Spog2
Honourable Member
Op donderdag 22 mei 2025 13:35:46 schreef rew:
Op zoek naar "kan ik er nog een paar van parkside kopen", kwam IK eerst op de 11.99 versie, met "populair product" het identieke ding voor 14.99.Ziet iemand het verschil?
https://www.lidl.nl/p/parkside-digitaal-meetgereedschap/p100388189
https://www.lidl.nl/p/parkside-meetgereedschap/p100371209
Ik heb die digitale hoekmeter. Bij mij heet hij Powerfix Profi+. Ben er bijzonder tevreden over, zeker voor die prijs.
Uitlezing op 0,1 graad! Dat is erg nauwkeurig.
(Ik bewaar hem in de huiskamer, niet meer in de schuur, om vochtschade schakelaars te vermijden.)
Zo'n gewone zwaaihaak//hoekmeter is veel groffer:
Op zaterdag 24 mei 2025 09:49:11 schreef Spog2:
[...]
Het gaat hier om het stroomverbruik, maar ik ben benieuwd hoe het zit met de schakelaar(s) omdat die bij mijn Tesa IP67 haperen. Die ging destijds door voor (redelijk prijzige) coolantproof Zwitserse kwaliteit.
Als zo'n contact gewoon mechanisch is zal hij gevoelig zijn voor vocht, corrosie en vervuiling, zeker in werkplaats/schuur omstandigheden. Ik zou willen dat ze die schakelaars contactloos met touch, magnetisch, optisch of iets dergelijks uitvoerden.
Dat is inderdaad ook mijn enige zorg: dat de drukknopjes minder worden. Zo te voelen zijn dit van die dingen met geleidend rubber, en dat heeft in ieder geval in het verleden menige afstandsbediening en rekenmachine de das omgedaan, wanneer de geleiding minder werd(*). Geen idee of dit tegenwoordig beter is. Kwestie van afwachten ...
*: Ik kon de geleiding vaak weer enorm verbeteren door een hete brede soldeerboutpunt over het rubberpilletje te trekken. Maar dit trucje zal vast al wel bekend zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 23 mei 2025 12:49:37 schreef Bobosje:
Als je miljoenen IC dies maakt voor schuifmaten waar meer silicon oppervlak nodig is (en meer engineering design effort) om de ruststroom laag te houden dan maakt dat die schuifmaten duurder.
En als je dat ontwerp eenmaal voor 1 apparaat hebt gedaan waar het echt nodig was, dan pleur je dat copy-paste gewoon in de schuifmaat-chip die het strikt genomen niet perse nodig heeft. Dat maakt je chip een paar micro-cent duurder, maar je hebt een beter product voor weinig extra en een miniscule invloed op de uiteindelijke prijs.
KGE
Golden Member
Ik heb ook een aantal digitale schuifmaten in gebruik, ook een paar hele goedkope van 'carbon fiber' die maar met 1 cijfer achter de komma werken. Wanneer ik in deze een LR44 batterij gebruik is die in relatief korte tijd leeg (paar maanden) maar met een SR44 batterij gaat deze meestal meer dan een jaar mee.
Daarnaast een oudere dure zwitserse schuifmaat die helaas ook in hoog tempo door de knoopcellen gaat, alkaline of zilver maakt niet uit. Na gebruik haal ik daar dus de batterijen steeds weer uit.
Mijn oude Mitutoyo van de MTS gebruik ik echter ook nog steeds, geen batterijen en altijd gebruiksklaar 
Op zaterdag 24 mei 2025 11:32:12 schreef rew:
En als je dat ontwerp eenmaal voor 1 apparaat hebt gedaan waar het echt nodig was, dan pleur je dat copy-paste gewoon in de schuifmaat-chip die het strikt genomen niet perse nodig heeft. Dat maakt je chip een paar micro-cent duurder, maar je hebt een beter product voor weinig extra en een miniscule invloed op de uiteindelijke prijs.
Wie zegt dat de chips allen door dezelfde fabrikant / design house / Silicon foundry worden ontworpen en gemaakt?
Er zijn vele spelers op die markt en die zullen geen copy en paste onderling doen en zeker niet als een design gepatenteerd is of delen ervan.
Ik heb altijd een digitale schuifmaat van mitutoyo gebruikt, zo’n een standaard ding met 150 mm meetbereik (500-181-30).
Volgens de website is de meetfout van het digitale type
- max. permissible error E MPE : +/- 0.02 mm
- max. permissible error S MPE : +/- 0.04 mm
De analoge uitvoering met meetklok moet eigenlijk niet onderdoen voor zijn digitale broertje.
Ook volgens de website is de meetfout van het analoge type
- max. permissible error E MPE : +/- 0.03 mm
- max. permissible error S MPE : +/- 0.05 mm
Ik denk dat het voor de meeste “huis en tuin” / hobby draaiers al een hele klus is om binnen de 0.1 mm van de gevraagde maat te draaien. Zeker als het staal wat taai is en het bed van de draaibank zich een beetje tordeert.
Het gemachineerde/bewerkte oppervlak ziet er dan eerder uit alsof het bewerk werd met een ruwe vijl omdat het werkstuk trilde.
Een draaibank is vergelijkbaar met een stel veren die onder belasting vervormen. Om juist te kunnen draaien zou de mechanische belasting van de voorlaatste pas en de laatste pas gelijk moeten zijn. Dan is de vervorming tijdens het draaien ook gelijk. Als je de maat bij de voorlaatste pas opmeet, kan je de maat juist instellen voor de laatste pas.
En natuurlijk moet je bij de laatste en voorlaatste pas voldoende materiaal weg nemen (0.2 - 0.3 mm) om de "veren" voldoende ingedrukt te kunnen houden, zodat ze niet gaan trillen.
Ik heb altijd veel respect gehad voor een "draaier" die "juist" kon draaien. Ik herinner me in een ver verleden dat ik langs een draaibank stond en plots neemt de draaier een "sigaretten blaadje" (zo'n dun stukje papier waarmee je zelf je sigaret kon rollen) en stopt dat tussen de beitel en het werkstuk in. Ik bekijk hem met argus ogen en vraag wat de bedoeling hiervan is?
"Aha meneer, als ik mijn blaadje niet meer kan bewegen zit de beitel tegen het werkstuk aan...."
Terwijl hij de kleine slede langzaam vooruit draaide, bewoog hij het stukje papier tussen de beitel en het werkstuk. Als het papiertje vast kwam te zitten, zat de beitel (op de papierdikte na), tegen het werkstuk aan.
Of die keer toen de draaier de meedraaiende centerpunt uit de losse kop nam om (wederom) een sigaretten blaadje tegen de montage cone van de centerpunt te plakken.
“ Ja meneer, anders is mijn werkstuk conisch …”
Door een stukje papier tussen de achterzijde van de meedraaiende centerpunt en de binnencone van de losse kop te stoppen, verschoof de centerpunt een beetje meer naar het center. De verplaatsing was voldoende om de uitlijningsfout van de vaste en losse kop op te vangen.
Van vakmanschap gesproken…
- Wat is trouwens het verschil tussen “permissible error E” en “permissible error S”
https://shop.mitutoyo.eu/web/mitutoyo/en/mitutoyo/01.03.05a/Digital%20…
https://shop.mitutoyo.eu/web/mitutoyo/en/mitutoyo/01.03.03/Dial%20Cali…
Op zaterdag 24 mei 2025 17:00:24 schreef pamwikkeling:
...
Wat is trouwens het verschil tussen “permissible error E” en “permissible error S”
Volgens mitutoyo:
Accuracy Specifications
Two accuracy specifications cover the most important metrological characteristics of calipers. In accordance to the ASME
standard, as well as the international standard ISO 13385-1, these two characteristics are called the partial surface contact
error, E, and the scale shift error, S. The partial surface contact error applies to any measurements made using the outside
measuring faces, and the scale shift error applies to measurements using any other measuring faces available on the caliper,
such as inside, step, and depth measurement. The key difference is that all specifications apply when the zero is set using
the outside measuring faces and therefore there is the possibility of larger errors when using the other measuring faces.
Hangt er dus vanaf welke kant van de schuifmaat je gebruikt (Binnen/Buitenkant/Diepte van iets meten)
nonius
set SCE to AUX.
k herinner me in een ver verleden dat ik langs een draaibank stond en plots neemt de draaier een "sigaretten blaadje" (zo'n dun stukje papier waarmee je zelf je sigaret kon rollen) en stopt dat tussen de beitel en het werkstuk in. Ik bekijk hem met argus ogen en vraag wat de bedoeling hiervan is?
'toucheren met een vloeike'.
Da's precies de reden dat er een pakje vloeitjes bij m'n schroefmaat zit.... want 't is niet om sjekkies te draaien 
Wat is trouwens het verschil tussen “permissible error E” en “permissible error S”
Heb een paar jaar geleden m'n papieren Mitutoyo-catalogus weggegooid, maar daar stond dat soort dingen, en mogelijke meetfouten, haarfijn in uitgelegd. Het vormde op zich al bijna een studieboek over metrologie....
Op zaterdag 24 mei 2025 11:11:24 schreef Richard Rasker:
[...]
in het verleden menige afstandsbediening en rekenmachine de das omgedaan, wanneer de geleiding minder werd(*).
Bij diverse merken KTV's waaronder Sony was er een origineel nieuw contactmatje te koop. Been there, done that.
Spog2
Honourable Member
Door een stukje papier tussen de achterzijde van de meedraaiende centerpunt en de binnencone van de losse kop te stoppen, verschoof de centerpunt een beetje meer naar het center. De verplaatsing was voldoende om de uitlijningsfout van de vaste en losse kop op te vangen.
Ik weet niet of het "wet" is, maar op mijn draaibank komt een te boren centergat vanzelf in het midden.
Ondanks dat de losse kop niet perfect uitgelijnd is.
Ik vond het zelf enigszins verrassend dat de centerboor middelpuntzoekend is. Echter als je er over nadenkt dan zal een aanvankelijk excentrisch begin tot gevolg hebben dat de boor aan de middelpuntzijde meer materiaal wegsnijdt. Die boor wiebelt een beetje totdat hij in het midden zit.
Het is dus duidelijk anders dan scheef een gat boren in een stilstaand werkstuk.
Als je een lange as dunner draait, centreer je die as op het uiteinde met een centergat en een meedraaiende centerpunt. Als de vaste kop en het meedraaiende centerpunt niet perfect evenwijdig zijn met het bed, dan trek je je as een beetje scheef en draai je de as conisch. Dit wil je natuurlijk niet.
De dikte van het papiertje is voldoende om het conisch draaien vte voorkomen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 24 mei 2025 17:31:59 schreef nonius:
Da's precies de reden dat er een pakje vloeitjes bij m'n schroefmaat zit.... want 't is niet om sjekkies te draaien
Die Mitutoyo lijkt veel op die van Parkside, maar ze lijken allemaal wel op elkaar natuurlijk... 
Ik heb altijd een digitale schuifmaat van mitutoyo gebruikt, zo’n een standaard ding met 150 mm meetbereik (500-181-30).Volgens de website is de meetfout van het digitale type
- max. permissible error E MPE : +/- 0.02 mm
- max. permissible error S MPE : +/- 0.04 mm
De Bernstein DIN862 is net zo nauwkeurig (volgens DIN862 0,02mm) maar dan een stuk goedkoper (en met meer opties) dan Mitutoyo / TESA.
Ik heb zelf een echte Mitutoyo. (Bij HBM gekocht voor EUR100). Eerste batterij ging een jaar of 6 mee denk ik. De tweede weet ik nog niet, die zit er nog maar een jaartje in.
Die goedkope prut wil ik niet meer. Ik heb er zelfs 2 of 3 nog niew in de verpakking in de vuilnisbak gedeponeerd jaren geleden. M'n Mitutoyo doet het tenminste.
Ik heb ook nog wel een aantal analoge schuifmaten, 2 Mitutoyo's van 150mm, en iets mindere maar wel bruikbare kwaliteit in langere en kleinere maten: 2 van 70mm en een van 500mm, maar daar heb ik tegenwoordig een bril nodig, en da's ook onhandig.
Omdat ik op twee verschillende plaatsen WTB spul doe wilde ik er nog een digitale schuifmaat bij hebben. Een data uitgang is ook wel leuk voor als ik b.v. een aantal maten in FreeCAD in moet typen.
En Mitutoyo's zijn tegenwoordig een stuk duurder, en voor een data uitgang (= 4 vergulde printspoortjes) betaal je bij Mitutoyo EUR25 extra. Dikke middelvinger dus. (Een verloopsnoertje naar USB kost bij Mitutoyo ook meer dan de schuifmaat). Nog dikkere middelvinger, dat wordt het dus niet.
Dus na heel wat wikken en wegen rondsnuffelen en recenties lezen heb ik er een van Terma gekocht op Aliexpress. Kosten waren EUR 50. En ik ben er heel tevreden mee. Met de Mitutoyo was ik blij dat hij niet vanzelf uit ging. (Elke 10 minuten je DMM weer aanzetten is ook zo'n modern shit dinges dat je uit je concentratie haalt. Bah). Maar mijn Terma doet het eigenlijk beter.
Als ik m'n Terma niet gebruik, dan gaat na een aanal minuten het display uit. Voor het stroom verbruik maakt dat niet veel uit. Als hij dan beweging detekteert gaat het display weer aan. Het is dus niet vervelend dat het display uit gaat. Als m'n Terma langere tijd niet gebruikt wordt, dan gaat hij na ongeveer 2 dagen in een slaap stand. Vanuit de slaapstand wordt hij alleen wakker door op een knopje te drukken. In de slaapstand vergeet hij ook waar hij staat. Hij is dus niet 100% "absolute" zoals beweerd werdt, maar dit is een heel acceptabel compromis. Stroomverbruik in de slaapstand heb ik niet
gemeten. Batterij is CR2032, en hij is (beweert te zijn) IP65. Er zit ook een siliconen afdek deksel over de batterij (onder het harde plastic).
Er zit ook een harde plastic doos bij. En die doos lijkt heel veel op die van mijn Mitutoyo. Misschien is mijn Terma hetzelfde als de "fake Mitutoyo's" op Aliexpres. Clough42 heeft wat reviews gedaan en de fake mitutoyo's met de echte vergeleken. (Kwaliteit van de klonen is blijkbaar redelijk, maar wel minder, stroomverbruik is ook hoger). Maar een Fake Mitutoyo wil ik ook niet. Ik wil geen bedriegerij aanmoedigen, ook als het product zelf wel redelijk is.
Alles bij elkaar ben ik best blij met m'n Terma.
Op zaterdag 24 mei 2025 23:46:04 schreef Arco:
[...]
Die Mitutoyo lijkt veel op die van Parkside, maar ze lijken allemaal wel op elkaar natuurlijk...[bijlage]
Bij Parkside heeft men nog niet begrepen dat het handvat geïsoleerd dient te zijn en niet als bedoeling heeft om er een reklame/merk-label op te kleven . Temperatuur heeft toch wel wat invloed op de lengte van een stuk materiaal .
nonius
set SCE to AUX.
Bij Parkside heeft men nog niet begrepen dat het handvat geïsoleerd dient te zijn
Was ook het eerste dat mij opviel. De kunststof isolatie is om warmteoverdracht (van het vasthouden) naar de metalen beugel te reduceren. Dat heeft de fabrikant van Parkside nog niet helemaal begrepen.... Aan de andere kant, degenen die een Parkside schroefmaat kopen zullen niet de mensen zijn die in een geconditioneerde meetkamer hun metingen uitvoeren, dus zo'n heel groot probleem is het nu ook weer niet, denk ik.
Bij wat beter kijken zag ik dat ook de Parkside hardmetalen meetbekken heeft (die, ik neem aan, dan ook wel gelept zullen zijn), dus wat dat betreft ook goed.
M'n Mitutoyo schroefmaat kostte in 2001 rond de 65 euro. Vond ik alleszins acceptabel.
maar ze lijken allemaal wel op elkaar natuurlijk...
Zelfs de allereerste schroefmaat (ca. 1776) lijkt nog verdraaid veel op de moderne uitvoering: https://www.youtube.com/watch?v=1K_NQlmOwqM&t=4s
Kleine tip/detail voor Arco: bewaar de schroefmaat niet met de bekken tegen elkaar geschroefd, dus op '0.00 mm' ingesteld, maar zorg voor een kleine spleet ertussen.
nonius
set SCE to AUX.
De Parkside schroefmaat heeft toch plastic isolatie die je tussen duim en wijsvinger kunt klemmen.
Dat kleine plaatje van de Parkside maakt het wel erg lastig om de schroefmaat op de juiste manier éénhandig vast te houden....
Zoals bij de Mitutoyo en de Parkside te zien is: ze lijken behoorlijk op elkaar maar 'the devil is in the details'.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zolang ik de dikte van een A4'tje of een haar goed kan meten ben ik meer als tevreden, en ik zou niet weten waarom het gebruik met 1 hand onmogelijk zou zijn... 
(als je gewoon 2 handen hebt zie ik ook geen belemmering om die dan ook te gebruiken...)
Uitzetting bij temperatuurverandering van een paar graden lijkt me onbelangrijk; meesten zullen de dikte niet op de nanometer exact hoeven te weten... 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Spog2
Honourable Member
Op zondag 25 mei 2025 13:18:38 schreef nonius:
[...]Dat kleine plaatje van de Parkside maakt het wel erg lastig om de schroefmaat op de juiste manier éénhandig vast te houden....
Dat 'eenhandig vasthouden" ziet er wat slordig/onprofessioneel uit. Voor een precisiemeting zet je de micrometer natuurlijk in een houder.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 24 mei 2025 23:46:04 schreef Arco:
[...]
Die Mitutoyo lijkt veel op die van Parkside, maar ze lijken allemaal wel op elkaar natuurlijk...[bijlage]
Enige wat ik mij bj die Parkside afvraag, is wat de invloed van de temperatuur is op de meting. Ik vermoed dat de Mitutoyo op de een of andere manier temperatuur gecompenseerd is. Dat maat bij een naukerigheid van 10µ (0,01mm) vast wel wat uit....
Dat Conrad ding van mij is vast ook niet gecompenseerd.
Arco
Special Member
De uitzetting (afhankelijk van het materiaal) is ongeveer 50um/cm over die korte afstand; ik denk dat we dat wel kunnen verwaarlozen... 
Aangezien de beugel en de meetstift beiden uitzetten, is het werkelijke verschil nog veel kleiner.
[Bericht gewijzigd door Arco op (27%)]
Op zondag 25 mei 2025 22:20:05 schreef Arco:
..
Aangezien de beugel en de meetstift beiden uitzetten, is het werkelijke verschil nog veel kleiner.
Denk aan de proef van 's Gravesande, dus ook de lege ruimte tussen de twee bekken zet uit met 50um/cm. (Ik mis nog de temperatuur in deze voorwaarde)
Tidak Ada
Op zondag 25 mei 2025 22:20:05 schreef Arco:
De uitzetting (afhankelijk van het materiaal) is ongeveer 50um/cm over die korte afstand; ik denk dat we dat wel kunnen verwaarlozen...
50µ is 5× denauwkeurigheid van 10µ. Daaarbij zal de boog niet lineair vervormen. Een kwaliteits instrument zal zeker eninge compensatie mee krijgen.