Ik probeer de inhoud van mijn watertank te meten met een WEMA gevers vlotter (0-190 Ω) en die vervolgens uit te lezen via zwave. Hiervoor heb ik een fibaro zwave smart implant gekocht die een voltage tussen 0 en 10 volt kan meten. Deze waarde kan je dan omrekenen 0 volt is leeg en 10 volt is vol. Hiervoor had ik een schema met opamp, maar doordat het voltage van een accu van mijn camper schommelt tussen de 11.8 en 14.4 volt krijg ik geek stabiele waardes. Met chatgpt kwam ik uit op een LM317 en zou er ongeveer uit moeten zien als het onderstaande schema.
Nu is mijn vraag of iemand hier al ervaring mee heeft en of de vlotter op de juiste plek in het schema (R3) is geplaatst?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
D1 is niet nuttig voor een vast aangesloten apparaat, en geeft 0,6v spanningsval waardoor de 10v uit wel eens niet gehaald kan worden.
Neem zeker een low drop regulator ipv van de LM317, die heeft al 2v dropout.
Samen met D1 ben je dus 2,6v kwijt, van de 11,8 - 14,4v.
Sensor vervangen door een potmeter en de schakeling nabouwen of simuleren.
Bedankt voor je super snelle reactie. D1 laat ik vervallen.
De 27 Ohm van R1 kwam ik door de volgende berekening. Vmax=0.051 A×190 Ω=9,5 V en R=1.25/0.051=25 Ω. Kan waarschijnlijk dus ook wel 22 Ω gebruiken, dan zou ik uitkomen op 10,79 uitkomen bij een volle watertank en is geen probleem, want ik vul hem meestal maar tot 60%. Ik vraag me alleen nog af of R2 uberhaubt nodig is en welke waarde deze dan zou moeten hebben.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor stabiele voedingsspanning kun je er een boost-buck converter voor zetten: https://nl.aliexpress.com/item/32807354356.html
Op woensdag 7 mei 2025 10:28:38 schreef vergeten:
D1 is niet nuttig voor een vast aangesloten apparaat, en geeft 0,6v spanningsval waardoor de 10v uit wel eens niet gehaald kan worden.
Neem zeker een low drop regulator ipv van de LM317, die heeft al 2v dropout.
Samen met D1 ben je dus 2,6v kwijt, van de 11,8 - 14,4v.Sensor vervangen door een potmeter en de schakeling nabouwen of simuleren.
Heb je een voorbeeld/code van een low drop regulator? Ik weet niet zo goed welke ik dan zou moeten kiezen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bijv. de MIC29152
benleentje
Golden Member
Deze regelaar heeft een minimum uitgangsspanning van 1,24V en die kan dus niet naar 0.
Over R1 zal door de werking van de regelaar altijd 1,24V staan en de stroom door R1 is dan bij 22 ohm ca 56mA.
Door de vlotterweerstand zal deze stroom ook gaan en daar zal bij maximale weerstand van 190 ohm er 0.6W aan warmte ingaan. Kan die weerstand zoveel vermogen aan?
R2 gebruik je om een kleiner regel bereik te krijgen en is hier niet nodig.
Dus nadelen zijn
kan niet tot 0V regelen.
Max 0,6 in de weerstand.
Als dit niet de bedoeling is en je wilt echt tot 0V kunnen regelen zou ik wel de mic29152 gebruiken en dan daarachter de opamp schakeling.
Op woensdag 7 mei 2025 18:25:22 schreef benleentje:
Deze regelaar heeft een minimum uitgangsspanning van 1,24V en die kan dus niet naar 0.
Over R1 zal door de werking van de regelaar altijd 1,24V staan en de stroom door R1 is dan bij 22 ohm ca 56mA.
Door de vlotterweerstand zal deze stroom ook gaan en daar zal bij maximale weerstand van 190 ohm er 0.6W aan warmte ingaan. Kan die weerstand zoveel vermogen aan?R2 gebruik je om een kleiner regel bereik te krijgen en is hier niet nodig.
Dus nadelen zijn
kan niet tot 0V regelen.
Max 0,6 in de weerstand.Als dit niet de bedoeling is en je wilt echt tot 0V kunnen regelen zou ik wel de mic29152 gebruiken en dan daarachter de opamp schakeling.
Van 1,24 volt tot 10 volt is ook prima. Gewoon een kwestie van de formule aanpassen dat 1,24 volt gelijk staat aan 0 liter in de tank. Max 0,6 watt in de weerstand durf ik niet te zeggen, dus ik kijk inderdaad even verder naar een opamp.
Bedankt zover.
Op woensdag 7 mei 2025 19:13:14 schreef Sine:
Een opampje is prima, je hebt alleen een stabiele referentie nodig.[bijlage]
Mooi schema. Bedankt. Ga ik zeker mee aan de slag.
benleentje
Golden Member
Het schema van sine is wel de meest nette oplossing. Het enige nadeel is dat de opamp bij een accuspanning onder de 12V er net geen 10V van kan maken. Maar dat lijkt me eigenlijk niet zo een probleem of de tank nu vol zit op net niet helemaal vol is niet zo belangrijk. Want voor de rest blijft de opamp wel goed werken.
Deze opamp gaat wel op zeg 20mV na tot 0V.
Op donderdag 8 mei 2025 13:53:55 schreef benleentje:
Het schema van sine is wel de meest nette oplossing. Het enige nadeel is dat de opamp bij een accuspanning onder de 12V er net geen 10V van kan maken. Maar dat lijkt me eigenlijk niet zo een probleem of de tank nu vol zit op net niet helemaal vol is niet zo belangrijk. Want voor de rest blijft de opamp wel goed werken.Deze opamp gaat wel op zeg 20mV na tot 0V.
Mee eens en mijn watertank zit eigenlijk nooit helemaal vol. Haal liever wat vaker vers water. Heb vandaag de onderdelen binnen gekregen, dus ik kan de komende dagen het resultaat melden.
Op woensdag 7 mei 2025 19:13:14 schreef Sine:
Een opampje is prima, je hebt alleen een stabiele referentie nodig.[bijlage]
Sine,
Ik heb het schema gemaakt zoals door jou beschreven en de WEMA gevers vlotter ertussen gezet. Het enige verschil is dat ik voor de C1 - 10uF ipv 1nF, deze waren niet op voorraad, weet niet of dat veel uitmaakt. Bij het testen met input spanning van 13.3 volt gaf de voltmeter bij 0 Ohm op pin7 een voltage van 0.06 volt aan en bij 189.3 Ohm gaf 5.1 volt aan. Die laatste was een beetje een verrassing, want je zou 10 volt verwachten. Weet jij waardoor dit zou kunnen komen?
Groet,
Frank.
Op zondag 11 mei 2025 17:05:30 schreef OXO:
R21 vervangen door 33kΩ
C1 zie ik nergens...
Sorry. Ik bedoelde c9 een c10.
Ik ga R21 vervangen door 33K een last het resultaat weten. Bedankt.
benleentje
Golden Member
Weet jij waardoor dit zou kunnen komen?
Een opamp kan je met weerstanden instellen op een bepaalde versterking. IK denk dat sine met 0 - 5V in zijn hoofd zat.
Met R21 die nu 12k is stel je de versterking in samen met de 10K weerstand dia aan de gnd hangt.
12k / 10k = 1,2x een versterking van 1,2x dus.
Met 33k / 10k = 3,3x ik zou een versterking van 2,4x verwachten.
Maar je kan R21 ook regelbaar maken. Zet dan in serie met de 12k weerstand een 25k potmeter of trimmer. Of net wat je hebt liggen.
Sorry. Ik bedoelde c9 een c10.
Die moeten eigenlijk wel 100nF zijn want die zorgen voor de stabiliteit van de spanningsregelaar. Nu maag daar ook nog wel 220nF of 330nF. Ik zou ze daar nog wel plaatsen.
De versterking met 10k en 33k bedraagt 4,3
100nF is standaardwaarde voor ontkoppeling.
Met 10µF aan de uitgang zit je wss buiten safe area inzake stabiliteit (datasheet L7805 raadplegen)
Op zondag 11 mei 2025 17:32:29 schreef benleentje:
[...]Een opamp kan je met weerstanden instellen op een bepaalde versterking. IK denk dat sine met 0 - 5V in zijn hoofd zat.Met R21 die nu 12k is stel je de versterking in samen met de 10K weerstand dia aan de gnd hangt.
Met 33k / 10k = 3,3x ik zou een versterking van 2,4x verwachten.Maar je kan R21 ook regelbaar maken. Zet dan in serie met de 12k weerstand een 25k potmeter of trimmer. Of net wat je hebt liggen.
[...]Die moeten eigenlijk wel 100nF zijn want die zorgen voor de stabiliteit van de spanningsregelaar. Nu maag daar ook nog wel 220nF of 330nF. Ik zou ze daar nog wel plaatsen.
Handig. Potmeter ga ik bestellen. 330nf heb ik nog wel liggen, dus die vervang ik meteen. Bedankt.
Op zondag 11 mei 2025 17:32:29 schreef benleentje:
[...]Een opamp kan je met weerstanden instellen op een bepaalde versterking. IK denk dat sine met 0 - 5V in zijn hoofd zat.Met R21 die nu 12k is stel je de versterking in samen met de 10K weerstand dia aan de gnd hangt.
Met 33k / 10k = 3,3x ik zou een versterking van 2,4x verwachten.Maar je kan R21 ook regelbaar maken. Zet dan in serie met de 12k weerstand een 25k potmeter of trimmer. Of net wat je hebt liggen.
[...]Die moeten eigenlijk wel 100nF zijn want die zorgen voor de stabiliteit van de spanningsregelaar. Nu maag daar ook nog wel 220nF of 330nF. Ik zou ze daar nog wel plaatsen.
Handig. Potmeter ga ik bestellen. 330nf heb ik nog wel liggen, dus die vervang ik meteen. Bedankt.
benleentje
Golden Member
Op zondag 11 mei 2025 18:21:56 schreef OXO:
De versterking met 10k en 33k bedraagt 4,3
100nF is standaardwaarde voor ontkoppeling.
Ja je hebt gelijk en 12k + 10k = 2,2x.
Volgens de datasheet is die meestal voor de ingang 100nF en voor de uitgang 330nF. Dat het ik toen een keer opgezocht.
Potmeter ga ik bestellen.
Als je toch moet bestellen dan zou een instelpotmeter of trimmer nemen die hebben vaak 20 slagen en de trimmer en die mag dan 25k of 50k zijn.
Op zondag 11 mei 2025 20:16:08 schreef benleentje:
[...]Ja je hebt gelijk en 12k + 10k = 2,2x.Volgens de datasheet is die meestal voor de ingang 100nF en voor de uitgang 330nF. Dat het ik toen een keer opgezocht.
[...]Als je toch moet bestellen dan zou een instelpotmeter of trimmer nemen die hebben vaak 20 slagen en de trimmer en die mag dan 25k of 50k zijn.
Ga ik doen. Had de bestelling gelukkig nog niet de deur uit gestuurd. Met alle input begin ik inmiddels aardig te begrijpen hoe het werkt. Heb namelijk zelf geen electrotechnische achtergrond. Iedereen bedankt voor alle hulp zover. Erg nuttig.
Het is allemaal gelukt en ik wilde iedereen die hieraan heeft bijgedragen enorm bedanken. Ik heb hieronder even het totaal plaatje geschetst. Technisch gezien misschien niet helemaal correct, maar dan is ieder geval duidelijk hoe het nu draait. De watersensor resulteert in een voltage tussen 0 en 10 volt. Deze voltages kan ik doorgeven via een fibaro smart implant aan mijn domoticz. Deze kan dan worden weergegeven zoals aan de rechterkant in het plaatje. De laatste stap is dat ik met een scriptje het voltage moet omzetten naar het aantal liters, maar aangezien de tank schuin wegloopt zal ik eerst een aantal metingen moeten verrichten om tot een formule te komen van voltage naar liters, maar dat gaat wel lukken.
Ik moet ook zeggen dat de metingen super stabiel zijn tot op 2 cijfers na de komma, ongeacht het voltage van de accu met zonnepanelen. Nogmaals bedankt.