Mijn ouders hebben al een 20tal jaren een rolgordijn op hun veranda.
Sinds een jaartje heeft de motor steeds meer moeite om het gordijn dicht te trekken tot vandaag de motor zelfs niet meer rondgaat.
Je hoort de motor nog wel moeite doen maar verder gebeurt er niets.
Gisteren was er een technieker komen kijken en hij wil liefst alles vervangen, motor inc rolgordijn ondanks het gordijn nog in perfecte staat is.
Kostprijs €6000.
Hij wil op onze verantwoordelijkheid ook enkel de motor vervangen.

De vraag was of dergelijke motor echt op(versleten) kan zijn want dan willen we het risico wel nemen om enkel de motor te laten vervangen.
Of kan misschien zelfs dergelijke buismotor hersteld worden?(ik denk dan bv aan een nieuwe starter)

Er zit zeer waarschijnlijk een condensator intern in de buis voor de motor, die kan zijn waarde verloren hebben.

Demonteer het ding maar eens en kijk wat erin zit. Let wel even goed op het tandwiel mechanisme dat je dat niet sloopt, is waarschijnlijk allemaal plastic spul.
-edit- Dit gaat over het afslag mechanisme voor de eindstops dus, wat plastic is.
De hoofdaandrijving van de motor is een planetair tandwiel-stelsel van metalen tandwielen.

Zijn de koolborstels nog goed, nog belangrijker, is de boel wel eens gesmeerd of zit de boel gewoon vastgeroest?

Daar zul je geen borstels in vinden, dat zijn KA motoren, en die hebben inderdaad een condensator die het loodje kan leggen.

Ik heb nog nooit zo'n ding gezien dus je hebt vast gelijk, maar als het al tig jaar buiten hangt zonder enig onderhoud dan verwacht ik dat er wel lagers of tandwielen vast gaan zitten (als die er zijn). Kan bv door uitgehard vet. Ik heb laatst een naaimachine gerepareerd die niet meer draaide door opgedroogd vet en gebrek aan olie. Alles gesmeerd en schoongemaakt en hij snorde weer.

Maar de condensator is ook een kandidaat.

Paar honderd euro laat je de hele motor gewoon wisselen

Mits de rest van het scherm goed is, anders wordt het een geldput

Touwen kapot, doek kapot, loopwielen wisselen

Als je het aandurft kun je het zelf doen. Kost je alleen een motor voor 100€.

Bedankt voor de info.
Eens kijken dit weekend of we de motor er al uit kunnen halen.

heb dergelijke motoren van een rolluik ook weleens hersteld gehad. zit een condensator in die gaar word. soms werkt het nog wel als je het scherm even "helpt" met aanlopen in het begin. omlaag is nooit het punt, de zwaartekracht doet het werk dan grotendeels.

Op woensdag 21 mei 2025 22:01:37 schreef benny1:
Bedankt voor de info.
Eens kijken dit weekend of we de motor er al uit kunnen halen.

let je een beetje op, in die schermen zitten spanveren waar makkelijk een paar honderd kilo kracht op kan staan

Zelf heb ik al twee keer van een Somfy buismotor de condensator vervangen. De buismotor had ook steeds meer moeite om het rolluik omhoog of omlaag te krijgen. Na het vervangen van de condensator lopen beide rolluiken weer als een zonnetje.

Als ik je foto zo bekijk, dan lijkt het er op dat je alleen de schroe(f)(ven) los hoeft te halen die door de buis heen gaan in het kunststof deel. Daarna kun je door zachtjes met een hamer het kunststof deel uit de buis tikken. Wat je dan te zien krijgt zullen twee spindeltjes zijn met eindschakelaartjes waarmee je instelt hoe ver het rolgordijn open en dicht gaat. Als je dat er allemaal nog verder uittrekt, dan zal er hoogstwaarschijnlijk ook een condensator meekomen en wat draaden die naar de motor die aan de andere kant van de buis zit.

Voor de Somfy buismotors die ik heb was het een condensator van 4.5uF, maar dat is afhankelijk van type en merk buismotor.

Op woensdag 21 mei 2025 20:17:16 schreef Sine:
Daar zul je geen borstels in vinden, dat zijn KA motoren, en die hebben inderdaad een condensator die het loodje kan leggen.

"Asynchronous motor" staat er op de foto van de TS.

Die foto diende enkel als voorbeeld.
We gaan eerst al eens proberen om de motor eruit te krijgen.

Moeten die veren dan vergrendeld worden wanneer de motor wordt gedemonteerd zoals bij een garagepoort motor?

Op donderdag 22 mei 2025 08:11:54 schreef rew:
[...]"Asynchronous motor" staat er op de foto van de TS.

Correct, een (KA) Kooi Anker motor :)

Op donderdag 22 mei 2025 08:33:42 schreef benny1:
Moeten die veren dan vergrendeld worden wanneer de motor wordt gedemonteerd zoals bij een garagepoort motor?

De vraag is even wat in jouw geval een 'rolgordijn' is. Is het een ding wat verticaal omhoog en naar beneden gaat en is het een bak is die op twee rails langs het kozijn staat. Of is het een knikarm scherm waar dan ook nog armen aanzitten om het doek strak te houden? Bij het laatste zal er vast ergens een veer zitten om het doek strak te houden.

Op donderdag 22 mei 2025 09:31:59 schreef Sine:

[bijlage]

Gave vertragingsbak. Had me al eens afgevraagd wat erin zat!

Er zit zelfs een rem op de motor ....

Alleen de laatste planetaire vertragingstrap zit een beetje vreemd in elkaar.
De schijf waarop de sateliet wielen zitten staat precies 180° geroteerd.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (68%)]

Inderdaad negen kansen op tien de condensator, een nieuwe kost nog geen 10 eur.
https://www.amazon.com.be/-/en/Capacitor-3-5%CE%BCF-10Nm-roller-shutte…

Eerst maar eens kijken of we de motor eruit krijgen. :)

Op zaterdag 24 mei 2025 17:18:06 schreef benny1:
Eerst maar eens kijken of we de motor eruit krijgen. :)

Repareren doen dergelijke monteurs maar zelden. Repareerbare dingen worden gewoon vervangen, is gemakkelijker (verdiend).

Zo worden in CV ketels complete besturingsunits vervangen door nieuwe, waar later bleek, dat alleen een elco in de voeding capaciteitsloos geworden was.

Na 20 jaar kan er vanalles aan de hand zijn. Van vastgeroest, volgelopen met vuil, of tandwielen of lagers defect.

Maar als tie ut niet meer doet, dan is eer niets verloren door hem uit elkaar te halen en te demonteren. (mits je geen onbenul bent die vanalles kapot maakt tijdens demonteren).

Je kan de hele motor demonteren, en van elke stap foto's maken, zodat je het weer in elkaar kunt zetten als het repareerbaar is. Als het niet repareerbaar is, dan ben je al halverwege naar het monteren van een nieuwe motor.

Reparatie is voor commerciele jongens al snel erg duur, zeker als ze er ook nog garantie op moeten geven, dan moeten ze er zeker van zijn dat het ook goed is. En zo'n hele motor met tandwielkast uit elkaar halen (lagertje vervangen) en alles schoonmaken en opniew invetten kost al snel een uur of 2 aan arbijd, en da's duurder dan een nieuwe motor.

Op vrijdag 23 mei 2025 20:49:41 schreef benny1:
De motor is een Somfy LT60

Als ik daar op zoek en de afbeeldingen bekijk, lijkt hij op een Somfy Solus waar ik de condensator van vervangen heb. Om die open te krijgen, moet je het kunststof deel aan de kant van de kabel die om de buis kan draaien verwijderen. Als het goed is bestaat dat uit twee delen, een deel wat in de buis schuift en een deel wat op de buismotor blijft zitten. Dat deel is gesloten met een metalen clipje wat je er af moet schuiven. Daarna kun je het deel iets open buigen en op de metalen buis schuiven, waarna er een schroef zichtbaar wordt die je kunt losdraaien. Vervolgens met een kunststof of houten hamer voorzichtig het geheel er uit tikken.

Op youtube zijn ook wel filmpjes te vinden hoe zo'n buismotor open te maken is. Ik vermoed dat het bij de LT60 op een identieke manier werkt, het is een goed werkend concept en er is weinig meer aan te veranderen anders dan materiaalkeuze om het goedkoper te krijgen.

Bedankt voor de tips alvast.
Zo vlug het weer het toelaat zullen we de omkasting er eens afhalen en kijken of we de motor eruit krijgen.

De monteur die is langsgeweest zag hier blijkaar al erg tegenop dus zo makkelijk zal het niet worden veronderstel ik.

Op maandag 26 mei 2025 11:52:39 schreef benny1:
De monteur die is langsgeweest zag hier blijkaar al erg tegenop dus zo makkelijk zal het niet worden veronderstel ik.

Als je de exploded view bekijkt wordt het inderdaad niet makkelijk.

Nog een tip: Meten en markeren! Als ik de exploded view bekijk zie ik twee buizen, de ene met de motor en gordijn bovenin en daaronder een buis die via een ketting wordt aangedreven en twee kabels oprolt om het doek naar beneden te trekken en strak te houden.
Uit de tekening lijkt dat het bovenste gedeelte los genomen kan worden (via bouten 22) zodat het doek kan ontspannen. Alleen uitlijning is van cruciaal belang! Anders gaat alles scheef lopen etc. Dus als je iets loshaalt wat de uitlijning kan wijzigen zoek vaste punten en meet en markeer om zo bij montage alles weer in oude staat terug te kunnen zetten.