Goeiemiddag,

Ik heb een manuele loopkat met een manuele takel door mijn hobbyruimte lopen. Nu had ik het idiote idee om een loadcel hieraan te bevestigen zodat ik kan zien hoeveel gewicht ik hier eigenlijk aan hang. Veel te enhousiast een loadcel gekocht en nu zit ik met het probleem dat dat ding stroom nodig heeft. Gezien de takel een flink eind (12 meter) kan bewegen is dit niet zo simpel.

Ik heb al aan verschillende dingen gedacht:

1: Een staalkabel door de schuur spannen met daaraan ringen waar de kabel door gelust is, zo komt de kabel met lusjes langs het I profiel hangen en raakt de grond niet. Wat ik hier nadelig aan vind is dat de hoogte beperkt is en dat dus het gevaar bestaat dat je ergens mee achter die kabels blijft hangen. Verder is het wel de meest eenvoudige oplossing.

2: een soort van kabelhaspel die op en af rolt, maar ik weet niet goed hoe ik dit best doe zonder spanning op de kabel te zetten.

3: iets met sleepcontacten, lijkt me niet heel gewenst.

4: Een soort schaar/pantograaf waar de kabel door gelust is en net zoals bij grootmoeders lamp blijft de kabel even lang maar de pantograaf kan langer en korter worden. Dit lijkt me vooral heel ingewikkeld en veel werk.

Ik kan verder twee dingen doen: mijn display vast opgestellen en de signaalkabel via een van bovenstaande systemen leggen, lijkt me niet gewenst gezien het signaal dan makkelijk verstoordt wordt. Andere mogelijkheid is het display mee op de loopkat bouwen, dan is er enkel 230V nodig, maar dit is misschien ook niet gewenst. Eventueel kan ik de 230V naar 24V transformeren en met een kleine transfo direct bij het display weer terug naar 230V. Op deze manier staat er slechts 24V over het systeem.

Heeft iemand nog andere ideeën of ook al eens zoiets gedaan?

Ik zou de kabel door zo'n kabelgoot ding doen.

https://aerosusa.com/products/guide-chain/pl/

Als het 12m is dan moet je dit ding ondersteunen. 50cm dan hoeft dat nog niet denk ik zo. Je hebt minstens 6.5m nodig. Dan moet je het "voedpunt" halverwege maken.

Zo,n; kabelgoot ding heet een kabelrups ;)

Ik kan soms niet op het woord komen.

Het ding retour sturen en eentje met batterij aanschaffen.

Als het lowbudget mag dan kan je bij de bouwmarkt gordijnrail nemen. En dan aan die wielen een stukje touw ketting en dan in je kabel lussen maken en die aan de ketting ophangen.

Als je gordijnrail niet bevalt zijn er ook vergelijkbare professionele systemen voor. Wij hadden ook zo een kabelbaan of hoe heet dat boven een machine die 30 meter verplaats kon worden.

Op maandag 19 mei 2025 16:46:31 schreef OXO:

Maar je zit ook met je data die verstuurd moet worden dan het moet het op batterijen en draadloos kunnen werken. Maar is zeker goedkoper dan zo een kabelrups en ook gordijn rail is niet gratis.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (32%)]

Heeft dat ding echt 230Vac nodig ?
Vaak draait de elektronica op een veel lagere spanning.
Dan zou je eventueel met batterijen/ accu's kunnen werken.
Meteen uitzoeken of je een accu van oplaadbaar gereedschap kan gebruiken

Op maandag 19 mei 2025 15:45:09 schreef rew:
Ik zou de kabel door zo'n kabelgoot ding doen.

https://aerosusa.com/products/guide-chain/pl/

Als het 12m is dan moet je dit ding ondersteunen. 50cm dan hoeft dat nog niet denk ik zo. Je hebt minstens 6.5m nodig. Dan moet je het "voedpunt" halverwege maken.

Dat is inderdaad ook een optie maar zoiets heeft snel een radius van 50 cm en dan kom ik dus weer behoorlijk onder het plafond uit. Dan kan ik even goed het staalkabeltje spannen en 12 lussen van 50 cm laten hangen.

Op maandag 19 mei 2025 16:46:31 schreef OXO:

Heb daar al naar gezocht maar eigenlijk niks gevonden.

Op maandag 19 mei 2025 16:47:29 schreef benleentje:
Als het lowbudget mag dan kan je bij de bouwmarkt gordijnrail nemen. En dan aan die wielen een stukje touw ketting en dan in je kabel lussen maken en die aan de ketting ophangen.

Als je gordijnrail niet bevalt zijn er ook vergelijkbare professionele systemen voor. Wij hadden ook zo een kabelbaan of hoe heet dat boven een machine die 30 meter verplaats kon worden.

[...]Maar je zit ook met je data die verstuurd moet worden dan het moet het op batterijen en draadloos kunnen werken. Maar is zeker goedkoper dan zo een kabelrups en ook gordijn rail is niet gratis.

Dat is hetzelfde idee als met de staalkabel toch? Alleen dan met gordijnrails. Ik ben bang dat die lussen ergens zullen blijven haken.

Het moet niet per se low budget zijn maar ik kwam zo’n rail tegen van een industriële bovenloopkraan en dat was €3000 voor volgens mij nog niet eens de hele lengte. Dat was me toch wat te gek.

Op maandag 19 mei 2025 17:22:32 schreef HD13:
Heeft dat ding echt 230Vac nodig ?

Ja 110V of 230V.

Op maandag 19 mei 2025 17:38:55 schreef OXO:
https://www.vevor.nl/kraanweegschaal-c_10459/vevor-kraanweegschaal-han…

Prijs van die dingen zal wel stijgen met het max bereik

Nadeel is dan vooral dat je 50 cm naar beneden komt. Die loadcel die ik heb is slechts 3 cm dik en dus ideaal.

Twee staaldraden nemen, en de lussen (met veren/elastiek ertussen) horizontaal ertussen hangen. Dan heb je geen hoogte nodig.

Dat is hetzelfde idee als met de staalkabel toch?

Ja je hebt helemaal gelijk. Vanmiddag begreep ik even niet wat j met die staalkabel wou doen. Maar dat idee is beter als die toch wel gare gordijnrails. De rails zijn wel goed maar de overgangen zijn beroerd.

Echter zou over de kabel geen ringen oid laten glijden maar van die klein katrolletjes. Dat geeft veel minder slijtage aan de kabel. Maar ik zou voor mezelf ook een kabel nemen.

En qua kabel mag dat HO7RN 3G1,5 zijn. Die zijn nog lekker soepel. IK zou niet dunner gaan dat geeft eerder kabelbreuk.

Digitale kofferweegschaal op batterijtjes en iets met een 1 op 10 (bespaart hoofdrekenen) hefboom knutselen kan ook leuk zijn ?.

Ik heb even niet alles gelezen maar de kabel van de loadcell kan normaal niet door een kabelrups, pantograaf, oprolhaspel, staalkabel met wagentjes enz

Meestal mag je een loadcellkabel ook niet inkorten.

Wat heb je voor materiaal gekocht? Merk/type enz.

Op dinsdag 20 mei 2025 07:41:40 schreef GJ_:
Ik heb even niet alles gelezen maar de kabel van de loadcell kan normaal niet door een kabelrups, pantograaf, oprolhaspel, staalkabel met wagentjes enz

Meestal mag je een loadcellkabel ook niet inkorten.

Wat heb je voor materiaal gekocht? Merk/type enz.

Ik zou de ontvanger mee op de loopkat kunnen monteren dan is het enkel de 230V die ik moet overbrengen. De loadcelkabel kan ik dan gewoon netjes opgerold weg binden.

De controller is een Contronix CHB-AHV0. De loadcel moet ik even kijken als ik thuis ben voor de exacte typenummer. Is een spaakloadcel van 1t. Komt allemaal van ome ali maar lijkt op zich wel degelijk. Heb er ook al wat gewicht op gelegd en hij weegt prima (en ik weeg 1 kg minder dan op mijn personenweegschaal! ;) )

Die loopkatmotor krijgt toch ook 230 of 400 volt?
Kan je die niet gewoon gebruiken?

Op dinsdag 20 mei 2025 08:07:50 schreef revado:
Die loopkatmotor krijgt toch ook 230 of 400 volt?
Kan je die niet gewoon gebruiken?

Is een manuele loopkat en takel.

Dan gaat dat inderdaad niet :)

Wat ook kan is een geleiderail gebruiken voor een schuifdeur (kast) , daar wat runners in en dan rubber kabel in lussen aan ringen ophangen.
Dat loopt wel soepel omdat die runners kogellagertjes hebben..

Op dinsdag 20 mei 2025 08:38:01 schreef revado:
Dan gaat dat inderdaad niet :)

Wat ook kan is een geleiderail gebruiken voor een schuifdeur (kast) , daar wat runners in en dan rubber kabel in lussen aan ringen ophangen.
Dat loopt wel soepel omdat die runners kogellagertjes hebben..

Is inderdaad ook een optie. Schuifdeurrail, kabel, gordijnrail komt allemaal een beetje op hetzelfde neer. Het lastige daar aan is dat er steeds van die lussen met kabel naar beneden hangen. Mijn garage is maar een kleine 3m hoog, en zo'n lus is snel 50 cm (kortere lussen betekent meer lussen en meer buiging in de kabel). Dat is een beetje wat me tegen houdt.

In plaats van continu spanning leveren kan je misschien werken zoals een kruimeldief/accuboor. Aan één (of twee) kanten van de rails maak je een 'stootcontact' zo kan je een accu bijladen zonder klimwerk of complexe sleep- of kabeloplossingen.
Als je een gereedschapsaccu van je keuze neemt dan kan je nog uitwisselen met je andere gereedschap ook.

En als je de takel laat zakken, accu wisselen of oplaadplug met lang krulsnoer erin? Takel weer uit de weg hijsen en een uur later (bij kabel) of na accuwissel binnen een minuut kan je weer vooruit.

Op dinsdag 20 mei 2025 09:55:29 schreef K7Jz:
In plaats van continu spanning leveren kan je misschien werken zoals een kruimeldief/accuboor. Aan één (of twee) kanten van de rails maak je een 'stootcontact' zo kan je een accu bijladen zonder klimwerk of complexe sleep- of kabeloplossingen.
Als je een gereedschapsaccu van je keuze neemt dan kan je nog uitwisselen met je andere gereedschap ook.

En als je de takel laat zakken, accu wisselen of oplaadplug met lang krulsnoer erin? Takel weer uit de weg hijsen en een uur later (bij kabel) of na accuwissel binnen een minuut kan je weer vooruit.

En dan aan die accu een omvormer naar 220V bedoel je?

Wil je die loadcell niet aanpassen? Er zit na de 230 gewoon een voeding , die je zou kunnen vervangen voor de al eerder geopperde accu's (al dan niet met een DCDC converter voor de juiste spanning). Er zit niks in een loadcell wat 230V nodig heeft - of ze zetten de netspanning over de loadcellweerstanden, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Als je heel weinig ruimte hebt dan zou je ook een soort van schanierende latje aan de kabel hangen. Het ene latje zit dan via bv een bouthe vast aan de volgende op zo manier dat de latjes kunnen knikken tegen over elkaar.

kortere lussen betekent meer lussen en meer buiging in de kabel). Dat is een beetje wat me tegen houdt.

Met soepel HO7RN 3G1,5 is dat geen enkel probleem.

En er is ook vlakke of platte kabel wat ervoor gemaakt is.
https://www.hijsenenzo.nl/vlakkabel.html?campaignid=20607705813&ga…

IK zit nu net te denken dat je die vlakke kabel ook horizontaal kan ophangen dan heb je die latjes ook niet nodig. En anders eventueel 2 staal kabel naast elkaar. Er zijn echt wel mogelijkheden om dat het heel plat te krijgen als hoogte het probleem is.

Op dinsdag 20 mei 2025 10:01:46 schreef Harrie729:
[...]

En dan aan die accu een omvormer naar 220V bedoel je?

Ik neem aan dat je geen sleep/stootcontactjes met 230V wil. Dus je neemt een lader op 230V zoals van makita/bosch/lidl accu's.. De lader schroef je op de muur en sluit je aan op 230V, continu, en dan moet je een systeem verzinnen waarbij je de loopkat tegen 2(of3) contacten schuift zodat het laden gaat beginnen. Net zoals een grasmaairobot, die werkt op accu, wanneer deze klaar is schuift hij zichzelf tegen de oplader aan.

Je kan dat ook doen met een mooi krulsnoertje dat je zelf dan even erin prikt. Het is maar net hoe handig je erbij kan en hoeveel je wil knutselen, kan je het laten zakken etcetera. Een setje gereedschapsaccu's gewoon wisselen is misschien nog wel het eenvoudigst.

Kabelrupsen hoeven niet persé een radius van 50cm te hebben, deze neemt genoegen met 15cm: https://www.amazon.com/BCZAMD-10X10mm-Plastic-Flexible-Carrier/dp/B07W…
Je kan de eindclips er af halen en verschillende stukken aan elkaar zetten.
Ali heeft hem ook (en heel wat goedkoper): https://www.aliexpress.com/item/1005005970152853.html

Ter info: Die 7x7 is echt heel klein. Zelfs de 10x10 is waarschijnlijk te klein om een 230V kabel doorheen te krijgen.