Goedenavond,
Hoop dat iemand mij kan helpen om de wasmachine van mijn schoonouders te repareren. Ben redelijk handig maar weet de juiste volgorde niet.
Heb afvoer gereinigd en aanvoer van water lijkt ook goed te werken.
Plots werkte centrifugeren goed.
Nu draaien we was, lijkt eerst af te pompen maar kwam geen water uit (klopt ook volgens mij nadat we net hebben kunnen centrifugeren) en erna hoorde we water er inkomen voor enkele seconden. De tijd blijft in dit geval ook op 33 minuten staan zoals hij ook begon op 33 min.
Nu komt er weer water in maar nog steeds 33 minuten.
Hebben jullie wellicht een idee? Moet het element misschien op temperatuur komen of.......
Alvast hartelijk dank voor alle tips.
En sorry vanaf mijn mobiel geschreven, excuus voor de fouten.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Het toestel doet normaal het volgende:
1.Pompt even af(zeker zijn dat leeg is en de eco bal activeren)
2.Neemt even water via voorwasbakje(bakje kuisen)
3.Neemt de nodige hoeveelheid via hoofdwasbakje(zeep meenemen, waswater voorzien)
4. Draait/wast
Op centrifigeren
1.Pompt af
2.loopt zeer traag in stappen naar centrifugeren.
Hij lijkt me vast te zitten in 3. Mogelijks is het hoofdwasventiel stuk. Meet dat na. Beide moeten iets van een paar kilo ohm hebben.
Ik zou een componenttest doen via de service mode. Dit gaat je zeer veel tijd schelen. Ook kun je dan foutcodes uitlezen.
Mijn eerste gedacht was de koolborstels vd motor maar dan centrifugeert hij ook niet. Dat lukte toch wel?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik denk ook dat je hoofdwasventiel het niet meer doet. Ik heb dezelfde machine maar een wat later model en die pompt bij de eerste start enkele seconden om zeker te zijn dat er geen water meer in de kuip staat.
Na 5 seconden gaat de machine water nemen via de voorwasbak voor een 15-tal seconden.
Daarna gaat ze over op de hoofdwasbak om het gros van water te nemen tot het hoog genoeg staat. Als jou machine stopt na nemen water via de voorwasbak dan is heel waarschijnlijk het inlaatventiel voor de hoofdwas stuk. De machine gaat in fout als er binnen een bepaalde tijd onvoldoende water binnen komt of de flowsensor geen stroming registreert.
Het geselecteerde programma wordt dan stopgezet en wacht tot de fout opgelost wordt. De machine toont dan een foutcode en het ledje onder de knop start blinkt rood in plaats van groen. De machine laat zelf ook enkele pieptonen horen om de zoveel seconden om je te waarschuwen dat er iets mis is.
De tijd begint pas te lopen nadat er voldoende water opgenomen is, zoniet blijft de tijd ongewijzigd.
Normaal toont de machine dan een foutcode op het display.
Hi,
Dank voor de snelle reacties.
Ik heb even een foto bijgevoegd, aangezien ik niet alle juiste benamingen weet.
Centrifugeren duurt normaal 10 min, maar hij telt heel langzaam af.
Dus staan hij al een poos aan en staat pas op 9 minuten.
Error code die ik krijg is EF4.....
Te weinig water invoer?
Waar zit het inlaat ventiel? Of is dat het ventiel waren het water direct op binnenkomt? Heb gisteren even een slang aangezet en daar kwam een behoorlijke straal uit. Of heb ik het over het verkeerde onderdeel?
Nogmaals afvoer en invoer getest, deze lijken te werken.
Heb bij beide een mooie straal.
Hoor graag jullie ideeën.
Bedankt
[Bericht gewijzigd door JuHo op (16%)]
EricN
Ik weet nog steeds niet of de motor daadwerkelijk draait?!
EF4 is specifiek de flowmeter die niet gaat. Dit door een defect ventiel of door een defecte flowmeter.
De flowmeter is een reedcontact. Dat kun je eventueel los vervangen.
Wil je een nieuwe flowmeter in het geheel vervangen dan moet je een inlaatventiel bestellen. Daar zit die op. Als...je de originele besteld.
Als je wil meten:
De 2 rode zijn de ventielen
De blauwe is de flowmeter
Reedcontact is het glazen buisje. Moet oneindig meten en als je er een magneet in de buurt brent moet het sluiten.
Deze test is geen referentie of het daadwerkelijk nog goed is. Het magneetje in het inlaatventiel kan slapper geworden zijn of het reedcontact minder gevoelig. Dat kun je met een rudimentaire test niet weten.
Een test die wel betrouwbaar is:
Zet de multimeter in de doorpiepstand. Zo hoor je onmiddellijk of het kontakt sluit. Meet op de flowmeter (stekkertje er uit doen) of je pulsen(intermitterend gepiep vd multimeter) hoort tijdens het moment dat er water vloeit door 1 vd ventielen.
Hi,
Gisteren draaide de motor op centrifugeren.
Echter als ik hem op dat programma zet, moet ik heel erg lang wachten.
Zal dat nog een keer proberen en langer wachten.
Verwacht je dat de koolborstels ook defect kunnen zijn?
Voor mij is het raar dat hij zo langzaam aftelt betreft de tijd.
Moeten beide ventielen schakelen?
Omdat ze apart bekabeld zijn was het een aanname dat alleen diegene die het verst van de flowmeter zit water gaf. (wist toen ook niet dat blauw de flow meter is). Helaas kan je ze ook niet andersom aansturen want de connector is anders, wellicht om deze misschien andere voltage hebben.
Zal straks meten 
EricN
Beide ventielen moeten bij aanvang water geven maar niet gelijktijdig! Eerst voorwas een paar seconden en daarna hoofdwas tot kuip op gewenste hoogte zit.
De motor draait dus. Daar zou ik verder dan geen aandacht aan geven. Ook gezien de fout niet motor gerelateerd is.
Aangezien hij heel lang moet wachten met centrifugeren én een watertoevoer probleem is, is de pressostaatslang wel schoon? Mogelijk ziet de machine water wat er niet is door een verstopping.
Deze moet van onderaf komen en ergens naar een component met kabels eraan naar de besturing gaan. Dunne slang. Voorzichtig lostrekken aan de bovenzijde en doorblazen. Daarna weer proberen.
EricN
Dat is een logische redenering en geen moeilijk klusje dus zeker eens bekijken. Toch 2 bemerkingen:
1.Blaas niet in de pressostaat! Enkel in het darmpje naar onder toe
2.een verstropte pressostaat geeft normaal geen EF4
Pressostaat is die in blauw. Darmpje kan je er zo af halen. Pressostaat kan blijven zitten. Wel oppassen dat je de nippel niet breekt
Hi,
Ga inderdaad geen aandacht vooralsnog geven aan de motor.
Volgens mij wat ik heb gemeten en gaan niet beide ventielen open, alleen die het dichtste bij de zijkant zit.
Maar als nummer 1 al niet functioneert omdat het reedcontact niet goed is schakelt nummer 2 dan wel in? Zag hier geen 220V op komen.
Als dit wel moet kan het dus betekenen dat de print niet goed is.
Als ik het reed contact loshaal en met een schroevendraaier er langs ga dan schakelt hij. Alles in elkaar gezet met de stekker er uit meet ik niks (oneindig). Maar kan er heel slecht bij, dus heb met stekker erop gemeten door de kabeltjes iets door te prikken wat ik netjes herstel.
De pressostaat slang heb ik doorgeblazen en lijkt goed.
Dit had ik gisteren al gedaan samen met het reinigen van de pomp.
Denk dat ik de ventielen maar moet bestellen en anders de print moet gaan bekijken of denken jullie toch wat anders?
Wederom hartelijk bedankt voor jullie input.
EricN
Dat het 2de niet in gaat omdat hij bij het errste merkt dat het al niet loopt is goed mogelijk. Daarom mijn eerder voorstel om via het service menu de componenten te testen. Ik zal eens kijken of de bestanden door een mail gleuf geraakt.
Zo kun je manueel de ventielen aanschakelen.
Het reedkontakt (blauwe houdertje) klikt er gewoon af. Het ventiel kan er ook af door de weerhaak in de achterplaat in te drukken en dan het ventiel een kwartslag te geven.
Een reed kun je los bestellen en vervangen. Kost 50ct of zo.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Heb ik nog getest vroeger door er zelf 230VAC op te zetten, dan weet je het snelst of die ventielen nog goed werken. Met die service menu vind ik zelf omslachtig.
En kijk ook even de waterfilters na, ook dit kan er voor zorgen dat er niet genoeg flow is.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (23%)]
Heb niet zo 123 van die connectoren om te testen en er 220V op te zetten.
Heb de inlaat ventielen besteld, levertijd van 2 dagen.
Moet nu wel echte actie ondernemen om een stap verder te komen.
Anders moet ik nog langer de was voor ze doen
.
Heb ook niet de tijd momenteel om er elke keer langs te gaan.
Wel heel erg bedankt voor de benodigde documentatie.
Lastige is gewoon dat je geen ervaring hebt en niet alle spullen voorhanden hebt.
Wederom bedankt en hou jullie op de hoogte.
Johkrottjee
Special Member
Mijn eerste vraag is is deze reeds gerepareerd of niet zo niet graag even bericht naar mijn e mail ivm mogelijke oplossing.