De voeding is voor m'n huidige NE5532 phono RIAA voorverterker die nu nog werkt met een virtuele 'ground'. Maar ik wil er uiteindelijk toch een gaan bouwen, of de huidige verbouwen, naar een met een symmetrische netvoeding van + en - 9 Volt. Het versterkertje 'eet' bijna niets want hij draait nu al weer 10 dagen op een 9V blokje. En het werkt best goed maar de virtuele grond vergt wel meer ontkoppel condensators en met een symmetrische voeding zijn die niet nodig.
Dus ik dacht dat zo'n 5mA wel genoeg is. Voeding is ontworpen op 10 mA en een 9 Volt trafo zonder middenaftakking. Dus de positieve en negatieve spanning komt van één wikkeling. Dat werkt in de sim wel aardig nu. Er zitten twee spanningsregelaars in. De 78- en 79- 09. Mijn pakket kent niet de L versie, maar dat is wel de gene die er in komen. Trafo is een 100 mA AC adaptertje uit de erfenis van een overleden kertmisgadget.
Omdat ik zo min mogelijk net-zooi wil in m'n ampje zit er dus ook 'ontstoring' in. Onder andere over de diodes. En bij de 09's. De opzet was ook om de buffer elco's niet té groot te maken.
Nu reageert de sim wel een beetje raar op die ontstorings C's (ratel condensatoren?) over de diodes. Dus ik weet niet of die heel erg nodig zijn. Anderzijds is een sim ook weer niet echt praktijk. Dus ik ben wel benieuwd naar de meningen, adviezen e.d. Goed hier het schema met (uitgebreide
) metingen.
O ja, zonder die 'ontstoring' over de diodes is de spanning op de uitgangen wél netjes onder de 9.1 Volt.
Edit, dat kwam door de 5 mA afname. Bij 10 mA is het netjes 9.0x volt. 
Het was Vrms dat raar ging doen. Bij deze op 10 mA.
Bedenk ook dat de 79xx een minimale belasting nodig heeft, iets van 6mA zo uit het hoofd.
Daar denkt de sim wellicht ook niet over na 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi harry64, 
Laat de condensatoren weg over de diodes, daarmee injecteer je HF spul in je voeding!
Neem in C1 een serie weerstand op van zeg 100 Ohm, kijk dan of het nog rateld als je daar last van hebt.
Per trafo wikkeling kan je de goede waarde bepalen voor C1 en zijn serie weerstand.
Zoek hiervoor op het forum, ik heb hiervoor een test schakeling liggen die een puls genereerd in de gebruikte trafo wikkeling en
de RC waarden dempt dan de resonantie door C1 en de extra weerstand met ene scoop bekijk je dan het resultaat.
Nu even te gaar om uit te zoeken welk topic dit was van mij.
Ook kan je zoeken naar een topic van Gertjan hoe hij allerlij HF spul uit een lineaire regelaar kan houden,
dit omdat de onderdrukking van hogere frequenties lastig is.
Een hele simpele oplossing is deze: neem C3 en C8 dubbel en plaatst er een 56 Ohm weerstand tussen.
(de weerstandwaarde wordt een beetje bepaald door de trafo eigenschappen zoals de Ri),
Dan heb je bij 100Hz bijna 20dB bij 100Hz aan extra onderdrukking en voor hogere frequeties nog veel meer onderdrukking.
Dit omdat de onderdrukking voor de hogere frequenties door de 56 Ohm en de tweede 220uF wordt bepaald.
Verder zijn de 100nF rond de regelaars niet echt nodig als je het geheel compact bouwd en goed kwaliteit elco's gebruikt.
Ook deze nog, trafo wikkeling getwist naar het printje brengen, trafo zo ver mogelijk weg van de analoge electronica.
Groet,
Bram
Hoi Bram. Bedankt voor de waardevolle adviezen. Vooral dat HF injecteren had ik nooit opgekomen. Ik heb je advies toegepast en dat scheelt fors zoals uit de sim metingen blijkt. Ik heb het scoopje even anders aan gesloten en ingesteld. Alle DC metingen staan nu op 1V/div en -10 div's omlaag.
Alleen worden de 09's nu wel 08's. En ik bedacht net dat ik dan ook rekening moet houden met de +/-10% afwijking die het net mag hebben. Dus 9V -10% is 8.1 V Rms en dat gaat dan sowieso niet goed. Aangezien de amp ook bij +/- 5V nog wel goed werkt, hij werkt nu immers op één 9V blok, kan ik er ook nog 05's inzetten. Dan zit ik altijd boven de 2V dropout.
Plaatjes:
Op zondag 18 mei 2025 23:14:17 schreef deKees:
Deze? https://www.circuitsonline.net/forum/view/154429
Oef! Da's een hoop leesvoer. 
Op zondag 18 mei 2025 23:14:23 schreef RAAF12:
Jaartje of 40 oud schat ik van Elektuur en idd de waardes rond de brug zijn iets afhankelijk van de gebruikte trafo. Paar oplaadbare 9V accu blokjes zijn wel makkelijker als het weinig moet ruisen&brommen in een gevoelige phono pre-amp.Als voorbeeld voor verdere overdenkingen
[bijlage]
Ik heb hier nog een zwik Ali 18560's. Niet geschikt voor boormachine maar ik zou er vier 'nieuwe'(+/- 7.4 V) kunnen gebruiken. Die werden verkocht als 1.8Ah maar zijn gemeten ronde de 1Ah bij 2C, 1.2Ah bij 1C en 1.5Ah bij 0.5C. Dus die houden het wel een tijdje vol in m'n toepassing. 
Dat geeft extra signaal dynamiek op de output van de RIAA phono amp. 
Maar serieus, er zit 40dB gain in een RIAA phono amp. en die voed je beter uit een brom- en ruisvrije (zeker als je low-noise opamps gebruikt) voedingsbron zoals een batterij of accu voor de beste geluidskwaliteit.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi harry64, 
Nog een opmerking over je RIAA versterker...
R1 en R11 zal tussen 39K en 68K moeten zijn, de meeste MD elementen worden gespecificeert op een afsluitweerstand van 47K.
Wijk je ver af van deze waarde, dan kan je grote opslingeringen krijgen in het audio gebied.
De ingang capaciteit die je hebt gekozen op 100pF is ook wat aan de lage kant, vaak zit dat rond de 150pF.
Wil je het auwkeuriger weten, kijk dan bij de specifikaties van het desbetreffende MD element.
Bij de wat betere versterkers vna vroeger, had je vaak vier stapjes voor de capaciteit en de weerstand waarde.
Wat mij betreft kan je 150pF nemen en 47K dan zit je mooi in het midden.
Ceramisch elementen, dat is erg lang geleden voor mij, dat ik daar mee gewerkt heb.
Zal ergens begin 70 jaren zijn geweest met wat Philips platenspelers en daar heb ik nu geen kennis meer van.
Groet,
Bram
Hoi. Dankje. Het nieuwe ampje staat nu (net) in het amp draadje met hoe en wat plus de ervaring tot nu toe met de al gebouwde amp. Ik neem je adviezen mee. 
Bij deze de praktische uitvoering van de voeding zoals deze nu in de phono amp is gebouwd. De +12V is voor een VU metertje.
Er is echter een probleempje met de huidige 15V1A AC adapter die 17.5V AC levert. Het is een paar keer gebeurt dat de inrushstroom een 1N4007 diode molt. Heb ik tijdelijk opgelost met een 15Ω 1W weerstand in serie met de adapter, maar da's niet zo gunstig voor rimpel. Het was echter de enige die ik zo snel bij de hand had.
In de voeding zijn de 1000uF types 35V. De praktische Inrush meting is gedaan met een 1000uF 16V. De meetopstelling is een labvoeding van 15V 5A. Aan de min van de elco hangt een 0.1Ω 2W weerstand. Dan zou 1V 10A zijn. De meting kwam uit op 90A gedurende 300uS.
Is dat genoeg om een 1N4007 te mollen?
Kennelijk waren 1 of meerdere 1N4007's al 'ziek', ze komen van een sloopprint en zaten in de netvoeding als netbrug. Ik heb drie andere van een andere sloopprint gehaald en ze blijven gewoon heel. De 15Ω is ook vervangen voor een 1Ω en die blijft ook heel. Ik heb een inrush meting gedaan met alle elco's volledig ontladen en het valt nu allemaal wel mee. De 'negatieve'startpiek is van de elco's in de +12 en +9. De 'positieve' van de -9. Gemeten met probe op PR3 met scoop massa aan printmassa.
Op zondag 25 mei 2025 13:15:29 schreef harry64:
De meting kwam uit op 90A gedurende 300uS. Is dat genoeg om een 1N4007 te mollen?
Een 1N4007 mag een 'non repetitive peak current' (bijvoorbeeld bij het inschakelen van de voeding) hebben van 30 A.
Je zit dus zo'n factor drie buiten specs, en dat hij heel zou blijven is dan niet gegarandeerd.
Kennelijk zit er verschil tussen ineens DC op een elco zetten. Ik zal de DC meting nog eens doen met een diode in doorlaat. Kijken of ik dan ook een piek van 90A krijg. Er zit dan 'weerstand' van de diode tussen.
Het inrushprobleem is nu i.i.g. opgelost. Het 0.25W 1Ω weerstandje lijkt ook weinig te geven om dit piekje van 10A. Mocht er wel wat mis gaan, dan functioneert het weerstandje als zekering.
De defecte diode's, die op de multimeter nog steeds 'goed' meten, zal ik ook eens aan een wat zwaardere test onderwerpen.
blackdog
Golden Member
Hi harry64, 
Even wat praktijk info over gelijkrichting en de piekstromen die er bij lopen, b.v. bij het inschakelen.
Die piekstromen hangen van de trafo spanning af en de totale serie weerstand, dus de Ri van de gebruikte Elco,
Ri van de diode, de bedrading en zeker ook de totale Ri van de trafo, dat is dus niet alleen de DC weerstand van de 18V wikkeling waar je mee bezig bent.
Tegen mij is ook gezegt dat ik te veel elco capaciteit gebruikte en dat de piekstromen daar door veel te hoog worden.
Zo gauw je een stroom probe hebt, maar een 0,1Ω weerstand in serie met je 18V trafo wikkeling en een scoop is ook goed,
dan zie je dat er van de waarden die Spice aangeeft, weinig zinnigs meer over blijft.
Spice kan het meestal wel, maar dan moet je dit vrij goed gaan specificeren in je Spice programma!
Wat de piekstoom betreft die de diodes mogen hebben, dit moet je zien als energie per tijdseenheid.
De fabrikanten van de 1N4007 gven het allemaal een beetje anders op, meestal 1-periode maximaal 30 Ampere niet herhalend en b.v. 10-Ampere herhalend.
En dan gemiddeld continu 1-Ampere per 20mSec bij 25C en bij Philips nog maar 0,75-Ampere bij 100C.
Mij uitgangspunt is bijna altijd, ik neem 3-Ampere diodes als ik verwacht, of meet dat ik in de buurt kom van wat limiten.
Maar hou er rekening mee, dat de trafo en dan vooral de normale EI trafo tot zo'n 25-Watt een hoge Ri heeft en dus de piekstromen nooit de theoretische waarde zullen gaan halen.
Groet,
Bram
Op zondag 25 mei 2025 21:28:29 schreef blackdog:
[...] dan zie je dat er van de waarden die Spice aangeeft, weinig zinnigs meer over blijft.
Wacht even, die 90 A, dat was toch een echte meting, begrijp ik uit de beschrijving? Anders zou het beter geen 'meting' kunnen heten. 
Op zondag 25 mei 2025 13:15:29 schreef harry64:
In de voeding zijn de 1000uF types 35V. De praktische Inrush meting is gedaan met een 1000uF 16V. De meetopstelling is een labvoeding van 15V 5A. Aan de min van de elco hangt een 0.1Ω 2W weerstand. Dan zou 1V 10A zijn. De meting kwam uit op 90A gedurende 300uS.
--
Maar, inderdaad blijft in een gewone 1A-voeding de inrush wel binnen de perken door de weerstand van het laadcircuit, en blijven 1A-diodes lang heel.
Hoi Bram, die 15V1A AC adapter(s) zaten vroeger bij een router. Die routers zijn ter ziele. Het zijn al wel 230V adapters. Die 1000u 35V elco's zijn het geworden omdat ik niks anders had in dat spanningsbereik.Ik had er 5, dus nu nog maar nul. 
Het voedingkje werkt nu perfect. Nul rimpel op de plus en min 9V. 
Op zondag 25 mei 2025 21:52:23 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Wacht even, die 90 A, dat was toch een echte meting, begrijp ik uit de beschrijving? Anders zou het beter geen 'meting' kunnen heten.
[...]--
Maar, inderdaad blijft in een gewone 1A-voeding de inrush wel binnen de perken door de weerstand van het laadcircuit, en blijven 1A-diodes lang heel.
Ja, dat Owon plaatje is een echte meting.
Een 1000u 16V elco die vanuit de labvoeding op 15V in 1 klap geladen wordt door een krokobek in 1 keer los te laten op het pluspootje van de elco.
De schema's in de sim zijn wel de schakeling zoals hij nu in het echt is gebouwd.
Ik zal ff de foto's opsnorren.
....Gesnord