Goedenavond iedereen,
onlangs begon de grondwaterpomp vreemd te doen.
Af en toe viel even de waterdruk weg.
Na alles nagelopen te hebben kwam ik erachter dat de automatische zekering in de besturingskast van de pomp de boosdoener is. Deze werd behoorlijk warm en als ik met de stekkers bewoog ging plots de pomp uit. De zekering heb ik gedemonteerd en ohms doorgemeten, als ik dan de aansluiting iets beweeg schiet de weerstand omhoog.
Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van deze automatische zekeringen, maar dat kan aan mij liggen. Nu dacht ik deze te vervangen door een glaszekering (6.3 x 32 mm) met een houder uiteraard.
Qua beveiliging voor de pomp heeft het geen nadelige gevolgen, toch?
Dat wijst op slecht contact in de aansluitingen. Kun je geen nieuwe faston stekers aan de draden zetten.
Je kunt dat ding ook vervangen door een automaat van het type wat standaard in groepenkasten wordt gebruikt.
Wat beveiligt die zekering eigenlijk, en is die beveiliging wel nodig?
Op zaterdag 17 mei 2025 21:26:17 schreef KlaasZ:
Dat wijst op slecht contact in de aansluitingen. Kun je geen nieuwe faston stekers aan de draden zetten.
Je kunt dat ding ook vervangen door een automaat van het type wat standaard in groepenkasten wordt gebruikt.Wat beveiligt die zekering eigenlijk, en is die beveiliging wel nodig?
Slecht contact in de stekers dacht ik eerst ook. Vandaar dat ik de zekering uitgebouwd heb en rechtstreeks op de aansluiting van de zekering gemeten heb.
De zekering beveiligt de grondwaterpomp. Als de pomp door een defect meer stroom gaat vragen, lijkt het mij wel zinvol dat er een zekering tussen zit.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Misschien eerder een auto-zekering gebruiken als vervanging? Die hebben (in het grootste model) ook 6,3mm faston, wel zo gemakkelijk.
Dit is geen automaat maar een thermische beveiliging. Een zekering reageerd anders.
Er is een kans dat ie bedoeld is als motor beveiliging. Een zekering zou in dat geval heel erg ongeschikt zijn.
Wat is dan het wezenlijke verschil? Een automaat gaat er toch ook uit als de stroom een poosje boven een bepaalde waarde komt?
Dit is geen automaat maar een thermische beveiliging.
+1
https://ygencn.en.made-in-china.com/product/JXFxEfnyhvVN/China-UL-TUV-…
Vervang het door eentje waar een betrouwbare merknaam op staat
https://www.conrad.be/nl/p/schurter-4400-0015-4400-0015-beveiligingssc…
Grote kans dat een gewone zekering veel te snel is en er op de inschakelstroom van de pomp uit gaat.
Met GJ eens, het is een motobeveiliging en geen zekering.
Het zelfde ding kost 75 cent op alie, of beter wat OXO zegt, die van Conrad.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't Is meestal een combinatie van thermische en gewone zekering:
Bij sluiting springt hij uit, bij langdurige overbelasting springt hij ook uit.
(het hart is een bimetaal wat bij overbelasting heet wordt en omklapt, meeste van dat soort zekeringen werkt zo)
ETA maakt er ook veel: https://nl.farnell.com/eta/1658-g21-02-p10-8a/circuit-breaker-8a/dp/95…
[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]
Dan doet hij in principe toch hetzelfde als een automaat? Hij schakelt af bij overbelasting. Dus kun je dit ding vervangen door een gewone automaat.
Op zaterdag 17 mei 2025 23:28:56 schreef revado:
Grote kans dat een gewone zekering veel te snel is en er op de inschakelstroom van de pomp uit gaat.
Met GJ eens, het is een motobeveiliging en geen zekering.
Het zelfde ding kost 75 cent op alie, of beter wat OXO zegt, die van Conrad.
Dat de zekering wellicht bij aanloop al stuk zou kunnen gaan vermoedde ik eigenlijk ook wel. Vandaar ik graag van jullie mening en kennis gebruik wilde maken.
Ik ga de beveiliging bij Conrad bestellen.
Op zondag 18 mei 2025 09:34:03 schreef Peter9680:
[...]
Dat de zekering wellicht bij aanloop al stuk zou kunnen gaan vermoedde ik eigenlijk ook wel. Vandaar ik graag van jullie mening en kennis gebruik wilde maken.
Ik ga de beveiliging bij Conrad bestellen.
Iedereen hartelijk dank voor de berichten en adviezen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Zo’n ding geeft geen enkele bescherming voor je pomp.
Deze beveiliging gaat er uit als je pomp al kapot is! Niet er vlak voor.
Afhankelijk van je pomp zou je een motor eveiligingsschakelaar (zg PKZ) kunnen gebruiken.
Maar bij kleine 1 fase motoren geeft dat vaak geen afdoende beveiliging.
Op zondag 18 mei 2025 09:53:31 schreef Hunebedbouwer:
Om wat soort pomp gaat het ,en heb je er ook de gegevens van?
Betreft een 1 fase bronpomp van het merk Leo.
Als de pomp draait loopt er 5.3 Ampere stroom. Een thermische beveiliging van 8 Ampere kan naar mijn mening dan wel kloppen.
Meer gegevens van de pomp zelf heb ik niet.
Op zondag 18 mei 2025 09:58:13 schreef Toeternietoe:
Zo’n ding geeft geen enkele bescherming voor je pomp.
Deze beveiliging gaat er uit als je pomp al kapot is! Niet er vlak voor.
Afhankelijk van je pomp zou je een motor eveiligingsschakelaar (zg PKZ) kunnen gebruiken.
Maar bij kleine 1 fase motoren geeft dat vaak geen afdoende beveiliging.
Dat de thermische beveiliging de pomp perfect beschermt lijkt mij ook niet. Maar beter 1 beveiliging dan helemaal niets.
Het betreft een 1 fase pomp. Een pkz is een optie, maar wellicht ook wat overdreven. Een nieuwe pomp kost de wereld niet.
Op zondag 18 mei 2025 10:31:15 schreef Peter9680:
[...]
Betreft een 1 fase bronpomp van het merk Leo.
Als de pomp draait loopt er 5.3 Ampere stroom. Een thermische beveiliging van 8 Ampere kan naar mijn mening dan wel kloppen.
Meer gegevens van de pomp zelf heb ik niet.
Normaal gebruik je voor een pomp die 5,3A nominaal trekt ook een thermische beveiliging van 5,3A.
We weten alleen niet hoeveel die pomp nominaal trekt natuurlijk. Of jij moet die 5,3A van het typeplaatje hebben.
Mogelijks komt TS zijn pomp uit dit gamma
https://bronpomp.nl/leo-bronpomp/?srsltid=AfmBOor8xGkJdqSqWFBa4jELjG0E…
Met 5,3A en in de veronderstelling dat de cos 0,7 is moet het de 1,1kW versie zijn.
Als TS nu mss eens de cos zou kunnen meten met een energiemetertje?
Anders zet ik de originele 8A er terug in
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 17 mei 2025 21:49:41 schreef Paulinha_B:
Misschien eerder een auto-zekering gebruiken als vervanging? Die hebben (in het grootste model) ook 6,3mm faston, wel zo gemakkelijk.
autozekeringen juist nooit gebruiken voor 230V, die zekeringen zijn voor max 32V gemaakt.
die china automaten zijn rommel, zou ook zeggen dat een losse zekering zn werk hier wel beter doet. die china dingen kom je in legio apparaten tegen, en dit is zeker geen motorbeveiliging maar een automaatje. ben ze ook in ups en ander spul tegengekomen, allemaal spul zonder motor erin.
[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]
Op zondag 18 mei 2025 15:25:27 schreef testman:
....en dit is zeker geen motorbeveiliging maar een automaatje. ben ze ook in ups en ander spul tegengekomen, allemaal spul zonder motor erin.
Dit is geen automaat en een zekering is geen goede vervanger. Dit is zoals al meerdere keren opgemerkt alleen een thermische beveiliging.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
https://rfc.amanbo.com/eshop/product/WOKEMA-W55-Overload-Overcurrent-P…
WOKEMA W55 Overload Overcurrent Protector
specs van die dingen, tript pas na een uur bij 135% last.
https://www.farnell.com/datasheets/592343.pdf
deze van potter en brumfield heb ik nog liggen, en weet zeker dat die in de DC van een scootmobiel trafo oplader zat. zo'n ding tript bij 24VDC en sluiting ook gewoon. heb er ook nog liggen van E.T.A welke ook aan/uit kunnen schakelen en 38A gespect zijn. die zat in serie met de accu van een scootmobiel. en ook die heb ik weleens zien trippen.
Die trippen ook bij sluiting, maar dat duurt eventjes.
Het staat ook in de catalogus "Thermal Circuit Breaker"
benleentje
Golden Member
Het betreft een 1 fase pomp. Een pkz is een optie, maar wellicht ook wat overdreven. Een nieuwe pomp kost de wereld niet.
Hier is veel 2de hands aanbod.
https://www.btmarkt.nl/Siemens-3RV1021-1GA15-motorbeveiliging-schakela…
Een goede pomp die gaat niet zomaar defect. Dat gebeurt als er een verstopping zit of er teveel lucht inde pomp komt. Als een pomp geen water kan verplaatsen dan trekt het gek genoeg minder stroom en de beveiliging zal er dan ook niet op reageren.
Maar een PKZ is wel beter dan niets, maar als je het goed wilt doen moet je de pomp gaan monitoren op de goede werking. Dat vond ik toen ook een beetje duur worden en zo een monitoring kan zelf ook in de fout gaan en dan gaat de pomp alsnog defect. Ik heb daarom ook gewoon een reserve pomp staan. En een simpele vlotter schakeling met een rode signaallamp voor als de put te vol komt staan.
Zelf hou ik er niet zo van om met teveel aan elektronica iets simpels als een pomp te monitoren omdat ik weet dat alles wel kapot kan gaan en die elektronica slurpt ook energie dus ik heb de meest simpele oplossing genomen. Ik heb wel een omron pomprelais dat is ook wel elektronica maar ik had met die mechanische vlotters ook slechte ervaring en dit omron pomprelais is erg betrouwbaar.
De reserve vlotter is wel een mechanische maar die zit ruim boven het water en kan dus ook niet aangetast worden doordat het altijd onder het water zit en is dan ook een stuk betrouwbaarder.