andere komen.

Ik ga zeker de punten die jullie mee gaven bespreken en horen wat de beste optie is.

Wat betreft de VVE,we zijn eigenaar van ons appartement en dus kunnen wij kiezen wat er in ons appartement geïnstalleerd word.

@Arco,de foto die jij plaatste heb ik ook zien staan op internet maar we hebben een voorkeur 1 zonder hoorn.

@Testman en Revado,de installateur zal wel weten wat die moet doen om alles in orde te krijgen zodat de buren ook geen problemen gaan krijgen.

Als ik meer weet van de offerte zal ik het hier plaatsen zodat jullie je bevindingen ook kunnen geven.

Alvast bedankt voor de uitgebreide info.

Groetjes Cure

Wat betreft de VVE,we zijn eigenaar van ons appartement en dus kunnen wij kiezen wat er in ons appartement geïnstalleerd word.

Ik vrees dat dit een misvatting is. De intercom installatie wordt door meerdere appartementen gebruikt en zal worden aangemerkt als een gemeenschappelijke installatie. Daardoor valt deze onder het beheer van de VvE op grond van de splitsingsakte.

De VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud en eventuele reparatie. Aanpassingen aan de installatie mag je dus ook niet zelf doen, maar je zult in overleg moeten met het bestuur.

In deze situatie lijkt er al een camera in de deurpost te zitten. dat komt waarschijnlijk omdat er een appartement is met een videofoon. Bij de bouw van het complex zal het wel een optie geweest zijn en kon tegen meerprijs gekozen worden voor een videofoon.

Ik kan me zo voorstellen dat de VvE het prima vindt als je een videofoon wil installeren in je woning als dit op eigen kosten gebeurt en zonder dat er ingrijpende wijzigingen aan de bestaande installatie nodig zijn.

Kortom, het zal alleen mogelijk zijn als er nog een intercomtoestel leverbaar is dat een op een op de bestaande installatie kan worden aangesloten. De keuze zal dus heel beperkt zijn, als het überhaupt nog leverbaar is.

Wifi zal waarschijnlijk wel niet mogelijk zijn, want voor het plaatsen van een afzonderlijke deurpost in het bellentableau zal de VvE echt geen toestemming geven.

Wij hebben in ons appartementencomplex een 4+n installatie hangen van Golmar. Mijn ervaring is dat het simpel en betrouwbaar is en bovenal goedkoop te repareren als er eens wat is.

De installatie is 21 jaar oud en er gaan wel eens stemmen op om het te vervangen voor een video intercom. Ik heb een Comelit systeem gezien bij mijn broer en ik vind dat ook veel te duur voor wat het is.

Ik heb bij ons onlangs de deurpost vervangen vanwege wat klachten. Die print was ook zichtbaar rot, maar € 100 en het is weer nieuw. Handset binnen koop je ook voor een kleine € 40, dus wat wil je dan eigenlijk nog meer.

Op zondag 20 april 2025 13:34:31 schreef revado:
Ik heb vorig jaar een bevriende installateur geholpen met het vervangen van een ( ook al bus systeem) Tegui installatie door een Btchino in 3 flatgebouwen.
Die laatste is 2 draads, Tequi met video 5 draads, de toestellen zonder video ook 2.
Maar waar zit het gez*k in? Dat wifi / app deel.
De app werkt bv niet goed op de mobiel, vooral op het "aangevreten fruit" was het vaak een probleem.
Helemaal eens met testman dat je een keer moet vervangen, dat is vaak de beste oplossing, maar bereid je voor dat het wifi deel tijd en vragen gaat geven.

En de oude Tegui toestellen met toebehoren moest afgevoerd, die heb ik voor onze VVE meegenomen, dan kan ik daar de ruim 20 jaar oude installatie nog wel even aan de gang houden :)

Die zooi is allemaal veel te duur inderdaad en dat comelit: eens met Arco ;)

comelit is idd ellende, geluid klinkt ook veel goedkoper en zachter als van een oude bibusII post. je kunt bij comelit wel de camera van de ingang oproepen door op 1 knopje te drukken. een fout die ook vaker word gemaakt is dat men de bekabeling niet aanpast naar een bus systeem, dus met lasdoppen en alle draden zijn nog overal doorgelast. krijg je echt rare storingen van.

het wifi verhaal bij btchino is idd een heel gedoe. vooral bij bejaarden in een appartement complex. je hebt dan codes van wifi en logins nodig en ondanks dat dat van te voren al word aangegeven in een mail of brief kun je daar toch weer achteraan blijven vragen, want dat doet kleinzoon en die is niet bereikbaar enz.. ook zijn modems met wifi 2,4 en 5GhZ in 1 ssid een ellende met die systemen. of je denkt ik heb toch bereik zat, dan werkt de monitor toch weer niet want die heeft minder wifi ontvangst. het beste werkt het om je eigen toestel te koppelen, als dat eenmaal werkt heb je een 2e toestel zo erbij gezet. verwijder je je eigen toestel erna weer uit de configuratie. scheelt ook weer met instellingen en steeds weer vingerafdruk moeten vragen als dat ding van de bewoner op slot valt..

Op zondag 20 april 2025 21:59:48 schreef Cure:
@Arco,de foto die jij plaatste heb ik ook zien staan op internet maar we hebben een voorkeur 1 zonder hoorn.

Geloof me, als je dat Comelit ding 'in levende lijve' hebt gezien wil je 'm zeker niet meer... :+

btchino heeft toestellen zonder hoorn en urmet ook. die hang je tegenwoordig meer als met hoorn eigenlijk..

Op maandag 21 april 2025 09:23:27 schreef testman:
[...]

comelit is idd ellende, geluid klinkt ook veel goedkoper en zachter als van een oude bibusII post. je kunt bij comelit wel de camera van de ingang oproepen door op 1 knopje te drukken. een fout die ook vaker word gemaakt is dat men de bekabeling niet aanpast naar een bus systeem, dus met lasdoppen en alle draden zijn nog overal doorgelast. krijg je echt rare storingen van.

het wifi verhaal bij btchino is idd een heel gedoe. vooral bij bejaarden in een appartement complex. je hebt dan codes van wifi en logins nodig en ondanks dat dat van te voren al word aangegeven in een mail of brief kun je daar toch weer achteraan blijven vragen, want dat doet kleinzoon en die is niet bereikbaar enz.. ook zijn modems met wifi 2,4 en 5GhZ in 1 ssid een ellende met die systemen. of je denkt ik heb toch bereik zat, dan werkt de monitor toch weer niet want die heeft minder wifi ontvangst. het beste werkt het om je eigen toestel te koppelen, als dat eenmaal werkt heb je een 2e toestel zo erbij gezet. verwijder je je eigen toestel erna weer uit de configuratie. scheelt ook weer met instellingen en steeds weer vingerafdruk moeten vragen als dat ding van de bewoner op slot valt..

Precies, dat dus!
En die bus met lasdopjes en zo, of in elkaar gefrotte draden met een stukje huls er om heen..
Als je dat goed twist is het nog niet eens zo slecht, maar twisten is niet iedere installateur gegeven..
Ik twist ze, soldeer en krimpkous.
Nooit problemen.
En een aderpaar gebruiken, bv wit met rood of wit met blauw.
Ik heb al bijzondere combinaties gezien, een picasso waardig :)

Beste,

Het word voor mij een beetje ingewikkeld,iedereen steld een ander merk voor maar dit is geen optie vermits het syteem dat in ons appartement gebouw comelit is.
Niemand van de andere appartementen wil veranderen naar een videofoon,dus al zeker niet naar een ander merk.

Mijn enige optie is dus een systeem van comelit laten plaatsen.

Ik heb op internet gekeken en deze vind ik er toch niet slecht uitzien.

https://www.solyd.be/nl/comelit-videofoon-binnenpost-mini-handsfree-in…

Ok er is geen optie voor wifi.

Deze is wel met wifi en ik vind die er ook niet slecht uitzien.

https://www.amazon.com.be/-/nl/Comelit-draadloze-luidspreker-met-gezic…

Maar ik vermoed dat ik de wifi niet zal kunnen doen omdat dit volgens wat ik op internet al gezien heb in de voeding verwerkt zit van de buitenpost en die zit in de algemene delen en daar heb ik eerst toelating voor nodig van de mede eigenaars en dat zal niet gebeuren vermits die niet willen overstappen naar een videofoon.

Ik had gedacht dat die wifi in de binnenpost zat verwerkt zodat ik met mijn wifi login zo verbinding kon maken naar mijn smartfoon.

Of kan dit wel via de binnenpost?

Op maandag 21 april 2025 15:48:45 schreef revado:
[...]

Precies, dat dus!
En die bus met lasdopjes en zo, of in elkaar gefrotte draden met een stukje huls er om heen..
Als je dat goed twist is het nog niet eens zo slecht, maar twisten is niet iedere installateur gegeven..
Ik twist ze, soldeer en krimpkous.
Nooit problemen.
En een aderpaar gebruiken, bv wit met rood of wit met blauw.
Ik heb al bijzondere combinaties gezien, een picasso waardig :)

Ik ga dit allemaal laten doen door een instalateur en ik vermoed dat die dan ook weet waar hij mee bezig is

Volgens mij is er door ons al meerdere keren duidelijk aangegeven dat een bussysteem intercom echt niet gaat werken op een meerdraads systeem...
Je zal vastzitten aan die oude waar Arco het ook over heeft.
De techniek van een meerdraads systeem is analoog, alles hangt aan elkaar en alleen het belsingaal is per appartement.
Een bussysteem is digitaal en ieder apppartement krijgt een eigen unieke ID.
Dat kan je echt niet mixen!
Wifi kan alleen met moderne bus systemen.
Dus de installateur ook het juiste toestel mee laten nemen in de offerte ( je schrijft "installeren" maar daar zou ik "leveren en installeren" van maken en niet zelf iets gaan kopen.

het punt is dat analoge systeem met de camera. daar is niks meer van. ofwel een nieuw systeem is dan nodig. en dan moet je de hele VVE op je hand hebben voor vervanging van het geheel, kabels kun je wel hergebruiken. ken wel gevallen dat de eigenaren van de appartementen zelf enige honderden euro's op moesten brengen voor vervanging want de VVE had amper geld in kas.

Die 1210 voeding is voor een 2-draads systeem. Je schrijft dat je een 2702 binnentoestel hebt, dat is een 5-draads binnentoestel en die kunnen niet samen werken. Ben ik nou gek of vergis jij je in het type binnentoestel?

Gr.

Erik

Op maandag 21 april 2025 15:58:06 schreef Cure:
Maar ik vermoed dat ik de wifi niet zal kunnen doen omdat dit volgens wat ik op internet al gezien heb in de voeding verwerkt zit

Je moet niet alles geloven wat je op Internet leest. Die 6741 maakt verbinding met de WiFi van het appartement.

Gr.

Erik

Op maandag 21 april 2025 23:09:52 schreef ErikH2:
[...]

Je moet niet alles geloven wat je op Internet leest. Die 6741 maakt verbinding met de WiFi van het appartement.

Gr.

Erik

wifi via de voeding ( iig dinrail module ) was bij urmet eerst nog zo, maar inmiddels hebben hun het wifi deel ook in de video monitor zitten.

Heeft Cure al eens het toestel open gepeuterd? 2 of 5 touwtjes aangesloten?

Gr.

Erik

Op maandag 21 april 2025 23:05:41 schreef ErikH2:
Die 1210 voeding is voor een 2-draads systeem. Je schrijft dat je een 2702 binnentoestel hebt, dat is een 5-draads binnentoestel en die kunnen niet samen werken. Ben ik nou gek of vergis jij je in het type binnentoestel?

Gr.

Erik

De Comelit 1210 voeding/mixer is inderdaad voor een 2-draads systeem.
In de technische handleiding is te zien dat de 2 draden L1/L1 naar de buitenpost gaan en de 2 draden L2/L2 naar de binnenpost(en).

Het audiotoestel met horn in de woning lijkt daardoor eerder een 2708, of als er ook videofoontoestellen in het complex zijn, een 2738. (SB1, of SB2)
Wanneer er in dit toestel meer dan 2 draden zijn aangesloten dan zijn dit naast de buslijn meestal de 2 extra draden van de voordeurbel.
Als er in het audiotoestel een rode dipswitch bank zit met 8 schakelaars dan is het op zeker een 2 draads toestel.

Is het inderdaad een 2 draads videofoonsysteem en wil je overstappen op een videofoontoestel met Wifi module en app, dan wordt het de Comelit 6741W met een bruto adviesprijs van €536,00 ex. 21% BTW.
Het klopt zondermeer dat dit toestel een reputatie heeft voor wat betreft een stabiele werking via de app. In het begin waren er veel problemen maar die zijn inmiddels redelijk goed opgelost. De klachten die ik zelf soms nog hoor zijn 9 van de 10 keer terug te leiden naar een slecht of niet goed werkend Wifi netwerk.
Inmiddels heeft Comelit een nieuwe lijn toestellen onder de "Logos" serie uitgebracht en hierbinnen komt dit jaar ook een compleet vernieuwd model met Wifi.

Als er eindgebruikers, of installateurs zijn die geen fan zijn van Comelit dan zal hiervoor een goede reden zijn. Wij installeren al jaren naar tevredenheid Comelit materie en het zal ook niet voor niets zijn dat dit merk inmiddels het grootste intercommerk van Europa is. Evengoed is niets of niemand heilig en kent elk merk misschien ook zijn manco's. Zo hebben wij juist soortgelijke ervaringen met Bticino, zoals een hinderlijk slechte fish-eye lens in de buitenpost en toestellen die na 2 a 3 jaar de geest geven.

nu ja, uiteindelijk draaien die huidige systemen op android tegenwoordig, dus ik heb het idee dat 15 jaar draaien in de laatste jaren weleens kan zorgen voor noodzakelijke systeem resets enz. immers word het niet bepaald stabiel van 24/7 aanstaan zonder een herstart zo nu en dan. dat tegen een analoog intercom systeem waar dat geen moer uitmaakt.

btchino is hetzelfde verhaal, moet je ook kennen. de uitval valt ook best mee als je naar aantallen kijkt. over het algemeen gaan bij elk merk het meeste de monitoren/hoorns stuk, en dan vooral het speakertje wat bij oproepen een hard geluid maakt wat op t randje is voor die dingen. met elbo, ofwel urmet de beste ervaring, ook de service is beter. bij btchino is ook tel. support wat je weleens nodig hebt als het weer lang geleden is. die hebben weleens dingen die je anders moet doen als dat in de handleiding staat..

Veel producten en zeker ook intercoms stijgen in voorkeur als de aftersales/telefonische service goed is.
Bticino heeft in Nederland wat dat betreft een klein manco omdat eigenaar Legrand het via verschillende groothandels en andere verkoopkanalen op de markt brengt, waarbij service via een Nederlandse importeur minder tot ver te zoeken is. Normaal was/is dit Nelec maar die heeft door deze strategie te maken met verlies in marktaandeel, al leveren ze nog steeds goede service op Bticino. Iets wat ze met Tegui (opgeslokt en afgevoerd door eveneens Legrand) in Nederland wel volledig in handen hadden en ook echt goed deden.

Comelit werkt wel met 1 dealer per land waar vandaan alles wordt geregistreerd. Enkele verkoopkanalen op internet daargelaten. De strategie op service is bij Comelit hoog ingezet, zelfs zo hoog dat Comelit Italië soms Nederlandse verzoeken tot aanpassingen, of aparte toestellen voor de Nederlandse markt doorvoert.

Dat producten om het even van welk merk altijd een manco kunnen hebben, of niet de voorkeur van elke installateur of eindgebruiker heeft is in vele takken van sport aanwezig. Soms kan een product in het algemeen slechter zijn, vaak is het de voorkeur van een persoon of de installateur, omdat ze het product gewend zijn en daarom niet snel voor een ander merk kiezen, want dat is het onbekende en soms lastig…

wat levering betreft is btchino idd geen hele fijne. vaak als je een complete set wilt hebben in een korte tijd word het bestellen bij meerdere leveranciers om alles op tijd te hebben en dan komt het toch nog voor dat je 1 of 2 onderdelen mist. vaak een kapje oid wat er ook later nog op kan maar evengoed je moet erop terug.

bij urmet hadden ze eerst geen wifi in de monitor optie, dan moest er een module in de meterkast worden gezet. andere merken hadden dat wel al dus dan kostte het marktaandeel en is dus ook aangepast. heb ook weleens een cursus gehad van urmet toen de eerste 2 draads bus systemen gemaakt gingen worden op t werk, enige honderden toen. hun leveren ook een bedradings schema erbij per klus. van btchino is het installeren al doende geleerd. monitoren programmeren met dipswitches bij urmet of weerstanden bij btchino werkt handiger als met BT of wifi. nu kun je ze al programmeren voor installatie. wel handig als een ander dat gaat doen en het programmeren niet voor diegene is weggelegd. de wifi is echt een tijd vretend dingetje en je kunt het niet met 2en gaan doen. dan loopt het spul vast. vaak als mn collega dat gaat doen als de installatie klaar is, dan veeg ik de bewoners of bezoekers van het tableau weg. want men gaat lopen proberen en dan kun je met de wifi instellen weer overnieuw beginnen 8)7