Beste allemaal,
Na een aantal jaar redelijk tevreden te zijn met mij combi-oventje viel het me op dat de ovenfunctie steeds slechter wordt.
Het is nooit een temperatuur-topper geweest maar de voorverwarmingstijd is inmiddels wel extreem.
Ik meen al eerder op dit forum te hebben gelezen dat deze oven de lucht verwarmd mhv de gloeispiralen.
In de grillstand viel me na een tijd op dat de binnenste spiraal niet roodgloeiens wordt (buitenste wel) en na flink lang stoken was de buitenste spiraal ook een stuk heter dan de binnenste.
Misschien dat die binnenste helemaal niks meer doet en alleen meeverwarmd door de hitte van de andere spiraal?
Kan dit kloppen? Hoe kan ik hier zeker over zijn en uiteindelijk; wat kan ik hier zelf aan doen/aan laten doen?
Ik heb wel een beetje ervaring met eektrische apparaten openschroeven maar met combi-ovens vrij weinig; waarschuwen mogen zeker gegeven worden ?.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Vriendelijke groeten, Mic
Ps ik heb de bovenkant van de oven er al even af gehaald maar zag daar op het eerste gezicht niks geks.
En na heeeel lang te laten voorverwarmen wordt de temperatuur wel hoog genoeg om een ristorante-pizza te bakken ?
[Bericht gewijzigd door MvdD op (10%)]
Achterin zit een hetelucht element, die is meest waarschijnlijk defect. Grill element word middelste altijd minder heet, deze heeft ook minder vermogen..
Bedankt voor het antwoord! Is er een makkelijke manier om (spanningsloos?) te meten of het element inderdaad kapot is?
(Of is dit 99% zeker?)
MVG, Michiel
Roland11
Golden Member
Op maandag 19 mei 2025 20:45:52 schreef MvdD:
Bedankt voor het antwoord! Is er een makkelijke manier om (spanningsloos?) te meten of het element inderdaad kapot is?
Ja, de weerstand van het verwarmingselement meten.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Als je er niet aan uit kan post je hier best foto's. Hoe meer hoe beter we kunnen helpen. Voor nu. Achterkant er af en verwarmingselementen nameten. Best 1 stekker telkens los nemen zodat je enkel de verwarming meet en niet gans het circuit.
Hallo circuiteers,
Excuses dat het wat langer duurde voordat ik (ivm drukte) een update gaf.
Gisteren heb ik ook de achterkant losgeschroefd van de machine er daar was snel te zien dat er iets niet goed zat. (Zie foto’s).
Verder heb ik de weerstand van de spiralen/elementen boven en onder gemeten:
Binnenste bovenelement: 37 ohm
Buitenste bovenelement: 46 ohm
Onderste element: 53 ohm
Mijn eerste vraag is; is het een (groot) risico dat die connectors er zo uit zien? Of kan ik die met een gerust hart vervangen?
En lijkt het er zo op dat de elementen nog ok zijn verder?
(Heb niet gemeten of er een aardfout in zat, maar aangezien de oven op een geaard stopcontact zit is dit misschien ook niet nodig?).
Verder heb ik meerdere foto’s toegevoegd, er valt mij verder niet echt iets op (maar ik ben dan ook een leek).
Bedankt voor de eerdere reacties en hopelijk komt hier ook weer wat wijsheid onder te staan 
EricN
Wat je vooral moet vermijden is dat het zou terug komen. Dus:
1. Schuur de aansluitingen op tot ze terug zeer mooi zijn en neem niet te grof schuurpapier zodat het contactoppervlak met de nieuwe connectoren optimaal is
2. Neem stalen kabelschoenen.
3. De draad afstrippen tot je terug mooi koper hebt. Is de draad te kort dan, neem nieuwe draad of verleng de draad wat.
Een oven is vuurvast en omgeven door metaal dus onveilig is dat nooit, tenzij de verliesstroomschakelaar in je woning defect is.
IDD opschuren. vijlen tot schoon metaal is en dan GEEN rode of blauwe AMP gebruiken maar metalen Fastons..
Reuze bedankt voor de reacties! En die stalen Fastons is een zeer goede tip (anders had ik misschien inderdaad rode/blauwe AMP’s gebruikt
).
Ik zal er de komende week ns tijd voor maken en laten weten hoe de oven werkt na reparaties
.
Ps. De weerstandswaarden van die elementen kloppen dan verder? (Of kan ik dat zelf ergens vinden?)
EricN
Als dat tss de 30-60 ohm zit is dat prima. Dat scheelt nooit een paar ohm. Dat is goed of dat is slecht.
Ik gebruik deze 6.3mm voor respectievelijk 1.5 of 2.5mm draad. Zie bijlage. Maar ik kan niet zien of het de 4.8 of 6.3 is die je nodig hebt.
[Bericht gewijzigd door EricN op (41%)]
Roland11
Golden Member
Op dinsdag 3 juni 2025 18:51:18 schreef smd:
GEEN rode of blauwe AMP gebruiken
Want?
EricN
Dat wordt heet. Dat dient daar niet voor, is daar niet tegen bestand en dat is in veel gevallen inferieure makelij. Hard zoeken naar een degelijke faston. Ook is dat vertind en niet van staal.
Is het trouwens een goed idee om alle Ptjes te vervangen voor die Fastons/klemko’s?
Of zijn dit standaard al stalen AMP’s?
En dank voor de vele reacties en tips!
En nog een vraagje:
Waar kan ik (als particulier) die stalen kabelschoentjes bestellen?
Heb toch wel rondgekeken/gebeld maar bij de bouwmarkten in de buurt hebben ze alleen de ‘normale’ en ook online kan ik ze niet vinden (niet de goede in ieder geval).
Bedankt voor jullie reactie!
EricN
Zijn de nummers vd kabelschoenen foto niet te krijgen? Ik heb ze van elka pieterman maar ik denk dat ze inmiddels niet meer bestaan.
Ik zou enkel de verbrande vervangen. Als er bij zijn die al beginnend verbrand ogen kan je dat ook vervangen. Ook aan de print komijken op verkleuring.
Ella Pieterman, dat is erg lang geleden! Bestaat al lang niet meer. Bestelde ik vroeger ook, in enen over..